h moottorin viritystä? kokemuksia?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
janzku|
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 22:18
Paikkakunta: leppävirta

h moottorin viritystä? kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja janzku| »

eli ois tarkotus vähä piristää h koneista 900 saabia on kaasarimallinen. vuosmalli 90. mitä kannattaa tehä? olen metalli alalla eli kannen laittoki onnistuu. ja suhtkot halpaa viritystä pitäs viel olla. kertokaa`?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mitä tarkoitat "pienellä" piristämisellä? Mikä on mielestäsi halpaa?

Mielestäni melkeinpä helpoin homma on aloittaa ruiskun (K-jet) asennuksella. 100 -> 118 hv.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Itse lähtisin melkeinpä vaihtamaan turbokonetta keulille. Tekniikat ovat puoli-ilmaisia kuitenkin nykyään.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: h moottorin viritystä? kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

janzku| kirjoitti:eli ois tarkotus vähä piristää h koneista 900 saabia on kaasarimallinen. vuosmalli 90. mitä kannattaa tehä? olen metalli alalla eli kannen laittoki onnistuu. ja suhtkot halpaa viritystä pitäs viel olla. kertokaa`?
No katsele peltipako sarja siihen valurautaisen tilalle ( jos sitä ei ole jo )
"käärmeenpesä" tosin olisi paras ratkaisu.
Ja kuten jo edellä sanottiin niin K-jetti mukaan ja jos varanto antaa
periksi niin mutka putkeen, tosin tällöin joudut uusimaam melko paljon
johtosarjoista lähtien, bensa pumpusta puhumattakaan.
Ja voithan aina nostaa puristuspainetta ( kannesta 1mm pois...en tosin
ole sata varma että kärsiikö siitä ottaa milliä pois )
Ja sitten imukanavia isommaksi. ( huomaa että tällöin joudut kasvattamaan
myös bensiinin annostelua )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: h moottorin viritystä? kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

9000CD23T kirjoitti:
janzku| kirjoitti:eli ois tarkotus vähä piristää h koneista 900 saabia on kaasarimallinen. vuosmalli 90. mitä kannattaa tehä? olen metalli alalla eli kannen laittoki onnistuu. ja suhtkot halpaa viritystä pitäs viel olla. kertokaa`?

(kannesta 1mm pois...en tosin
ole sata varma että kärsiikö siitä ottaa milliä pois )
Kärsii :D mutta kasausvaiheessa kannattaa huomioida, ettei pyöritä konetta kansipaikallaan nokka-akseli paikalleen kiristettynä ilman jakoketjua, ettei venttiilit ota osumia. (esim. nokkaketjun vaihto samalla) kannattaa muuten uusia se nokkaketju sit kanssa, sillä nokan ajoitus on todennäkösesti liian myöhäsellä vanhalla, venyneellä ketjulla, jollonka ei paras suorituskyky ole enää pelissä :wink: ja miksei sitä nokkapyörää vois vähän konehtia, rotsata reikiä, et sen sais pari astetta vakiota aikasemmalle...
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nuissa kannen madallusjutuissa tulee sitten äkkiä muitakin jänniä juttuja. Kun puristussuhdetta nostetaan, niin sytytyskin pitäisi ruukata uudestaan. Sytytyksen ennakoa kun ei tarvita enää yhtäpaljoa, kuin matalammilla puristuksilla. Perusennakon pienennys voi ensihätään auttaa, mutta jos mielii hyvän tehdä, niin jakajasta pitäisi varmaan jousiakin vaihdella sopivampiin ja ehkä rajoittaa kokonaisennakkoa. Menee siis varsin äkkiä taiteilemiseksi nämä asiat. Toisaalta, säätäminenhän on ihan kivaa hommaa. Bensaakin palaa mukavasti, kun etsii sopivia säätöjä koneeseen. :)

Moottorien virittämistä käsittelevien opusten lueskelu ei liene pahaksi näin ensihätään. Parasta viriä näihin 99 ja 900 kalustoon on toki turbopadan vaihtaminen sinne konehuoneeseen. Näin ollaan ton Henkan kanssa tehty hänen 99:iin ja meikän 99cc:een sitä ennen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin