Magneettiventtiilin, bypassin ja hukkaportin diagnosointi ..

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Magneettiventtiilin, bypassin ja hukkaportin diagnosointi ..

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Auto ('99 9-3 185hp) kulkee valilla kuin riivattu, ja valilla ei.

Miten voisin varmistua
a) magneettiventtiilin
b) bypassin
c) hukkaportin
oikeasta toiminnasta? Ajoittain jaa ahtopaineet nousematta, ja ahkeran news-palstojen lukemisen jalkeen tekisi mieleni varmistua etta kyseiset komponentit ovat kunnossa. Onko olemassa mitaan perustarkastusta, jonka voisi TI -hengessa tehda ennen kuin vie auton Saabille?

By-passista ei kai pitaisi menna mitaan lapi, kun kone ei ole kaynnissa, siis niin ohut letku kuin paksumpi pitaisi tuntua tukkoiselta puhallettaessa, niinko?

Magneettiventtiiliin menee kolme letkua ja johtosarja. Voisiko sita testata jotenkin letkuja irroittamalla, tai sopivasti sahkoa syottamalla?

Entas hukkaportti? Kaiketi jos se jumii auki, niin paineet jaa nousematta. Miten todennakoista lienee, ja miten sen saisi testattua?

APUA! :!:

Terv.,
Karvalakki
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Re: Magneettiventtiilin, bypassin ja hukkaportin diagnosoint

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

karvalakki kirjoitti:Auto ('99 9-3 185hp) kulkee valilla kuin riivattu, ja valilla ei.

Miten voisin varmistua
a) magneettiventtiilin
b) bypassin
c) hukkaportin
oikeasta toiminnasta? Ajoittain jaa ahtopaineet nousematta, ja ahkeran news-palstojen lukemisen jalkeen tekisi mieleni varmistua etta kyseiset komponentit ovat kunnossa. Onko olemassa mitaan perustarkastusta, jonka voisi TI -hengessa tehda ennen kuin vie auton Saabille?

By-passista ei kai pitaisi menna mitaan lapi, kun kone ei ole kaynnissa, siis niin ohut letku kuin paksumpi pitaisi tuntua tukkoiselta puhallettaessa, niinko?
Aivan näin joo, lisäksi en usko että bypassi on syynä jos ei ahtopaineet nouse
Magneettiventtiiliin menee kolme letkua ja johtosarja. Voisiko sita testata jotenkin letkuja irroittamalla, tai sopivasti sahkoa syottamalla?
Keskipiikkiin tulee tulla 12V, tämän voi mitata että tietää magneettiventtiilin saavan jännitettä. Lisäksi voi mitata käämien vastukset venttiilin ollessa irroitettuna sähköpiuhoista, pinni 1-2 välillä tulisi olla noin 3 +-1 ohmia, pinni 2-3 välillä sama.
Entas hukkaportti? Kaiketi jos se jumii auki, niin paineet jaa nousematta. Miten todennakoista lienee, ja miten sen saisi testattua?
Tähän voi kehitellä painemittari/pumppu sydeemin, eli kun otat hukkaportin paineletkun irti liität siihen mittarin ja jonkinlaisen pumpun/kompressorin (kompressorissa pitää olla paineenrajoitin ettei aivan 10baaria syötä). Painetta nostamalla ja laskemalla voi tutkia kuinka tanko liikkuu. Ilmeisesti myös voit puhaltaa tähän letkuun, jos ilma liikkuu ilman vastusta, silloin kalvo on rikki painekellossa.


Edit, vigge: lainaukset kuntoon...
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Re: Magneettiventtiilin, bypassin ja hukkaportin diagnosoint

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Saabi C900 kirjoitti:
karvalakki kirjoitti:Auto ('99 9-3 185hp) kulkee valilla kuin riivattu, ja valilla ei.

Miten voisin varmistua
a) magneettiventtiilin
b) bypassin
c) hukkaportin
oikeasta toiminnasta? Ajoittain jaa ahtopaineet nousematta, ja ahkeran news-palstojen lukemisen jalkeen tekisi mieleni varmistua etta kyseiset komponentit ovat kunnossa. Onko olemassa mitaan perustarkastusta, jonka voisi TI -hengessa tehda ennen kuin vie auton Saabille?

By-passista ei kai pitaisi menna mitaan lapi, kun kone ei ole kaynnissa, siis niin ohut letku kuin paksumpi pitaisi tuntua tukkoiselta puhallettaessa, niinko?
Aivan näin joo, lisäksi en usko että bypassi on syynä jos ei ahtopaineet nouse
Hyva arvaus. Puhaltelu bypassiin ei tuottanut mitaan tulosta, kaikki reiat tukossa niilla paineilla mita keuhkoista sai irti :D Ilmeisesti kunnossa. Ei se ainakaan holena vuoda.
Magneettiventtiiliin menee kolme letkua ja johtosarja. Voisiko sita testata jotenkin letkuja irroittamalla, tai sopivasti sahkoa syottamalla?
Keskipiikkiin tulee tulla 12V, tämän voi mitata että tietää magneettiventtiilin saavan jännitettä. Lisäksi voi mitata käämien vastukset venttiilin ollessa irroitettuna sähköpiuhoista, pinni 1-2 välillä tulisi olla noin 3 +-1 ohmia, pinni 2-3 välillä sama.
Tama mittaus on viela tekematta. Yleismittari hajosi, tietysti :x
Entas hukkaportti? Kaiketi jos se jumii auki, niin paineet jaa nousematta. Miten todennakoista lienee, ja miten sen saisi testattua?
Tähän voi kehitellä painemittari/pumppu sydeemin, eli kun otat hukkaportin paineletkun irti liität siihen mittarin ja jonkinlaisen pumpun/kompressorin (kompressorissa pitää olla paineenrajoitin ettei aivan 10baaria syötä). Painetta nostamalla ja laskemalla voi tutkia kuinka tanko liikkuu. Ilmeisesti myös voit puhaltaa tähän letkuun, jos ilma liikkuu ilman vastusta, silloin kalvo on rikki painekellossa.
Hyva vinkki. Kiitos. Leikkasin vanhasta fillarin sisuskumista venttiilin varsineen irti (siis samanlainen kuin auton venttiili). Kun venttiilin varren kumia vahan veisteli ohuemmaksi, niin siita sai istuvan sovituksen hukkaportin paineletkuun. Sitten vain fillarin/auton painemittarillinen kasi/jalkapumppu kiinni ja painelemaan. Nayttaisi tanko lahtevan liikkumaan aikasen pienilla paineilla, alle 0.5bar. Onko oikein?

Entas magneettiventtiilin muut letkut? Niihin puhaltelu sujuu esteettosti, tama on kaiketi oikein?

Ennen tuon fillarin venttiili/pumppu virityksen rakentamista kokeilin liikutella hukkaportin painerasialta ahtimelle menevaan tanko ja se tuntui aikasen jaykalta. Kun sen sai liikahtamaan ekan kerran, niin sitten se minusta liikkui sujuvammin. Lopuksi ajelin tanne tyopaikalle yleismittaria hakemaan kun oma simahti (tietysti) niin yllari yllari, paineet olivat pitkasta pitkasta aikaa kohdallaan! Voisiko tuo hukkaportin tanko olla jotenkin vahan juminut?
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Magneettiventtiilin & hukkaportin symbioosi ...

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Voisitteko samalla kertoa olenko ymmartanyt taman magneettiventtiili/hukkaportti yhdistelman toiminnan oikein?

Kasitykseni mukaan homma menee nain:
Turbon painepuolelta tuodaan letkulla paine magneettiventtiilille, joka jakaa sen kahteen muuhun letkuun. Tuleva letku menee toiseen laitaan magneettiventtiilia ja ulostulot tapahtuvat keskelta ja toisesta laidasta.

Magneettiventtiilin keskimmainen letku menee ahtimen hukkaportille ja toinen laitimmaisista ilmeisesti takaisin sinne mista tulikin (vai hoyryna ilmaan?). Ahtopaineiden ollessa elektroniikan mielesta jarkevissa rajoissa, paineet ohjataan laitimmaiseen letkuun, jolloin hukkaportti pysyy jousen pitamana lepotilassa ja ahdin ahtaa parhaansa mukaan. Paineiden noustessa kynnysarvoa ylemmas, elektroniikka kaskee magneettiventtiilia PWM-signaalilla ohjaamaan paineet osittain laitimmaiseen, osittain hukkaportin painerasialle (mikahan tuon oikea nimi mahtaa olla...). Ohjaus on siis jokseenkin porttaaton. Painerasiassa oleva kalvo pullistuu ja tyontaa tankoa paineesta riippuvalla voimalla, ja tanko puolestaan avaa hukkaporttia, jolloin osa pakokaasuista virtaa ahtimen ohi ja niin ollen ahtopaine laskee.

Onko nain? Siis talloinhan magneettiventtiilin ja hukkaportin painerasian valisen letkun irroittaminen aiheuttaisi ahtopaineiden rajoittamattoman nousun. Onko nain?

Vai onko sittenkin painvastoin? Eli tanko sulkeekin hukkaportin, ja siis lepotilassa paineet rajoittuvat. Kumpi vai kampi?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Magneettiventtiilin & hukkaportin symbioosi ...

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

karvalakki kirjoitti:Voisitteko samalla kertoa olenko ymmartanyt taman magneettiventtiili/hukkaportti yhdistelman toiminnan oikein?

Kasitykseni mukaan homma menee nain:
Turbon painepuolelta tuodaan letkulla paine magneettiventtiilille, joka jakaa sen kahteen muuhun letkuun. Tuleva letku menee toiseen laitaan magneettiventtiilia ja ulostulot tapahtuvat keskelta ja toisesta laidasta.

Magneettiventtiilin keskimmainen letku menee ahtimen hukkaportille ja toinen laitimmaisista ilmeisesti takaisin sinne mista tulikin (vai hoyryna ilmaan?). Ahtopaineiden ollessa elektroniikan mielesta jarkevissa rajoissa, paineet ohjataan laitimmaiseen letkuun, jolloin hukkaportti pysyy jousen pitamana lepotilassa ja ahdin ahtaa parhaansa mukaan. Paineiden noustessa kynnysarvoa ylemmas, elektroniikka kaskee magneettiventtiilia PWM-signaalilla ohjaamaan paineet osittain laitimmaiseen, osittain hukkaportin painerasialle (mikahan tuon oikea nimi mahtaa olla...). Ohjaus on siis jokseenkin porttaaton. Painerasiassa oleva kalvo pullistuu ja tyontaa tankoa paineesta riippuvalla voimalla, ja tanko puolestaan avaa hukkaporttia, jolloin osa pakokaasuista virtaa ahtimen ohi ja niin ollen ahtopaine laskee.

Onko nain? Siis talloinhan magneettiventtiilin ja hukkaportin painerasian valisen letkun irroittaminen aiheuttaisi ahtopaineiden rajoittamattoman nousun. Onko nain?

Vai onko sittenkin painvastoin? Eli tanko sulkeekin hukkaportin, ja siis lepotilassa paineet rajoittuvat. Kumpi vai kampi?

Jos irroitat oikean letkun magneettiventtiililtä(Hukkaportin ohjaus), niin ahtopaineet nousevat niin korkealla kuin turbo tuottaa tai elektroniikka katkaisee bensan syötön. Eli käsittääkseni lepotilassa paineet nousevat?

Tuntuisi vähän oudolta, että jos hukkaportti on jäänyt täysin auki, että kierrokset rajoittuisivat. Meno kyllä hyytyy, mutta ettei ota kierroksia?

Eräällä tutulla oli toisessa auto merkissä pakoputki tukossa, joka aiheutti ongelmia juuri isoilla kierroksilla.

Minkä verran ajettu? Miten polttoaine suodattimien kunto YMS. :?:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Re: Magneettiventtiilin & hukkaportin symbioosi ...

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

9000LPT kirjoitti:Jos irroitat oikean letkun magneettiventtiililtä(Hukkaportin ohjaus), niin ahtopaineet nousevat niin korkealla kuin turbo tuottaa tai elektroniikka katkaisee bensan syötön. Eli käsittääkseni lepotilassa paineet nousevat?
Jos ongelmat jatkuvat, niin taytyy kokeilla irroittaa se letku ja katsoa onko vaikutusta. Sehan periaatteessa kertoo, onko ongelma magneettiventtiilissa, eiks jee.
9000LPT kirjoitti:
Tuntuisi vähän oudolta, että jos hukkaportti on jäänyt täysin auki, että kierrokset rajoittuisivat. Meno kyllä hyytyy, mutta ettei ota kierroksia?
Ehka kuvasin ongelmaa vaarin. Ongelman ollessa paalla meno siis hyytyy niin pahasti ettei se jaksa vetaa edes kakkosella yli 4000rpm. Vapaalla kone kiertaa kylla , ja ykkosellakin, mutta ei silloinkaan niin iloisesti kuin toimiessaan.
9000LPT kirjoitti:
Eräällä tutulla oli toisessa auto merkissä pakoputki tukossa, joka aiheutti ongelmia juuri isoilla kierroksilla.
Itseasiassa minulla oli sama ongelma tammikuussa. Oireet kylla muistuttavat pakoputken tukkeumaa, mutta voisiko noin uusi putki menna taas tukkoon. Tai sitten se on se s...marin keskiosa putkesta :(
9000LPT kirjoitti: Minkä verran ajettu? Miten polttoaine suodattimien kunto YMS. :?:
Autolla on nyt ajettu 125tkm. Se kaikkein huolto-ohjelman isoin huolto on tehty 15tkm sitten, mutta pitanee katsoa onko bensansuodatin vaihdettu. Mistas sen tietaa....

No, ayway, nyt se taas nayttaisi laulavan nuoruuden innolla :D Jos ongelma palaa, niin koetan tuota letkujuttua ja kai se pakoputki pitaa aukaista..
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Re: Magneettiventtiilin, bypassin ja hukkaportin diagnosoint

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

karvalakki kirjoitti: Nayttaisi tanko lahtevan liikkumaan aikasen pienilla paineilla, alle 0.5bar. Onko oikein?
Kyllä niitten pitäisi olla oikein
karvalakki kirjoitti: Entas magneettiventtiilin muut letkut? Niihin puhaltelu sujuu esteettosti, tama on kaiketi oikein?
Tämän uudemman magneettiventtiilin mäntä voi jäädä mihin asentoon tahansa, eli sen testaaminen samalla tavalla kuin vanhaa magneettiventiiliä ei onnistu.
karvalakki kirjoitti: Ennen tuon fillarin venttiili/pumppu virityksen rakentamista kokeilin liikutella hukkaportin painerasialta ahtimelle menevaan tanko ja se tuntui aikasen jaykalta. Kun sen sai liikahtamaan ekan kerran, niin sitten se minusta liikkui sujuvammin. Lopuksi ajelin tanne tyopaikalle yleismittaria hakemaan kun oma simahti (tietysti) niin yllari yllari, paineet olivat pitkasta pitkasta aikaa kohdallaan! Voisiko tuo hukkaportin tanko olla jotenkin vahan juminut?
Jos se on juminut kiinni niin silloin pitäisi tulla mukavasti paineita. Toisaalta se on myös saattanut jumittua auki, mutta ei silti luulisi auton oirelevan tällä tavalla.
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Re: Magneettiventtiilin & hukkaportin symbioosi ...

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

karvalakki kirjoitti:Voisitteko samalla kertoa olenko ymmartanyt taman magneettiventtiili/hukkaportti yhdistelman toiminnan oikein?

Kasitykseni mukaan homma menee nain:
Turbon painepuolelta tuodaan letkulla paine magneettiventtiilille, joka jakaa sen kahteen muuhun letkuun. Tuleva letku menee toiseen laitaan magneettiventtiilia ja ulostulot tapahtuvat keskelta ja toisesta laidasta.

Magneettiventtiilin keskimmainen letku menee ahtimen hukkaportille ja toinen laitimmaisista ilmeisesti takaisin sinne mista tulikin (vai hoyryna ilmaan?).
Letku magneettiventtiilin W-liitännästä tulee olla kytketty hukkaportin painekellolle.
Letku magneettiventtiilin R-liitännästä tulee olla kytketty putkeen joka sijaitsee ilmanpuhdistajan ja turbon välissä.
Letku magneettiventtiilin C-liitännästä tulee olla kytketty joko läppäkoteloon tai liitäntään turbon kompressoripuolelle.
Tämä vaihtelee johtuen moottorityypistä ja ahtimen tyypistä.
karvalakki kirjoitti: Ahtopaineiden ollessa elektroniikan mielesta jarkevissa rajoissa, paineet ohjataan laitimmaiseen letkuun, jolloin hukkaportti pysyy jousen pitamana lepotilassa ja ahdin ahtaa parhaansa mukaan. Paineiden noustessa kynnysarvoa ylemmas, elektroniikka kaskee magneettiventtiilia PWM-signaalilla ohjaamaan paineet osittain laitimmaiseen, osittain hukkaportin painerasialle (mikahan tuon oikea nimi mahtaa olla...). Ohjaus on siis jokseenkin porttaaton. Painerasiassa oleva kalvo pullistuu ja tyontaa tankoa paineesta riippuvalla voimalla, ja tanko puolestaan avaa hukkaporttia, jolloin osa pakokaasuista virtaa ahtimen ohi ja niin ollen ahtopaine laskee.
Ahtopaineiden ollessa järkevissä arvoissa W-liitäntä saa R-liitännän ilmat.
Kun ahtopaineet nousevat rajalle että niitä on tarvetta säätää niin W alkaa saada C:n ilmaa ja hukkaportti avaa.
Uudempi magneettiventtiili toimii noin 70Hz.
karvalakki kirjoitti: Onko nain? Siis talloinhan magneettiventtiilin ja hukkaportin painerasian valisen letkun irroittaminen aiheuttaisi ahtopaineiden rajoittamattoman nousun. Onko nain?
Näin on.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tässä kuva letkujen paikoista...

Kuva
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Kiitos Saabi C900 ja 93t sport. Nayttaisi letkut olevan kohdallaan. Alan kallistumaan diagnoosissani hukkaportin jumituksen sijasta magneettiventtiilin jumitukseen, seuraavin perusteluin:

Ongelman ollessa paalle
1. W-letkun irroittaminen magneettiventtiilista aiheuttaa paineiden nousemisen normaaliksi.
2. W-letkuliitannasta tulee ilmaa myos tyhjakaynnilla, siis painetta ohjautuu hukkaportille
3. puhaltaminen magneettiventtiilin C-liitantaan aiheuttaa ilmavirtauksen W-liitantaan, ei R-liitantaan (auton ollessa kaynnissa tai sammuksissa, sama juttu).
4. kaikenlainen magneettiventtiilin kanssa rassaaminen palauttaa tilanteen normaaliksi, vahaksi aikaa. Kun sen verran polkee, etta mangneettiventtiilia tarvitaan, niin toiminta heikkenee.

Saabi C900:n komentti
Saabi C900 kirjoitti: Tämän uudemman magneettiventtiilin mäntä voi jäädä mihin asentoon tahansa, eli sen testaaminen samalla tavalla kuin vanhaa magneettiventiiliä ei onnistu.

taitaa kylla ampua ainakin osittain perusteluni #3 alas :(

No, jaahan siina viela kolme muuta jaljelle, erityisesti #1 ja #4.

Vielako pitaisi diagnosoida muuta, vai lahdenko metsastamaan magneettiventtiilia :?: Onkohan kallis osa :?:
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

karvalakki kirjoitti:Onkohan kallis osa :?:
No just joo. Kaksi sataa lahikaupassa... 8O Tietaako kukaan mista saisi vahan edukkaammin?
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

karvalakki kirjoitti:Ongelman ollessa paalle
1. W-letkun irroittaminen magneettiventtiilista aiheuttaa paineiden nousemisen normaaliksi.
Mutta itseasiassa paineet ei siis nouse overiksi, silla elektroniikan ei tarvitse katkaista bensansyottoa kiihdytyksessa, ei ainakaan kakkosella kiihdytettaessa. Olisiko sittenkin wastegaten puolella vuotoa? Vai vuotaisiko wastegate-letku irrallaan paineita magneettiventtiilista ulkoilmaan sen verran etta se rajoittaisi paineita?

Eli kumpi vai kampi, missa vika? Hitto, kun tuo magneettiventtiili on sen verran kallis ettei viitsi ihan kokeeksi ostaa uuttakaan ... :(
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Voisit koittaa herkistellä sitä magneettiventtiiliä CRC:llä tai vastaavalla aineella, ja varovasti puhaltaen paineilmalla. Jos ei vika korjaannu sillä voisit lainata joltain magneettiventtiiliä testataksesi että vika varmasti on siinä ennen lähikaupassa käyntiä, ellet löydä jostain käytettyä, toki sehän ei sitten ole uusi.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Saabi C900 kirjoitti:Voisit koittaa herkistellä sitä magneettiventtiiliä CRC:llä tai vastaavalla aineella, ja varovasti puhaltaen paineilmalla. Jos ei vika korjaannu sillä voisit lainata joltain magneettiventtiiliä testataksesi että vika varmasti on siinä ennen lähikaupassa käyntiä, ellet löydä jostain käytettyä, toki sehän ei sitten ole uusi.
Alkaako auto ruikuttaa check-engine tms., jos magneettiventtiilin johtoliittimen irroittaa auton ollessa kaynnissa tai virrat paalla?
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

karvalakki kirjoitti: Alkaako auto ruikuttaa check-engine tms., jos magneettiventtiilin johtoliittimen irroittaa auton ollessa kaynnissa tai virrat paalla?
Veikkaisin että kyllä, varma en ole kun ei moista ole.
Vastaa Viestiin