Tutisee 120km/t-->

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Tutisee 120km/t-->

Viesti Kirjoittaja himmee »

Kertokaas mistä etsiä vikaa. Satku täräjää tuolla nopeudella aika pahastikkin.

Iskarit/jouset(sassi/lesööt), yläpallot uutta. Auraukset ja camperit juuri säädetty. Tutajaa sekä kesä, että talvirengastuksella.

Syitä voisi olla jarrulevyt, vetonivelet, pyöränlaakerit? Kiihdyttäessä ei mitään tutinoita. Auto kulkee muuten kuin juna.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Johtunee siitä, kun autoon on asennettu madallusjouset, on vetoakselien asento muuttunut hieman ja kuluneista vetarin maljoista johtuva tärinä pahenee selvästi... Itselläni oli sama homma 900Aerossa: http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_tripodit.htm

Eski
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Sorry, jos ymmärrytin väärin, mutta autossa ei ole madallusjousia. Jousien merkki vain on sama. Kulma silti muuttui huomattavasti, kun vanhat olivat, kuin madallusjousilla. Tasakaasulla vipatus jatkuu.
VW transporter 2.5tdi vm.99
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Heitetään arpa:

Jarrusylinteri jumittaa -> levy kuumana ajetaan vesilätäkköön -> jarrulevy kieroutuu aavistuksen(riittävästi) -> jarru jumittaa edelleen ja tuntuu tietyssä nopeudessa kun kieroontunut jarrulevy ottaa jumissa oleviin paloihin


Tuo oli itsellä joskus taannoin syynä. Lopulta kävi niin että eräs kaunis päivä 20-30km/h vauhdissa joutui jo pitämään ratista kunnolla kiinni kun tietyllä kohtaa levyä oikea etujarru sieppasi kunnolla kiinni. Ajo pientareelle ja pientä runtua jarruille kunnes aukeni paremmin.

Sittemmin jarrut on toki huolettu ja olihan siellä jo ruostetta/paskaa estämässä normaalit liikut, lisäksi kävi tuolloin mielessä että pitäisi melkein joka kevät ottaa ja avata renkaiden vaihdossa jarrusatulat, tarkistaa ja puhdistaa.
#2274
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Niinkai se on pakko lähteä arpa kerrallaan palikkaa vaihtamaan. Tänään tuota tutkiskelin, enkä mitään erikoista huomannut. Kaikki skruuvit kunnolla kiinni napamutteria myören.
VW transporter 2.5tdi vm.99
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Hmm oletko kiristänyt napamutteria? Itsellä tuo pääsee aina välillä löysäämään ja silloin täristää 120-> Kiristät sen kunnolla niin ei tärise (oikea momentti tais olla 310Nm).
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Lue edellinen viesti.

Metrin mittaisella varrella olen tuota vientänyt niin lujasti kuin lähtee. Ei ollut löysä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Heissan taas! Vipattaako teillä tuo vaihdekeppi kätöseen tuntuvasti tuosta satasesta ylöspäin, vaikka kytkin pohjassa? Siis kun vaihde silmässä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin