Ostamassa 9-3 2,0t vm 2000?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

valto kirjoitti: Eli vanhemmat 9-3:t ovat kestävämpiä?
No 94-99 (00) t5 koneet kestävät paremmin virittämistä järeämpien mäntien ja kiertokankien takia sekä moottorinohjaus on yksinkertaisempi virittäjien näkökulmasta.
T5 koneiden alakerta kestää mekaanisesti ~500hp, T7 ~300hp.. Siis mekaanisesti ja "turvallisesti". Suurimmalle osalle "virittäjistä" T7:n legotkin riittää.
Noihin T7:n kevyempiin mäntiin on syynä mm. moottorin värinättömyys, samoinkuin T7:ssa on männänrenkaat ylempänä (kuumemmassa), että jää vähemmän palamatonta polttoainetta palotilaan.. (tiukentuneet pakokaasunormit yms.. hittiä..)

Tietty mitään vakiopata ei kestä pidempien(minuuttitolkulla) lämä lattiassa vetojen tuottamia lämpöjä, mutta harvemmin sitä ajetaan pidempää matkaa yli 300km/h vaudilla.. :roll:

Samoin T7 koneita vaivaa "pienoiset" (?) huohotusongelmat, jos öljyjä ei vaihtele tarpeeksi usein.. Oireina nopeasti kuluva jakopään&tasapainoakselien ketjut..
Näistä syistä T5 koneet ovat kestävemmän koneen maineessa.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

valto kirjoitti: Eli vanhemmat 9-3:t ovat kestävämpiä?
Periaatteessa näin, mutta kannattaa muistaa, että käytetyt autot ovat aina yksilöitä. Pelkän vuosimallin (tai ajokilometrien) tuijottaminen ei kannata. Paljonkin maantieajoa nähnyt ja hyvin huollettu Trionic7-versio voi olla paljon paremmassa kunnossa, kuin lyhyttä kaupunkiajoa ja huonoa huolenpitoa saanut vanhempi T5. Trionic7-mallien kohdalla on erittäin tärkeää, että huoltokirja on oikein leimattu, jolloin autossa on ns. 8 vuoden moottoritakuu voimassa...

Eski
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Kiitos nopeista ja asiallisista vastauksista kaikille. Eli pitäisi olla suht varma käyttöauto, mutta huonolla tuurilla saa ongelmia kasapäin. Tarkoitus olisi saada luotettava peli pitkäksi aikaa. Ainakin uretaanipuslat ja clambbi pitää laittaa vakaamman ajon toivossa.
ilmastointi, nahkainen ratti ja vaihdekeppin suojus löytyy, mutta nahkapenkkejä ei valitettavasti ole tuossa autossa.
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Niin muuten missä se sytkäkasetti sijaitsee? Ei ole noiden koneeseen tultu katsottua sen tarkemmin aiemmin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Se on tuossa kuvassa näkyvä punainen palikka:

Kuva

HUOM: Trionic5-koneeseen voi olla asennettu musta T7-kasetti, joten tuo ei ole ihan idioottivarma tunnistusperuste... Jos tuossa ilmanputsarikotelon nurkassa on ilmamassamittari, kone on T7, joka näyttää siis tältä:
http://www.fastenbelts.com/saabcarsonli ... iggen9.jpg

Eski
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Tuli sitten ostettua ko. Saab.
Yllätyin alustan jäykkyydestä ja ajettavuudesta, koska aikaisemmat SE varustelut joita olen ajanut 2kpl ovat olleet mielestäni löysempiä. En edes oikein huomannut tuossa sitä ohitus rykäisiä jonka aikaisemmissa kyllä huomasin.
Pitää tutkia huomenna onko alustalle tehty jotain. Myyjä ei ainakaan ollut.
Positiivisena yllärinä löytyi myös magneettiventtiili asennettuna valmiiksi.
Miinuksena ajotietokoneen pikseleitä puuttui hieman.
Muuten tuntui olevan kaikki kohdillaan ja meno oli jouhevaa. Eihän se mikään tykki ole, mutta sen jo tiesinkin ja ihan riittävä arkiajoon.
Jotain Steg1 vois harkita kyl jossain vaiheessa.
Isommat vanteet olis varmaan kans kivat kun noi 15" kumitkin alkaa olla jo melko lopussa. Suositteletteko 16 vai 17"? 18" en varmaankaan kustannus syistä viitsi laittaa.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mankkuvena T5 matalapaineturbossa valmiina?

Taitaa olla jo viritetty.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

18" kumit saa halvimmillaan noin 360+pk ei oo ne enää kalliit :wink:

näyttävin niillä,

ehkä järkevimmät ne 15"
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Joo siis mankkuvena on, mut muuta ei. Ja myyjä sanoi et ettei ole hänen tietääkseen koskaan ollutkaan. Oli ilmeisesti itse laittanut tuon mankkuvenan saadakseen vähän vääntöä alakierrokille lisää. Mut virihommia ajatellen se on ihan hyvä niin ei tarvii sitäkään ostaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

mvalopaasi kirjoitti:Joo siis mankkuvena on, mut muuta ei. Ja myyjä sanoi et ettei ole hänen tietääkseen koskaan ollutkaan. Oli ilmeisesti itse laittanut tuon mankkuvenan saadakseen vähän vääntöä alakierrokille lisää. Mut virihommia ajatellen se on ihan hyvä niin ei tarvii sitäkään ostaa.
Tuon mankuvenan kanssa ja ilman ero on niin olematon, että kyllä sitä lähes poikkeuksetta laitetaan softa-asiat kuntoon, kun ~300 euron venttiili sinne laitetaan paikalleen.. :roll:
Jos autossa ei ole viri-softaa paikallaan, niin veikkaan että, että viri-softa on otettu talteen ja erikseen myyntiin, kun on auto lähtenyt myyntiin. Eipä ole mikään harvinainen ilmiö, että auto "vakioidaan" juuri ennen myyntiä, kun autosta ei yleensä ainakaan enempää saa, kun auto "täynnä" viripalikoita ja "reilusti poljettu".. :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Näinhän voi toki olla. Myyjä tosin väitti ettei hänellä ole ollut eikä edellisikään hänen tietääksee. Yritin katsoa heiluuko korvat, mutta en havainnut mitään liikettä siellä päin :lol:
Pystyykä sen jotenkin jostain tarkistamaan?
Eipä sillä suurta merkitystä kyllä muutenkaan ole.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

mvalopaasi kirjoitti:Tuli sitten ostettua ko. Saab.
Yllätyin alustan jäykkyydestä ja ajettavuudesta, koska aikaisemmat SE varustelut joita olen ajanut 2kpl ovat olleet mielestäni löysempiä. En edes oikein huomannut tuossa sitä ohitus rykäisiä jonka aikaisemmissa kyllä huomasin.
Pitää tutkia huomenna onko alustalle tehty jotain. Myyjä ei ainakaan ollut.
Positiivisena yllärinä löytyi myös magneettiventtiili asennettuna valmiiksi.
Miinuksena ajotietokoneen pikseleitä puuttui hieman.
Muuten tuntui olevan kaikki kohdillaan ja meno oli jouhevaa. Eihän se mikään tykki ole, mutta sen jo tiesinkin ja ihan riittävä arkiajoon.
Jotain Steg1 vois harkita kyl jossain vaiheessa.
Isommat vanteet olis varmaan kans kivat kun noi 15" kumitkin alkaa olla jo melko lopussa. Suositteletteko 16 vai 17"? 18" en varmaankaan kustannus syistä viitsi laittaa.
Onnea hankinnan suhteen.
Saako udella mihinpäin Suomea auto tuli?

Tuohon alustaan sen verran, että hommaat vielä clampin ja tuon jäykemmän takavakaajan, niin huomaat todella ison.
Ja minä suosin 16" vanteita jos tulee ihan arkikäyttöön eikä ole madallusta.
Tämä minun mielipiteeni.
Saab 900 2.0t Cab -97
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Auto muutti Turkuun.
16" tai 17" ajattelin laittaa alle viel tänä kesänä.
Toi alusta on kyllä mielenkiintoinen kun tänäänkin testailin sitä mutkissa ja kiihdytyksissä sekä Kävin Uudessakaupungissa, eikä se ollu löysä. Olen siis ajanut 9-3 ennenkin ja Veljenikään ei sitä sitä haukkunut vaikks se ajaa Audin S3 missä on säädettävä alusta todella tontissa. Missä se clamppi sijaitsee? Näkeekö sen jostain helposti?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

mvalopaasi kirjoitti:Näinhän voi toki olla. Myyjä tosin väitti ettei hänellä ole ollut eikä edellisikään hänen tietääksee. Yritin katsoa heiluuko korvat, mutta en havainnut mitään liikettä siellä päin :lol:
Pystyykä sen jotenkin jostain tarkistamaan?
Eipä sillä suurta merkitystä kyllä muutenkaan ole.
Paras asia varmistaa, että onko boksia vaihdettu on tsekata hanskalokeron oikeessa alakulmassa oleva 10mm millin kannalla olevan ruuvin nurkilta. Jos boksia on vaihdettu ei jalkatilan huovan ylänurkassa oleva puktin reikä ole yleensä enää entisensä. Se on joko pikkasen venähtänyt tai ei ole enää pultin alla ollenkaan. Ehkä pikkasen sekavasti sanottu, mutta boksin vaihto yleensä jättää jälkensä juuri tuohon jalkatilan huovan ruuvin lenkkiin.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Sähköantenni on aivan naurettavan typerä ja vikaherkkä 70-luvun kapistus joka jostain syystä on näihinkin ympätty, se kannattaa aja als ja ottaa johdot irti ja tilalle lasiantenni.
Mikä olisi lasiantennin tarkka tyyppi, mitä kannattaisi kokeilla?
Ja mistä niitä saa ostettua?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Vastaa Viestiin