900S -90 Katsastus/käyttökuntoon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

900S -90 Katsastus/käyttökuntoon

Viesti Kirjoittaja rille »

2 vuotta oon nyt ajellu tolla autolla. Osto hetkellä mittarissa 163 tkm ja nyt on 184 tkm, eli kilometrejä pitäs olla vielä reilusti edessä mutta ruoste ja muut rahaa vievät pikkuviat on pistäny monesti miettimään mitä tekisin autolle. Monesti ollu jo kova yritys saada myytyä auto, mutta ei siitä sellasta summaa kuitenkaan saa. Alku kesästä viime vuonna siihen vaihettiin kansipahvi merkkiliikkessä.

Nyt tuli tarkasteltua auton ruostetilanne.
Viime keväänä hitsailtu oikean puolen vetarintunneli on vielä ihan kuosissaan mutta vasen on nyt samaan tyyliin auki kun oikea puoli viime keväänä.

http://profile.imageshack.us/user/rille ... 053il0.jpg

Muuten autossa on pieniä ruostepaikkoja kuskin ovessa ja oikeassa takaovessa, mutta ne ei varmaan katsastukseen vaikuta?

Käsijarrut täytys purkaa ja puhdistaa kengät sieltä takaa. Korjaussarja on jo ostettu molemmille puolille.

Ja sitten. Ne päästöt...

Autossa on ollut koko sen ajan ku se mulla on ollu ja ennen sitä serkkupojalla kaikennäköstä ongelmaa päästöjen, tyhjäkäynnin, käynnistyksen, lämpöjen ja monien muiden asioiden kanssa.

Eli lämösenä käynnistyy huonosti, bensa haisee.
Tyhjäkäynti seilaa aikalailla. Lämpömittari vetelee joskus omiaan.

Ja sitä nykimis ongelmaa oli ennen mutta se on lähtenyt alipaineletkujen uusimisien myötä. Vieläkään ei auto mun mielestä ota kierroksia oikein, vähän niinku hakee 4000 asti sitte vetää vasta kunnolla.

Ja putkessa paukkuu ja muutenkin käyntiääni on vähän outo...

Siinä nyt tekstiä aikalailla mutta jos jotain tulee mieleen vaikka omiakokemuksia niin neuvoja tänneppäin kiitos.
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja rille »

Juu siis kirjotin väärin.. tiedän kyllä ton käsijarru systeemin. On ilmeisesti niin likanen että ei palauta ollenkaa nii jää aina laahaamaan.

Lambda on vaihettu. Check engine syttyy yleensä pitkän tyhjäkäynnin jälkeen , jolloin käynti muuttuu hieman.

Lämpöanturi vois olla seuraava ostos.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8117
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ja

Viesti Kirjoittaja mestari »

osta käsijarruvaijeri se tod näk jää päälle.
tulikohan vetaritunneli hitsauksen jälkeen putsattua holvit ja pantua kotelosuoja ainetta? kovin kuivalta näyttää alusta....
itse rakentelin 1.25 pellistä holvit pitkän kaavan mukaan ja uitin tervassa lopuksi niin luulis kestävän seuraavat 5 vuotta.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tässäpä listaa mitä on tullut vaihdettua kahden omistusvuoden aikana ja mitkä vaikutti parantavasti omaan turbosatkuun:

- tulpan- ja puolanjohdot, Bougicord
- jakajan kansi ja pyörijä, Bosch
- tulpat oikealla kärkivälillä, NGK-platina
- ilmansuodatin
- jakajaan (poikki) , bensapaineensäätimelle (halkeimia) ja by-passiin (halkeimia) alipaineletkut, Gates
- bensansuodatin, Bosch
- akku, Bosch (paikoillaan oli Pakkasakku, koska lie myyntikin lopetettu)
- konetilan maadoituspisteiden puhdistus
- venttiilikopan tiiviste, Ajusa (tämä oli se ns. uudempi ja paksumpi malli)
- moottorin oikeanpuoleinen tukikumi, Motonet (vanhasta tuli liemiä ulos pienistä halkeamista)
- molemmat vetaritunnelit korjattu
- ulommpien vetarien suojakumet, Löbro (eivät olleet rikki, pientä halkeamaa joten vaihdatin ennen kuin hajoaa, ja samalla putsasivat vetarit ja panivat uudet rasvat)
- pakoputki, Bosal ja joku muu tarvike (katalysaattoriin tulossa uudet kuumasinkityt pultit ja metalliset "nylock" mutterit, supsuttaa vähän)
- laturin, vesipumpun ja ohjaustehostimen remmit, Gates
- jäähdytin, Nissens (kertaalleen vaihdettu sen jälkeen takuuseen, varaosaliike ei tiennyt takuun pituudesta, kun vastaavia ei ole ollut :lol: )
- lämpötilananturi, joku tarvikemerkki
- lämpö- ja bensamittarin 7mm muttereiden kiristys mittariston takaa (onnistuu kuljettajanpuoleisen kaiuttimen reiästä)
- oikea takajarrusatula (käsijarrun mekaniikka porsi, ei enää ottanut kiinni vaikka sääti, ei vaikuttanut palautukseen)
- lämmityslaitteen letkujen vaihto '89-mallisiin, heater by-pass viallinen tai likainen
- jäähdytysjärjestelmän Forte-pesu ja uudet nesteet sekä Vernet/Calorstat-termari (vähän aikaa oli alkuperäinen GM/Motorad-valmiste joka temppuili, vika olikin lämpömittarin anturissa)
- öljynvaihto 5000km välein, Mobil-täyssynteettiset (edellinen omistaja oli käyttänyt ja mainitsi ensimmäisenkin käyttäneen joten miksen myös minäkin käyttäisi)
- kerran vuodessa auto on käynyt jonkin sortin vuosihuollossa ennen katsastusta

Muutakin on tullut vaihdettua ja laitettua mutta niillä nyt ei ole niin suurta merkitystä; kuten virranulosotto takakonttiin, fiksattu alkuperäinen peräkoukku, pieni myllytys, moottoritilan pesu, ehjempi vaihdekepin nuppi, alapallonivel, raidetangonpää, madallussarja, iskarit, jne...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja rille »

noi vetarin tunnelit ku korjaa nii onko fiksumpi ostaa ne valmiit palat sinne esim motonetistä? oisko jollain jotain vetrintunneliremppakuvia ? ja vähän neuvoja ja kikkoja tohon hommaan..
Vastaa Viestiin