99/90 vilkun palautuksen säätö ratkaistu!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

99/90 vilkun palautuksen säätö ratkaistu!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hei 99/90 harrastajat!

Tuossa taannoin ihmettelin ja suorastaan tappelin 99:n kanssa, kun en saanut ohjausakselia mitenkään sellaiseen asentoon ja raidetangon päistä ei riittänyt säätövara, että ohjausakselissa oleva vilkun palautusvipu olisi tullut oikeaan kohtaan. Toisinaan vilkku jäi päälle turhan pitkäksikin aikaa, kun on tottunut vilkun automaattiseen palautukseen.

Eilen tutkin taas sitä asiaa ja tajusin erään ratkaisevan seikan. Tuo peltinen osa, joka palauttaa vilkun ei olekaan kiinteästi rattiakselissa kiinni, vaan se pysyy tuohon peltiosaan tehdyllä jännityksellä sileän rattiakselin päällä asetetussa kohdassa. Tun havainnon jälkeen tein seuraavasti:

1. ohjaus suoraan
2. ratti irti
3. rattiakselin suojamuovit pois
4. pihdeillä ote siitä peltiosasta jossa palautusvipu
5. kääntö oikeaan kohtaan (voi olla tarpeen pitää toisilla pihdeillä rattiakselin spoorista kiinni samalla)
6. suojamuovit takaisin
7. ratti takaisin

:wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8117
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

aivan oikein

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja nopeutettuna muistaakseni meni siten että pääsi kampeamaan meisselillä sitä ja samalla käänsi rattia niin hakeutui oikealle paikalle.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuo on kyllä hyvä tietää. Mulla oli aikoinaan pientä "heittoa" tuossa mutta madalluksen jälkeen käytin kulmien säädössä jossa olivat poistaneet tuon.

Onko se palikka siellä jollain pienillä spooreilla vai ihan akselin päälle puristettu? Onhan tuon käyttäny auki ties kuinka monet kerrat mutta eipä ole tullut katottua, kun ei aihetta ole ollut.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:Tuo on kyllä hyvä tietää. Mulla oli aikoinaan pientä "heittoa" tuossa mutta madalluksen jälkeen käytin kulmien säädössä jossa olivat poistaneet tuon.

Onko se palikka siellä jollain pienillä spooreilla vai ihan akselin päälle puristettu? Onhan tuon käyttäny auki ties kuinka monet kerrat mutta eipä ole tullut katottua, kun ei aihetta ole ollut.
Se on siinä sileällä osalla akselia, ei siis mitään spooria tms.

Tosiaan, muistelen joidenkin muiden tuskailleen tuon asian kanssa ja oli haukuttu ratkaisua verrattuna satkun ratiin kiinnitettyyn liipottimeen. Loppupelissä ei yhtään hullumpi ratkaisu, kun sen voi melko helposti kohdistaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin