Tunkki
Tunkki
Saabin nostoyritys päättyi alkuperäisen tunkin jumiutumiseen ja taipumiseen juuri kun auto oli nousemassa ylös. Auto oli nostohetkellä tasaisella ja kovalla alustalla. Tunkki lähti taipumaan puolivälistä sivuttain, johon (onneksi) kiinnitin huomiota kun veivaaminen kävi todella raskaaksi, eikä auto päässyt putoamaan tunkilta.
Onneksi auto saatiin laskettua alas turvallisesti ja renkaatkin vaihdettua lainaksi saadulla toisella (tarvike) tunkilla. Tarviketunkin käyttö on vain tehty sangen hankalaksi, kun nostokohdissa Saabiin on laitettu sellaiset neliön muotoiset muoviset vastakappaleet, joihin ei rikkomatta oikein muut tunkit mahdu. Hallitunkki isolla pehmustetulla nostolevyllä kyllä toimii, mutta kun tavarasäiliöön pitäisi saada mahtumaan muutakin kuin se hallitunkki...
Opel perujen syytä tunkin huonous tuskin on - olen omistanut 3 Opelia, eikä missään ole ollut ongelmia tunkkien kanssa, vaikka olen tehnyt jopa kausittaiset renkaitten vaihdotkin niillä.
Joku tunkki auton mukana varmaan pitäisi olla - tuohon alkuperäiseen säilytyspaikkaan tuskin kuitenkaan mahtunee muu kuin Saabin alkuperäinen tunkki. Onko niin, että näiden uusimpien vuosimallien mukana tulee vain paikkausaine pullo ja/tai akkukompura? Ei oikein huvittaisi tuhlata rahojaan samanlaatuisen originaalitunkkiin, jos sillä ei sitten tosipaikan tullen saa varmuudella autoa ylös.
Onneksi auto saatiin laskettua alas turvallisesti ja renkaatkin vaihdettua lainaksi saadulla toisella (tarvike) tunkilla. Tarviketunkin käyttö on vain tehty sangen hankalaksi, kun nostokohdissa Saabiin on laitettu sellaiset neliön muotoiset muoviset vastakappaleet, joihin ei rikkomatta oikein muut tunkit mahdu. Hallitunkki isolla pehmustetulla nostolevyllä kyllä toimii, mutta kun tavarasäiliöön pitäisi saada mahtumaan muutakin kuin se hallitunkki...
Opel perujen syytä tunkin huonous tuskin on - olen omistanut 3 Opelia, eikä missään ole ollut ongelmia tunkkien kanssa, vaikka olen tehnyt jopa kausittaiset renkaitten vaihdotkin niillä.
Joku tunkki auton mukana varmaan pitäisi olla - tuohon alkuperäiseen säilytyspaikkaan tuskin kuitenkaan mahtunee muu kuin Saabin alkuperäinen tunkki. Onko niin, että näiden uusimpien vuosimallien mukana tulee vain paikkausaine pullo ja/tai akkukompura? Ei oikein huvittaisi tuhlata rahojaan samanlaatuisen originaalitunkkiin, jos sillä ei sitten tosipaikan tullen saa varmuudella autoa ylös.
Viimeksi muokannut Bob, Su Huhti 08, 2007 23:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
siis menikö tunkki ihan siinä että vaihdoit risaa rengasta?? jos niin aika huteraa tekoa...!
ne auton tunkithan ei ole tarkoitettu muuta kuin ns. hätätilanteissa renkaan paikkaamiseen/vaihtamiseen, mutta kyllä niiden satunnainen nosto pitäisi kestää...
mun mielestä näihin uusiinkin malleihin vielä saa ilman lisä hintaa vara renkaan vaihdettua paikkaus sarjan tilalle.
ne auton tunkithan ei ole tarkoitettu muuta kuin ns. hätätilanteissa renkaan paikkaamiseen/vaihtamiseen, mutta kyllä niiden satunnainen nosto pitäisi kestää...
mun mielestä näihin uusiinkin malleihin vielä saa ilman lisä hintaa vara renkaan vaihdettua paikkaus sarjan tilalle.
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
Ajatus oli vaihtaa kesärenkaat Saabin omalla tunkilla, kun sopivaa hallitunkkia ei ollut käsillä ja kun nuo nostopaikan muoviset kehykset on tehty niin, että niihin sopii vain Saabin oma tunkki. Noista tunkkauspaikkojen muovikehysten särkymisestä tällä foorumillahan on oma viestiketjunsakkin.julle05 kirjoitti:siis menikö tunkki ihan siinä että vaihdoit risaa rengasta?? jos niin aika huteraa tekoa...!
ne auton tunkithan ei ole tarkoitettu muuta kuin ns. hätätilanteissa renkaan paikkaamiseen/vaihtamiseen, mutta kyllä niiden satunnainen nosto pitäisi kestää...
mun mielestä näihin uusiinkin malleihin vielä saa ilman lisä hintaa vara renkaan vaihdettua paikkaus sarjan tilalle.
Kestävyyden kannalta lienee se ja sama, mikä on nostajalla ajatuksena rikkinäisen vaihto vai kesäkumin vaihto - tunkki joko kestää noston tai ei.
Taidan heittää kuikkaa tuolla vararenkaallakin ja laittaa sinne subbarin, kun ei ole enää sitä tunkkiakaan... ai niin eihän tuosta meikäläisen Saabista saa subin vaatimia matalia taajuuksia tietenkään ulos...
Re: Tunkki petti
Ehdottomasti reklamaatiota GM-Finlandille aiheesta. Tämä on juuri sitä p**kaa jota ei tarvitsisi niellä "premium" luokan autossa. Laitetaan tuommonen naurettavan heppoinen tunkki, jolla sitten vaihdat renkaan kätevästi jossain lähes tiettömän taipaleen takana, tien poskessa.Bob kirjoitti:Saabin nostoyritys päättyi alkuperäisen tunkin jumiutumiseen ja taipumiseen juuri kun auto oli nousemassa ylös. Auto oli nostohetkellä tasaisella ja kovalla alustalla. Tunkki lähti taipumaan puolivälistä sivuttain, johon (onneksi) kiinnitin huomiota kun veivaaminen kävi todella raskaaksi, eikä auto päässyt putoamaan tunkilta.
Tästä on ollut juttua muillakin foorumeilla, asia ei koske ainoastaan Saabia. AKE taikka joku vastaava sais puuttua sen verran asiaan, että autoihin sais pakko määräyksellä kunnon tunkit mukaan.
Kustannus-säästö - tämän päivän kirous!

Edit: täytynee alkaa väsätä hallintunkkiin Saabin pohjaan sopiva välikappale, ettei tuhoa niitä muovirimpuloita kun renkaita vaihtaa...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Tunkki petti
Ehdottomasti suosittelen. Mä olen sahannut kakkosnelosen pätkästä puupalikan, joka menee sinne muovin sisään. Se hallitunkin ja korin väliin -> rock rockMarko A kirjoitti: Edit: täytynee alkaa väsätä hallintunkkiin Saabin pohjaan sopiva välikappale, ettei tuhoa niitä muovirimpuloita kun renkaita vaihtaa...
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Re: Tunkki petti
Milläs sellaisen välikappaleen tekee? Saksitunkki nostaa suoraan ylös, hallitunkki puolestaan pienessä kaaressa. Ellei hallitunkki pääse hieman liikkumaan (joko suhteessa autoon tai lattiaan) noston aikana vääntää se tuota muovista välipalikkaa sivusuunnassa. Jos sovitekappale tunkin ja tuon muovisen välikappaleen välissä on tarkkaan mitoitettu kuuluu kiinnikkeistä tod.käk. *naps* ja kyseinen muovinen välikappale seuraa tunkin mukana alas.Marko A kirjoitti:Edit: täytynee alkaa väsätä hallintunkkiin Saabin pohjaan sopiva välikappale, ettei tuhoa niitä muovirimpuloita kun renkaita vaihtaa...
Mikset nosta hallitunkilla ohjekirjassa näytetyistä etummaisimmasta ja taaimmaisista nostopisteistä noiden muoviräpellysten sijaan?
Pari kertaa olen ongelmitta renkaat vaihtanut auton omalla tunkilla, yksi sovitepalikka on jossain vaiheessa tuntemattomasta syystä kesken ajon tipahtanut tielle (onneksi niitä saa halvalla), mutta ilmeisesti parempi jättää sekä alkuperäinen tunkki että alkuperäiselle tunkille tarkoitetut nostopisteet rauhaan. Parhaillaan mietiskelen minkälaisen järkevähintaisen hallitunkin sitä ostaisi, että sopisi pehmikkeineen auton alle, ja että nosto olisi nopea ja lasku hidas (eikä päinvastoin).
Onko kellään havaintoa paljonko SS:ssä on maavaraa edessä ja takana noiden hallitunkkauspisteiden kohdalla?
Re: Tunkki petti
Kätevä mies tekee omasta päästä vaikka linnunpöntön. Ihan hyvin pelaa, kuten tossa ylemmässä viestissä kirjoitin. Hallitunkissa on pyörät ja pääsee liikkumaan.m&m kirjoitti:Milläs sellaisen välikappaleen tekee? Saksitunkki nostaa suoraan ylös, hallitunkki puolestaan pienessä kaaressa. Ellei hallitunkki pääse hieman liikkumaan (joko suhteessa autoon tai lattiaan)Marko A kirjoitti:Edit: täytynee alkaa väsätä hallintunkkiin Saabin pohjaan sopiva välikappale, ettei tuhoa niitä muovirimpuloita kun renkaita vaihtaa...
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Re: Tunkki petti
Jyrki73 kirjoitti: Kätevä mies tekee omasta päästä vaikka linnunpöntön. Ihan hyvin pelaa, kuten tossa ylemmässä viestissä kirjoitin. Hallitunkissa on pyörät ja pääsee liikkumaan.

Kuten kuvassa näkyy!

Joo, rullillahan tuo tunkki liikuskelee. Mulla on tonnariin ja satkuun tehtynä Bilteman tunkkipehmikkeestä sopiva, viistettynä pikku palat pois reunoista että ihan "loksahti" paikoilleen. Samankaltaista ajattelin 9-3:n myös. Tai sitten ihan metallinen pala johon liimalla jotain 3-5mm kumimattoa naarmusuojaksi.
Jotain tämmöstä. Mutta nuo tosiaan toimii sitten vain "halliolosuhteissa" joten sais se auton omakin tunkki olla ihan oikeasti tarkoitettu renkaanvaihtoon, vaikka ihan satunnaiseen, mutta kuitenkin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Tunkki petti
Ajattelin vaan, että jos alusta on karkeaa asfalttia, hiekkainen tallinlattia tms, ja/tai tunkin pyörien laakerointi / pyörät surkeat niin ei välttämättä heti liikukaan... mutta tuurillahan ne laivatkin seilaavat, ja ilmeisesti tuurilla tuo vakiotunkkikin kestää...Jyrki73 kirjoitti:Ihan hyvin pelaa, kuten tossa ylemmässä viestissä kirjoitin. Hallitunkissa on pyörät ja pääsee liikkumaan.
Re: Tunkki petti
Nii-in. Sillähän nuo tuli syksyllä talvirenkaat alle laitettua... Laiskuus voittaa järjen meikäläisellä aika usein.m&m kirjoitti: mutta tuurillahan ne laivatkin seilaavat, ja ilmeisesti tuurilla tuo vakiotunkkikin kestää...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
En näistä ihan uusimmista Saabeista tiedä mut ainaki viel 9000:ses o kunnon tunkki. Aina sen kans renkaat vaihtanu eikä mitään ongelmaa. Joten kyl varmaan noi tunkkien huonous vaan GM:n syytä on.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
http://www.garaget.org/?car=21212