
Kolina / Pallonivelen irroitus ?
Kolina / Pallonivelen irroitus ?
Kolina sen kun jatkuu vaikka oikealta edestä on vaihdettu käytännössä kaikki mahdolliset aiheuttajat
No seuraavaksi on vuorossa pallonivel, mites tuon vaihto, onnistuuko kerrostalon pihal ilman suurempia ponnistuksia? Kokemuksia mimmosta kolinaa aiheuttaa? Tällä hetkellä kolinaa voisi luonnehtia "helinäksi". Ilmenee nopeissa pienissä töyssyissä, kaivonkansi tms.

Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?
Kyllä se välys sieltä pitää löytyä pyörää ravistelemalla tai kun niveliä renkuttaa vaikkapa rekkarilla... turha noita osia on summamutikassa vaihdella.Riksa08 kirjoitti:Kolina sen kun jatkuu vaikka oikealta edestä on vaihdettu käytännössä kaikki mahdolliset aiheuttajatNo seuraavaksi on vuorossa pallonivel, mites tuon vaihto, onnistuuko kerrostalon pihal ilman suurempia ponnistuksia? Kokemuksia mimmosta kolinaa aiheuttaa? Tällä hetkellä kolinaa voisi luonnehtia "helinäksi". Ilmenee nopeissa pienissä töyssyissä, kaivonkansi tms.
Alapallonivelen ja raidetangonpään vaihto on simppeli juttu, joka kyllä onnistuu alle tunnissa parkkiksellakin jos vain työkalut. Raidetangon sisemmän nivelen vaihto ei sitten enää olekkaan niin mukava homma.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?
Kyllä se välys sieltä pitää löytyä pyörää ravistelemalla tai kun niveliä renkuttaa vaikkapa rekkarilla... turha noita osia on summamutikassa vaihdella.
Alapallonivelen ja raidetangonpään vaihto on simppeli juttu, joka kyllä onnistuu alle tunnissa parkkiksellakin jos vain työkalut. Raidetangon sisemmän nivelen vaihto ei sitten enää olekkaan niin mukava homma.[/quote]
Totta puhut, mutta vasen pallonivel oli hylättu katsastuksessa 2002, ts. on vaihdettu. (Tämän jälkeen autolla on ajettu n 10 tuhatta km). Joka tapauksessa myönnän kiihkoiluni erityisesti alustaan ja ajamiseen ylipäätänsä liittyvissä asioissa. Eli periaatteenani on, että jos näyttääkin vanhalta vaihtoon ja heti
Mitään järkeähän tälläisessä suhtautumisessa ei ole, varsinkin kun auto on vm -88. Vakaa tarkoitukseni kuitenkin on ajaa -80 luvun autolla ilman kolinoita, kitinöitä, napinoita jne...
Alapallonivelen ja raidetangonpään vaihto on simppeli juttu, joka kyllä onnistuu alle tunnissa parkkiksellakin jos vain työkalut. Raidetangon sisemmän nivelen vaihto ei sitten enää olekkaan niin mukava homma.[/quote]
Totta puhut, mutta vasen pallonivel oli hylättu katsastuksessa 2002, ts. on vaihdettu. (Tämän jälkeen autolla on ajettu n 10 tuhatta km). Joka tapauksessa myönnän kiihkoiluni erityisesti alustaan ja ajamiseen ylipäätänsä liittyvissä asioissa. Eli periaatteenani on, että jos näyttääkin vanhalta vaihtoon ja heti

- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?
Mikä SAAB on kyseessä.Riksa08 kirjoitti:Kolina sen kun jatkuu vaikka oikealta edestä on vaihdettu käytännössä kaikki mahdolliset aiheuttajatNo seuraavaksi on vuorossa pallonivel, mites tuon vaihto, onnistuuko kerrostalon pihal ilman suurempia ponnistuksia? Kokemuksia mimmosta kolinaa aiheuttaa? Tällä hetkellä kolinaa voisi luonnehtia "helinäksi". Ilmenee nopeissa pienissä töyssyissä, kaivonkansi tms.
Omassa vanhassa satkussa jarrusatula kolisi aikalailla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?
Ainakin tämä on tonnariosaston alle kirjoitettu, eli olettaisin että tonnari olis kyseessä?9000CD23T kirjoitti:Mikä SAAB on kyseessä.Riksa08 kirjoitti:Kolina sen kun jatkuu vaikka oikealta edestä on vaihdettu käytännössä kaikki mahdolliset aiheuttajatNo seuraavaksi on vuorossa pallonivel, mites tuon vaihto, onnistuuko kerrostalon pihal ilman suurempia ponnistuksia? Kokemuksia mimmosta kolinaa aiheuttaa? Tällä hetkellä kolinaa voisi luonnehtia "helinäksi". Ilmenee nopeissa pienissä töyssyissä, kaivonkansi tms.
Omassa vanhassa satkussa jarrusatula kolisi aikalailla.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?
Mikä SAAB on kyseessä.
Omassa vanhassa satkussa jarrusatula kolisi aikalailla.[/quote]
Ainakin tämä on tonnariosaston alle kirjoitettu, eli olettaisin että tonnari olis kyseessä?
t. Mika[/quote]
Jep, 9000 -88 aut turbo.
Kommenteista rohkaistuna taidan iltasella käydä pallonivelen kimppuun.
Saas nähä mikä sitten kolisee.
ps. Se parhaiten nauraa, joka kaikki osat vaihtaa

Omassa vanhassa satkussa jarrusatula kolisi aikalailla.[/quote]
Ainakin tämä on tonnariosaston alle kirjoitettu, eli olettaisin että tonnari olis kyseessä?
t. Mika[/quote]
Jep, 9000 -88 aut turbo.
Kommenteista rohkaistuna taidan iltasella käydä pallonivelen kimppuun.
Saas nähä mikä sitten kolisee.
ps. Se parhaiten nauraa, joka kaikki osat vaihtaa




Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?
Jep jep, pallonivel vaihtui 45 minuutissa. Kolinaa aiheutti jarrusatula! Metalli"jousta" vääntelemällä saatiin kuitenkin äänet kuriin.Riksa08 kirjoitti:Mikä SAAB on kyseessä.
Omassa vanhassa satkussa jarrusatula kolisi aikalailla.
Seuraava robleema syntyi takakallistuksen vakaajan kumeja vaihdettaessa. 4:stä pultista 3 meni poikki. Tietenkään kunnon poranteriä ei löytynyt joilla olis saanu uudet reiät joten homma jatkuu...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?
Kuulostaa jotenkin NIIN tutultaRiksa08 kirjoitti: Seuraava robleema syntyi takakallistuksen vakaajan kumeja vaihdettaessa. 4:stä pultista 3 meni poikki. Tietenkään kunnon poranteriä ei löytynyt joilla olis saanu uudet reiät joten homma jatkuu...

rälläkällä tms. vaan sileeksi se neliönmuotoinen mutteriosa (kiinteä siinä vakaajan kiinnitysraudassa), poralla uudet reiät ja kunnon rosteri pultit & mutterit niin hyvä tulee

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?
Kuulostaa jotenkin NIIN tutulta
rälläkällä tms. vaan sileeksi se neliönmuotoinen mutteriosa (kiinteä siinä vakaajan kiinnitysraudassa), poralla uudet reiät ja kunnon rosteri pultit & mutterit niin hyvä tulee
[/quote]
Mukava kuulla, että on tuttua muillekin
Rälläkkä tosiaan kävi mielessä, mutta kun tuo kiinnitysraudan pultit tms. on pyöreet ja irroittamisesta seuraisi mitä tod.näk. lisää hajoamista joutus käytännössä rälläköimään osan ollessa paikallaan!?! Ajattelin porata vaan tarpeeksi paljon jolloin vanhat neliömutterit jää "prikoiks"...

rälläkällä tms. vaan sileeksi se neliönmuotoinen mutteriosa (kiinteä siinä vakaajan kiinnitysraudassa), poralla uudet reiät ja kunnon rosteri pultit & mutterit niin hyvä tulee

Mukava kuulla, että on tuttua muillekin


Rälläkkä tosiaan kävi mielessä, mutta kun tuo kiinnitysraudan pultit tms. on pyöreet ja irroittamisesta seuraisi mitä tod.näk. lisää hajoamista joutus käytännössä rälläköimään osan ollessa paikallaan!?! Ajattelin porata vaan tarpeeksi paljon jolloin vanhat neliömutterit jää "prikoiks"...
Pultin varsi lukitsee pallonivelen tapin siihen korvakkeeseen. Pultti pois ja nivelen tappi irtoaa.t8 kirjoitti:Miten tuo pallonivelen yläpää on kiinnitetty?
Jos ne nivelen alatukivarteen kiinnittävät kolme pikkuruuvia ei ole hetkeen olleet auki, saattavat katketa avattaessa, joten uudet ruuvit & lukkomutterit on syytä olla varalla.
Koko keula on syytä tunkata ylös etupalkista, pelkän yhden nurkan nostamalla kallistuksenvakaaja kiusaa nivelen irrotustyötä.
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ljoint.php
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitos linkistä. Yläpään kiinnitys on mulla erilainen kuin linkin kuvassa. Kuvassa on sokka, mulla pultti/mutteri, en kattonu tarkemmin. Paketin mukana tuli uudet pultit, joten ei haittaa vaikka vanhat menevät poikki.jus kirjoitti:Pultin varsi lukitsee pallonivelen tapin siihen korvakkeeseen. Pultti pois ja nivelen tappi irtoaa.t8 kirjoitti:Miten tuo pallonivelen yläpää on kiinnitetty?
Jos ne nivelen alatukivarteen kiinnittävät kolme pikkuruuvia ei ole hetkeen olleet auki, saattavat katketa avattaessa, joten uudet ruuvit & lukkomutterit on syytä olla varalla.
Koko keula on syytä tunkata ylös etupalkista, pelkän yhden nurkan nostamalla kallistuksenvakaaja kiusaa nivelen irrotustyötä.
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ljoint.php
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Joissakin pallonivelissä on todellakin yläpäässä sokka tai lukkorengas kiinnityspultin lisävarmistuksena. Kannattaa varmistaa heti alkuunsa, onko sellaista ja irrottaa, jos on. Kerran en nivelen ympärillä olevan kuran vuoksi huomannut yläpään lukkorengasta vaan ajattelin pallonivelen tapin vain juuttuneen kiinni ja hain sitten aina vain isompaa lekaa murtohaarukan hakkaamiseen
. Kyllähän se lopulta auki pamahti, kun väkivaltaa käytti "riittävästi", mutta hieman tunsin itseni tyhmäksi kun tämän jälkeen huomasin eteeni pongahtaneen, solmuun vääntyneen lukkorenkaan 


#1970
Jatketaan passeliin aiheeseen...
Voisiko joku keroa pallonivelen alapään kiinnityspulttien oikean koon. Ajattelin hakea hapokkaat tuolta pulttikaupasta nylockkeineen ja prikkoineen, kun ei kerran TRW:n paketissa tullut ainoatakaan kiinnityksessä käytettävää osaa.
Matti
Voisiko joku keroa pallonivelen alapään kiinnityspulttien oikean koon. Ajattelin hakea hapokkaat tuolta pulttikaupasta nylockkeineen ja prikkoineen, kun ei kerran TRW:n paketissa tullut ainoatakaan kiinnityksessä käytettävää osaa.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki