Abbott Racingin modattu GT17

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Abbott Racingin modattu GT17

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kenelläkään omakohtaista kokemusta tai edes luotettavaa huhua otsikon mukaisesta Abbott Racingin modatusta Garrett GT17-ahtimesta?
http://www.abbottracing.com/2003/tuning ... 5_gt17.htm

Saabcentralin foorumilta hokasin kehuja ko. mandariinista, verrattuna nimenomaan Mitsun TDO4-15T ahtimeen, tiettyjen ominaisuuksien osalta. Alla oleva lainaus Garretista Mitsuun - ketjusta:
2.3i-16 kirjoitti: Autossa on nyt kiinni bsr:n steg 1 softa garretille ja se tuntuu toimivan rauhallisesti ajettaessa ihan normaalisti, jopa jouheammin kuin ennen. Uskallan varmaan tällä softalla ajaa odotellessani maptunin softaa (aeron steg 1 ilmeisesti)?

Eron huomaa jo nyt kaupunkiajossa, jossa auto ei "hyökkäile" läheskään yhtä voimakkaasti pienellä kaasunkäytöllä, vaan käyttäytyy huomattavasti rauhallisemmin kuin garretilla. Kuitenkin jo pidemmässä puolen kaasun kiihdytyksessä huomaa, että vääntöä kyllä löytyy jos sitä pyytää :lol:
Minä tykkään justiinsa tuosta nopeasta reagoinnista, useamman kerran "hyökkäily" alta pois on pelastanut peltisepän käsittelystä ruuhkassa.

Tuo modattu GT17 ilmeisesti herää yhtä sähäkästi kuin vakio, mutta jaksaa potkia aika paljon pidemmälle kierroksilla. Ilmankos kiinnostaa
:wink:

"I have an Abbott Hybrid turbo... I got mine from Finn for about the same price as a TD04. It's a marvellous little ba$tard... such quick turbo spool yet it runs out of breath MUCH later than the stock snail. It also has upgraded bearings and other parts, so it should last much longer than your standard GT17's.

It's a perfect turbo for daily driving... when you're not going to stomp on the gas and keep the RPMs up all the time. A good TD04 would definitely outperform it at higher RPMs, but the quick spool up and low end torque does still have a place (even with my autobox), especially when you are driving around under 3k rpm. For daily driving, merging, traffic lights... it's much faster. Perfect for cruising on the highway as well, but downshifting would get you more power with a TD04.

I have still been considering the TD04 myself, just for that extra bit of top end oomph. I'm not sure I can stand the turbo lag however... maybe I should go test drive another Aero."

Koko ketju: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=98887
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Abbott Racingin modattu GT17

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Termos kirjoitti:Kenelläkään omakohtaista kokemusta tai edes luotettavaa huhua otsikon mukaisesta Abbott Racingin modatusta Garrett GT17-ahtimesta?
http://www.abbottracing.com/2003/tuning ... 5_gt17.htm

Saabcentralin foorumilta hokasin kehuja ko. mandariinista, verrattuna nimenomaan Mitsun TDO4-15T ahtimeen, tiettyjen ominaisuuksien osalta. Alla oleva lainaus Garretista Mitsuun - ketjusta:
2.3i-16 kirjoitti: Autossa on nyt kiinni bsr:n steg 1 softa garretille ja se tuntuu toimivan rauhallisesti ajettaessa ihan normaalisti, jopa jouheammin kuin ennen. Uskallan varmaan tällä softalla ajaa odotellessani maptunin softaa (aeron steg 1 ilmeisesti)?

Eron huomaa jo nyt kaupunkiajossa, jossa auto ei "hyökkäile" läheskään yhtä voimakkaasti pienellä kaasunkäytöllä, vaan käyttäytyy huomattavasti rauhallisemmin kuin garretilla. Kuitenkin jo pidemmässä puolen kaasun kiihdytyksessä huomaa, että vääntöä kyllä löytyy jos sitä pyytää :lol:
Minä tykkään justiinsa tuosta nopeasta reagoinnista, useamman kerran "hyökkäily" alta pois on pelastanut peltisepän käsittelystä ruuhkassa.

Tuo modattu GT17 ilmeisesti herää yhtä sähäkästi kuin vakio, mutta jaksaa potkia aika paljon pidemmälle kierroksilla. Ilmankos kiinnostaa
:wink:

"I have an Abbott Hybrid turbo... I got mine from Finn for about the same price as a TD04. It's a marvellous little ba$tard... such quick turbo spool yet it runs out of breath MUCH later than the stock snail. It also has upgraded bearings and other parts, so it should last much longer than your standard GT17's.

It's a perfect turbo for daily driving... when you're not going to stomp on the gas and keep the RPMs up all the time. A good TD04 would definitely outperform it at higher RPMs, but the quick spool up and low end torque does still have a place (even with my autobox), especially when you are driving around under 3k rpm. For daily driving, merging, traffic lights... it's much faster. Perfect for cruising on the highway as well, but downshifting would get you more power with a TD04.

I have still been considering the TD04 myself, just for that extra bit of top end oomph. I'm not sure I can stand the turbo lag however... maybe I should go test drive another Aero."

Koko ketju: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=98887



TD04 herää kyllä todella lähelle samalla tapaa kuin GT17. Tuntuu vain että kaasua pitää painaa syvemmälle jotta saa samanlaisen lähdön kuin garretilla. Automaattivaihteiston kanssa rauhallisessa kaupunkiajossa tämä on ainakin omasta mielestäni enemmän kuin toivottava ominaisuus. Mahdollista on myös että softa ei tällä hetkellä toimi mitsun ahtimen kanssa ihan täysin yksiin ja ero johtuu siitä. Voin raportoida lisää jahka saan maptunin softan.

Pakosiipi on mitsussa ainakin selkeästi isompi kuin garretissa, joten luulisi sen ahdistavan vähemmän.

Olisi mukava tietää mitä muutoksia abbott sitten tekee tuolle GT17:lle, jotta se riittää pitemmälle kuin vakio.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Abbott Racingin modattu GT17

Viesti Kirjoittaja Termos »

2.3i-16 kirjoitti:
Olisi mukava tietää mitä muutoksia abbott sitten tekee tuolle GT17:lle, jotta se riittää pitemmälle kuin vakio.
# Larger compressor wheel gives improved top end power
# 360-degree Thrust-face bearing for improved reliability and fast compressor spool-up

Paljonko muuten virisofta ja/tai iso downpipe vaikuttaa Mitsun heräämiseen?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei kuulosta kauhean terveeltä viritystavalta kun laitetaan isompaa kompressoria ja pakotetaan lisää ilmaa koneeseen joka muutenkin "uloshengittää" jo ahtaan pillin läpi. Pakolämmöt varmasti taivaissa, toivottavasti ei niin korkealla että jotain hajoaa. :?

Tietysti jos jotain mittausdataa löytyy että toimii turvallisesti niin hyvä, mutta epäilen..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

jcarlson kirjoitti:Ei kuulosta kauhean terveeltä viritystavalta kun laitetaan isompaa kompressoria ja pakotetaan lisää ilmaa koneeseen joka muutenkin "uloshengittää" jo ahtaan pillin läpi. Pakolämmöt varmasti taivaissa, toivottavasti ei niin korkealla että jotain hajoaa. :?

Tietysti jos jotain mittausdataa löytyy että toimii turvallisesti niin hyvä, mutta epäilen..
Ei kait tuota ole tarkoitettukaan viriahtimeksi, vaan himppasen paremmaksi vakion korvaajaksi, jos ei Mitsuun halua siirtyä. Turhan tyyris kyllä on.

Tuossa hienoa mittausdataa Abbotin sivuilta :lol:

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Lelkku
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 19:33
Paikkakunta: Palokka

Turbon viive

Viesti Kirjoittaja Lelkku »

:roll: Itse jouduin vaihtamaan Mitsuun, kun Garrett paukahti. Samassa yhteydssä otin Maptunin Steg1:n, joka oli jo Ruotsissa muokattu Mitsuun sopivaksi. Tämä yhdistelmä toimii ainakin minulla kuin ajatus kun vain vähän varvasta näyttää ja myös alle 2000 kierroksen. Ainoa ongelma on se, että joko happi tai polttoaine loppuu isolla vaihteella ja isoilla kierroksilla, mutta näitähän ei täällä Suomessa juurikaan tarvitse.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Termos kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Ei kuulosta kauhean terveeltä viritystavalta kun laitetaan isompaa kompressoria ja pakotetaan lisää ilmaa koneeseen joka muutenkin "uloshengittää" jo ahtaan pillin läpi. Pakolämmöt varmasti taivaissa, toivottavasti ei niin korkealla että jotain hajoaa. :?

Tietysti jos jotain mittausdataa löytyy että toimii turvallisesti niin hyvä, mutta epäilen..
Ei kait tuota ole tarkoitettukaan viriahtimeksi, vaan himppasen paremmaksi vakion korvaajaksi, jos ei Mitsuun halua siirtyä. Turhan tyyris kyllä on.

Tuossa hienoa mittausdataa Abbotin sivuilta :lol:

Kuva

En kyllä minäkään jaksa uskoa että tuo modi GT17:aan voisi olla kovinkaan terveellinen koneelle. Entä onko tuohon ahtimeen olemassa softaa kun kuitenkin koneeseen menevät ilmamäärät muuttuvat?

Luulen, että kaikkein terveellisin ahtimen vaihto on joko samanlaiseen tai sitten mitsuun, johon vaihdetaan softa korreloimaan ahtimen tuoton kanssa. Tuota muokattua GT17:a itse harkitsisin viimeisenä em. kolmesta.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Kukaan ei ihan oikeasti voi tarvita nopeampaa spoolia kuin mitä pikkupakopesänen TD04 tarjoaa. Kun hintakin on samaa luokkaa niin mitsu ilman muuta.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Vastaa Viestiin