Puolan ensiojohdot väärinpäin. Hajoaako jotain?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Puolan ensiojohdot väärinpäin. Hajoaako jotain?

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Huomasinpa viimeviikolla, että äitin satkussa on puolan ensipuolen johdot väärin päin. Sininen oli plussassa ja vihreä-valkoinen miinuksessa. Muistelin johdtojen olevan toisin päin omassa autossa ja tarkasin vielä asian ja niinhän se oli.
Auto kumminkin kävi ihan hyvin ainakin tyhjäkäyntiä, ajamista en ole sillä itse koittanut aikoihin.
Vaihdoin johdot toisin päin ja ihan samalla tavallahan se kävi silloinkin. Vaan onkohan tuossa mahtanut jotain vahingoittua, kun puola on ollut kytkettynä väärin? Mitään hajua ei ole, miten kauan se on väärin ollut.

Sytytys on kärjetön, joten lähinnä ainakin tuon ohjausyksikön kohtalo kiinnostaa, onko se voinut saada tuosta siipeensä? Auto tosianakin toimii ihan normaalisti nyt(kin) mutta voiko jotain haittavaikutuksia tulla pidemmällä aikavälillä?
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Tulpat kuluu nopeammin.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ansis kirjoitti:Tulpat kuluu nopeammin.
Täh?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jos puolan johdot ovat väärinpäin, suurjännite on negatiivinen eli kipinä hyppää sivuelektrodista keskielektrodiin.

Kipinä irrottaa aina hieman ainetta lähtiessään. Juuri siksi keskielektrodin kulmat pyöristyvät pikkuhiljaa ja samasta syystä tulppia vaihdetaan säännöllisin väliajoin. Sivuelektrodin materiaali on tässä mielessä "pehmeämpää", eli se kuluu nopeammin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kiitoksia vain. Onneksi satuin sattumalta vaihtamaan sitten tulpat heti perään kun tuon väärän johdotuksen huomasin, kun vanhoilla oli ajettu jo 50tkm ja lisäksi olivat ihan valkoiset. 8O
Seos ilmeisesti liian laihalla? Katsastuspaperi vuoden takaa näytti CO 1,28. Kiersin sitten samaan syssyyn seosruuvia puolikierrosta auki, tiedä sitten paljonko se Strömpässä rikastuttaa seosta, mutta kuulemani mukaan Pierburgissa se tekisi pari yksikköä. Mikäli tuo römppänen reagoi samalla tavalla, olisi CO sitten jotakin 3,2 nyt eli melkoisen hyvä.
Vastaa Viestiin