9-5 TurboPilot
9-5 TurboPilot
Tulipa käytyä koeajamassa 9-5 2.0t TurboPilot 185hv virisarjalla. Eipä ollut ollenkaan hassumpi kokonaisuus. Persdynon perusteella väittäisin, että suorituskyvyssä ei ole kovin merkittävää eroa tuohon omaan vanhaan AeroWagoniin. Tietysti "iso teho" alkaa puhua vasta suuremmissa nopeuksissa, mutta täällä kotinurkilla harvemmin on suurta hyötyä 150-200kmh kiihtyvyydestä... Verrattuna 150hv versioon ero on todella huomattava.
JKL Laakkonen tarjoaa varastossa oleviin TurboPilotteihin 185hv virisarjan kaupanpäälle. Ainakin kolme vaihtoehtoa olisi tarjolla; jetblack-värinen, jossa lisävarusteena xenon-valot ja kaksi titangrey-väristä, joista toisessa xenonit ja toisessa parempi audiojärjestelmä. Kaikissa lisäksi kattokaiteet, hf-valmius ja metalliväri. Listahinta noilla autoilla noin 44Keur. Viriboksin ovh on noin 2000 euroa.
Toinen houkutteleva vaihtoehto olisi uusi 2.3T 220hv turbopilot hintaan 41.750eur (Wagon 43 350), joka tulisi siis noin 2ke kalliimmaksi kuin nuo 185 heppaiset tarjousmallit. Tuo on jo oikeasti houkutteleva vaihtoehto Aerolle, kun tekniikka (turbo, jarrut yms) on käytännössä alustaa lukuunottamatta sama kuin Aerossa.
Pahin puute turbopiloteissa on nahkapenkit. Kangaspenkit on todella halvanoloista perunasäkkikangasta. Toisaalta sporttipenkkien sivuttaistuki olisi ihan hyvä, kun turbopilottiin saa lisävarusteena vain huonommin topatut perusnahkapenkit.
Eski
JKL Laakkonen tarjoaa varastossa oleviin TurboPilotteihin 185hv virisarjan kaupanpäälle. Ainakin kolme vaihtoehtoa olisi tarjolla; jetblack-värinen, jossa lisävarusteena xenon-valot ja kaksi titangrey-väristä, joista toisessa xenonit ja toisessa parempi audiojärjestelmä. Kaikissa lisäksi kattokaiteet, hf-valmius ja metalliväri. Listahinta noilla autoilla noin 44Keur. Viriboksin ovh on noin 2000 euroa.
Toinen houkutteleva vaihtoehto olisi uusi 2.3T 220hv turbopilot hintaan 41.750eur (Wagon 43 350), joka tulisi siis noin 2ke kalliimmaksi kuin nuo 185 heppaiset tarjousmallit. Tuo on jo oikeasti houkutteleva vaihtoehto Aerolle, kun tekniikka (turbo, jarrut yms) on käytännössä alustaa lukuunottamatta sama kuin Aerossa.
Pahin puute turbopiloteissa on nahkapenkit. Kangaspenkit on todella halvanoloista perunasäkkikangasta. Toisaalta sporttipenkkien sivuttaistuki olisi ihan hyvä, kun turbopilottiin saa lisävarusteena vain huonommin topatut perusnahkapenkit.
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ke Touko 02, 2007 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse olen kyllästynyt mustan auton hinkkaamiseen, joten ottaisin mielummin tällaisen (TitanGrey):
Nuo vanteet kuuluvat turbopilottiin ja minusta ne on ihan ok tuossakin, mutta vielä paremmin sopivat vanhaan 9-3:een, nehän oli aikanaan 9-3Aeron vakiovanteet.
Eniten tuossa "ahdistaa" kangaspenkit, vaikka taas toisaalta sporttipenkiessä pysyy paremmin, kuin vanhoissa liukkaissa nahkapenkeissä, joissa ei ole sivuttaistukea... Myös perustason audiojärjestelmä on surkea verrattuna vanhaan AS3:een.
Eski
Nuo vanteet kuuluvat turbopilottiin ja minusta ne on ihan ok tuossakin, mutta vielä paremmin sopivat vanhaan 9-3:een, nehän oli aikanaan 9-3Aeron vakiovanteet.
Eniten tuossa "ahdistaa" kangaspenkit, vaikka taas toisaalta sporttipenkiessä pysyy paremmin, kuin vanhoissa liukkaissa nahkapenkeissä, joissa ei ole sivuttaistukea... Myös perustason audiojärjestelmä on surkea verrattuna vanhaan AS3:een.
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Auto on muutenkin aika haasteellinen paikka rakentaa hyvää äänentoistoa, kun maantienopeuksissa taustameteliä on jo valmiiksi 70 - 80 dB(A).9-5T kirjoitti:Onhan tuossa suuri ero nykyiseen "as2"systeemiin mutta minulle riitti tuo perusvehjekkin, "as2":lla vain sälät resonoi ovilokeroissa ja levyä olen änkenyt vain yhden sisään kun mp3 levyt kelpaa.Eski kirjoitti:Myös perustason audiojärjestelmä on surkea verrattuna vanhaan AS3:een.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
En minäkään mitään huippuäänentoistoa autooni tarvitse, mutta käykääpä huvikseen kuuntelemassa tätä uutta perusaudiota, niin onhan se aivan surkea jopa verrattuna vanhaan AS2:een...
Mitähän muuten HF-valmius pitää sisällään, kannattaako siitä maksaa 150 euroa?
Myyjä väitti, että Wagoniin kävisi sedanin kattotelineet, jos ei ole kattokaiteta. Pitääkö paikkansa? Wagon on oikeastaan aika hyvän näköinen ilman niitä kaiteita ja ne maksaakin 350 euroa...
Nyt on vielä mietinnässä, josko sittenkin tilaisi tehtaalta 2.3T turbopilotin, kun hintaero on alle 2000 eur. Pitäisi käydä vielä koeajamassa kuinka iso ero 2.3T:ssa on tuohon 185hv 2.0t:hen.
Eski
Mitähän muuten HF-valmius pitää sisällään, kannattaako siitä maksaa 150 euroa?
Myyjä väitti, että Wagoniin kävisi sedanin kattotelineet, jos ei ole kattokaiteta. Pitääkö paikkansa? Wagon on oikeastaan aika hyvän näköinen ilman niitä kaiteita ja ne maksaakin 350 euroa...
Nyt on vielä mietinnässä, josko sittenkin tilaisi tehtaalta 2.3T turbopilotin, kun hintaero on alle 2000 eur. Pitäisi käydä vielä koeajamassa kuinka iso ero 2.3T:ssa on tuohon 185hv 2.0t:hen.
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Ymmärsit väärin. Minähän tarkoitan tietenkin sitä että voi antaa muiden omistaa uusia autoja ne kalliit ensimmäiset vuodet jolloin arvo tippuu eniten ja metsästää sitten itselleen hyvä yksilö kun hinnasta on ilmat pois.9-5T kirjoitti:Tuolla kaavalla ei tarvitse vaihtaa autoa koskaan.Saappi Kuski kirjoitti:Kannattaako miettiä pikkukustannuksia kuten huoltoja ja takuuta jos muuten on valmis pistämään kymmeniä tuhansia euroja haihtumaan savuna ilmaan uudessa autossa vaikka samat kilometrit ajaa vanhallakin?
Vaan kuka miten ajattelee niinkuin aina..
Ainakaan minä en ajattele auton vuosimallia ajaessa koskaan, niinpä se on ihan sama mikä se on kun auton malli ei muuten ole muuttunut paljon ollenkaan. Mutta moni haluaa maksaa tuhansia euroja siitä mielenrauhasta että autossa on takuu, eipä siinäkään mitään, näin Suomi pyörii ja talous kasvaa.
Saab 9-5 on vielä niin hassu kapine että siitä hajoaa kai kaikki tietyt samat paikat 0-3 vuoden ikäisenä niin voi ostaa sitten puoleen hintaan 3 vuotta käytetyn josta onneton 1. omistaja on korjauttanut suunnilleen kaikki tyyppiviat ja kävellyt vesisateessa bussipysäkin ja korjaamon väliä kun melkein uusi auto on pajalla pusla ja iskariremonteissa.
Ja ammattikäyttö on tietysti kokonaan oma juttunsa..
9000CS 2,3
Tällä hetkellä tuo turbopilot (etenkin 2.3T) on oikeasti niin hyvä tarjous, että uuden karheat käytetyt tulee yhtä kalliiksi. Lisäksi omasta Aerosta luvattiin aika mukava hyvitys... Kyllähän minullekin tuo vanha ratsu kelpaisi täysin, mutta kun luottamus autoon on rapissut jatkuvan reistaamisen myötä ja 2v takuun aikana ei ainakaan tarvitsisi itse maksaa korjauksia ja tarvittaessa saa sijaisauton yms. Eihän tässä vielä tilausta ole tehty, joten katsotaan nyt josko sitä tulisi vielä järkiinsä
Eski
Eski
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Jokainen tekee omat päätöksensä omista auton vaihdoista ja rahoistaan tottakai, mutta itse olen päätynyt erillaiseen filosofiaan. On tullut vietyä autokauppaan myös rahaa, mutta nyt ajelen tuontiautolla ja edellenkin näyttää hyvältä.
Maksoin veroineen 2 v sitten n. 8 t vähemmän mitä yleinen hintataso oli silloin, vieläkin pyydetään samoja hintoja jopa kalliinpiakin hintoja... samanlaisesta aerosta, kilometrejä tullut 45t nyt 80t melkein täynnä ja vikoja vähän, taka-akselin puslat ja vesipumppu vaihdettu, muuten normaalit huollot. Tietysti joka haluaa uutta autoa tämä ei toimi.
Maksoin veroineen 2 v sitten n. 8 t vähemmän mitä yleinen hintataso oli silloin, vieläkin pyydetään samoja hintoja jopa kalliinpiakin hintoja... samanlaisesta aerosta, kilometrejä tullut 45t nyt 80t melkein täynnä ja vikoja vähän, taka-akselin puslat ja vesipumppu vaihdettu, muuten normaalit huollot. Tietysti joka haluaa uutta autoa tämä ei toimi.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Niitäpä ei Suomeen tuoda. Muuten olisin tismalleen samaa mieltä.JouniH kirjoitti: Näin eilen 9-5 Anniversary mallin ja se oli komea. Hopeat katto kaiteet. Vanteet on hienommat luonnossa kuin kuvissa. Auton väri menettelee myös. Osta semmonen.
OT.
Itsekin tuijottelin hintalistoja viimeksi Airportin Metrossa kun odottelin SS:ää huollosta ja kysäisin oisko Pilotia 2.3:T:llä esittelyautona. Myyjä totesi että on ja käveli pois. Pitäis varmaan mennä joskus autokauppaan kattomaan oisko toi kiva.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --