Jakopään ketjun vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
urpoturbo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 08:34
Paikkakunta: Kokkola

Jakopään ketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja urpoturbo »

Moro kaikille: Onks kellään kokemusta/tietoa , miten saa vaihdettua helpoimmin jakopään ketjun ja kiristimet.
Pitääkö purkaa paljon vai saako vedettyä uuden ketjun , jatkettua sen vanhaan päästä kiini ja vetää sitten läpi , elikkäs pääseekö moottori pyöriin vapaasti vai ottaako ventt kiini mäntiin (jako).

Ps: Vai purkaa öljypohja pois sekä venakoppa ja sitä kautta hommiin :roll:

Autona 9000 turbo apc vm:85
Saab auto isolla A.lla
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

jos meinaat kiristimillä laahainkiskoja, on otettava se jakokotelo kokonaan auki, jolloin ei tarvi kyllä ketjuakaan katkoa ollenkaan :) menee senkuin pujottaa ketjun paikalleen
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
urpoturbo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 08:34
Paikkakunta: Kokkola

hyvä linkki

Viesti Kirjoittaja urpoturbo »

Saab auto isolla A.lla
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Jakopään ketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Nostetaanpas ylös! Tein tuossa kannen tiivisteen vaihdon viikonloppuna vanhempaan tonnariin ja samalla tuli huomioitua,että ketju alkaa olla tiensä päässä. Siihen liittyen pari kysymystä joita en nyt ihan saanut linkeistä selville. Mistä löydän tuollaisen liitettävän jakoketjun jossa olisi matkassa jo tuo "pika"liitin? Kun lähdetään pyörittämään uutta ketjua paikalleen niin montako lenkkiä otetaan poisvanhasta,että saadaan jako suoraan kohdalleen`? Ilmeisesti yksi?
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Jakopään ketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos on apumies käytettävissä niin on melko turhaa pyörittää yläkertaa ketjun läpivedossa, kone vain ykköspytyn yläkuolokohtaan niin alakertaa saa pyörittää huoletta venttiilien osumatta mihinkään apumiehen pyörittäessä alakertaa ja itse mestaroidessa ketjujen käsin ohjailemisen kanssa. Vanhaa ketjua ei tarvitse katkaista yhtä kokonaista lenkkiä enempää.

Liitettäviä ketjuja saa Saabin tiskiltä (n.115€ parisen vuotta sitten) tai motonetistä ainakin mainiten ja varmistaen tilaamalla erikseen liitettävän.

Ketjun läpivedossa voi käyttää väliaikaisena ketjulukkona vaikka moottoripyörän vastaavaa jos ei muuta löydy, olikohan 3/8" Etsillä pitäisi löytyä. Itse käyttäisin varsinaisena lukituksena niitattavaa lenkkiä pikalukollisen sijaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakopään ketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Minuteman kirjoitti:Jos on apumies käytettävissä niin on melko turhaa pyörittää yläkertaa ketjun läpivedossa, kone vain ykköspytyn yläkuolokohtaan niin alakertaa saa pyörittää huoletta venttiilien osumatta mihinkään
Missäs asennossa kakkos- ja kolmossylinterien venttiilit on silloin?

Ketjukaupasta saa ketjuun sopivan pikalukon. Lähin ketjukauppa löytynee googlella http://www.google.fi/search?q=rullaketju+3%2F8

Ketjun ja pikalukon tiedot ja linkki oman ketjujumppani kuviin: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 99#p708599
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Jakopään ketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jus kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Jos on apumies käytettävissä niin on melko turhaa pyörittää yläkertaa ketjun läpivedossa, kone vain ykköspytyn yläkuolokohtaan niin alakertaa saa pyörittää huoletta venttiilien osumatta mihinkään
Missäs asennossa kakkos- ja kolmossylinterien venttiilit on silloin?
Muistaakseni kiinni tai hieman raollaan, näkeehän niiden asennon venttiilikopan jokatapauksessa ollessa auki. Kolmet ketjut on tuolla tyylillä tullut vaihdettua ilman mitään osumia.
Vastaa Viestiin