Murheenkryyni (-95 NG:n moottorin takatuen kumi)
Murheenkryyni (-95 NG:n moottorin takatuen kumi)
Kumi päätti porsia noin viikko sitten vaikuttamatta juurikaan ajoon. Tiistaina pientä keväthuoltoa tehdessä ajettiin auto pukeille ja tarkastettiin tuon kumin tarkempi kunto. Oli metalli revennyt ja lähti irti n. 1cm x 3cm pala. Uutta kumia ei tässä vaiheessa vielä ollut jo vanha jouduttiin laittamaan takaisin. Yöllä töissä ollessani tuo kumi sitten taisi sanoa lopullisesti sanasa irti. Lievää ylämäkeä peruuttaessa kuului konetilasta yllättäen kauhea paukahdus ja matka pysähtyi. Tämän jälkeen jonkinlainen jurnuttava ääni ja äkkiä autosta virrat pois. Vaihdekeppi ei liiku mihinkään, ja vaihde tavallaan putosi vapaalle, kepin kuitenkin ollessa lähes pakin kohdilla. Oletin tuon jurnuttavan äänen siis kuuluvan vetareista. Pienen tutkiskelun jälkeen huomasin tosiaan moottorin olevan muutaman sentin edempänä ja ylempänä kuin pitäisi. Mitään muuta en pikaisessa analyysissa nähnyt. Auto työnnettiin tuosta tapahtumapaikalta pois läheiselle pysäköintipaikalle, jossa tällä hetkellä seisoo.
Olisiko siis mahdollista että tuossa rytäkässä olisi mennyt jokin vetari tai muu? Oli kuitenkin vaihde päällä tuon kumin pettäessä.
Mainittakoon vielä, että ennen tuota kumin irroittamista ja takaisinlaittoa moottori heilahti reilusti aina peruuttaessa, mutta toimenpiteen jälkeen ei tätä tehnyt. Kunnes yllättäen tässä tapauksessa siirtyi eteen ja ylös. Itse asiassa taisi kallistua hieman enemmän eteenpäin. Vetarit eivät siis ole ainakaan oikeilla paikoillaan. Kunhan ei vain tosiaan olisi rikkonut mitään, sillä jo tuon kumin hinta on kohtalaisen suolainen.
Kiitokset Jokke A:lle kyyditysavusta.
EDIT: Nyt on sitten käyty ottamassa pintapuoliset kuvat, joista näkee siis, että tuo moottori on normaalia edenpänä. http://koti.mbnet.fi/hahvu/tavaraa/11042007/
Olisiko siis mahdollista että tuossa rytäkässä olisi mennyt jokin vetari tai muu? Oli kuitenkin vaihde päällä tuon kumin pettäessä.
Mainittakoon vielä, että ennen tuota kumin irroittamista ja takaisinlaittoa moottori heilahti reilusti aina peruuttaessa, mutta toimenpiteen jälkeen ei tätä tehnyt. Kunnes yllättäen tässä tapauksessa siirtyi eteen ja ylös. Itse asiassa taisi kallistua hieman enemmän eteenpäin. Vetarit eivät siis ole ainakaan oikeilla paikoillaan. Kunhan ei vain tosiaan olisi rikkonut mitään, sillä jo tuon kumin hinta on kohtalaisen suolainen.
Kiitokset Jokke A:lle kyyditysavusta.
EDIT: Nyt on sitten käyty ottamassa pintapuoliset kuvat, joista näkee siis, että tuo moottori on normaalia edenpänä. http://koti.mbnet.fi/hahvu/tavaraa/11042007/
Viimeksi muokannut haffu, Ke Huhti 11, 2007 06:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Murheenkryyni (-95 NG:n moottorin takatuen kumi)
Mitä muutakaan tekemistä sitä olisi 4:30 aamulla.haffu kirjoitti: Kiitokset Jokke A:lle kyyditysavusta.

Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Takakumin ympärillä on vaijeri, jonka on tarkoitus toimia ylösnousun stopparina, jos kumi repeää. Eteenpäin kiihdyttäessähän kumi puristuu, mutta tuo taaksepäin peruutus ylämäkeen oli liikaa jollekkin, kun nostaa moottorin takaosaa.
Vaihtoehtoja vian aiheuttajalle on revennyt kumi, ehkä myös vaijeri?
Pulttien mutterit kadonnut?
Joku muu hajoaminen korvakon tietämiltä?
Mistä kohtaa tukikumista oli lähtenyt materiaalia??
Oliko autossa alustasarjaa? Oliko takakorvakon alle laitettu yhdet vai kenties kahdet prikat nostamaan konetta, jolloin nylokit eivät enää pidä.. (kuten renkaatkin nousee koriin nähden..)
Moottorin etukumit eivät päästä moottoria siirtymään paikoiltaan kuin muutaman sentin revetessään. Tuo vaihdekepin liikkumattomuus jotunee siitä, kun laatikko ei ole enää oikealla kohdalla (ylös tai alas siirtynyt..), niin vaihteensiirtotanko hirttää "kardaanitunnelin" reunaan kun ei ole linjassa.... (sillä on oma reikä tulipellissä..)
Tietty on mahdollista että joku muukin korvakko on sitten oikeasti hajonnut, jos esim. takakorvakko on antautunut. Tarkistappa lepääkö kone apurungon päällä öljypohjan ja vaihdelaatikon kohdilta. Pitäisi olla noin 1-2cm rako..
Tarkemmat kuvat voisi auttaa diagnosoinnissa
Vaihtoehtoja vian aiheuttajalle on revennyt kumi, ehkä myös vaijeri?
Pulttien mutterit kadonnut?
Joku muu hajoaminen korvakon tietämiltä?
Mistä kohtaa tukikumista oli lähtenyt materiaalia??
Oliko autossa alustasarjaa? Oliko takakorvakon alle laitettu yhdet vai kenties kahdet prikat nostamaan konetta, jolloin nylokit eivät enää pidä.. (kuten renkaatkin nousee koriin nähden..)
Moottorin etukumit eivät päästä moottoria siirtymään paikoiltaan kuin muutaman sentin revetessään. Tuo vaihdekepin liikkumattomuus jotunee siitä, kun laatikko ei ole enää oikealla kohdalla (ylös tai alas siirtynyt..), niin vaihteensiirtotanko hirttää "kardaanitunnelin" reunaan kun ei ole linjassa.... (sillä on oma reikä tulipellissä..)
Tietty on mahdollista että joku muukin korvakko on sitten oikeasti hajonnut, jos esim. takakorvakko on antautunut. Tarkistappa lepääkö kone apurungon päällä öljypohjan ja vaihdelaatikon kohdilta. Pitäisi olla noin 1-2cm rako..
Tarkemmat kuvat voisi auttaa diagnosoinnissa

ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Itse ajelin muutama vuosi sitten reilun viikon irtipoikkinaisella takakiinnikkeellä jossa vaijerikaan ei enää ollut paikallaan pitämässä konetta alhaalla. Peruuttamista ja moottorijarrutuksia ei rikkinäisellä takakumilla kannata tehdä jos ei ole ihan pakko mutta kiihdyttelyä se ei haittaa kun silloin moottori painuu alaspäin rikkinäistä kumia vasten. Moottorin takapään liike oli mulla liki 100mm luokkaa peruuttaessa ylämäkeen eikä mitään silti hajonut joten en usko että sullakaan mitään on hajonut. Korkeintaan jokin letku tai pakoputki on voinut tarpeeksi isosta liikkestä ottaa nokkiinsa.
Hookin veikkaus vaihdemekanismin jumiutumisesta kardaanitunneliin on varmaan oikea. Takakumin hinta Metro-autossa tais olla 110e ja PCS:tä sen olis saanut johonkin 60e tietämiin jos olis jaksanut odottaa pari viikkoa lisää.
Hookin veikkaus vaihdemekanismin jumiutumisesta kardaanitunneliin on varmaan oikea. Takakumin hinta Metro-autossa tais olla 110e ja PCS:tä sen olis saanut johonkin 60e tietämiin jos olis jaksanut odottaa pari viikkoa lisää.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Sitten harkitsisin tuota vaihtoehtoa:
http://www.fusti.fi/osahaku/osan_tiedot ... 329&oid=16
On varmaan samasta -00 mallin autosta josta minä ostin laatikon.
http://www.fusti.fi/osahaku/osan_tiedot ... 329&oid=16
On varmaan samasta -00 mallin autosta josta minä ostin laatikon.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Itsekin ajattelin tosiaan tuon kepin liikkumattomuuden johtuvan tosiaan noiden osien vaihdettua paikkaa. Auto on vielä toistaiseksi tuolla tapahtumapaikalla, eikä vielä ole sen kummempaa diagnoosia tekemään, tai kuvia ottamaan.
Kumin ollessa irti todettiin tuon vaijerin estävän suuremman elämisen. Tuo metallipala irtosin tuon kumin yläpäästä. Ja autossa on H&R:n madallussatsi, mutta mistään prikoista ei ole mitään tietoa.
Täytyypi katsella ihan oikeasti tuota NG900SET -95:n ehdottamaan osaa. Tuo uuden hinta on kyllä lähes järkyttävän suuri.
Kumin ollessa irti todettiin tuon vaijerin estävän suuremman elämisen. Tuo metallipala irtosin tuon kumin yläpäästä. Ja autossa on H&R:n madallussatsi, mutta mistään prikoista ei ole mitään tietoa.
Täytyypi katsella ihan oikeasti tuota NG900SET -95:n ehdottamaan osaa. Tuo uuden hinta on kyllä lähes järkyttävän suuri.
Nyt on sitten rampa hinattu pihaan. Sinänsä mielenkiintoinen kokemus, kun oli tuossa jäähallin välittömässä läheisyydessä ja nuo nuorten jääkiekon MM-kisojen avausottelu (Suomi - Ruotsi) käydään kyseisessä hallissa. Mukava hinata siinä ruuhkassa sitten autoa. Turvallisesti tosin päästiin kotipihaan. Seuraava projekti onkin auton saaminen pukeille.
Lisää päivitystä: Oli tuo moottori vain jäänyt tuohon epänormaaliin asentoon ja "pudotettiin" tuossa pihassa taasen oikealle paikalleen. Samalla otettiin tuo kumi taasen irti ja tällä kertaa myös hieman korjailtiin. Samalla tuli huomattua, että myös oikea kumi on aivan loppu. Sentään taasen pääsee liikkeelle. "Uutta" osaa tosin täytyy hommailla.
Ja pari kuvaa korjauksesta löytyy täältä.
Lisää päivitystä: Oli tuo moottori vain jäänyt tuohon epänormaaliin asentoon ja "pudotettiin" tuossa pihassa taasen oikealle paikalleen. Samalla otettiin tuo kumi taasen irti ja tällä kertaa myös hieman korjailtiin. Samalla tuli huomattua, että myös oikea kumi on aivan loppu. Sentään taasen pääsee liikkeelle. "Uutta" osaa tosin täytyy hommailla.
Ja pari kuvaa korjauksesta löytyy täältä.