Kansipahvi vai mikä oikkuilee?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Suppari
"Hölösuu"

Kansipahvi vai mikä oikkuilee?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Homman nimi on seuraavanlainen:pahvit ei tahdo kestää normaalikäyttöä. :D Tai siis toinen pahveista.Tulipa siis mieleen että kummalle puolelle kumpikin pahvi tulee?Homman tekee mielenkiintoiseksi se,että ei ole tuttua merkintää Front ja top.Sama imusarjan tiivisteessä ei merkintöjä.Miten kuuluu oikeaoppisesti?

Asia on ilmeisesti niin,että ei ole väliä jos pareittain vaihtaa,mutta jos vaihtaa vain toisen,niin pitäisi olla pahvit eripäin?Tiivisteet on jo nyt kiven takana,joten ei enää montaa olisi varaa poltella.Saattaa tosin olla että voimallakin on joku osuus asiassa. :cry:
Viimeksi muokannut Suppari, Ti Huhti 24, 2007 18:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
anaconda
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja anaconda »

entäs jos kaivarruttasit liekkirengas urat lohkoon ja irralliset liekkirenkaat laittasit? niillä pitäs kestää paremmin.. taino turboista ei kyllä ole kokemusta. :?:
bmw e46 alias proteesi
Suppari
"Hölösuu"

Harkinnassa ollut,mutta alkuperäinen pahvi on tähän mennessä kestänyt paremmin kuin hyvin..
///M
KeijoAnnikki
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Onko kone käynyt kuumana näissä testailuissa ? Valurautakannet ottaa myös lämmöstä itseensä ja sen jälkeen alkaa puhaltamaan paineita ylos eli jäähdytysjärjestelmään. Paskamainen kierre alkaa. Muuten on mulla kisakoneissa tavalliset kansipahvit kyllä kestänyt ja itse ole luopunut noista liekkirengasjutuista varsinkin 95 mm männillä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"

KeijoAnnikki kirjoitti:Onko kone käynyt kuumana näissä testailuissa ? Valurautakannet ottaa myös lämmöstä itseensä ja sen jälkeen alkaa puhaltamaan paineita ylos eli jäähdytysjärjestelmään. Paskamainen kierre alkaa. Muuten on mulla kisakoneissa tavalliset kansipahvit kyllä kestänyt ja itse ole luopunut noista liekkirengasjutuista varsinkin 95 mm männillä.
Maksimissaan on lämmöt käyneet hetkellisesti 91asteessa,muuten pysyy 82 asteisen termarin,ja ison sähköflektin turvin siinä 80-85 tienoilla.Tuo 91 on alkuperäisen mittarin punarajan alla selvästi viellä ja 80-85 melkotarkkaan puolessa välissä.Eli ei mitenkään kovin kuuma..

Juu kesti mullakin normipahvi siihen saakka kunnes yksi pakokanava keksi halkaista itsensä(joku mulk*u porttaaja oli mennyt liki vesikanavaa :D ) Sitä korjatessa taisi lipsahtaa väärän puolen pahvi kiinni,kun olivat myyneet kaksi saman puolen(tietenkin sen väärän) pahvia.Nyt siellä on siis luultavasti kaksi samanpuolen pahvia ja imarin tiiviste kenties väärinpäin.Joskopa taas viikonloppuna kirvottaisi paketin leviäksi ja vaihtaisi molemmat pahvit oikeanlaisiin,tämä näet lähestyy..
///M
Suppari
"Hölösuu"

Menipä mielenkiintoiseksi.Nyt kun auto on pari päivää seissyt paikoillaan,ei vettä ollut hävinnyt lainkaan,ei öljyn sekaan eikä myöskään pyttyyn.

Noh,käyttelin lämpimäksi,lämmöt nousi tuttuun ja turvalliseen ~80 asteeseen.Välillä käynti ontui ja päästi samalla pienen vesihöyryn ulos putkesta.Loppui lähes välittömästi.Tätä tekee satunnaisesti tyhjäkäynnillä.

Sitten paloi hermot ja käyttelin autoa noin puolikkaan minutin ~5000rpm ja sitten taas kuuli kun muuttui käyntiääni,ja nyt tuli helvetillinen pöly putkesta,ryöppäsi vettä paisarista vähän.Lämmöt ei kertaakaan noussut yli 85asteen.Mikä helvetti?,hetken aikaa pöllyytti ja ryöppäsi,sitten rauhoittui.Täytin vedet takaisin.Ei taas pöllytystä ja pisteli kauniisti.Samanlainen setti ja taas hetkenpäästä sauhu+vedet yli..Tätäkään ei tee joka kerta,vaan ihan satunnaisesti.

Onkohan Keijolla tai jollakin kokemuksia vastaavasta,taikka jotain haisua että mikä siellä elää?Pakokanavat on poissuljettuja,niiden vuoto ei kuuluisi käynnissä.Joku imukanava,pahvi(t) vaiko välikannen tiiviste?

Sana vapaa.
///M
mestari
"Hölösuu"

niin

Viesti Kirjoittaja mestari »

oliko siellä nyt sitten kansipahvit oikein vai ne 2 samanpuoleista vielä kiinni?
Juha96
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Valitettavasti ei ole omaa kokemusta ahdetusta veenelkusta, mutta kun sana kerran on vapaa niin kaasutinmiehen näkökulmasta tuo välikansi (imukanavasto) tuntuis näin epämääräiselle oireilulle erittäinkin mahdolliselta aiheuttajalta. Yritin tuolta Isä teki puusta-theadista tiirailla onko sulla kaasarimallin imukanavasto siellä, mutta ei löytynyt kuvia enää. Voihan tuo kanavastokin olla jotenkin kiero. Sitä aprikoin, että sopisko sinne vakiota paksumpi tiiviste, jos itse tekisit?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
KeijoAnnikki
"Hirsch"

Ihan omia kokemuksia. Jos paineet tulee ylös paisarin kautta (eli nesteet lentää pellolle), niin yleensä kansipahvin kautta pääse paineet jonkun pytyn kohdalta vesitilaan. Jos vuoto on isompi, niin silloin tulee myös pakarin kautta harmaata jäähdytysnesteen hajuista savua. Paikalla käyttämällä tätä vuotoa ei välttämättä huomaa (eelei kunnolla huudata konetta), mutta ekassa lähdössä lämmöt on tapissa alta aikayksikön.

Tai sitten tuo sun pakoaukon puhkiporattu korjaus ei ole onnistunut tai siellä on toinen hiusmurtuma valtavista kanavista johtuen ja paineet tulee sitä vesitilaan ja sitä kautta jäähdytysjärjestelmään.

Imukannen tiiviste kun on huonosti/vuotaa, niin silloin ei mulla ole pakopuolelle tullut vesihöyryjä eikä paisarissa ole porissut vaan vedet pääsee vesipumpun paineellaan valumaan öljyn sekaan ja öljyt on nopeasti harmaana.
Suppari
"Hölösuu"

Re: niin

mestari kirjoitti:oliko siellä nyt sitten kansipahvit oikein vai ne 2 samanpuoleista vielä kiinni?
Itse asiassa en tiedä,tai muista :D
Valitettavasti ei ole omaa kokemusta ahdetusta veenelkusta, mutta kun sana kerran on vapaa niin kaasutinmiehen näkökulmasta tuo välikansi (imukanavasto) tuntuis näin epämääräiselle oireilulle erittäinkin mahdolliselta aiheuttajalta. Yritin tuolta Isä teki puusta-theadista tiirailla onko sulla kaasarimallin imukanavasto siellä, mutta ei löytynyt kuvia enää. Voihan tuo kanavastokin olla jotenkin kiero. Sitä aprikoin, että sopisko sinne vakiota paksumpi tiiviste, jos itse tekisit?
On kaasarimallin välikansi,eihän näitä ole ikinä ruiskuna saanut.Tiiviste on original hylomarilla liimattuna.Pitää koittaa kiristää.Rikki se ei ole.

Imukannen alkuperä on pieni kysymysmerkki,sillä se ei ole kaksikurkkuisen,eikä myöskään FoMoCo kaasarin kanssa yhteensopiva.Tämän kiinnitys laippa on reikäväliltään pienempi.Epäilys vaan herää että olisko jostain hopia moottorista?
Ihan omia kokemuksia. Jos paineet tulee ylös paisarin kautta (eli nesteet lentää pellolle), niin yleensä kansipahvin kautta pääse paineet jonkun pytyn kohdalta vesitilaan. Jos vuoto on isompi, niin silloin tulee myös pakarin kautta harmaata jäähdytysnesteen hajuista savua. Paikalla käyttämällä tätä vuotoa ei välttämättä huomaa (eelei kunnolla huudata konetta), mutta ekassa lähdössä lämmöt on tapissa alta aikayksikön.

