Mopo

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Mopo

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tänä keväänä taskussa polttelevaa rahaa en käyttänytkään itsekkäästi uuteen Saab-projektiin, vaikka kuume olikin kova, vaan kasvavien lasten moottoriharrastukseen...

Kuva

Tuollaisella menopelillä sitä sitten päästeltiin menemään mennyt viikonloppu, mutta kun nuorimmainenkin (tyttö 7v) oppi tuon pelin metkut, niin heräsi ajatus toisen tuollaisen hankkimisesta. No, siinä vaiheessa minä pääsin toteuttamaan itseäni ja esitin, että hankitaan sitten kerralla PV, sillä onhan pojalla jo reilut 10v ikää.

Niin, aika näyttää, kumpi tästä enempi on kiinnostunut, isä vai poika, mutta kerrottakoon nyt, että itse omistin vastaavan vuosina 1985-89. Tällä hetkellä ainakin itse olen ihan fiiliksissä, kun löytyi varsin hyvin säilynyt yksilö, siitäkin huolimatta, että tähän tuhlatulla rahasummalla olisi saanut jo lähes valita nettiautosta mieleisensä tupliksen...

Kuva

Tarkoitus on hakea mopoon kilvet ja parin viikon päästä ajamaan tämä mökille. Niin, matkaahan on kuitenkin 130 km :roll:

Että tällaisiin turhuuksiin sitä sitten rahat pitää tuhlata, kun ei autoista mitään tekemistä keksi...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

On se vaan jännää, miten nuoruudenmuistot ovat niiiiiin kultaisia ja kiehtovia. Samaa ajatusmallia soveltaen, piti hankkia toissasyksynä Honda CB 350 -73 ja museokilvittää se. En saanut ostaa poikasena moottoripyörää, niin piti odotella liki viiskymppiseksi.

Pyörä oli seissyt kaksikymmentä vuotta puunattuna lämpimässä tallissa. Konetta oli käytelty säännöllisesti. Putket vaihtaen ja muutamia pikkujuttuja fiksaten siitä tuli museopeli. Toimi hienosti viime kesän ja kilometrejä tuli museopelille kohtuulliset 2000 km kesässä. Pisin illan ajoreissu taisi olla yli 200 km, kun paikallisen veteraanimotoristiukkolauman retki ulottui Ruovedelle asti.
# 419 Vesa Pohjalainen
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Mopo

Viesti Kirjoittaja haffu »

jariha kirjoitti:Niin, aika näyttää, kumpi tästä enempi on kiinnostunut, isä vai poika, mutta kerrottakoon nyt, että itse omistin vastaavan vuosina 1985-89. Tällä hetkellä ainakin itse olen ihan fiiliksissä, kun löytyi varsin hyvin säilynyt yksilö, siitäkin huolimatta, että tähän tuhlatulla rahasummalla olisi saanut jo lähes valita nettiautosta mieleisensä tupliksen...

Kuva
Onpa kyllä harvinainen näky. Sentään löytyy täysin alkuperäiskunnossa olevia, sillä suurin osa näistä on saanut ties minkälaista modifikaatiota osakseen. Ehkäpä selittää jo hieman hintaakin. Mutta on se vain upea vakiona.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Re: Mopo

Viesti Kirjoittaja rmeller »

jariha kirjoitti:että tähän tuhlatulla rahasummalla olisi saanut jo lähes valita nettiautosta mieleisensä tupliksen...
Juu, omalle pojalle suunnittelin kans pv:tä tai monkeyta. Nettimoton hintoja katsellessa tuli mieleen että olis oma monki kasvanut liki 20 vuodessa melko hyvin korkoa kun olis pitänyt tallessa. Ja kavereiden mopot olis kans kannattanut hankkia omistukseen.
No, poika on ajellut nyt jonkun illan 110cc kiinalaisella crossi-ihmeellä ja mielenkiinnolla odottelen montako iltaa vielä päästään eteenpäin ;)

Rami
****
VAG
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Mopo

Viesti Kirjoittaja jariha »

haffu kirjoitti:Onpa kyllä harvinainen näky. Sentään löytyy täysin alkuperäiskunnossa olevia, sillä suurin osa näistä on saanut ties minkälaista modifikaatiota osakseen. Ehkäpä selittää jo hieman hintaakin. Mutta on se vain upea vakiona.
Ekaa kertaa kattelin näitä viime syksynä ja tosiaan vaikea löytää alkuperäiskuntoista. Kaikki viritetyt, maalatut ja paperittomat kun jättää huomioimatta, niin vähiin käy tarjonta, että tartuttava oli, kun tällaisen myynnissä huomasin.

Kuva

Ihmeteltiin tuossa juuri kadonneita lähivaloja, mutta kyllä ne sieltä löytyi, kun valokytkimen käytti auki. Tietääkö kukaan, pitääkö rattilukon toimia katsastuksessa? Muuten on mielestäni katsastuskuntoinen, mutta avainta ei löydy. Ajovalo on tarvikemallinen, takavalokin uusittu. Ketjusuoja on itse tehty ja ilmanputsarin suoja maalattu. Lokareita on paikattu hitsaamalla, mutta näihin on aika hyvin uusia osia myynnissä, mitä nettikauppoja kävin tuossa kattelemassa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Mopot muuten MAKSAA nykyään!!
Isällä oli merkkipäivä, ajateltiin yllättää ostamalla Pappa-Tunturi.
Huomattiin, että ei niitä ajokuntoisia, joissa on hieman laittoakin, mitenkään edullisesti saa.
Äkkiseltään jopa vanhoja moottoripyöriä halvemmalla, tosin mopo halpa pitää eikä korttia vaadita. Siinä mielessä ymmärrän.
Tunkka on siitä hauska, että osia näyttäisi saavan noihin uudehkoihin malleihin ihian kohtuudella.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Pitäs kyllä mennä läpi ilman rattilukkoa.
Hieno hankinta! 8)
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Olkaahan varovaisia mönkkärien yms. kanssa.
Tuli surullinen vappu, kun juuri kuulin, että koulumme ekaluokkalinen oli kuollut ajettuaan iskän mönkkärillä. Ilmeisestikin peli keuli yli ja lopun osaattekin kuvitella.

Tuskin voi käsittää surun määrää perheessä. :cry:

Hiljainen osanotto suuressa murheessa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Olkaahan varovaisia mönkkärien yms. kanssa.
Tuli surullinen vappu, kun juuri kuulin, että koulumme ekaluokkalinen oli kuollut ajettuaan iskän mönkkärillä. Ilmeisestikin peli keuli yli ja lopun osaattekin kuvitella.
Hiljainen osanotto suuressa murheessa.
Surullista. Yksi mitä älkää myöskään antako lasten tehdä on moottorikelkan kanssa pelaaminen. Yksi tuttava antoi lapsensa "kokeilla" kelkan kaasua, lapsi istui edessä ja isä sen takana. Seuraavaksi mentiinkin sitten ladon seinään niin paljon kuin kelkasta lähti. Hengissä sentään säilyttiin mutta isän selkä ei kuulemma palaudu enää koskaan ennalleen.

Mitä mopojen hntoihin tulee niin yksi kaveri hankki yhden kappaleen niitä ihan viimeisiä tunturi mopoja mitä oli myynnissä. Eikä ajoon, vaan tallin perälle seisomaan. Sitä jotkut silloin naureskeli mutta ei naureskele enää.. on sen verran kovia ostotarjouksia tullut jo nyt vaikka hommasta on vasta muutamia vuosia.
9000CS 2,3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Olkaahan varovaisia mönkkärien yms. kanssa.
Tuli surullinen vappu, kun juuri kuulin, että koulumme ekaluokkalinen oli kuollut ajettuaan iskän mönkkärillä. Ilmeisestikin peli keuli yli ja lopun osaattekin kuvitella.

Tuskin voi käsittää surun määrää perheessä. :cry:

Hiljainen osanotto suuressa murheessa.
Otamme osaa suureen suruusi ja välitä kyseiselle perheelle surunvalittelumme.

* tuo viesti hiljensi *
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ollut ittelläkin mielessä moisen kapistuksen, siis PV tai Monkey hommaaminen. Sopiva vaihtoehto skootterille, tai oikeastaan mieluummin ostaisin tuollaisen kuin skootterin. Jaa miksi, no, helpompi ajaa talvella ilman nastarenkaita ku pitää vaan ketarat maassa ja antaa mennä. Skootterilla hankalampi ajaa ku on sitä muovia siinä jalkojen välissä enemmän joten vaatii poikeuksetta nastakumet jotta olis ympärivuotisessa käytössä. Ja onhan siinä sekin etu, että vanha mopo saa kulkea ja kulkee käsittääkseni lujempaa kuin nykyiset "mopot" ja onhan se aina hurjemman näköistä ku reilusti yli 100kg kotletti päästelee kunnon mopolla :lol:

Ja voishan moista kapistusta säilöä sitten pojille, kun ovat mopo iässä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ite kun kilvitin mopon joku 4 vuotta sitten, ni piti toimia rattilukko.

välitykset vakiot, valot ja rattilukko, kaasarin saattaa kattoo onko mikuni pvssä.

mutta ei välttis ees käyntiin tarvii laittaa... jos ei lähe ;D
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

^ Se rattilukko ei muuten paljoa maksa uusia, oisko jotain 15 euron luokkaa.
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

dimebak kirjoitti: Sopiva vaihtoehto skootterille, tai oikeastaan mieluummin ostaisin tuollaisen kuin skootterin. Jaa miksi, no, helpompi ajaa talvella ilman nastarenkaita ku pitää vaan ketarat maassa ja antaa mennä. Skootterilla hankalampi ajaa ku on sitä muovia siinä jalkojen välissä enemmän joten vaatii poikeuksetta nastakumet jotta olis ympärivuotisessa käytössä. Ja onhan siinä sekin etu, että vanha mopo saa kulkea ja kulkee käsittääkseni lujempaa kuin nykyiset "mopot"
Viime talvena 500km skooterilla takana nasta edessä kesärengas, ei mikään mukava, mut kyl se siin leikkies meni. Helpompihan skooterilla on ajaa talvella ku normi mopolla ku ne jalat saa pitää maassa koko-ajan eikä tarvi vaihteita vaihdella.
Ei se vanha mopo yhtään kovempaa saa kulkea eikä varmaan kuljekka omasta skootterista ku otti prikan pois kulki pääl 80km/h, niillä virityksillä ajettu 24000km ilman koneremppaa, joten ei voi sanoo et kestoka ois huonompi ku normaalissa mopossa.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Tuosta katsastusvarusteista vielä, jonkinlainen äänimerkki pitää myös olla toimivana. Värityksestä päätellen PV taitaa olla -92 vuosimallia ja siinä oli sorsapilliä muistuttava napilla toimiva töötti. Jos se on rikki niin taitaa kelvata ihan normaali polkupyörän soittokellokin, sellainen näkyi jossain vanhan PV:n mainoksessa. Siistin näköinen peli kaikinpuolin, yksi kauneusvirhe iski silmään, tankista puuttuu 'etukoppa', joka peittää tuon edessä ammottavan aukon sarvikon alla.
Vastaa Viestiin