Hyvältä kuulostaa, en ole kokeillut mutta miettinyt ihan samaa! (Siis tuota koneen tilttaamista.) Jos vaan on hapan syylari ja kovat letkut, en kauheesti laskisi letkujen jouston varaan vaan lorauttaisin nesteet poies ja irrottaisin letkut.stara kirjoitti:Se ei ole pultti vaan kiinteäksi hitsattu akselinpätkä, jossa kierteet päissä. eli sen suhteen voi luovuttaa...jackie kirjoitti:Tervehdys, hyvä saab-väki. pitäisi tuo ylätukivarsi vaihtaa (hitsatahan näitä ei saa, paitsi jos tekee kunnolla).
Mitä kautta tukivarsi mahtuu tulemaan pois paikoiltaan? Oon irrottanu tuon nyt kaikista kiinnikkeistään. Kuuluisiko tuon sisäpään pitkän pultin tulla tukivarresta läpi? Jos sen sais liikkumaan, niin sittenhän tuo vissiinki mahtuisi tulee lokarista läpi ulos päin.
Jos joku kovis hitsaa noita, niin pari vinkkiä. Mäkin tossa kattelin sen hitsattavuutta, tollasta 20 mm kulmarautaa sovittelin sinne sisälle, pikkasen kun lyö kulmarautaa avoimemmaksi niin vastaavat reunat kivasti siihen U- profiilin reunaan JA JÄÄ AIKA KIVASTI PIILOON. Hitsejä panisin vain pitkittäin siihen reunaan , ei poikittaishitsejä, koska niistä voi väsyä poikki. Ajatus on sama kuin kuorma-auton rungossa, ei poikittaishitsejä. Ylätukivarret ovat vähän liian heppoista rakennetta, varsinkin kun vaihdettavuus on työlästä.
IDIS:
ei oo tietoa, mutta kandee kokeilla motin nostoa irti sivukannakkeilta, pakoputkesta jne ( katsoo tilanteessa), etukannnake ehkä kiinni ja kammeta kone toiseen laitaan, ehkä silloin onnistuu.
Kuskin puoleisen sisemmän vetarin jos vielä irroittaa, niin luulis sallivan kampeamista aika paljon??
Aika paljon siinä säästyisi työtä ja ainakaan tuo kokeilu ei paljoa ylimääräistä teetä. kandee kysyä vaikka merkkipuljusta. olisi kiva saada tieto onnistuuko se.
900C:n vasen ylätukivarsi...
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24617
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
nopeasti ajateltuna kuskin puoli:
ö-suodatin pois,laturi pois,konetta kallistaa paljon sit saattaa mahtua,taitaa se jarruneste säiliökin olla tiellä?
vänkärin puolella pakosarja ja konetta kallistamalla ja ohjaustehostin,turbot sitten erikseen.
ö-suodatin pois,laturi pois,konetta kallistaa paljon sit saattaa mahtua,taitaa se jarruneste säiliökin olla tiellä?
vänkärin puolella pakosarja ja konetta kallistamalla ja ohjaustehostin,turbot sitten erikseen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
suojaaminen
Niin joo tossa kyseltiin kuinka ruostesuojata moottoritilaan kunnolla.
No ensin toki pesen ja puhdistan perusteellisesti.
Ruosteet hiotaan pois. Niin maalaus toki noilla äsken mainituilla maaleilla, siis niillä hyvillä.
Jos löytyy sellasia kohtia että ruosteita ei saa pois niin aattelin laittaa Mastonin Rost Stop -ruosteenpysäyttäjää. Siis sinne maalin alle.
Lopuksi viimeistely kotelosuojalla ainakin kaikki saumat ja alaosat. Sellaenn spraypurkki on aika kätevä. Toisaalta jotain suojalakka (esim. Finikor 2) voisi myös käyttää.
Lopusta pitää öljyä vuotava moottori huolen.
No ensin toki pesen ja puhdistan perusteellisesti.
Ruosteet hiotaan pois. Niin maalaus toki noilla äsken mainituilla maaleilla, siis niillä hyvillä.
Jos löytyy sellasia kohtia että ruosteita ei saa pois niin aattelin laittaa Mastonin Rost Stop -ruosteenpysäyttäjää. Siis sinne maalin alle.
Lopuksi viimeistely kotelosuojalla ainakin kaikki saumat ja alaosat. Sellaenn spraypurkki on aika kätevä. Toisaalta jotain suojalakka (esim. Finikor 2) voisi myös käyttää.
Lopusta pitää öljyä vuotava moottori huolen.
SAAB
Ysikympistä olen kerran yrittäny irrotella kone paikoillaan ja ei se oikein onnistunut.nalleolut kirjoitti:nopeasti ajateltuna kuskin puoli:
ö-suodatin pois,laturi pois,konetta kallistaa paljon sit saattaa mahtua,taitaa se jarruneste säiliökin olla tiellä?
vänkärin puolella pakosarja ja konetta kallistamalla ja ohjaustehostin,turbot sitten erikseen.
Ö-suodatin oli jalkoineen irti, myös laturi ja kuskin puolen kiinnike.
Toista puolta jos rupee irroitteleen niin rupee oleen hommat siinä vaiheessa että samalla voi koneen nostaa jo pois.
En nyt muista jäikö toi imusarjaan kiinni vai oliko se niin että toi pitää melkein koko pituudeltaan saada konehuoneen puolelle ennen ku taittuu mihinkään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: suojaaminen
Tuo kotelosuoja yleensä kerää likaa ihan pirusti. Eli jotain tuollaista täysin kuivuvaa olisi mun mielestä hyvä laittaa. Pelkkä vahauskin voisi olla kätevä tuollaiseen. Noh huono mun on sanoa, koska niin vähä vielä kokemuksia tuollaisista. Ruosteen päälle harvemmin kannattaa mitään laittaa aina se sieltä myllertää.kimmoisa kirjoitti:Niin joo tossa kyseltiin kuinka ruostesuojata moottoritilaan kunnolla.
No ensin toki pesen ja puhdistan perusteellisesti.
Ruosteet hiotaan pois. Niin maalaus toki noilla äsken mainituilla maaleilla, siis niillä hyvillä.
Jos löytyy sellasia kohtia että ruosteita ei saa pois niin aattelin laittaa Mastonin Rost Stop -ruosteenpysäyttäjää. Siis sinne maalin alle.
Lopuksi viimeistely kotelosuojalla ainakin kaikki saumat ja alaosat. Sellaenn spraypurkki on aika kätevä. Toisaalta jotain suojalakka (esim. Finikor 2) voisi myös käyttää.
Lopusta pitää öljyä vuotava moottori huolen.
Anteeksi offi..

VW transporter 2.5tdi vm.99
raaka peliliike voisi olla seuraava:jackie kirjoitti:
Mitä kautta tukivarsi mahtuu tulemaan pois paikoiltaan? Oon irrottanu tuon nyt kaikista kiinnikkeistään. Kuuluisiko tuon sisäpään pitkän pultin tulla tukivarresta läpi? Jos sen sais liikkumaan, niin sittenhän tuo vissiinki mahtuisi tulee lokarista läpi ulos päin.
ottaa vanhan palasina pois Hioo uudesta tukivarresta ne akselin hitsit pois niin että saa akselitapin irti ja voi siis pujottaa tapin sisäpuolella paikalleen ja lukitsee sen sitten hitsillä. ( jos se ny sitten mahtuu sinne edes sellaisena ?)
Tosin ainakin vanhoissa niiden kumipuslien helat ovat niin jumissa , että taitavat romuttaa tämänkin vaihtarin. Enkä ole edes ihan varma, että se akseli on läpimenevä, mutta senhän näkee jos puslat uusista lähtee helposti irti. Ai niin mutta kun ei taida uusissa edes olla niitä puslia kun ei ole alavarsissakaan.


Viimeksi muokannut stara, Ma Maalis 19, 2007 15:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 6
- Liittynyt: Su Maalis 18, 2007 18:09
- Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä / lappeen Ranta, SVV
Vanha tukivarsi on nyt otettu pois paikoiltaan kahdessa osassa. Nuo tukivarren kiinnityskorvakkeet kumipuslineen - siis ne kaks, jotka on kahdella pultilla kumpainenkin kiinni - lähti irti ihan nätisti. Se pitkä pultti ei tosiaankaan taida olla tukivarresta iroava osa, kuten joku jo mainitsikin.stara kirjoitti:raaka peliliike voisi olla seuraava:
ottaa vanhan palasina pois Hioo uudesta tukivarresta ne akselin hitsit pois niin että saa akselitapin irti ja voi siis pujottaa tapin sisäpuolella paikalleen ja lukitsee sen sitten hitsillä. ( jos se ny sitten mahtuu sinne edes sellaisena ?)
Tosin ainakin vanhoissa niiden kumipuslien helat ovat niin jumissa , että taitavat romuttaa tämänkin vaihtarin.
Tästäkin vielä. Miulla on kaveri töissä Imatralla merkkiliikkeessä, eli Auto-Vuoksessa, eikä siellä ollu vanhemmilla asentajillakaan mitään jippoja muistissa tuon tukivarren vaihtoon. Voi sitäpaitsi olla niinkin, että kun 900:nen alkaa olee siinä iässä, että tukivarsi ruostuu puhki, ei sitä enää kukaan merkkiliikkeessä korjauta.stara kirjoitti:IDIS:
ei oo tietoa, mutta kandee kokeilla motin nostoa irti sivukannakkeilta, pakoputkesta jne ( katsoo tilanteessa), etukannnake ehkä kiinni ja kammeta kone toiseen laitaan, ehkä silloin onnistuu.
Kuskin puoleisen sisemmän vetarin jos vielä irroittaa, niin luulis sallivan kampeamista aika paljon??
Aika paljon siinä säästyisi työtä ja ainakaan tuo kokeilu ei paljoa ylimääräistä teetä. kandee kysyä vaikka merkkipuljusta. olisi kiva saada tieto onnistuuko se.
Saabi saa nyt oottaa laittajaansa pari päivää, koska torstaina on viimenen päivä käyttää MB 300GD konttorilla uuestaan ja vielä ois yks etupyörän laakeri vaihdettavana ja lokarin levikkeet asennettavana. Nii ja nykysin pitää rungollisissakin autoissa olla pohja ehjä, joten pikkasen pitää hitsatakin...
Aina herrasmies - ja ikuinen poikamies.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 6
- Liittynyt: Su Maalis 18, 2007 18:09
- Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä / lappeen Ranta, SVV
Siellä ois nyt tukivarsi paikoillaan ja leimanki oli kaveri tänään saanu. En sen kummemmin selosta noita työvaiheita, koska jonkinlaisia poppakonsteja tuoho vaadittiin. Joka tapauksessa tuon sai tehtyä silleen, että se tukivarsi kestää ja katsastukseenki kelpas. Kuvat puhukoon puolestaan ja rivien välit loput
.

Kiitoksia neuvoista kaikille!
ps. Pakko myöntää, että Saabi antoi mersumiehenkin mielestä ihan vakaata kyytiä, kun sen eilen Korvenkylästä lappeen Rantaan ajoin. Liekö syy uusissa Sachsin pumpuissa vai missä...



Kiitoksia neuvoista kaikille!
ps. Pakko myöntää, että Saabi antoi mersumiehenkin mielestä ihan vakaata kyytiä, kun sen eilen Korvenkylästä lappeen Rantaan ajoin. Liekö syy uusissa Sachsin pumpuissa vai missä...
Aina herrasmies - ja ikuinen poikamies.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2078
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Kyllä muuten onnistuu vasemman ylätukivarren irroitus ilman moottorin nostoa eilen vaihdoin sen kun katsastuksessa tuli hylsy ruostumisen takia.
Irroitin laturin, öljynsuodattimen jalkoineen ja sen pitkän pultin moottorin kannakkeesta ja laskin moottorin niin alas kuin se meni eli joku 2cm, sitten leikkasin sisä lokarista rälläkällä sen kohdan toisesta päästä irti mihin se juosipantteen poistin tulee ja käänsin sivuun.
Sitten se varsi mahtuikin tulemaan pois.
uusi paikalle ja mikillä pellin toinen pää kiinni sellainen 2cm sauma eli ei paha homma.
tähän kaikkeen meni noin kolme tuntia eli moottorin nostamista huomattavasti nopeammin ja vaivattomammin.
Irroitin laturin, öljynsuodattimen jalkoineen ja sen pitkän pultin moottorin kannakkeesta ja laskin moottorin niin alas kuin se meni eli joku 2cm, sitten leikkasin sisä lokarista rälläkällä sen kohdan toisesta päästä irti mihin se juosipantteen poistin tulee ja käänsin sivuun.
Sitten se varsi mahtuikin tulemaan pois.
uusi paikalle ja mikillä pellin toinen pää kiinni sellainen 2cm sauma eli ei paha homma.
tähän kaikkeen meni noin kolme tuntia eli moottorin nostamista huomattavasti nopeammin ja vaivattomammin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Kyllähän vaparisatkusta kone lähtee alle tunnissa kahteen pekkaan, mutta paikalleen laitossa menee aikaa senverta kaikkine ilmauksineen jne, että tuota kolmea tuntia on hieman huono lähteä kepittämään. Eli siten että otetaan kone pois vaihdetaan tukivarsi ja laitetaan vielä kone takaisin siinä ajassa. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...
Oikean puoleinen ylätukivarsi haussa itselläkin.. Mitähän ko. osa mahtaa marmoritiskillä maksaa kun motonet tms. ei myy ylätukivartta.. Tietysti jos jollakin klubilaisella on kyseinen osa niin YV:llä voi tarjota.
Minkälainen homma on oikeen puolen ylätukivarren vaihto? Ja käykö muun vuosimallin ylätukivarsi jos sattuisi löytymään?
Minkälainen homma on oikeen puolen ylätukivarren vaihto? Ja käykö muun vuosimallin ylätukivarsi jos sattuisi löytymään?
Viimeksi muokannut Pakari, La Tammi 29, 2011 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24617
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...
oikean puoleinen eli ns.vänkärin mahtuu tulemaan ulos ilman mitään ylimäärästä purkamista..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659