Tuli käytyä testaamassa uusi 9-5 wagoni 1.9 tidillä ja tomaatilla. Ei voi sanoa, muuta kuin surkea esitys koneen ja laatikon puolesta. Olikohan vain maanantaikpl / ohjelmavirhe, onko kellään vastaavia kokemuksia? Tomaatin vaihdot töksähtelivät ja kierrätti toivottaman korkeelle, veto oli jo hävinnyt 200rpm aikaisemmin ja silti vielä keräsi kiekkoja ennen vaihtoa. Muutoinkin meno puhditonta. Kaiken lisäksi todella äänekäs moottori ja diiseli hinnoiteltu aivan yläkanttiin! Ei lähde noilla eväillä ysifemman myynti ainakaan diiseleissä vetämään
Btw, molempien mallien Aerot tomaatilla olivat aivan toiselta planeetalta...
Samaa mieltä, itsekin petyin koeajossa ko. pakettiin ja varsinkin hinnoitteluun. Ihan mahdottoman kallis verrattuna bensamoottoreilla varustettuihin malleihin tai vaikkapa vastaavien mallien hintaeroihin Saksassa
Kilometrejä tulee itsellekin sen verran, että diesel olisi alla, jos ajaisi vaikka volkkarilla, mutta Saabilla bensamoottori taitaa olla se ainoa oikea
Oiler kirjoitti:Kilometrejä tulee itsellekin sen verran, että diesel olisi alla, jos ajaisi vaikka volkkarilla, mutta Saabilla bensamoottori taitaa olla se ainoa oikea
Joo, mutta näin 50tkm vuodessa ajavana 2.8T Aeron sidin näyttämä keskikulutus 13.5l on kyllä piirun verran liikaa.
Pitänee keskittyä, jos jostain löytyisi vähän ajettu vanhempikoppainen 9-5 3.0tidi.
9-3Tid kirjoitti:Pitänee keskittyä, jos jostain löytyisi vähän ajettu vanhempikoppainen 9-5 3.0tidi.
Kannattaa hankkia sellainen, johon on vaihdettu tehdasuusi kone. Alustahan kestää kyllä kilometrejä(tietyin varauksin), mutta isoja nopeuksia kone kestää hieman huonommin.
Onko se tuo tomaatti jo vanhanaikainen vai mikä? Itsellä jäi samanlainen fiilis uudesta turbo pilotista (bensa 2,0tA). Ei ollut ihan tätäpäivää ne vaihdot, tai sitten muuttuneeko jouhevammiksi ajon myötä. Töksähteli, varsinkin kaupunkipyörityksessä. Vertailukohtana esim jo jonkin verran ajettu A6, jossa vaihtoja ei oikeastaan tunne ollenkaan.
Marko A kirjoitti:Onko se tuo tomaatti jo vanhanaikainen vai mikä? Itsellä jäi samanlainen fiilis uudesta turbo pilotista (bensa 2,0tA). Ei ollut ihan tätäpäivää ne vaihdot, tai sitten muuttuneeko jouhevammiksi ajon myötä. Töksähteli, varsinkin kaupunkipyörityksessä. Vertailukohtana esim jo jonkin verran ajettu A6, jossa vaihtoja ei oikeastaan tunne ollenkaan.
Mitenkähän sen automaatin pitäisi vaihtaa, että olisi hyvä....
Itsellä vielä 4 lovinen maagisuus ja vaihtaa omaan tuntuun kuin sukkasilla kelistä riippumatta. Pintakaasulla vaihtoja ei juuri huomaa kaupunkipyörityksessä... Aina se on pehmeämmin vaihtanut kuin jos itse keppiä hämmentäisin....
Älä vaan sano että ajoit remmivetoisella(Multitronic) A6:lla..... siinä ei vaihtoja tunnu kun se ei vaihda vaihdettakaan.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333 kirjoitti:Mitenkähän sen automaatin pitäisi vaihtaa, että olisi hyvä....
Itsellä vielä 4 lovinen maagisuus ja vaihtaa omaan tuntuun kuin sukkasilla kelistä riippumatta. Pintakaasulla vaihtoja ei juuri huomaa kaupunkipyörityksessä... Aina se on pehmeämmin vaihtanut kuin jos itse keppiä hämmentäisin....
Jos vaihtais vaikka kuten tuo A6 jossa ei ollut remmivetoa. Koeajamani 9-5 vaihteli vaihdetta ja nykitteli nimenomaan hitaassa kaupunkiliikenteessä kun joutui muiden mukana hidastelemaan ja kiihdyttelemään. Vaihto tapahtui nykäisemällä ja alaspäinvaihto varsinkin tuntui että siinä on viive+nytky aina kaverina. Sport asennossa vielä pahemmin.
Toki tämä kaikki on suhteellista, jos verrataan esim vanhempiin saabeihin niin parannusta on tullut. Sattui vain, että peräkkäisinä päivinä tuli kokeiltua Saab vs Audi. Tosin Audilla ajo jäi paljon lyhyemmäksi ja tuntuma voi olla kovin väärä. Kerroin vain mikä mielikuva minulla noista jäi. Koeajo kulutus oli muuten muistaakseni aikalailla yli 14l/100km (liikkeelle lähtiessä nollasin) kun pyöriskelin autolla ympäri Oulua, motarilla jne. Lienkö ihan normaalia?
Ja kyllähän ne tosiaan manuaalia jouhevammin ruukaa vaihdella. Kateellisena täällä vain pitää haukkua kun ei ollut varaa ostaa tomaattia Seuraavaan sitten..
Marko A kirjoitti:Koeajamani 9-5 vaihteli vaihdetta ja nykitteli nimenomaan hitaassa kaupunkiliikenteessä kun joutui muiden mukana hidastelemaan ja kiihdyttelemään.
Tämä korostuu omassa ainakin mitä enemmän ja nopeammin kaasua painaa. Itseltä meni jonkin aikaa totutellessa kyseiseen "ominaisuuteen". Normaali asennossa laatikko on korostetun edustusautomainen (laiska) ja sportilla taas ehkä liian innokas. Velipojan pari vuotta vanha 5 lovinen automaagi S80 oli kokolailla saman tuntuinen kuin oma 9-5 lukuun ottamatta tuota pientä miettimistä kaupunkiajossa. 5 mukinen vapari oli kyllä tuo Volvo, että en tiedä vaikuttaisiko se alaväännön puolesta mitään...
Onhan tuo oma femma jo pian pyöreän kympin ikäinen --> vanha ropsu.... Uuteen autoon sitä nyt ei enää kannattaisi verrata, mutta ihan hyvin se mielestäni vertailun kestää monessa suhteessa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333 kirjoitti:
Tämä korostuu omassa ainakin mitä enemmän ja nopeammin kaasua painaa. Itseltä meni jonkin aikaa totutellessa kyseiseen "ominaisuuteen".
Näin varmaan, eli oppii jalalla "kompensoimaan" tilanteen niin ettei se nykitä. Tottumaton polkee kuin manuskassa ja ihmettelee kun ei laatikko älyä mitä kuski haluaa
9-5T kirjoitti:
Muun koppaisia ei helpolla löydäkkään.
Onneks, sillä tällä aivokapasiteetillä varustettuna se olisi muutoin liian vaikeaa.
Itseasiassa ajattelin kyllä sitä "facelift" mallia missä keula on erinäköinen.
Yllätys mulle oli se miten eritavalla laatikko pelasi yhteen bensaturbojen kanssa. Niissä ei ollut mitään valittamista. Ja kyllähän tuo femma huutaa kunnon +200hp diiseliä alleen, ihme kun sellaista ei siihen ole tarjolla??