Kolina / Pallonivelen irroitus ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Aika simppeli homma tuo alapallon vaihto oli. Irtivetäjälle en keksinyt mitään käyttöä, niin käytin sitä murtohaarukkana. Lekana oli putkipihdit. Vaakasuorassa olevan pultin kohdan "aukkoa" levitin rengasavaimen toisessa päässä olevalla meisselillä. Uusi meni helposti kiinni. Keskimmäinen pultti kannattaa laittaa valmiiksi, ennen kuin alapallo on alatukivarren kohdalta paikoillaan. Tosiaan toiseltakin puolelta kannattaa nostaa auto ylös, menee paketti paremmin paikoilleen.
Tuon pultin mittasin, mutten muista kuin että kanta on 13mm ja kok. pituus 30mm, kannassa lukema 12,9.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

t8 kirjoitti:Tuon pultin mittasin, mutten muista kuin että kanta on 13mm ja kok. pituus 30mm, kannassa lukema 12.9.
Kiitos, näillä tiedoilla saankin jo haettua omat osat. Tuota 12.9 pulttia taitaa olla hankala saada hapokkaana, mutta 8.8 kestää kyllä varmasti.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No, eipä maksanu kovin paljoa nuo happoiset. Ehkä voisi hakea varulta 12.9 pultit ja miettiä sitten asennuksessa kummat heittää paikoilleen :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
tapsak4
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 11:04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tapsak4 »

:!: Muistakaa, että "happosen" 316L teräksen murtolujuus on n 550MPa luokkaa ja myötölujuutta kuvaava 0.2-raja vain 230-240MPa.

12.9 merkinnällä olevan pultin murtolujuus on 1200MPa ja myötölujuus 90% siitä, eli yli tuhat mepaa sekin. On oikeasti pirun luja pultiksikin.

Jos valmistaja on johonkin alustan kohtaan tuollaisen lujan pultin laittanut lienee siihen joku ihan oikea syy. Kandee olla varovainen.

Tapsa
MikAero
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 06:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Jatkoa...

Viesti Kirjoittaja MikAero »

Pitää jatkaa Tapsan juttuun :wink: :

Eli väsymislujuutta haetaan pultilta tässä tapauksessa valitsemalla fillarin satulapultin 8.8 sijaan jotain muuta. Eli jos laitat 8.8 niin pistä kalenteriin merkintä milloin aika vaihtaa uusi , jos jää laskematta niin suosittelen 12.9 pulttia.
Ja etten kuulostas niin "eihoulilta" niin itseltä jäisi laskematta.
- Iso vaan ei aikuinen -
Vastaa Viestiin