Ostin omani

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
werty-
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 23:07
Paikkakunta: Tampere

Ostin omani

Viesti Kirjoittaja werty- »

Ostin tänään oman tonnarini ja ensimmäisen saabini samalla kertaa.
9000 CD 2.0 Turbo vm. -88. Väriltään tumman sininen. Herkkuja mm. autom. ilmastointi, kattoluukku ja nahat. Vaihdeloota automaattinen. Hieman piristelty aiemman saabistiomistajan toimesta :D Ruostetta aika vähän. Niistä selviää.

Ongelmat toistaiseksi:

- ANTI LOCK valo välähtelee ja pienen kiihdyttelyn jälkeen kerran jäi palamaankin, ennenkuin sammutin ja starttasin uudelleen. Tarkistan/putsailen anturit pääsiäisen aikana ja ensihätiin lisään jarrunestettä. Mahtaakohan olla merkillä/mallilla väliä noissa nesteissä vai onko kaikki samanlaisia?

- Kattoluukku ei oikein pelitä kunnolla. Kattoluukun aukon reunat on molemmin puolin hieman ruosteessa ja estää kattoluukun vapaan liikkumisen. Nappia kun painaa ja hieman kädellä auttaa niin saa jotenkin auki. Tähänkin varmasti löydän jonkin ratkaisun.

- Mielenkiintoisin ja ihmetyttävin ongelma on kun ajaa tasa-/pintakaasulla 100km/h tuntuu pientä nypytystä. Nykii aivan sattumanvaraisesti, kuitenkin vain niin vähän että huomaa ja hieman ärsyttää. Tähän en löytänyt mitään haulla hakemalla. Mistä mahtaa olla kyse?

Sen enempää ongelmista huolestumatta olen saabin onnellinen omistaja.
Kukin saabastelee tyylillään...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ostin omani

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

werty- kirjoitti:..ja ensihätiin lisään jarrunestettä. Mahtaakohan olla merkillä/mallilla väliä noissa nesteissä vai onko kaikki samanlaisia?
Ei ole merkillä väliä, käytä mieluiten DOT4 nestettä, DOT5.1 myös käy.
DOT5 sitten taas EI käy.

Niin, ja onnea ja jaksamista "uuden" Saabin kanssa :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
werty-
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 23:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja werty- »

Availin viikonloppuna hieman autoa ja otettiin pois kuskinpuolen eturengas ja jarrupalat on kuin uudet. Autosta jouduttiin hieman irroittelemaan tavaraa, siinä toivossa että löydettäisiin öljynvuotopaikkoja.

Pohjassa on märkää. Pelkääjän puolella moottoriöljyä ja kuskin puolella punaista ilmeisesti ATF:ää vaihteistosta. Kiristelin öljypohjaa ja sun muita muttereita mihin kiinni ja käsiksi pääsin. Epähuomiossa auton alta en öljyproppua huomannut kokeilla. Onkos siellä jotain tiivisteitä mistä voisi päästää? Etupuolella pohjaa märkää ei ollut, mutta peräpuolella oli. Myös öljynsuodattimen jalka ja sen päällä oleva metalliletkun pää oli kostea. Niihin en vielä päässyt käsiksi. (Montusta olisi loistava apu)

Kuskin puolella pohjassa oli sitä punaista öljyä. Onko tyypillistä että vetoakselin päästä voisi päästää niin, että heittäisi ympäri pohjaa ajossa? Öljytikku näytti vaihteistolla puolen välin mittaväliä. Käyn tänään hakemassa hieman lisää ja lisäilen.

Sitten vielä turbosta. Kauhukseni huomasin kun avasin putken, joka tulee välijäähdyttimeltä imusarjalle ja siellä oli ÖLJYÄ :x
Mikä neuvoksi? Onko ahdin sökö vai pitääkö tarkistaa muita paikkoja?

Kulutusta tutkailin matka-ajossa ja sain sadan kilometrin pätkällä rajoitusten mukaan ajamalla kulutuksen 9,5:een l/100km. Hetkelliseksi kulutukseksi näyttää ajellessa 70km/h about 5,5 - 6 l/100km ja jos ajelee mittarin mukaan 110km/h kulutus on 10l/100km paremmalla puolella. Kuluttaako nämä tosiaan näin hirmuisesti? :roll:

Mille alueelle pitäisi maksimissaan ahdot nousta auton omassa mittarissa? Erillistä ahtopainemittaria ei vielä hankittu. Steg 2 lastu ja 3" putkisto kauttaaltaan, vapaavirtaussuodatin. Mittari nousee tuurilla juuri punarajalle.

Tämä kuulosti nyt valivalilta, tonnarin ostoon en ole pettynyt ja se antaa loistavaa kyytiä 8)
Kukin saabastelee tyylillään...
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

werty- kirjoitti: Kulutusta tutkailin matka-ajossa ja sain sadan kilometrin pätkällä rajoitusten mukaan ajamalla kulutuksen 9,5:een l/100km. Hetkelliseksi kulutukseksi näyttää ajellessa 70km/h about 5,5 - 6 l/100km ja jos ajelee mittarin mukaan 110km/h kulutus on 10l/100km paremmalla puolella. Kuluttaako nämä tosiaan näin hirmuisesti? :roll:
Automaatit vähän tekee sitä.. Omassa ajossani ero 2,3Taut/2,3Tman(pitkä laat.) on luokkaa 1,5-2L/100km. Kokeilin automaatilla ajaa tasaista yhdeksääkymppiä ja sain silloin näyttämään 7,9. Siinäkin 2,3T-200/225hv:sella pääsee puolitoista litraa vähemmällä.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Vuoden -93 2.3T manuaali -Aerolla eilen 240km matkaa auto lähes täynnä tavaraa ...vakkariin asetettu 101km/h. Eikä ollut pelkkää köröttelyä kun tuli testattua sulalla tiellä usempaan kertaan ahtojen nousuja ohituksissa, risteyskiihdytyksissä ja vähän muutenkin 8). Navin mukaan keskinopeus taipaleella hidasteineen yli 97km/h. Tankilta tankille ajoin ja täytin siihen asti kunnes pensa nousee putkee yles, tankkipaikat vaaterissa. Manuaalilaskutoimituksella 7,2l/100km, kun taasen ajotietokone näytti 7l. Kesärenkailla näyttää tietokone tarkemmin oikein kun näissä 185/65 talvinakeissa halkaisija vähän liian pieni.

Öljynsuodattimen jalkaa voi kiristää nron 27 hylsyllä kun filtteri on irti.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Maximus
"Viggen"
Viestit: 513
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Ahtopaineet on ainakin liian alhaalla. Minulla Steg1:llä ahtaa ~2/5 punasen puolella.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Öljynpaineanturi lienee helpoiten korjattavissa oleva vuotopaikka suodatinjalan lähistöllä.

Varmistus: vaihteistoöljyn määrähän tarkistetaan ajolämpimästä vaihteistosta moottorin käydessä.

Minulla ylipainekatkaisimen katkaisurajan tehdasarvon 1,1 bar kohdalla auton oma mittari on kolmasosan verran punaisella.

Matka-ajossa talvinopeusrajoituksilla pääsen alle 8 l/100km, eikä Suomen moottoriteiden sallituilla kesänopeuksillakaan kulutus siitä litratolkulla kasva. Kaupunkiajossa on parempi olla kulutusta seuraamatta, alkaa vaan turhaan hirvittää. Kaupunkipainotteisella ruuhka-ajolla vuoden keskikulutus silti alle 11. http://www.tankkaus.com/graph_yearcons. ... chcar=6703

Kulutuksesta löytyy hakutoiminnolla monta topiccia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

jus kirjoitti:
Varmistus: vaihteistoöljyn määrähän tarkistetaan ajolämpimästä vaihteistosta moottorin käydessä.
Ja vaihde N-asennossa.
900C -86
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ASTech kirjoitti:Ja vaihde N-asennossa.
Tai ohjekirjan mukaan P:llä. Joka tapauksessa ennen tikun katsomista käytetään kymmenisen sekuntia vielä sekä D:llä että R:llä. Ohjekirjastahan nämä voi itse kukin lukea. Olennaisinta on, ettei yritä kurkkia tikkua moottorin ollessa sammuksissa ja tehdä vääriä päätelmiä öljymäärästä. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16739
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Onkohan muuten kellään mitään havaintoa, mitä liika öljy tekee lootassa?
Tossa toissapäivänä tsekkasin 25km ajon jälkeen ja taisi se vartin käydä tyhjäkäyntiäkin siinä sen jälkeen ennen kuin katoin tikusta. Loota oli kyljestä koittaen hyvinkin lämmin. 80 asteen asteikon mukaan oli muutama milli liikaa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

peinu kirjoitti:Onkohan muuten kellään mitään havaintoa, mitä liika öljy tekee lootassa?
Ei se pari milliä tikun mukaan liikaa mitään tee - mistä tiedät oliko auto juuri niin päin kallellaan että tikkuun osuva pinnankorkeus nousi tuon pari milliä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tasasella autotallin lattiallahan tuo oli. Pitää seurata tuota taas seuraavan kerran kun ajaa suoraa talliin. Samalla tuota vois sitten valutella kun vaihtaa siihen eilen tilaamani rostericatbackin.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Apropoo... manuska-askissakin kannattaa kuulemma pitää lievää ylitäyttöä, sillä ylimmäisenä oleva laakeri käy muuten helposti liian kuivana. Eli desi pari ei pahaa tee...
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
werty-
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 23:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja werty- »

Jeps, vaihteiston öljymäärän katsoin koneen käydessä ja lämpimänä asfaltilla parkkipaikalla. Kiitos vastauksista. Tikun ja ohjekirjan mukaan pitäisi lisätä 2,5 desiä niin olisi maximissa. Ostin Mobilin ATF 220 dexron II:sta. Ja pari suppiloa että pääsen täyttämään. Ilmeisesti tällaisien kanssa homma hoituu helpoiten.

Ahtopainemittari pitänee hommata, jotta pääsee tutkimaan paineiden määrää.

Kulutus tuntui eilen ihan pikkupätkällä motaria heittelevän. Mennessä motonettiin kulutus näytti 10-11l/100km ja tullessa 7l/100km. Mäkeä ei tuntunut olevan. Hämärää... :?

Täytynee lähteä testaamaan kulutusta matka-ajossa.

Kuvia autosta tulen laittamaan myöhemmin tänne näytille.
Kukin saabastelee tyylillään...
werty-
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 23:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja werty- »

Noniih... Kulutukset laski fiksummiksi kun tankkasin 98:a. Siellä oli 98:a ja 95:sta noin fifty/sixty, että oliko tuo oktaaniluku tällöin 96,5 :lol:

Maantieajossa meni tuolla tänään välillä tampere - kokemäki 7,8 litraa/100km ajotietokoneen mukaan. Ajelin rajoitusten mukaan kutakuinkin. Satasen alueella 115 mittarin mukaan cruisella. Ohitin viisi kertaa ja silloin tällöin polkaisin.

Huomenna auto monttuun ja saadaan ehkä pohjasta kuviakin tänne.
Kukin saabastelee tyylillään...
Vastaa Viestiin