Taas koitti se aika keväästä - jarrupalojen vaihto. Yritin etsiä vastaavaa Topiccia täältä, mutta huonoin tuloksin. Avasin eilen neljä mutteria vasemmasta eturenkaastani (Saab 90), koska jarrut olivat pitäneet outoa "krohinaa". Tiesin itse jo aikaa sitten, että vika oli jarruissa, mutta todellinen totuus valkeni minulle vasta eilen - karmaiseva totuus. Olin varautunut jarrupalojen vaihtoon huolella, hankin motonetistä uudet jarrupalat. Irrotin vanhat palat siten, että irroitin sokan ja sitten vedin sen rautapätkän jarrupalojen päältä pois niin että sain vanhat palat pois. Tiesin, että jarrusylinteriä täytyy supistaa, niin että uudet palat mahtuvat jarrusatulaan. Aikani koitin, mutta en saanut sylinteriä kasaan. Ilmeisesti ryytynyt. En ollut aivan varma pitäisikö sitä kiertää jostain, tietääkö joku? Ruiskuttelin rost-offia ja crc:tä huimasti, kuitenkaan oikeanlaista tulosta poikimatta. Todella harmillista. Mitä teen, miten saan molemmat jarrusylinterit suppuun? Auton vaihdon paikka? Auto on ollut suvumme hallinnassa jo ikuisuuden, en haluaisi luopua siitä!! Varaa kuitenkaan ei ole viedä korjaamolle, pankkitäti lunasti Visa Electroninikin pois, koska en ollut maksanut luottomaksuja.
Siinä pitää samalla kun työntää mäntää sisään, niin kiertää sitä mäntää myötäpäivään. Ainakin Biltemasta löytyy työkalu siihen, tuotenumero 191142, hinta 2,50 euroa.
Älä kierrä liian syvälle, että saat käsijarrun edelleen toimimaan. Sitä käsijarruvaijeria ei saa kiristää, vaan vivun pitää saada palautua etuasentoonsa kunnolla. Satulan tulee liikkua vapaasti, ja pieni kolahdus jarrutuksessa peruutuksen yhteydessä normaalia. Varmista mäntien liikkuminen, ettei jarrut laahaa - männät ovat olleet ehkä vuosia eri kohdassa, mitä nyt palojen vaihdon jälkeen. Jos levyt lämpiää liikaa, saat vaihtaa ne seuraavaksi...
Jos se epäsuoraan vaikuttava mäntä jossa on käsijarruvipu on jumittunut paikalleen, tarvitaan ehkä rajuja otteita jotta kehyksen saa liikkumaan niin että uusi pala mahtuu kummallekin puolelle. Puhumattakaan siitä, että jarru toimisi herkästi ja laahaamatta. Jos palat olivat kuluneet tasaisesti ja männät liikkuvat, eli lähempänä levyä olevaa mäntää sisään kammetessa liikkuu toinenkin mäntä ja kehyskin, niin palojenvaihto riittänee. Muussa tapauksessa satulan kunnostus uusin tiivistein tai vaihtosatula.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00