Ruosteenestoa
vanhoihin autoihin kovasti suositellaaan alustan öljyämistä, mutta kuinka suuri riesa on se, että öljyttyyn alustaan tarttuu ajan mittaan kaikenlaista likaa? onko se enempi entisajan ongelma kun ajettiin hiekkateillä? esim minulla on 76 vuoden 99 jonka pohjassa on about puoli senttiä mullan tapaista töhnää pinnassa, ja kuulemma johtuu siitä että pohjaa on jokskus öljytty.
yritin sopia auton pohjan läpikäynnistä ja hitsaamisesta, mutta sain vastaukseksi että eka se pohja pitäis pesettää kunnolla jossain ruostesuojausfirmasta, nyt sen kunnosta ei saa minkäänlaista käsitystä kun se on kuorruttunut siitä töhnästä.
soitin ruostesuojausfirmaan ja kyselin hintoja pohjan puhdistamiselle, sanoivat että viidelläkympillä saa sellaisen nopean huuhtelun, mutta jos kovin työläs on puhdistaa, saa varata ainakin 200 euroa. ja jonoa on niin paljon ettei tämän vuoden puolella edes onnistuisi!
huh huh. oliko kellään tiedossa edullista paikkaa missä tuon pohjan pesettäisi?
yritin sopia auton pohjan läpikäynnistä ja hitsaamisesta, mutta sain vastaukseksi että eka se pohja pitäis pesettää kunnolla jossain ruostesuojausfirmasta, nyt sen kunnosta ei saa minkäänlaista käsitystä kun se on kuorruttunut siitä töhnästä.
soitin ruostesuojausfirmaan ja kyselin hintoja pohjan puhdistamiselle, sanoivat että viidelläkympillä saa sellaisen nopean huuhtelun, mutta jos kovin työläs on puhdistaa, saa varata ainakin 200 euroa. ja jonoa on niin paljon ettei tämän vuoden puolella edes onnistuisi!
huh huh. oliko kellään tiedossa edullista paikkaa missä tuon pohjan pesettäisi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
En tiedä mistä saa alle 50e .
Ei sitä sontaa kukaan tunnissa saa puhtaaksi.Olen yhtä nissanin pohjaa pessyt 1,5h naama hiessä eikä tullut vielä kummonen. Riippuu laitteista. Eikä ammatti mies yleensä ota sellaista sinneppäin hommaa tehtäväksi. Syystä että sana kiertää ja juttu muuttuu matkalla, joku sanois jossain vaihees että tuolla pesty ja tuollaista jälkeä..
Mieti mistä hinta koostuu .Tuntiveloitus tekee jo 40-50e/h.
Palkat . Vedet . Aineet. Vakuutukset . Sähköt. Laitteet pitää määräajoin uusia. Jatketaanko listaa.
Tiedän ruostesuojaajan jolla on ollut liki puolen vuoden jonot.
Öljytyt pohjat on hyvin usein olleet järkyttävän ruosteessa kun moskan kaapii pois, alla vain kuivaa ruostetta. Syy löytyy siitä että öljy haihtuu pois nopeasti liikenteen kurassa ja jäljelle jää vain lika kerrokset.
Ei sitä sontaa kukaan tunnissa saa puhtaaksi.Olen yhtä nissanin pohjaa pessyt 1,5h naama hiessä eikä tullut vielä kummonen. Riippuu laitteista. Eikä ammatti mies yleensä ota sellaista sinneppäin hommaa tehtäväksi. Syystä että sana kiertää ja juttu muuttuu matkalla, joku sanois jossain vaihees että tuolla pesty ja tuollaista jälkeä..
Mieti mistä hinta koostuu .Tuntiveloitus tekee jo 40-50e/h.
Palkat . Vedet . Aineet. Vakuutukset . Sähköt. Laitteet pitää määräajoin uusia. Jatketaanko listaa.
Tiedän ruostesuojaajan jolla on ollut liki puolen vuoden jonot.
Öljytyt pohjat on hyvin usein olleet järkyttävän ruosteessa kun moskan kaapii pois, alla vain kuivaa ruostetta. Syy löytyy siitä että öljy haihtuu pois nopeasti liikenteen kurassa ja jäljelle jää vain lika kerrokset.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Nostetaanpa vanhaa aihetta.
Tuo uusi tulokas näyttää sen verran hyvältä, että tarkoitus on purkaa sisusta kaikkinensa kojelautaa ja kattoa lukuunottamatta pois ja ruostesuojata. Vaan tarviiko paikat pestä ennen suojausta? Ei varmaan tee hyvää jos vaikkapa ovien ja koteloiden sisällä olevat liat jää sinne suoja-aineen alle.
Ruiskutaanko vaan liuottimet ensin pintaan ja painepesurilla puhtaaksi? Vai tekeekö moinen pahaa? Entäpä vaan kevyt huuhtelu vesiletkulla ilman mitään pesuaineita?
Entäpä itse suojaus. Peltienhän pitää olla täysin kuivat ennen suojausta. Vaan millaista ainetta sitten vedetään? Jotakin pellavaöljypohjaista kotelosuojaa vai? Saisi olla sellainen tavara, joka myös pysäyttää ruostumisen, mikäli jossain ovien sisäpuolella tms. on ruostetta, joka ei silmälle näy. Tarkoitus kuitenkin olisi, että pääasiassa aine tulisi puhtaalle pellille, jotta kori säilyy "ikuisesti". Se ei varmaan haittaa, että tehtaan aikoinaan ruiskimat kotelosuojat jää uuden suojan alle`?
Entäpä sitten vetaritunnelit ja konetila muutenkin. Pitäisi saada suojattua jollakin sellaisella, joka kuivuu kunnolla, ettei hiekka tartu siihen. Löytyykö moista hyvää ainetta?
Pohjan suojausta olen myös miettinyt, mutta kannattaakohan sille tehdä mitään? Perinteisestihän Saabissa kai on alusta hyvin massattu eikä ruostu, ellei sisäpuolelta lähde lattiasta alkuun.
Ja viimeiseksi, vinkkejä vielä kaikista pienistä kolosista, joihin suojaa kannattaa myös ruiskia, mutta jotka eivät ihan ekaks tule mieleen?
Edit: Ainiin ja miten tuo konepellin ja takaluukun kannen ruosteensuojaus? Kannattaako nuo irrottaa, pestä liuottimella ja koittaa ruiskia suojaa mahdollisimman hyvin jokaiseen koloon ja koteloon, mitä niissä on?
Jaa niin, ja mitenkäs nuo kynnyskotelot? Mistä sinne pääsee kurkkimaan ja suojailemaan?
Tuo uusi tulokas näyttää sen verran hyvältä, että tarkoitus on purkaa sisusta kaikkinensa kojelautaa ja kattoa lukuunottamatta pois ja ruostesuojata. Vaan tarviiko paikat pestä ennen suojausta? Ei varmaan tee hyvää jos vaikkapa ovien ja koteloiden sisällä olevat liat jää sinne suoja-aineen alle.
Ruiskutaanko vaan liuottimet ensin pintaan ja painepesurilla puhtaaksi? Vai tekeekö moinen pahaa? Entäpä vaan kevyt huuhtelu vesiletkulla ilman mitään pesuaineita?
Entäpä itse suojaus. Peltienhän pitää olla täysin kuivat ennen suojausta. Vaan millaista ainetta sitten vedetään? Jotakin pellavaöljypohjaista kotelosuojaa vai? Saisi olla sellainen tavara, joka myös pysäyttää ruostumisen, mikäli jossain ovien sisäpuolella tms. on ruostetta, joka ei silmälle näy. Tarkoitus kuitenkin olisi, että pääasiassa aine tulisi puhtaalle pellille, jotta kori säilyy "ikuisesti". Se ei varmaan haittaa, että tehtaan aikoinaan ruiskimat kotelosuojat jää uuden suojan alle`?
Entäpä sitten vetaritunnelit ja konetila muutenkin. Pitäisi saada suojattua jollakin sellaisella, joka kuivuu kunnolla, ettei hiekka tartu siihen. Löytyykö moista hyvää ainetta?
Pohjan suojausta olen myös miettinyt, mutta kannattaakohan sille tehdä mitään? Perinteisestihän Saabissa kai on alusta hyvin massattu eikä ruostu, ellei sisäpuolelta lähde lattiasta alkuun.
Ja viimeiseksi, vinkkejä vielä kaikista pienistä kolosista, joihin suojaa kannattaa myös ruiskia, mutta jotka eivät ihan ekaks tule mieleen?
Edit: Ainiin ja miten tuo konepellin ja takaluukun kannen ruosteensuojaus? Kannattaako nuo irrottaa, pestä liuottimella ja koittaa ruiskia suojaa mahdollisimman hyvin jokaiseen koloon ja koteloon, mitä niissä on?
Jaa niin, ja mitenkäs nuo kynnyskotelot? Mistä sinne pääsee kurkkimaan ja suojailemaan?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
Re: Water
siitähän ne putket tulee about tuuman verran roiskeläpän takaa ulos. Molemilla puolilla mulla on tossa noi putken päät näkyvissä.weckeri kirjoitti:Mun muistaakseni kattoluukullisen vedenpoistoputket pitäis tulla ulos takalokarista takapyörän takaa. Korjatkaa jos muisti pettää, on pari vuotta aikaa kun tuollainen peli oli alla.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Dinitrolilta löytyy kokemuksesta parhaat aineen. ML- koteloöljy pohjalle ja joko vahaspray tai Metallic päälle , riippuu kohteesta ja toimii. 20 vuoden kokemuksella. Älkää laittako bitumipohjaisia suoraan mihinkään, ei toimi !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Onko nuo Maston GT kotelosuoja, alustamassa ja kiveniskumassa mistään kotoisin? Spray-purkkiversiot ovat melkoiset turhia aina, mutta ajattelin ostaa tuommosessa purkissa, johon kierretään ruisku kiinni ja paineilman kanssa ruiskutetaan. Tuleeko moisesta yhtään paksumpi kalvo kuin spray-versiolla?
Edit: Ei noita Dinitrolin tuotteitakaan turhan montaa ole tuolla katalookissa http://wwwold.sealco.fi/katalooki.pdf . Mistä hitosta sitä tietää, mikä noista pitää valita ja mihin käyttöön.
Edit: Ei noita Dinitrolin tuotteitakaan turhan montaa ole tuolla katalookissa http://wwwold.sealco.fi/katalooki.pdf . Mistä hitosta sitä tietää, mikä noista pitää valita ja mihin käyttöön.

Viimeksi muokannut akyttala, La Huhti 28, 2007 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
Mahtuu, kokeiltu onlucaf kirjoitti:Mahtuisiko sinne pölynimurin joku ohut suutin?Teemu kirjoitti: Mitenköhän tuon kaiken kuonan sais parhaiten pois, paikka on aika ahdas joten ruuvarilla ja kynsillä olen yrittänyt hiekkaa kuopia pois. Kovin isoa teräsharjaakaan tuonne ei mahdu.

...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
ainakin kärcherin alustanpesusuutin ( päässä on 90 ° mutka, n. 50 €, saa hyvinvarustetuista K- raudoista tai katso kärcherin piirimyyjät jne..) on noihin koloihin ihan omaa luokkaansa. paskat lähtee lennossa, ei tarvii nysvätä. Maski naaamalle on suositeltava.
tomsilla oli hyviä alustuksia takakontin tiimoilta, kontin maisemissa on monia suoranaisia virheitä ja pääsee tilanne usein kovin pahaksi ennenkuin huomaa. kenkku hitsailtava muutenkin.
peliliike vois olla tukkia ne takapyöräkotelossa olevien jäykistekoteloiden vesireiät ja täyttää ne kotelomassalla tms. mä tein silleen kerran, ei ollu kummonenkaan homma. mutta otin massat ihan turhaan sieltä sitten myöhemmin pois, koska se ei direktiivien mukainen resepti ollut.
Se oli "umpikotelo" eli ei vuotanut sisälle. Eri juttu sitten on, jos on jo jostain puhki. mutta senhän näkee

tomsilla oli hyviä alustuksia takakontin tiimoilta, kontin maisemissa on monia suoranaisia virheitä ja pääsee tilanne usein kovin pahaksi ennenkuin huomaa. kenkku hitsailtava muutenkin.
peliliike vois olla tukkia ne takapyöräkotelossa olevien jäykistekoteloiden vesireiät ja täyttää ne kotelomassalla tms. mä tein silleen kerran, ei ollu kummonenkaan homma. mutta otin massat ihan turhaan sieltä sitten myöhemmin pois, koska se ei direktiivien mukainen resepti ollut.
Se oli "umpikotelo" eli ei vuotanut sisälle. Eri juttu sitten on, jos on jo jostain puhki. mutta senhän näkee

900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Motonetissä näyttääpi olevan "Dinitrol kotelosuoja" -niminen tuote, mahtaako olla tuo ML-koteloöljy? Tarttee varmaan käydä hypistelemässä purkkeja. Riittääkö jos pelkän tuommosen kotelosuojan vetää koteloihin? Ulkopuolelle lokasuojiin ja helmoihin voisi sitten vetää kotelosuojan ja alustamassan tai kiveniskumassan päälle. Toimiiko moinen yhdistelmä?toms kirjoitti:Dinitrolilta löytyy kokemuksesta parhaat aineen. ML- koteloöljy pohjalle ja joko vahaspray tai Metallic päälle , riippuu kohteesta ja toimii. 20 vuoden kokemuksella. Älkää laittako bitumipohjaisia suoraan mihinkään, ei toimi !
Mitä eroa muuten alustamassalla ja kiveniskusuojalla yleensä on? Onko kiveniskumassa sitä tavaraa, joka ei pidä vettä, vaan on aina ehdottomasti maalattava umpeen? Alustamassa taasen on semmosesta, että vedetään maalatun (ja kotelosuojalla esikäsitellyn?) pinnan päälle sellaisenaan eikä maalata päälle?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
Mastonit, terosonit ,soudalit tms. on liian "kuivia" ja yleensä vahapohjaisia yhdistettynä liuottimiin. Dinitrol ML on öljypitoinen+joitain vahoja tms. ja pysyy sellaisena vuosia eli estää kosteuden ja ilman yhteisvaikutuksen hyvin.
Dinitrol on tehnyt ziljoonavuotta ko. aineita niin se tietää mitä tekee. Pärjäshän se testeissäkin nyt TM;ssä ja aijemmin muissa testeissä hyvin.
Ja kun joka kesä sitten lisäilee konehuoneen , takakonnttiin, luukkuihin ym.saumoihin ja mihin pääsee aina käsiksi niin paikat pysyy kunnossa.Saumoistahan se yleensä pahin ruoste alkaa ja saumoihinkin ei tartte kuin ylhäältä lisäyksissä ruutata hieman niin se valuu sauman välissä alaspäin ja aine tunkeutuu kapilaari-ilmiön vuoksi todella ahtaisiinkin rakoihin eli "uusinta" käsittely varsinkin avonaisiin paikkoihin kannattaa tehdä joka kesä helppouden vuoksi.
Dinitrol on tehnyt ziljoonavuotta ko. aineita niin se tietää mitä tekee. Pärjäshän se testeissäkin nyt TM;ssä ja aijemmin muissa testeissä hyvin.
Ja kun joka kesä sitten lisäilee konehuoneen , takakonnttiin, luukkuihin ym.saumoihin ja mihin pääsee aina käsiksi niin paikat pysyy kunnossa.Saumoistahan se yleensä pahin ruoste alkaa ja saumoihinkin ei tartte kuin ylhäältä lisäyksissä ruutata hieman niin se valuu sauman välissä alaspäin ja aine tunkeutuu kapilaari-ilmiön vuoksi todella ahtaisiinkin rakoihin eli "uusinta" käsittely varsinkin avonaisiin paikkoihin kannattaa tehdä joka kesä helppouden vuoksi.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
mulle jäi kans se maku viimekesäisistä varmaan soudalin vahapohjaisista , jotta eihän ne kapillaarilla mihinkään imeydy, koska hyytyvät heti. Niillä vaan tukkii saumat niin ei sinne sit enää mikään imeydy. ja kesän kuumilla ja kuivilla keleillä varmin operoida.
Ohutta ja kapillaarista se pitää saumoihin/ koteloihin olla, kulutuskohteisiin sitten ihan eri aineet.
Ohutta ja kapillaarista se pitää saumoihin/ koteloihin olla, kulutuskohteisiin sitten ihan eri aineet.
Viimeksi muokannut stara, Su Huhti 29, 2007 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ei niitä takapyörätilan sivukoteloita mielestäni millään kohtuudella puhdista ( tai taitaa niissä jotkut kumitutit olla, mutta paha lie siitäkin operoida). pääasia kun ovat vedenpoistoreiät auki ainakin käsittelyn jälkeen. Kyllä ne pölyt ja hiekansirut sinne koteloituvat. mutta kuiva on kotelon oltava ehdottomasti, jos kosteutta makaa saumoissa, niin eihän sinne enää mitään imeydy kapillaarisesti ja tartu.
Kun katsoo ehjään helmaloteloon ottamalla kumitutin kotelon päädystä pois, niin pääsee aika hyvin jyvälle mikä on helmakotelon kunto. minulla ainakin oli kuin uusi, eli eipä siinä suurempia massaustarpeita liene jos vajaa 20 vuotta jo kestänyt.
mä tein silleen niiden takapyöräkoteloiden kanssa, jotta yhteen vedenpoistoreikään tungin pienen kirkkaan muoviputken ja kiinnitin sen yläpään korkeammalle kuin kotelon ylin taso. muut poistoreiät massalla tukkoon paitsi täyttöreikä. sit vaan öljykannulla koko kotelo täyteen kamaa. Muoviputkesta voi sitten laskea ylimääräiset takaisin astiaan jos/kun haluaa. siistiä ja varmaan menee joka koloon. kandee tietysti kyteksiä pikkasen, jos on reikiä niin voi tulla koko sisusta sotkettua.
Pyöränkaarien saumat yms saumat missä massa valuu itsekseen perille menee mielestäni kaikkein siisteimmin ihan öljykannulla tms, eli ei sprayllä, koska spray suihkeella helposti suhauttaa pieleen ja sotkee paikat, vaikka käyttäisikin sellaista n. 40--50 cm pitkää putkisuutinta.
Noiden monien spray- suutinputkien kiinnitys on ihan surkea, mä olen monet niistä valanut sikamassalla pysyvämmin kiinni, kummasti auttanut .
Kun katsoo ehjään helmaloteloon ottamalla kumitutin kotelon päädystä pois, niin pääsee aika hyvin jyvälle mikä on helmakotelon kunto. minulla ainakin oli kuin uusi, eli eipä siinä suurempia massaustarpeita liene jos vajaa 20 vuotta jo kestänyt.
mä tein silleen niiden takapyöräkoteloiden kanssa, jotta yhteen vedenpoistoreikään tungin pienen kirkkaan muoviputken ja kiinnitin sen yläpään korkeammalle kuin kotelon ylin taso. muut poistoreiät massalla tukkoon paitsi täyttöreikä. sit vaan öljykannulla koko kotelo täyteen kamaa. Muoviputkesta voi sitten laskea ylimääräiset takaisin astiaan jos/kun haluaa. siistiä ja varmaan menee joka koloon. kandee tietysti kyteksiä pikkasen, jos on reikiä niin voi tulla koko sisusta sotkettua.
Pyöränkaarien saumat yms saumat missä massa valuu itsekseen perille menee mielestäni kaikkein siisteimmin ihan öljykannulla tms, eli ei sprayllä, koska spray suihkeella helposti suhauttaa pieleen ja sotkee paikat, vaikka käyttäisikin sellaista n. 40--50 cm pitkää putkisuutinta.
Noiden monien spray- suutinputkien kiinnitys on ihan surkea, mä olen monet niistä valanut sikamassalla pysyvämmin kiinni, kummasti auttanut .
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
tietoo ei oo, mutta sellanen tuntuma, jotta kyllä tolla yhden saabin kotelot vetelee, varsinkin kun yleensä kotivehkeillä joutuu noita reippaasti ohentamaan, tiiä sit ohennellaanko niitä ammattivehkeissä
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00