Tai sitten tuo sun pakoaukon puhkiporattu korjaus ei ole onnistunut tai siellä on toinen hiusmurtuma valtavista kanavista johtuen ja paineet tulee sitä vesitilaan ja sitä kautta jäähdytysjärjestelmään.

Imukannen tiiviste kun on huonosti/vuotaa, niin silloin ei mulla ole pakopuolelle tullut vesihöyryjä eikä paisarissa ole porissut vaan vedet pääsee vesipumpun paineellaan valumaan öljyn sekaan ja öljyt on nopeasti harmaana.
Jees,otan tänään tulpat auki,niin näkee mikä pyttty valskaa,josko siitä jotain haisua saisi.Se tässä eniten mietityttää,kun savutus,röpötys ja ryöppääminen ei ole jatkuvaa,esiintyy satunnaisesti.Mielenkiintoinen hakea vikaa.Pako kanava ei vuoda,se ei vaikuttaisi käyntiin.Imukanava on myös epäilyksen alla.

Perjantaina siis kun ajelin tuolla siirtokilvillä,niin pääsin töihin saakka ihan ok,mutta pienen ruokatauko polkemisen aikana alkoi savuttamaan ja sotki öljyt ja vodat.Vaihdoin pahvin kotia päästyäni(ei näkynyt kyllä vanhassa mitään merkkejä liekkirenkaan venahtamisesta),jonka jälkeen toimi ok,lukuunottamatta satunnaista pöllyyttelyä..
///M
KeijoAnnikki
"Hirsch"

Suppari kirjoitti:Jees,otan tänään tulpat auki,niin näkee mikä pyttty valskaa,josko siitä jotain haisua saisi.
Jos nestettä pääsee pyttyyn (pakokaasut ovat vaaleat), niin tulpan väri on varmasti ko pytyssä erinäköinen, sillä seoksethan on siinä sylinterissä täysin sekaisin. Jos sinne pääsee enemmän nestettä esim imukannen kautta (merkkinä taas nuo vesien ja öljyjen sekoittuminen), niin tulppa on hyvin nopeasti märkä ja kokonaan pois käytöstä. Paskamaisia asioita etsiä.

Paljon lasketussa kannessa muuttuu sylinterin ja imukannen välinen kulma, jolloin helposti alkaa vettä valumaan imukannen kautta koneen sisään. Itse olen näistä yrityksitä viisastuneena koonnut näitä kisakoneiden yläkertoja neljässä vaiheessa:
1) öljyt pois koneesta ja öljyproppu auki
2) kannet kiinni ja momenttiin - nestettä varovasti valuttamalla kansiin ja tuijottelua ettei vesi valu öljypohjasta tai pakariin (en tiedä miksi tätä viimestäkin on esiintynyt)
3) imukanteen punaista silikoonia ja tarvittaessa tiivisteestä pois korkit (paljon lasketuissa kansissa joutunut ottamaan) - ylävesiletku kiinni + muut letkut ja vettä imukanteen ja sama tuijottelu
4) keinuvivustot kiinni ja pakarit kiinni ja sama tuijottelu ja jos ei vettä valu niin sitten öljyt koneeseen ja testaamaan.

Tällä tavoin on pystynyt säästämään ainakin öljyt, ehkä imukannen tiivisteen ja ainakin paljon turhaa työtä ja rahaa (öljyt ja suodatin, tiivisteet = 40 euroa). Tämä ei poista sitä ongelmaa, että kannet on kierot tms ja paineet pääsee pytystä jäähdytysjärjestelmään silloin kun koneelle annetaan runtua. Vakiokoneissa ei tälläiselle toiminnalle ole mitään tarvetta, mutta näissä jokkis kisakoneissa on 5-3 mm ylikoon männät, liekkirengas tiivisteitä ja kansista on millejä pois.
Suppari
"Hölösuu"

Jos nestettä pääsee pyttyyn (pakokaasut ovat vaaleat), niin tulpan väri on varmasti ko pytyssä erinäköinen, sillä seoksethan on siinä sylinterissä täysin sekaisin. Jos sinne pääsee enemmän nestettä esim imukannen kautta (merkkinä taas nuo vesien ja öljyjen sekoittuminen), niin tulppa on hyvin nopeasti märkä ja kokonaan pois käytöstä. Paskamaisia asioita etsiä.
Mulla sen huomaa ainakin siitä,että tulpan kuuluu olla musta,ja taas kolmospytyssä oli aivan kirkas.Mulla meni parhaillaan vettä 5litraa 10 kilometrillä,ja pytty oli silti hengissä,ja kynttilä sytytti.Kannattaisi joskus koittaa muitakin kun jakajia ja tuplakaasareita. :D Ei vaan,hukkakipinällä on tapana pitää kynttilä hengissä vaikka saisikin vettä niskaansa.
Paljon lasketussa kannessa muuttuu sylinterin ja imukannen välinen kulma, jolloin helposti alkaa vettä valumaan imukannen kautta koneen sisään. Itse olen näistä yrityksitä viisastuneena koonnut näitä kisakoneiden yläkertoja neljässä vaiheessa:
1) öljyt pois koneesta ja öljyproppu auki
2) kannet kiinni ja momenttiin - nestettä varovasti valuttamalla kansiin ja tuijottelua ettei vesi valu öljypohjasta tai pakariin (en tiedä miksi tätä viimestäkin on esiintynyt)
3) imukanteen punaista silikoonia ja tarvittaessa tiivisteestä pois korkit (paljon lasketuissa kansissa joutunut ottamaan) - ylävesiletku kiinni + muut letkut ja vettä imukanteen ja sama tuijottelu
4) keinuvivustot kiinni ja pakarit kiinni ja sama tuijottelu ja jos ei vettä valu niin sitten öljyt koneeseen ja testaamaan.
Mulla on ihan hikilastu otettu,eli ei vaikuta kulmiin millään tavalla.
Ohjeet kuullostaa hyvälle,pitää seuraavaksi koettaa.Pakoputkeen veden valuminen voi johtua siitä,että kyseisessä pytyssä on pakovena auki.Punaista silikoonia paremmaksi on osoittautunut hylomar,yksikään tiippari ei viellä ole pettänyt jota on sillä liimailtu.

Mihin momenttiin olet kannet lykännyt?Itte olen vakiotiipparit vetänyt
40nm->70nm->110nm enkä ole jälkikiristellyt.

Ja mun ongelma on hyvinkin pitkälle selvinnyt.Kolmosen imukanava halki jonkun Pertti Perusporttaajan ohkasien seinämien takia,taikka epätasaisten tjsp lämpöjen takia,3&4 puolella oli yhden kansijumppailun takia vääränpuolen pahvi.Älytön huolimattomuusvirhe,vaan kuka tietää että rikkoiko se edes sitä..Kansipahvin vuodon totesin ohivuoto mittauksella,mitä nyt alakertaan vähäsen huohottaa kisakireiden välysten takia.

Ostetaan laskemattomat,suorilla tasoilla varustetut sekä porttaamattomat v4 kannet ilman venttiilikoneiston osia,sekä ford v6 imu-ja pakoventtiilit!HALVAT JA HYVÄT SAMASSA PAKETISSA!
///M
KeijoAnnikki
"Hirsch"

Suppari kirjoitti: Mihin momenttiin olet kannet lykännyt?Itte olen vakiotiipparit vetänyt
40nm->70nm->110nm enkä ole jälkikiristellyt.
Vakio tiivisteillä 100 nm eikä jälkikiristelyä ja olisiko ollut 120 nm liekkirenkailla aikanaan kun pelleili.
Suppari kirjoitti:Ja mun ongelma on hyvinkin pitkälle selvinnyt.Kolmosen imukanava halki jonkun Pertti Perusporttaajan ohkasien seinämien takia,taikka epätasaisten tjsp lämpöjen takia,
KeijoAnnikki kirjoitti:tai siellä on toinen hiusmurtuma valtavista kanavista johtuen ...
:wink:
Suppari
"Hölösuu"

Vakio tiivisteillä 100 nm eikä jälkikiristelyä ja olisiko ollut 120 nm liekkirenkailla aikanaan kun pelleili.
Ok.

KeijoAnnikki kirjoitti:tai siellä on toinen hiusmurtuma valtavista kanavista johtuen ...
:D Ei ne mitkään himoisot ole..6kanavaa meni puhki jo portatessa,nyt on korjattu toinen niistä jotka ei mennyt silloin puhki,viimeinen eli tämä kolmosen imu korjataan tänään.Sitten vaan odotellaan että mikä korjatuista korkkaa ensimmäisenä 8)

Pistän keijo sulle yyveetä.
///M
Vastaa Viestiin