Näyttääkö lämpömittari liikaa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Näyttääkö lämpömittari liikaa?

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Näyttääpi tuossa -84 900GL:ssä siis olevan sellainen vika, että lämpömittari näyttää melkoisen korkeita lämpöjä ajossa. Tavallisesti lämmöt on siinä 3/4 asteikkoa, kun normaalisti pitäisi olla jossakin puolivälissä. Termari avautuu jossakin näillä paikkeilla, sen huomaa lämmöt pienestä laskemisesta tietyssä kohdassa. Flekti lähtee käyntiin vasta vähän lähempänä punaista aluetta.
Termarinhan pitäisi avautua siinä 88 asteessa ja flektin lähteä pyörimään jossakin hieman yli 90 asteen paikkeilla. Vaaka-asento mittarissa taitaa jotakuinkin olla siinä 90 asteen kieppeillä.

Mistä sen sitten tietää, käykö kone todella noin kuumana vai näyttääkö lämpömittari liikaa? Voiko vika olla lämpömittarin anturissa?

Entäpä voisiko olla mahdollista, että vika on vesipumpussa ja vesi kiertää sen verran huonosti, että kone käy kuumana ja mittari näyttää oikein, mutta flektin lämpökytkimen kohdalle vesi tulee sen verran huonolla kierrolla, että käynnistyy vasta liian myöhään? Vesipumppu alkoi askarruttamaan, kun äsken luin jotain juttua käydessä kuuluvasta vinkumisesta, joka jollain loppui vesipumpun vaihtoon. Tuohan on vinkunut jo pitkään eikä laturin puslien vaihto tai hihnojen vaihtokaan auttanut, vaan karmea vinkuna jatkuu. Melkein vois äänestä luulla, että pellin alla on turbokone, mutta ajossa sen sitten huomaa, että peruskaasarihan se vain.. :lol:
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Ainakaan sitä mittarin lukemaa ei ihan heti kannata sulkea pois. Noin niinkun varmuuden välttämiseksi.

Mutta omien kokemusten mukaan ton ikäsessä satkussa on mittaristo-ongelma melkein järestään, joka ilmenee lämpömittarin, bensamittarin tai mittaristovalojen virheellisellä toiminnalla.

Itellä tuo lämpömittari kun on saavuttanu puolen välin, niin se napsahtaa tappiin, välistä taas vaeltelee siinä keskitason ja punasen välimaastossa. Flekti lähtee kyllä hyrräämään normalisti kun hetken käyttelee tyhjäkäynnillä. Ite en kyllä huolta kanna ylikuumenemisesta niin pitkään kun lämmintä ilmaa tulee kabiiniin ;) . Tosin kesää varten tuo varmaan pitää korjata, kun ei paljon lämmitystä tarvi :?

Mutta siihen että miten järkän toimivuuden saa todettua muulla tavalla - en tiedä. Joku erillinen lämpömittari jolla mittaa tarkistukseksi vesiletkusta lämmöt? Jollain varmaan joku kikka tähänkin.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ensimmäisenä suosittelisin syylärin alla olevan maadoituksen puhdistusta...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tekisin vielä maadoituspisteen putsauksen lisäksi anturin vaihdon. Siinä ei kauaa mene eikä se paljoa maksa, 5€ maksoi tarvikeanturi ja toimivaksi on osoittautunut. Ja noiden lisäksi vielä mittarin takaa ne 7mm mutterit kiinni, ovat kuitenkin "auki".

Noi on suhteellisen halvalla ja helpolla tehtyä. Jos ei auta niin sitten muuta, esim. syyläri on loppu (ei välttämättä vuoda mutta lamellit on lahonnu), neste ei sido lämpöä itteensä (jäähdytysjärjetelmä likainen tai huonot nesteet), vesipumppu on se halvempi malli eli ei-valetulla pyörällä jne.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin