Cabrioletin katon säätö

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
saabracing
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saabracing »

moottori on pöydällä ja kaikin puolin näyttäs olevan kunnossa.

hyvä apu kyllä korjaus- cd 8)

saattoihan olla, että musan jutkytys ei tehny hyvää ja se pääs se motti hyppään pois paikaltan, täytyy koittaa laittaa takasin ja testailla.

laakkoselle soitin, niin tuon osanumerolla löytyy joku osa ja se maksaa 222€ siis se potentiometri.

ei oo koskaan tilattu sieltä ja ei löytyny hyllystä :D

en alkanu vielä tilailee :D jos mittailis ekku :D

nyt toimii muuten ok, mutta ei jaksa nostaa luukkua auki kun 10 cm, rupeaa moottori menemään taas räpätykselle, jos kädellä auttaa luukkua, niin nousee nätisti ilman pärinöitä.

jatketaan tutkimista...
saabracing
"Hölösuu"

SHaka kirjoitti:Katon suojaa saatelee moottori joka on oikealla puolella takaiskarin päällä, ja sen ongelma on nivel jolla katto vapautetaan moottori ohjauksesta, jos katon vetää ylös ilman säköjä. Eli taka selkänojassa on kahva josta tämä ko. nivel vapautetaan. Moottori on kiinni kevyt metalli valusta tehdystä rungossa joka ajan saatossa ja käytössä venyy tai siinä oleva haka antaa periksi ja näin ollen moottorin hammasratas ei kunnolla ylety vaan jää naksumaan ikävän kuuloisesti hampaalla, ja kun sitä tarpeeksi kauan kuuntelee niin lakkaa pelaamasta kokonaan. Koko moottori kiinnityksineen on yhdellä varaosa numerolla joten on aika hintava. mutta vian voi kiertää kiinnittämällä nivel kunnolla nippuun eli rakentamalla parempi puristin haan tilalle, Kaikki kannen vivut on rakennettu niin että niitä on hankala asentaa väärin. Älä muuttele mitään asetuksia ennen kun olet tarkistanut avaus moottorin kunnon.

kuulusko sen hammasrattaan mennä kuinka syvälle sinne pesään ??

nyt jää näkyviin hammasratas kun painaa moottorin pesään ???

eli vois olettaa, ettei ole tarpeeksi syvällä... ???
MacTurbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

saabracing kirjoitti: laakkoselle soitin, niin tuon osanumerolla löytyy joku osa ja se maksaa 222€ siis se potentiometri.
Glups, ei oo ihme jos ei ole tilattu...
Se potentiometri ei itsessänsä kyllä voi räpätystä aiheuttaa, luukun on kohdattava jonkinmoista vastusta jotta rällätys alkaa.

Mulla menee tuo "topicin alkuperäinen" katonsäätöhomma merkkiliikkeen hommiksi. Katon sulkeutumiskohta on liian myöhäisellä, eli sähkömoottori ajaa katon liian alas. Tuo pysäytyskohta pitää ohjelmoida ISATilla uudestaan katonohjaus boksiin :?
Lähden itse mukaan säätöön, jottei homman selvittelyyn kulu aikaa tuntitolkulla.

By, the way. Tuli tuossa uusikin ongelma koskien kattoa.
Tuo vaimo, tarkka kun on, niin huomasi tänään että päivä paistaa molemmista takakulmista.
Ja perskeles oikeassahan tuo taas oli :twisted:

Kuva
Oikea puoli

Kuva
Vasen puoli

Viitoskaari on kulmista väännetty mutkille, onkohan autoon yritetty joskus murtautua?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
saabracing
"Hölösuu"

taitaa olla harvassa vielä henkilöt jotka osaa katon niksit, harmi, kun näitä nyt rupee olemaan aikas hyvin jo suomenki kamaralla :D

siinä ois hyvä jopi jolekkin kokeilunhaluiselle :roll:

joop, ite en vielä käänny merkkiliikeen puoleen, kun ei tuolla osaa kumminkaan kukaan mitään sille tehä :?

täytyy kysellä onko siellä joku joka ois perehtynyt.

ja lueskella vielä läpi tota korjausohjetta :P

lainaan tätä topiccii omaan ropleemaan 8O

sitten sun kaarilevityksiin :D varmaan nostettu kattoa käsipelillä ylös tosta sivulta itestään, parhaiten saa kun keskeltä varovasto nostaa lasin ylös.

voihan se olla että yritetty murtautua, ei vaan anna s.motit periksi :(

mutta luulis, että menis vaikka puukolla sisään jos ei muuta :lol:

hui kauhee, onneks on ilkivaltavakuutus, tiiä sitten jos jotain kävis, niin korvaako vakuutus, vetoo johoinkin, että ei oo avoautoihin tarkotettu 8O
MacTurbo
"Hölösuu"

saabracing kirjoitti: joop, ite en vielä käänny merkkiliikeen puoleen, kun ei tuolla osaa kumminkaan kukaan mitään sille tehä :?
Pakko kääntyä kun ISATtia ei ole lähempänä.
JKL:ssä on kyllä PCS, itse en empisi kääntyä poikien puoleen :D

Jos olisi sopivat "diagnostiikka" laitteet, voisi asiaan perehtyäkkin. Muuten tuo katon mekaniikka on nyt tullut tutuksi :P
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
saabracing
"Hölösuu"

MacTurbo kirjoitti:
saabracing kirjoitti: joop, ite en vielä käänny merkkiliikeen puoleen, kun ei tuolla osaa kumminkaan kukaan mitään sille tehä :?
Pakko kääntyä kun ISATtia ei ole lähempänä.
JKL:ssä on kyllä PCS, itse en empisi kääntyä poikien puoleen :D

Jos olisi sopivat "diagnostiikka" laitteet, voisi asiaan perehtyäkkin. Muuten tuo katon mekaniikka on nyt tullut tutuksi :P
kyllä se on käytävä näyttämässä pcs:n pojille, jos ei tuota nyt itse saa toimimaan kunnolla.

ja tuon osan mikä laakkosella oli 222€ niin puhelimessa jo osattiin arvioida suoraan alle 200 hinta, että pcs kyllä vie saappiasioissa pitemmän korren kun iso merkkikorjaamo 8)

otan nyt vielä kerran irti sen moottoritellingin ja koitan saaha ratasta lähemmäs ja syvemmälle sinne pesään, jos se ei auta, niin on meikäläisen konstit sitten jo melkeen käytetty :D
MacTurbo
"Hölösuu"

saabracing kirjoitti: kyllä se on käytävä näyttämässä pcs:n pojille, jos ei tuota nyt itse saa toimimaan kunnolla.
Kerro Rikulle terveisiä Ristiinasta :D
Mää tuun kans käymään, kun töiltä kerkeän.
SHaka
"Kaasari"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SHaka »

saabracing kirjoitti:
SHaka kirjoitti:Katon suojaa saatelee moottori joka on oikealla puolella takaiskarin päällä, ja sen ongelma on nivel jolla katto vapautetaan moottori ohjauksesta, jos katon vetää ylös ilman säköjä. Eli taka selkänojassa on kahva josta tämä ko. nivel vapautetaan. Moottori on kiinni kevyt metalli valusta tehdystä rungossa joka ajan saatossa ja käytössä venyy tai siinä oleva haka antaa periksi ja näin ollen moottorin hammasratas ei kunnolla ylety vaan jää naksumaan ikävän kuuloisesti hampaalla, ja kun sitä tarpeeksi kauan kuuntelee niin lakkaa pelaamasta kokonaan. Koko moottori kiinnityksineen on yhdellä varaosa numerolla joten on aika hintava. mutta vian voi kiertää kiinnittämällä nivel kunnolla nippuun eli rakentamalla parempi puristin haan tilalle, Kaikki kannen vivut on rakennettu niin että niitä on hankala asentaa väärin. Älä muuttele mitään asetuksia ennen kun olet tarkistanut avaus moottorin kunnon.
Kyllä pitää mennä aika syvälle, kartioholkki toimii samalla tuki laakerina ja jos ei ole tarpeeksi syvällä,niin jää löysäksi ja asia pahenee joka käyttö kerralla.
ps. neljän kesän ja yhden talven kokemuksella. t. Seppo

kuulusko sen hammasrattaan mennä kuinka syvälle sinne pesään ??

nyt jää näkyviin hammasratas kun painaa moottorin pesään ???

eli vois olettaa, ettei ole tarpeeksi syvällä... ???
- Seppo #2582#
9-3 SC Aero 2.8 V6 T
9-5 Wagon 2.0 t
900 S Cab 2.0 i
Lokari 006 Turbo 6 hv
saabracing
"Hölösuu"

SHaka kirjoitti:
saabracing kirjoitti:
SHaka kirjoitti:.
Kyllä pitää mennä aika syvälle, kartioholkki toimii samalla tuki laakerina ja jos ei ole tarpeeksi syvällä,niin jää löysäksi ja asia pahenee joka käyttö kerralla.
ps. neljän kesän ja yhden talven kokemuksella. t. Seppo
kiitoksia :P tutkitaan vielä :)
valtteri
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja valtteri »

MacTurbo kirjoitti:
saabracing kirjoitti: laakkoselle soitin, niin tuon osanumerolla löytyy joku osa ja se maksaa 222€ siis se potentiometri.
Glups, ei oo ihme jos ei ole tilattu...
Se potentiometri ei itsessänsä kyllä voi räpätystä aiheuttaa, luukun on kohdattava jonkinmoista vastusta jotta rällätys alkaa.

Mulla menee tuo "topicin alkuperäinen" katonsäätöhomma merkkiliikkeen hommiksi. Katon sulkeutumiskohta on liian myöhäisellä, eli sähkömoottori ajaa katon liian alas. Tuo pysäytyskohta pitää ohjelmoida ISATilla uudestaan katonohjaus boksiin :?
Lähden itse mukaan säätöön, jottei homman selvittelyyn kulu aikaa tuntitolkulla.

By, the way. Tuli tuossa uusikin ongelma koskien kattoa.
Tuo vaimo, tarkka kun on, niin huomasi tänään että päivä paistaa molemmista takakulmista.
Ja perskeles oikeassahan tuo taas oli :twisted:

Kuva
Oikea puoli

Kuva
Vasen puoli

Viitoskaari on kulmista väännetty mutkille, onkohan autoon yritetty joskus murtautua?
Säädä katon / ikkunoiden perussäädöt itse kotona sillä ne on ihan "helppo" säätää kohdalle ilman Isat/tech:iä sen sun CD:n avulla :lol: ja korjaamolla säästyy paljon rahaa/aikaa.

Jos perussäädöt(CD:llä sivu 124 ja eteenpäin) on pielessä niin turha mennä säätämään niitä pysäytyskohtia ja muita(kokemusta on).
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
MacTurbo
"Hölösuu"

valtteri kirjoitti: Säädä katon / ikkunoiden perussäädöt itse kotona sillä ne on ihan "helppo" säätää kohdalle ilman Isat/tech:iä sen sun CD:n avulla :lol: ja korjaamolla säästyy paljon rahaa/aikaa.

Jos perussäädöt(CD:llä sivu 124 ja eteenpäin) on pielessä niin turha mennä säätämään niitä pysäytyskohtia ja muita(kokemusta on).
Perussäädöt on kutakuinkin kohdallaan ja lähden itse luonnollisesti mukaan säätöhommaan,olen ainoa täällä hommaan on tutustunut.
Enkä kyllä aio säädättää kun tuon pelkän pysäytyskohdan, nuo muut säädöt on todellakin helppoja kun on tuo CD.
Kiitokset siitä.
valtteri
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja valtteri »

MacTurbo kirjoitti:
valtteri kirjoitti: Säädä katon / ikkunoiden perussäädöt itse kotona sillä ne on ihan "helppo" säätää kohdalle ilman Isat/tech:iä sen sun CD:n avulla :lol: ja korjaamolla säästyy paljon rahaa/aikaa.

Perussäädöt on kutakuinkin kohdallaan ja lähden itse luonnollisesti mukaan säätöhommaan,olen ainoa täällä hommaan on tutustunut.
Enkä kyllä aio säädättää kun tuon pelkän pysäytyskohdan, nuo muut säädöt on todellakin helppoja kun on tuo CD.
Kiitokset siitä.
Kyllä sun pitää tehdä koko ohjelmointi läpi jos haluat saada sen katon toimimaan kunnolla.
Cd:llä sivulta 106 eteenpäin................. itse kopion paperille nuo ohjelmointi sivut niin on helpompi auton vieressä edetä kohta kohdalta.
Sivulta 120 se taulukko kantsii kopioda myös ja kirjata siihen lukemat jotka tech antaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
MacTurbo
"Hölösuu"

Joo, saavat katsoa/säätää tuon ISATlla tehtävän osuuden. Nuo lukkojen ja saranoiden säädöt on OK.
Samoinkuin ikkunoiden ja tiivisteiden säädöt aion tehdä itse, kunhan katto saadaan asettumaan oikeaan kohtaan.
MacTurbo
"Hölösuu"

Heh, kysäisin sitten tuota 5-kaaren hintaa...
800€ + rapiat päälle 8O

Täytynee irroittaa ja oikoa.
saabracing
"Hölösuu"

Kuva

toi osa ilmeisesti on vääntynyt toi punanen ja sen pitäs olla linjassa ton sinisen viivan kanssa :roll:

se on kiinni siinä valetussa rungossa.

vai kuinkaa ???

Kuva

ja se ratas näkyy ton verran kun se on siellä "pesässä"

kaippa se on liika ulkona :D

jos ei saa taivutettua suoraksi, niin täytyy kysellä paljon uus setti maksaa, mansikoita vissiin :evil:

valua on huono taivutella :D
Vastaa Viestiin