Mertmi kirjoitti:Jus:lla oli hyvä malli muistaakseni ihan netissäkin luettavissa.
Rele/sulaketaulussa on jo paikka bensapumpun sulakkeelle ja releelle, pitää vaan johdottaa. Releeltä sitten vedot pumpulle, ohjauspaineventtiilille ja lisäilmaluistille. Kannattaa hommata vanhan ruiskusatkun moottorijohtosarja (startti pakosarjan alla), siitä saa helposti liittimet ja sähköt ruiskun laitteille.
nyt tarvittaisiin neuvoja kytkimen vaihtoon.
tällähetkellä autossa on vm-81satkun kytkinsylinteri ja nopan? asetelma.
saatiin kytkin ilmattua niin se sylinteri jämähti ääri asentoonsa eikä palaudu millään? miten sen sylinterin ja asetelman voisi saada pois sieltä välistä?
yritettiin purkaa vm-90 satkusta kytkintä tuohon mutta ei saatu mitään hihnaa yms. sinne asetelman väliin.
ja tuntuu että tuossa ei vaikuta mitään vaikka sinne väliin saisikin jotain survottua.
Sylinteristä pullahti tiiviste pois paikoiltaan, ei auta ku lyödä se muovi rikki ja leikata tiiviste poikki ynnä repiä se pois. Kannattaa varoa ettei jää sormet väliin. Uusia tiivistesarjoja saa varmasti joka varaosapuljusta.
Kytkimen irroittamiseen käy ***vetin helposti laikkakone, jos asetelmaa ei tarvi säästää. Laikalla vaan asetelman laput poikki niin lähtee. Tällä lailla säästää sen sylinterin murjomisen niin ei tarvi siihen laittaa uutta muovia ja tiivistettä.
Ja kytkimen lapojen väliin 4mm teräslangasta tehty panta väliin, jos paineasetelmaa saa painettua kasaan. Voi kokeilla myös lapa kerrallaan kiertää asetelman ympäri.
juu kyllä sinne on tungettu laturinhihna väliin, ajattelin vain että miten sylinteri voi jämähtää "ulos" mutta näköjään se voi.
Kiitos nopeasta vastauksesta.
hyvällä tuurilla voisi ensi viikonloppuna olla jo lähes ajokuntoinen tuo tuplis.
kytkin on ilmausta vailla, edellisen juuttuneen sylinterin jouduin sahaamaan poikki.
kävin konttorilla kysymässä taas muutoskatsastuksesta-> sanoivat että ei pitäisi olla esteitä jos moottoria ei ole viritetty ja alusta ja jarrut vastaavat turboa. ja tietysti auton pitää olla muutenkin kunnossa.
axtec kirjoitti:kytkin on ilmausta vailla, edellisen juuttuneen sylinterin jouduin sahaamaan poikki.
kävin konttorilla kysymässä taas muutoskatsastuksesta-> sanoivat että ei pitäisi olla esteitä jos moottoria ei ole viritetty ja alusta ja jarrut vastaavat turboa. ja tietysti auton pitää olla muutenkin kunnossa.
alusta ja jarruthan vastaavat turboa kun asennat vaan kaasu-iskunvaimentimet. nesteiskareillakin menee melko varmasti läpi...
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
taas vaihteeksi kytkinsylinteristä pullahti se kumi sinne väliin jumiin
pääsee taas sahaamaan sylinterin paloiksi.
minkälainen kytkin tuohon kuuluisi laitaa? vm-82 satkun kone ja nopan 5v laatikko on kyseessä.
axtec kirjoitti:taas vaihteeksi kytkinsylinteristä pullahti se kumi sinne väliin jumiin
Minkälaisessa tilanteessa noin pääsee käymään? Yrititkö sylinterillä painaa asetelmaa niin, että saat sen hihnan tms pois välistä? Laturinhihna kuulostaa liian paksulta, sylinteristä loppuu iskunpituus ennen kuin hihna vapautuu kokonaan puristuksesta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Niitähän on sitten kahdenlaista sylinteriä. Sen voi varmistaa niin, että painelaakerin pitää olla suht koht tivis sylinterin päälle. Jos ei oo niin sitten oli muistaakseni niin, että sylinteri on uudempi ja laakeri vanhempi.
Molemmat käy sitten minkälaiseen kytkimeen tahansa.
Minustakin toi laturinhihna on aika rajun kuuloinen. Mitä ite olen käyttänyt, niin jotakin tommosta 3-4mm paksuista teräslankaa nuo työkalut on. Paria eri kokoa tarvitsee, kun on erimerkkisissä asetelmissa se runko erilainen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
juu ei noissa asetelmissa ollut hihnaa vaan 4mm teräslankaa.
ja langat saatiin jo pois ja kytkin ilmattua ja noin 10 kertaa se toimi kunnolla kunnes POKS kumi pois paikoiltaan, voiko asetelma ja sylinteri olla "eri paria"?
pitää vissiin aleta etsimään turbon asetelmaa+levyä+sylinteriä jos jollain olisi ylimääräisenä?
On muutes noissakin kytkimen kumisarjoissa havaittu sellaista kivaa juttua, että markkinoille on eksynyt väärän paksuisilla o-renkailla olevia pussukoita. Muistelen, että toi scantech -pakattu on oikean kokoisilla tiivisteillä. Olisko tuolla tekoa ongelmasi kanssa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
en usko koska nuo kytkimet olen purkanut toimivista autoista.
mutta kun joutuu käytetyistä romuista kasailemaan niin tämmöistä tämä sitten on.
huomenissa yritän kasata tuon vielä kerran mutta sitten on kyseltävä muualta kytkimen osia.