öljytason valvontaa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

öljytason valvontaa?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Heip.

Tuo meidän 9-5 onneton vuotaa ja taitaa osan öljystä polttaakin. Pari kertaa on meinannut lipsahtaa öljytaso alle minimin, kun ei aina muista vahtia sitä. (Öljyä menee noin 1litra/4000km.) Siispä kysynkin ihan katastrofin estämiseksi että onko 9-5:ssä öljytasonvaroitin? Eli sytyttääkö kojelautaan valoa tai herjaako SID, jos öljy pääsee vajumaan liian alas, muttei vielä niin alas, että ÖP-valo syttyy?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Eipä mulla ainakaan mitään varottimia ollut. Punanen öljy kannu alkoi vain vilkkumaan ku ajolujaa liikenneympyrässä. :) Sitten katoin tikkua, että taitaa olla öljynvaihdon aika. Kilometrejä edellisestä öljynvaihdosta takana 9750.
Audi A4 2.0TFSIq
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

9-5 Aerolla ajettu yli 30 000 KM samoilla öljyillä (Long life). Silloin tikku oli minimissä. Öljyt myös testattiin laboratoriossa, jossa todettiin vielä ihan toimiviksi. Kommentilla haluan vain todeta, että kyllä 9-5:sella kun kone on kunnossa pääsee pitkänkin matkan samoilla öljyillä. En tiedä miten autoja on huollettu tai käytetty, jos 5000KM - 10000KM jälkeen alkaa tikku olemaan kuiva.

NG900/OG9-3/9-5 Saabeissa ei ole öljytilan seurantaan muuta kun tikku ja sekin onneton kapistus. Jos öljynpaine valo alkaa palamaan, niin alkaa olemaan koneen osalta homma riskirajoilla.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaikeapa tuota on tietää, miten on autoa huollettu. Kirjasta löytyy kyllä leimoja ihan säännöllisesti. Viime syksynä ostettiin ja 201tkm mittarissa. Nyt 215tkm. Öljyä tosiaan vuotaa ja kait osa palaakin... Eipä toi kone mikään uusi enää noilla kilsoilla ole.

Onko näissä 2.3 padoissa samalla tapaa nuo venttiilivarrenkumit, kuin vanhemmissa 16-tappisissa? Elikkäs meneekö sinnekin iänmyötä öljyä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Venavarren tiivisteiden rakenne on sellainen näissä B2x5-moottoreissa, että ne eivät pääse enää nousemaan pois paikaltaan, kuten vanhemmissa kansissa. Kyllä syyllinen öljynkulutukseen hyvin todnäk löytyy mäntien ohipuhalluksesta ja/tai jumittuneista männänrenkaista...

Eski
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Mertmi kirjoitti:Vaikeapa tuota on tietää, miten on autoa huollettu. Kirjasta löytyy kyllä leimoja ihan säännöllisesti. Viime syksynä ostettiin ja 201tkm mittarissa. Nyt 215tkm. Öljyä tosiaan vuotaa ja kait osa palaakin... Eipä toi kone mikään uusi enää noilla kilsoilla ole.
Mahdotonhan sitä on täysin tietää mitä autolle on viimeisen 9 vuoden aikana tehty. Itse selvittäisin ainakin huoltohistorian. Jos autossa on valtuutetun huollon leimat, niin soitto sinne niin saat huoltohistorian, mistä näet mitä on vaihdettu ja milloin.
Valitettavan usein "ongelma-autot" on leimattu paikallisen Teboilin puolesta, kun öljyt on vaihdettu kerran vuodessa ja nämä ovat sitten myyjien ns. täydellisiä huoltokirjoja :) Niin ja vielä lisä argumenttina todetaan että on ollut rauhallisella kuskilla käytössä. (Suomeksi = kone täysin karstassa, ajettu vain pätkä ajoa kylmällä koneella).

215tkm ei minusta ole paljoa. Palstalla kirjoittaa kavereita, joiden 9-5:lla on ajettu tuplaten tuo määrä ja toimivat ok.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä näissä huohotinongelmamoottoreissa vaikuta mitään olipa auto huollettu merkkihuollossa tai teboililla, kun tuo 20K öljynvaihtoväli on liian pitkä. Monessa 9-5:ssa on öljyt alle alarajan jo 10K ajettuna ja siihen päälle kun vetäistään vielä toinen kymppi tikkuun kertaakaan katsomatta, puuttuu koneesta lopulta pari litraa öljyä ja jäljellä olevat öljyt ovat muuttuneet paksuksi mönjävelliksi. Öljynpainevalo ei yleensä syty vielä tässäkään vaiheessa...

Eski
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Jep. Ei tuo merkkihuolto tässä asiaa autuaaksi tee. Se miten autoa on käytetty vaikuttaa varmasti asiaan. Ja tietty tuurillakin on osuutta :)

Voisi tietty tehdä gallupin (jos ei jo tehty) tuosta öljymäärästä 10 000km kohdalla. Itselläni 10 000km kohdalla öljyn määrä on maksimissa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

eklunto1 kirjoitti:9-5 Aerolla ajettu yli 30 000 KM samoilla öljyillä (Long life). Silloin tikku oli minimissä. Öljyt myös testattiin laboratoriossa, jossa todettiin vielä ihan toimiviksi.
Missä laboratoriossa ja mitä analyysejä niistä tehtiin?

... ja ennen kaikkea miten näyte otettiin ja kuinka suuri se oli?

En ihan heti usko tuohon... siksi olisikin ihan mielenkiintoista miten ja kuka analyysit on tehnyt, se toisi hieman uskottavuutta asiaan.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Jussi kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:9-5 Aerolla ajettu yli 30 000 KM samoilla öljyillä (Long life). Silloin tikku oli minimissä. Öljyt myös testattiin laboratoriossa, jossa todettiin vielä ihan toimiviksi.
Missä laboratoriossa ja mitä analyysejä niistä tehtiin?

... ja ennen kaikkea miten näyte otettiin ja kuinka suuri se oli?

En ihan heti usko tuohon... siksi olisikin ihan mielenkiintoista miten ja kuka analyysit on tehnyt, se toisi hieman uskottavuutta asiaan.
Homma tehtiin kaverin toimesta, joka on ollut 30 vuotta voitelualalla töissä. Hän myös tulkitsi raportin (useamman sivun PDF). Luottamus syistä en tarkempia tietoja laita jakoon, vaikka haittaisikin "uskottavuutta". Näyteeseen toimitettiin n. 0.5l öljyä alakautta otettuna ja filtteri.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

eklunto1 kirjoitti:Homma tehtiin kaverin toimesta, joka on ollut 30 vuotta voitelualalla töissä. Hän myös tulkitsi raportin (useamman sivun PDF). Luottamus syistä en tarkempia tietoja laita jakoon, vaikka haittaisikin "uskottavuutta". Näyteeseen toimitettiin n. 0.5l öljyä alakautta otettuna ja filtteri.
Just :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Jussi kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Homma tehtiin kaverin toimesta, joka on ollut 30 vuotta voitelualalla töissä. Hän myös tulkitsi raportin (useamman sivun PDF). Luottamus syistä en tarkempia tietoja laita jakoon, vaikka haittaisikin "uskottavuutta". Näyteeseen toimitettiin n. 0.5l öljyä alakautta otettuna ja filtteri.
Just :)
:?: Voin toki toimittaa raportin sinulle YV:nä, jos sinulla on jotain annettavaa ko keskusteluun. Nykyisillä voiteluaineilla voi ajaa 30 000km hajottamatta konetta. 10 000km välein vaihto ei varmasti tee pahaa. Silti olen sitä mieltä että öljyn tulee koneessa pysyä tuon 10 000km tai jotain on vialla. Se että 10 000km välillä kuluu litra öljyä ei varmasti aja ketään konkurssiin.
Viimeksi muokannut eklunto1, Su Huhti 29, 2007 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

eklunto1 kirjoitti: NG900/OG9-3/9-5 Saabeissa ei ole öljytilan seurantaan muuta kun tikku ja sekin onneton kapistus. Jos öljynpaine valo alkaa palamaan, niin alkaa olemaan koneen osalta homma riskirajoilla.

Köh köh - kyllä ne dieselitkin on pakko nykyään hyväksyä Saabeiksi ja niissä on öljytason varotin (vaikka ei ainakaan oma tunnu moista tarvivan - onneksi!) :)
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

eklunto1 kirjoitti: :?: Voin toki toimittaa raportin sinulle YV:nä, jos sinulla on jotain annettavaa ko keskusteluun.
Voit varmaan laittaa keskeiset tunnusluvut tähänkin näkyville... ne tuskin kuitenkaan ovat luottamuksellisia?

Vaahtoamista ei noin pienestä näytteestä saa tehtyä standardien mukaisesti ja molekyyli- tai atomispektrometriaa tuskin on tehty koska näyte on liruteltu alakautta, tuskin myöskään optista partikkelianalyysia... ja jos jälkimmäiset onkin tehty niin tuloksilla ei juuri ole merkitystä.

TAN, TBN, VI ja viskositeetit siis kiinnostaisivat, mutta mahtoiko saman tuotantoerän uusi öljy tulla testattua referenssiksi?
eklunto1 kirjoitti:Nykyisillä voiteluaineilla voi ajaa 30 000km hajottamatta konetta.
Pitää paikkansa (tosin riippuen siitä missä 30 000km ajetaan), mutta paras mahdollinen kestoikä ja vikaantumisväli eivät toteudu sillä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Jussi kirjoitti:Vaahtoamista ei noin pienestä näytteestä saa tehtyä standardien mukaisesti ja molekyyli- tai atomispektrometriaa tuskin on tehty koska näyte on liruteltu alakautta, tuskin myöskään optista partikkelianalyysia... ja jos jälkimmäiset onkin tehty niin tuloksilla ei juuri ole merkitystä.
Kertoisitko miksi alakautta puhtaaseen näytteenottopulloon valutettu öljy ei kelpaa analysoitavaksi? Autolla oli juuri ajettu joten en ainakaan usko että yläkautta otettu tavara olisi jotenkin eronnut. Öljyä valutettiin aluksi hetki pois ennen näytteen ottamista. Ymmärsin että tämä on normaali tapa ottaa näyte? Myös filtteri avattiin ja tutkittiin. Paljonko tavaraa olisi pitänyt ottaa vaahtoamisen toteamiseksi? Ko tiedon kyllä saivat tuostakin määrästä. Jos sinulla on faktaa, niin täytyy laittaa asiasta palautetta, sillä ko testaukset eivät ole mitään halpaa lystiä.
Jussi kirjoitti:TAN, TBN, VI ja viskositeetit siis kiinnostaisivat, mutta mahtoiko saman tuotantoerän uusi öljy tulla testattua referenssiksi?
Minulla on uuden ja vanhan öljyn tiedot, jota vastaan tuloksia verrattiin.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin