Tunkki

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Tunkki

Viesti Kirjoittaja Bob »

Saabin nostoyritys päättyi alkuperäisen tunkin jumiutumiseen ja taipumiseen juuri kun auto oli nousemassa ylös. Auto oli nostohetkellä tasaisella ja kovalla alustalla. Tunkki lähti taipumaan puolivälistä sivuttain, johon (onneksi) kiinnitin huomiota kun veivaaminen kävi todella raskaaksi, eikä auto päässyt putoamaan tunkilta.

Onneksi auto saatiin laskettua alas turvallisesti ja renkaatkin vaihdettua lainaksi saadulla toisella (tarvike) tunkilla. Tarviketunkin käyttö on vain tehty sangen hankalaksi, kun nostokohdissa Saabiin on laitettu sellaiset neliön muotoiset muoviset vastakappaleet, joihin ei rikkomatta oikein muut tunkit mahdu. Hallitunkki isolla pehmustetulla nostolevyllä kyllä toimii, mutta kun tavarasäiliöön pitäisi saada mahtumaan muutakin kuin se hallitunkki...

Opel perujen syytä tunkin huonous tuskin on - olen omistanut 3 Opelia, eikä missään ole ollut ongelmia tunkkien kanssa, vaikka olen tehnyt jopa kausittaiset renkaitten vaihdotkin niillä.

Joku tunkki auton mukana varmaan pitäisi olla - tuohon alkuperäiseen säilytyspaikkaan tuskin kuitenkaan mahtunee muu kuin Saabin alkuperäinen tunkki. Onko niin, että näiden uusimpien vuosimallien mukana tulee vain paikkausaine pullo ja/tai akkukompura? Ei oikein huvittaisi tuhlata rahojaan samanlaatuisen originaalitunkkiin, jos sillä ei sitten tosipaikan tullen saa varmuudella autoa ylös.
Viimeksi muokannut Bob, Su Huhti 08, 2007 23:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

siis menikö tunkki ihan siinä että vaihdoit risaa rengasta?? jos niin aika huteraa tekoa...!

ne auton tunkithan ei ole tarkoitettu muuta kuin ns. hätätilanteissa renkaan paikkaamiseen/vaihtamiseen, mutta kyllä niiden satunnainen nosto pitäisi kestää...

mun mielestä näihin uusiinkin malleihin vielä saa ilman lisä hintaa vara renkaan vaihdettua paikkaus sarjan tilalle.
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
pyliaho
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ke Maalis 08, 2006 21:37
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pyliaho »

ei liity saappeihin, mutta omassa pakussani (peugeot boxer) tunkki ja sen mukana tullut räikkä ei sopinut toisiinsa, todella mukava yllätys ensimmäisessä rengasrikossa.
Ahdin määrää tahdin
------------------------
Mr. Aero 2006
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

julle05 kirjoitti:siis menikö tunkki ihan siinä että vaihdoit risaa rengasta?? jos niin aika huteraa tekoa...!

ne auton tunkithan ei ole tarkoitettu muuta kuin ns. hätätilanteissa renkaan paikkaamiseen/vaihtamiseen, mutta kyllä niiden satunnainen nosto pitäisi kestää...

mun mielestä näihin uusiinkin malleihin vielä saa ilman lisä hintaa vara renkaan vaihdettua paikkaus sarjan tilalle.
Ajatus oli vaihtaa kesärenkaat Saabin omalla tunkilla, kun sopivaa hallitunkkia ei ollut käsillä ja kun nuo nostopaikan muoviset kehykset on tehty niin, että niihin sopii vain Saabin oma tunkki. Noista tunkkauspaikkojen muovikehysten särkymisestä tällä foorumillahan on oma viestiketjunsakkin.

Kestävyyden kannalta lienee se ja sama, mikä on nostajalla ajatuksena rikkinäisen vaihto vai kesäkumin vaihto - tunkki joko kestää noston tai ei.

Taidan heittää kuikkaa tuolla vararenkaallakin ja laittaa sinne subbarin, kun ei ole enää sitä tunkkiakaan... ai niin eihän tuosta meikäläisen Saabista saa subin vaatimia matalia taajuuksia tietenkään ulos...
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

sellastahan se elämä on :wink:
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

Kuulostaa ihan case Mondeon tunkilta. Perheessä on myös 2004 Ford Mondeo trend, johon liittyen maahantuoja kielsi auton oman tunkin käytön muuta kuin hätätapauksissa. Ite en ole vielä Saabin tunkkia käyttänyt, mutta tarkoitus oli.
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Bob kirjoitti:Saabin nostoyritys päättyi alkuperäisen tunkin jumiutumiseen ja taipumiseen juuri kun auto oli nousemassa ylös. Auto oli nostohetkellä tasaisella ja kovalla alustalla. Tunkki lähti taipumaan puolivälistä sivuttain, johon (onneksi) kiinnitin huomiota kun veivaaminen kävi todella raskaaksi, eikä auto päässyt putoamaan tunkilta.
Ehdottomasti reklamaatiota GM-Finlandille aiheesta. Tämä on juuri sitä p**kaa jota ei tarvitsisi niellä "premium" luokan autossa. Laitetaan tuommonen naurettavan heppoinen tunkki, jolla sitten vaihdat renkaan kätevästi jossain lähes tiettömän taipaleen takana, tien poskessa.

Tästä on ollut juttua muillakin foorumeilla, asia ei koske ainoastaan Saabia. AKE taikka joku vastaava sais puuttua sen verran asiaan, että autoihin sais pakko määräyksellä kunnon tunkit mukaan.

Kustannus-säästö - tämän päivän kirous! :evil:

Edit: täytynee alkaa väsätä hallintunkkiin Saabin pohjaan sopiva välikappale, ettei tuhoa niitä muovirimpuloita kun renkaita vaihtaa...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Marko A kirjoitti: Edit: täytynee alkaa väsätä hallintunkkiin Saabin pohjaan sopiva välikappale, ettei tuhoa niitä muovirimpuloita kun renkaita vaihtaa...
Ehdottomasti suosittelen. Mä olen sahannut kakkosnelosen pätkästä puupalikan, joka menee sinne muovin sisään. Se hallitunkin ja korin väliin -> rock rock
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja m&m »

Marko A kirjoitti:Edit: täytynee alkaa väsätä hallintunkkiin Saabin pohjaan sopiva välikappale, ettei tuhoa niitä muovirimpuloita kun renkaita vaihtaa...
Milläs sellaisen välikappaleen tekee? Saksitunkki nostaa suoraan ylös, hallitunkki puolestaan pienessä kaaressa. Ellei hallitunkki pääse hieman liikkumaan (joko suhteessa autoon tai lattiaan) noston aikana vääntää se tuota muovista välipalikkaa sivusuunnassa. Jos sovitekappale tunkin ja tuon muovisen välikappaleen välissä on tarkkaan mitoitettu kuuluu kiinnikkeistä tod.käk. *naps* ja kyseinen muovinen välikappale seuraa tunkin mukana alas.

Mikset nosta hallitunkilla ohjekirjassa näytetyistä etummaisimmasta ja taaimmaisista nostopisteistä noiden muoviräpellysten sijaan?

Pari kertaa olen ongelmitta renkaat vaihtanut auton omalla tunkilla, yksi sovitepalikka on jossain vaiheessa tuntemattomasta syystä kesken ajon tipahtanut tielle (onneksi niitä saa halvalla), mutta ilmeisesti parempi jättää sekä alkuperäinen tunkki että alkuperäiselle tunkille tarkoitetut nostopisteet rauhaan. Parhaillaan mietiskelen minkälaisen järkevähintaisen hallitunkin sitä ostaisi, että sopisi pehmikkeineen auton alle, ja että nosto olisi nopea ja lasku hidas (eikä päinvastoin).

Onko kellään havaintoa paljonko SS:ssä on maavaraa edessä ja takana noiden hallitunkkauspisteiden kohdalla?
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

m&m kirjoitti:
Marko A kirjoitti:Edit: täytynee alkaa väsätä hallintunkkiin Saabin pohjaan sopiva välikappale, ettei tuhoa niitä muovirimpuloita kun renkaita vaihtaa...
Milläs sellaisen välikappaleen tekee? Saksitunkki nostaa suoraan ylös, hallitunkki puolestaan pienessä kaaressa. Ellei hallitunkki pääse hieman liikkumaan (joko suhteessa autoon tai lattiaan)
Kätevä mies tekee omasta päästä vaikka linnunpöntön. Ihan hyvin pelaa, kuten tossa ylemmässä viestissä kirjoitin. Hallitunkissa on pyörät ja pääsee liikkumaan.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jyrki73 kirjoitti: Kätevä mies tekee omasta päästä vaikka linnunpöntön. Ihan hyvin pelaa, kuten tossa ylemmässä viestissä kirjoitin. Hallitunkissa on pyörät ja pääsee liikkumaan.
Kuva

Kuten kuvassa näkyy! :wink:

Joo, rullillahan tuo tunkki liikuskelee. Mulla on tonnariin ja satkuun tehtynä Bilteman tunkkipehmikkeestä sopiva, viistettynä pikku palat pois reunoista että ihan "loksahti" paikoilleen. Samankaltaista ajattelin 9-3:n myös. Tai sitten ihan metallinen pala johon liimalla jotain 3-5mm kumimattoa naarmusuojaksi.

Jotain tämmöstä. Mutta nuo tosiaan toimii sitten vain "halliolosuhteissa" joten sais se auton omakin tunkki olla ihan oikeasti tarkoitettu renkaanvaihtoon, vaikka ihan satunnaiseen, mutta kuitenkin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja m&m »

Jyrki73 kirjoitti:Ihan hyvin pelaa, kuten tossa ylemmässä viestissä kirjoitin. Hallitunkissa on pyörät ja pääsee liikkumaan.
Ajattelin vaan, että jos alusta on karkeaa asfalttia, hiekkainen tallinlattia tms, ja/tai tunkin pyörien laakerointi / pyörät surkeat niin ei välttämättä heti liikukaan... mutta tuurillahan ne laivatkin seilaavat, ja ilmeisesti tuurilla tuo vakiotunkkikin kestää...
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja Marko A »

m&m kirjoitti: mutta tuurillahan ne laivatkin seilaavat, ja ilmeisesti tuurilla tuo vakiotunkkikin kestää...
Nii-in. Sillähän nuo tuli syksyllä talvirenkaat alle laitettua... Laiskuus voittaa järjen meikäläisellä aika usein.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

En näistä ihan uusimmista Saabeista tiedä mut ainaki viel 9000:ses o kunnon tunkki. Aina sen kans renkaat vaihtanu eikä mitään ongelmaa. Joten kyl varmaan noi tunkkien huonous vaan GM:n syytä on.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

9-5:n tunkki on vallan pätevä laite, ei taida isommin poiketa satkun tunkista? Vai muistanko oikein että satkussakin olisi tuollainen saksimalli :roll:
BMW 320dA Coupe LCI
Vastaa Viestiin