Kahina/jarruko laahaa
Kahina/jarruko laahaa
Nyt kun on kesänakit alla, niin alkoi kuulumaan kuskin puolelta. kuului jo talvellakin välillä, mutta nastat sen verran ääntelivät, ettei niin häirinnyt. Nyt vain kuulee turhan hyvin.
Kahina on luoneteeltaan "höyryveturi"-tyyppinen tsuh ääni ja se nopeutuu kun vauhti kasvaa. eli varmaan jarru laahaa?? oikealle kun kaartaa loivasti, niin vaimenee. ei vaikuta onko veto päällä vai rullaileeko, mutta kun hieman jarruttaa niin vaimenee.
Onko kukaan siis mitenkään saanut etujarruja heräteltyä/herkisteltyä ja jos on niin onko iso homma ja tuleeko toimeen ilman erikoisvälineitä. vai pitääkö olla jotain puristimia/erikoisavaimia että saa hommat hoidettua.
Vai voisiko kyseessä olla joku laakeri/vetonivel homma joka hieman vaimenee jarruttaessa? EI hirveästi kuumene jarrulevy tai puolla ohjaus. kulutuskaan ei kai suuresti ole muuttunut (kaupungissa kulutus on aika huima tomaatilla muutenkin...)
Kahina on luoneteeltaan "höyryveturi"-tyyppinen tsuh ääni ja se nopeutuu kun vauhti kasvaa. eli varmaan jarru laahaa?? oikealle kun kaartaa loivasti, niin vaimenee. ei vaikuta onko veto päällä vai rullaileeko, mutta kun hieman jarruttaa niin vaimenee.
Onko kukaan siis mitenkään saanut etujarruja heräteltyä/herkisteltyä ja jos on niin onko iso homma ja tuleeko toimeen ilman erikoisvälineitä. vai pitääkö olla jotain puristimia/erikoisavaimia että saa hommat hoidettua.
Vai voisiko kyseessä olla joku laakeri/vetonivel homma joka hieman vaimenee jarruttaessa? EI hirveästi kuumene jarrulevy tai puolla ohjaus. kulutuskaan ei kai suuresti ole muuttunut (kaupungissa kulutus on aika huima tomaatilla muutenkin...)
Pitää lähteä testailemaan missä vika. Päivällä tuli ajeltua ja jarruteltua vain käsijarrulla testimielessä. ääntä kuului, mutta levyt eivät kuumentuneet yhtään, joten ei taida jarru laahata ainakaan. seuraavana on ohjelmassa mahdollisesti hinkkaavan jarrun suojapellin tarkastus, renkaiden repiminen ja vääntely sekä yleinen ihmettely. tuli haettua bilteman laakeri/napa, joten jos kehtaa, niin voisi kokeeksi vaihtaa kun on kelikin hyvä.
saa nähdä kuinka äijän käy...
saa nähdä kuinka äijän käy...
laakeri tuli vaihdettua eteen kuskinpuolelle (vasen) ja yritin jo kaupassa tiirailla valmistajaa, mutta ei siinä näyttänyt olevan kenenkään logoa/nimeä kyljessä. varmaan joku korealainen neekeri tehnyt, mutta kai se parikymmentä tkm kestää...
Entinen laakeri tuli pienen tuskailun jälkeen pihalle kahdessa osassa. ensin ulosvetäjällä(biltema malli) lähti se sisä osa ja laittamalla pultit takaisin ja vähän koputtamalla irtosi loppu runko(oli varmaan ruostunut kiinni). Meinas olla tiukassa pultit. Olivat kerenneet hyvin ruostumaan kiinni, mutta lähtivät lenkkiavaimella(17mm ja 19mm) ja vasaralla. napamutterikin lähti sopivalla 32mm(3/4 kanta) ja puolenmetrin varrella auki.
Loppui kahina kun ajaa suoraan tai kaartaa/kääntyy vasemmalle, mutta kun kun kaartaa oikealle niin kuuluu saman tyyppinen kahina/rohina. ei vaikuta onko vetopäällä vai rullaako. taitaa olla siis toisenkin pyörän laakeri aika finaalissa. Nostin jo kulmaa ylös ja pyöritin oikeaa etupyörää ja sieltä kuuluu sellainen pieni ropina/rapina mikälie ääni. No nyt on homma jo tuttua ja huomenna taitaa vaihtua toinenkin laakeri. ainoastaan pitää hankkia parempi 10mm avain, että saa sen renkaan kohdistin nupin kierrettyä helpommin auki ja levyn kätevästi irti.
Entinen laakeri tuli pienen tuskailun jälkeen pihalle kahdessa osassa. ensin ulosvetäjällä(biltema malli) lähti se sisä osa ja laittamalla pultit takaisin ja vähän koputtamalla irtosi loppu runko(oli varmaan ruostunut kiinni). Meinas olla tiukassa pultit. Olivat kerenneet hyvin ruostumaan kiinni, mutta lähtivät lenkkiavaimella(17mm ja 19mm) ja vasaralla. napamutterikin lähti sopivalla 32mm(3/4 kanta) ja puolenmetrin varrella auki.
Loppui kahina kun ajaa suoraan tai kaartaa/kääntyy vasemmalle, mutta kun kun kaartaa oikealle niin kuuluu saman tyyppinen kahina/rohina. ei vaikuta onko vetopäällä vai rullaako. taitaa olla siis toisenkin pyörän laakeri aika finaalissa. Nostin jo kulmaa ylös ja pyöritin oikeaa etupyörää ja sieltä kuuluu sellainen pieni ropina/rapina mikälie ääni. No nyt on homma jo tuttua ja huomenna taitaa vaihtua toinenkin laakeri. ainoastaan pitää hankkia parempi 10mm avain, että saa sen renkaan kohdistin nupin kierrettyä helpommin auki ja levyn kätevästi irti.
tänään vaihtelin oikeallekin puolella laakerin. oli parempi kuntoinen kuin vasen, mutta hieman väljä. Loppui ainakin toistaiseksi kahinat ja kolinat. Samalla tuli varmistettu(taivuteltua) jarrujen suojapelti siten, ettei ainakiin siihen osu.
Homman pahin osuus oli saada jarrulevyssä oleva toinen mutteri/renkaan kohdistustappi irti. oli molemmilla puolella jämähtänyt aika tiukkaan vaikka vuosi sitten vaihdettiin molemmat levyt. se torx kantainen lähti helpommin. toimivaksi konstiksi osoittautui rasvaaminen, hakkaaminen/naputtelu vasaralla ja puoliksi irti olevan jarrylevyn heiluttelu/nykiminen. Irtos ruosteistaan näillä opein ja pyörähti auki. Oli ne muutkin pultit hieman "kohmeessa" mutta lenkkiavainta vasaralla hakkasi, niin aukesivat.
Laakeri tuli pihalle nätisti Bilteman 75mm ulosvetäjällä.
aikaa meni ekalla kertaa n.3h (1h jarrulevyyn, 1h muihin pultteihin ja loput oikeaan hommaan)
toiseen 2h(tunti jarrulevyn toiseen pulttiin, 0,5h muihin pultteihin ja 0,5h loppuun hommaan).
Homman pahin osuus oli saada jarrulevyssä oleva toinen mutteri/renkaan kohdistustappi irti. oli molemmilla puolella jämähtänyt aika tiukkaan vaikka vuosi sitten vaihdettiin molemmat levyt. se torx kantainen lähti helpommin. toimivaksi konstiksi osoittautui rasvaaminen, hakkaaminen/naputtelu vasaralla ja puoliksi irti olevan jarrylevyn heiluttelu/nykiminen. Irtos ruosteistaan näillä opein ja pyörähti auki. Oli ne muutkin pultit hieman "kohmeessa" mutta lenkkiavainta vasaralla hakkasi, niin aukesivat.
Laakeri tuli pihalle nätisti Bilteman 75mm ulosvetäjällä.
aikaa meni ekalla kertaa n.3h (1h jarrulevyyn, 1h muihin pultteihin ja loput oikeaan hommaan)
toiseen 2h(tunti jarrulevyn toiseen pulttiin, 0,5h muihin pultteihin ja 0,5h loppuun hommaan).
-
- "Ruisku"
- Viestit: 129
- Liittynyt: La Kesä 17, 2006 19:38
- Paikkakunta: Skavaböle
jotain se torx oli luokaa 35-40 en tarkasti muista. kannattaa hankkia koko sarja kuten Kurko jo vinkkas... Jos ei meisselillä jaksa auki vääntää niin taitaa 6.5mm hylsyyn sopia aika hyvin tollainen torx-kärki(ja muutkin kärjet). saa lisää vartta kun pikkuisella räikällä vääntää auki ja aukee helpommin...
Ei oo enää kahissut kun on päivän testit takana. sitten vain jännitetään bilteman osien kestoa...
Ei oo enää kahissut kun on päivän testit takana. sitten vain jännitetään bilteman osien kestoa...
Nyt kun ei vielä B-osan laakereista ole kokemuksia (lieneekö kellään)
Ja itsellekin tohon "just sisäänajettuun", varmaan kohta pitäis vaihtaa ihan vain ennakkohuoltona.
Eli mistä ostaa ja minkämerkkisiä.
Hinnallakaan ei nyt niin hiton merkitystä ole jos, seuraava toteutuu.
Ja pitäisi toimia seuraavat 300t / 8V ilman ongelmia.
Eli haluaa yhtä laadukkaita, joita on pyöritetty jo kohta 350t ja 9V eikä ole ongelmia ollut.
(GM:n tiskiltä niitä ei välttämättä saa).

Ja itsellekin tohon "just sisäänajettuun", varmaan kohta pitäis vaihtaa ihan vain ennakkohuoltona.

Eli mistä ostaa ja minkämerkkisiä.

Hinnallakaan ei nyt niin hiton merkitystä ole jos, seuraava toteutuu.
Ja pitäisi toimia seuraavat 300t / 8V ilman ongelmia.
Eli haluaa yhtä laadukkaita, joita on pyöritetty jo kohta 350t ja 9V eikä ole ongelmia ollut.
(GM:n tiskiltä niitä ei välttämättä saa).

On kokemuksia sikäli että vanhaan TurpoSatkuun meni sekä B-teman laakeri- että vetonivel, vielä samalle puolelle, eikä mitään ongelmia ollut kymmeniin tuhansiin kilometreihin.. Eikä ole kuulunut jäljestäpäinkään.Kurko kirjoitti:Nyt kun ei vielä B-osan laakereista ole kokemuksia (lieneekö kellään....
(GM:n tiskiltä niitä ei välttämättä saa).
Taitaa olla niin että jopa "merkkitavarakin" on nykyään sitä mikä on halvimmalla saatu ja mistä parhaan katteen, eli pääoma osingon saa..
Hämmentävää näin kuluttajana eli koko lystin kustantajana kun ei enää hinnastakaan tiedä että mitä schaissea sitä käsiinsä saa, mm. varaosina, ja kyllä tässä asiassa ihan oikeasti on selvä muutos viime vuosina tapahtunut..
No näin pikaisella laskennalla tuo Saabin 15" (kehä noin 200cm) pyörähtää esim: 300t noin 150miljoonaa kierrosta.
Sähkömoottori joka pyörii lähes 3000/min, 24h/D pyörii vastaavan kierrosmäärän noin 5,8 vuodessa.
Onneks meillä duunissa vaidetaan laakerit 3 vuoden välein.
Eikä nyt paljoa ole tarvinut laakerivikojen takia tulla käyttökeskeytyksiä.
SKF:ää hän nuo näkyy olevan mitä kamppeisiin laitetaan.
Eli siinäkö se nykyajan merkki.

Sähkömoottori joka pyörii lähes 3000/min, 24h/D pyörii vastaavan kierrosmäärän noin 5,8 vuodessa.
Onneks meillä duunissa vaidetaan laakerit 3 vuoden välein.
Eikä nyt paljoa ole tarvinut laakerivikojen takia tulla käyttökeskeytyksiä.
SKF:ää hän nuo näkyy olevan mitä kamppeisiin laitetaan.
Eli siinäkö se nykyajan merkki.

Noi bilteman torxit ei sitte välttämättä kestä vääntämistä... mulla ainaki kun on semmonen sarja, jossa on pitempiä ja lyhempiä paloja, niin osoittautui pehmeäksi jo pelkällä 30 cm vääntimellä.
Ihan kunnollisiin paloihin kannattaa sijoittaa, vaikka ne maksaakin...
EDIT: Se b-sarja on siis:
Tuotenro
10972
Ihan kunnollisiin paloihin kannattaa sijoittaa, vaikka ne maksaakin...
EDIT: Se b-sarja on siis:
Tuotenro
10972
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Minulla on sama sarja, yhden noista pitkistä kärjistä sain murtumaan kun avasin kompressorin kiinnityspulttia. Hihnapyörä oli sen verran lähellä ja kärjen varsi sen verran paksu, että hiukan vinoon taisi tulla vääntöä.ajn kirjoitti: ... osoittautui pehmeäksi jo pelkällä 30 cm vääntimellä ... Tuotenro 10972
Mutta eihän se mitään, tuossa on kymmenen vuoden takuu, joten hain takuuseen uuden kärjen tilalle. Takuuta on vielä neljä ja puoli vuotta jäljellä, ja kuitti pitäisi edelleenkin olla tallessa.
Harmittaahan se tietysti jos kesken asennuksen hajoaa työkalut, ja uusiakaan ei pääse hakemaan kun on yö tai auto purettuna. Moneen tarkoitukseen tuo sarja on kuitenkin erittäinkin OK ja mielestäni kohtuuhintainen.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=140
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00