Kolina / Pallonivelen irroitus ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Kolina / Pallonivelen irroitus ?

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Kolina sen kun jatkuu vaikka oikealta edestä on vaihdettu käytännössä kaikki mahdolliset aiheuttajat :evil: No seuraavaksi on vuorossa pallonivel, mites tuon vaihto, onnistuuko kerrostalon pihal ilman suurempia ponnistuksia? Kokemuksia mimmosta kolinaa aiheuttaa? Tällä hetkellä kolinaa voisi luonnehtia "helinäksi". Ilmenee nopeissa pienissä töyssyissä, kaivonkansi tms.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Riksa08 kirjoitti:Kolina sen kun jatkuu vaikka oikealta edestä on vaihdettu käytännössä kaikki mahdolliset aiheuttajat :evil: No seuraavaksi on vuorossa pallonivel, mites tuon vaihto, onnistuuko kerrostalon pihal ilman suurempia ponnistuksia? Kokemuksia mimmosta kolinaa aiheuttaa? Tällä hetkellä kolinaa voisi luonnehtia "helinäksi". Ilmenee nopeissa pienissä töyssyissä, kaivonkansi tms.
Kyllä se välys sieltä pitää löytyä pyörää ravistelemalla tai kun niveliä renkuttaa vaikkapa rekkarilla... turha noita osia on summamutikassa vaihdella.

Alapallonivelen ja raidetangonpään vaihto on simppeli juttu, joka kyllä onnistuu alle tunnissa parkkiksellakin jos vain työkalut. Raidetangon sisemmän nivelen vaihto ei sitten enää olekkaan niin mukava homma.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Kyllä se välys sieltä pitää löytyä pyörää ravistelemalla tai kun niveliä renkuttaa vaikkapa rekkarilla... turha noita osia on summamutikassa vaihdella.

Alapallonivelen ja raidetangonpään vaihto on simppeli juttu, joka kyllä onnistuu alle tunnissa parkkiksellakin jos vain työkalut. Raidetangon sisemmän nivelen vaihto ei sitten enää olekkaan niin mukava homma.[/quote]

Totta puhut, mutta vasen pallonivel oli hylättu katsastuksessa 2002, ts. on vaihdettu. (Tämän jälkeen autolla on ajettu n 10 tuhatta km). Joka tapauksessa myönnän kiihkoiluni erityisesti alustaan ja ajamiseen ylipäätänsä liittyvissä asioissa. Eli periaatteenani on, että jos näyttääkin vanhalta vaihtoon ja heti :wink: Mitään järkeähän tälläisessä suhtautumisessa ei ole, varsinkin kun auto on vm -88. Vakaa tarkoitukseni kuitenkin on ajaa -80 luvun autolla ilman kolinoita, kitinöitä, napinoita jne...
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Se on kolmella pultilla tukivarressa ja yhdellä pultilla navassa kiinni. Kaikki auki ja sitten haarukalla naputtelemaan. Uuden paikalleen saamisessa joutuu mahdollisesti hieman vääntämään jotta saa alapallon kolme pultti paikoilleen.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Riksa08 kirjoitti:Kolina sen kun jatkuu vaikka oikealta edestä on vaihdettu käytännössä kaikki mahdolliset aiheuttajat :evil: No seuraavaksi on vuorossa pallonivel, mites tuon vaihto, onnistuuko kerrostalon pihal ilman suurempia ponnistuksia? Kokemuksia mimmosta kolinaa aiheuttaa? Tällä hetkellä kolinaa voisi luonnehtia "helinäksi". Ilmenee nopeissa pienissä töyssyissä, kaivonkansi tms.
Mikä SAAB on kyseessä.
Omassa vanhassa satkussa jarrusatula kolisi aikalailla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?

Viesti Kirjoittaja mikan »

9000CD23T kirjoitti:
Riksa08 kirjoitti:Kolina sen kun jatkuu vaikka oikealta edestä on vaihdettu käytännössä kaikki mahdolliset aiheuttajat :evil: No seuraavaksi on vuorossa pallonivel, mites tuon vaihto, onnistuuko kerrostalon pihal ilman suurempia ponnistuksia? Kokemuksia mimmosta kolinaa aiheuttaa? Tällä hetkellä kolinaa voisi luonnehtia "helinäksi". Ilmenee nopeissa pienissä töyssyissä, kaivonkansi tms.
Mikä SAAB on kyseessä.
Omassa vanhassa satkussa jarrusatula kolisi aikalailla.
Ainakin tämä on tonnariosaston alle kirjoitettu, eli olettaisin että tonnari olis kyseessä?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Mikä SAAB on kyseessä.
Omassa vanhassa satkussa jarrusatula kolisi aikalailla.[/quote]

Ainakin tämä on tonnariosaston alle kirjoitettu, eli olettaisin että tonnari olis kyseessä?

t. Mika[/quote]

Jep, 9000 -88 aut turbo.
Kommenteista rohkaistuna taidan iltasella käydä pallonivelen kimppuun.
Saas nähä mikä sitten kolisee.
ps. Se parhaiten nauraa, joka kaikki osat vaihtaa :lol: :lol: :lol: :cry:
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Riksa08 kirjoitti:Mikä SAAB on kyseessä.
Omassa vanhassa satkussa jarrusatula kolisi aikalailla.
Jep jep, pallonivel vaihtui 45 minuutissa. Kolinaa aiheutti jarrusatula! Metalli"jousta" vääntelemällä saatiin kuitenkin äänet kuriin.

Seuraava robleema syntyi takakallistuksen vakaajan kumeja vaihdettaessa. 4:stä pultista 3 meni poikki. Tietenkään kunnon poranteriä ei löytynyt joilla olis saanu uudet reiät joten homma jatkuu...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Riksa08 kirjoitti: Seuraava robleema syntyi takakallistuksen vakaajan kumeja vaihdettaessa. 4:stä pultista 3 meni poikki. Tietenkään kunnon poranteriä ei löytynyt joilla olis saanu uudet reiät joten homma jatkuu...
Kuulostaa jotenkin NIIN tutulta :evil:
rälläkällä tms. vaan sileeksi se neliönmuotoinen mutteriosa (kiinteä siinä vakaajan kiinnitysraudassa), poralla uudet reiät ja kunnon rosteri pultit & mutterit niin hyvä tulee 8)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Re: Kolina / Pallonivelen irroitus ?

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Kuulostaa jotenkin NIIN tutulta :evil:
rälläkällä tms. vaan sileeksi se neliönmuotoinen mutteriosa (kiinteä siinä vakaajan kiinnitysraudassa), poralla uudet reiät ja kunnon rosteri pultit & mutterit niin hyvä tulee 8)[/quote]

Mukava kuulla, että on tuttua muillekin :wink: :evil:
Rälläkkä tosiaan kävi mielessä, mutta kun tuo kiinnitysraudan pultit tms. on pyöreet ja irroittamisesta seuraisi mitä tod.näk. lisää hajoamista joutus käytännössä rälläköimään osan ollessa paikallaan!?! Ajattelin porata vaan tarpeeksi paljon jolloin vanhat neliömutterit jää "prikoiks"...
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Miten tuo pallonivelen yläpää on kiinnitetty? Pulttihan siellä on, mutta uuden palloniven yläpäässä ei ole kierteitä. Ulosvetäjäkin on hommattu, mutta miten sen saa mahtumaan, kun vetari on niin lähellä?
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

t8 kirjoitti:Miten tuo pallonivelen yläpää on kiinnitetty?
Pultin varsi lukitsee pallonivelen tapin siihen korvakkeeseen. Pultti pois ja nivelen tappi irtoaa.

Jos ne nivelen alatukivarteen kiinnittävät kolme pikkuruuvia ei ole hetkeen olleet auki, saattavat katketa avattaessa, joten uudet ruuvit & lukkomutterit on syytä olla varalla.

Koko keula on syytä tunkata ylös etupalkista, pelkän yhden nurkan nostamalla kallistuksenvakaaja kiusaa nivelen irrotustyötä.

http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ljoint.php
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

jus kirjoitti:
t8 kirjoitti:Miten tuo pallonivelen yläpää on kiinnitetty?
Pultin varsi lukitsee pallonivelen tapin siihen korvakkeeseen. Pultti pois ja nivelen tappi irtoaa.

Jos ne nivelen alatukivarteen kiinnittävät kolme pikkuruuvia ei ole hetkeen olleet auki, saattavat katketa avattaessa, joten uudet ruuvit & lukkomutterit on syytä olla varalla.

Koko keula on syytä tunkata ylös etupalkista, pelkän yhden nurkan nostamalla kallistuksenvakaaja kiusaa nivelen irrotustyötä.

http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ljoint.php
Kiitos linkistä. Yläpään kiinnitys on mulla erilainen kuin linkin kuvassa. Kuvassa on sokka, mulla pultti/mutteri, en kattonu tarkemmin. Paketin mukana tuli uudet pultit, joten ei haittaa vaikka vanhat menevät poikki.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Joissakin pallonivelissä on todellakin yläpäässä sokka tai lukkorengas kiinnityspultin lisävarmistuksena. Kannattaa varmistaa heti alkuunsa, onko sellaista ja irrottaa, jos on. Kerran en nivelen ympärillä olevan kuran vuoksi huomannut yläpään lukkorengasta vaan ajattelin pallonivelen tapin vain juuttuneen kiinni ja hain sitten aina vain isompaa lekaa murtohaarukan hakkaamiseen :D. Kyllähän se lopulta auki pamahti, kun väkivaltaa käytti "riittävästi", mutta hieman tunsin itseni tyhmäksi kun tämän jälkeen huomasin eteeni pongahtaneen, solmuun vääntyneen lukkorenkaan :oops:
#1970
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jatketaan passeliin aiheeseen...

Voisiko joku keroa pallonivelen alapään kiinnityspulttien oikean koon. Ajattelin hakea hapokkaat tuolta pulttikaupasta nylockkeineen ja prikkoineen, kun ei kerran TRW:n paketissa tullut ainoatakaan kiinnityksessä käytettävää osaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin