kevät remonttia!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

kevät remonttia!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

-tarkoituksena tehdä kytkin remontti.
samalla vaihtuu myös syyläri. onnistuuko järjestelmän huuhtelu ihan vesiletkupaineella? termarin vaihdan samalla eli saan koko järjestelmän huuhdottua molempiin suuntiin.
-mitä muuta kannattaa vaihtaa? kytkinakselin neulalaakeri?
-työsylkkä tulee uus ja asetelma laakereineen.
-minkäkokoiset ruuvit pitää flektin syylärissä kiinni?
-onko kukaan laittanut kahta flektiä rinnakkain? toinen alkuperäinen ohjaus ja toinen napin takana. älä kysy syytä äläkä saivartele!
-neste vaihtuu omineen siin samalla!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kiitos.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Joo, kyllähän se liemitila kannattaa huuhdella. Omaan lotjaan teetätin sen Forte-putsauksen mutta jos liemet on vähäänkään nesteen väriset niin eiköhän se riitä pelkkä vesijohdon paine.

Alujäähdyssä flekti oli kiinni peltiruveilla. Ja tuplaflekti, miksi ei?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu peltiruuvit ne taitaa olla....
edit : varaosasyylärissä oli flekti torx pulteilla kiinni. lienee orggis,peltiruuvitkin ajaa varmaan saman asian!
tuplaflekti ajatus on vaan ollut ajatuksena kauan...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

saako jostakin muualta otettua "herätettä" toiselle flektille?
eli mistä esim ilmastointimalli herättää sen toisen flektin?
esim motonet myy tälläistä osaa 9e:..
ilmastoinnin varokytkin ylävesiletkussa.

eli jos ei haluakkaan nappikatkaisijaa toiselle flektille vaan varmuus että jyrähtää pyörimään tarvittaessa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli jos sellaisen anturin ja releen laittaisi niin toinen flekti huutais tuossa lämmössä- hmm

eli se anturi maadoittaako? kytkis? mahdollista kuvaa jossa paikoillaan... muuta kivaa....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Itse ajattelin myös laittaa toisen flektin tuohon 2,1:seen. Tarkoitus kumminkin on kytkeä se vaan toisen rinnalle, tosin varmaan releen kautta.
Kesätermostaatti ja kylmempi flektin lämpökytkin myös vois olla paikallaan, mutta enpä tiedä. Eihän sekään ole hyvä, jos kone käy kylmänä. Ehkäpä kesätermari vain, kyllähän se siitä varmaan jäähtyy tarpeekseen, mutta flekti ei turhaan pyöri kokoajan.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: kevät remonttia!

Viesti Kirjoittaja tetammi »

nalleolut kirjoitti:-
-mitä muuta kannattaa vaihtaa? kytkinakselin neulalaakeri?
No kytkinakselin stefan voi tietty vaihtaa, oliskos ollu 22e saabilla.

Tolle tuplaflektille vois rakentaa esim ylävesiletkuun toiselle anturille paikan johon korkeamman lämmön anturi tai sitten vaan se nappi ku ei sitä kumminkaan tarvii jos muut systeemit on kunnossa. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuossa yhteydessä saattaisi olla hyvä huuhdela jäähdytysjärjestelmä muutenkin, ihan aineella.

"Puhtaasta" järjestelmästäkin irtoaa sotkua:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/uudet/liemet.jpg

Kannattaa avata lohkon tyhjennystulppa, niin lohkoonkaan ei jää moskaa.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 149#402149
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jus kirjoitti: Kannattaa avata lohkon tyhjennystulppa, niin lohkoonkaan ei jää moskaa.

Onko 2.1l koneessa tuota lohkon tyhjennysproppua ollenkaan? Koitin pällistellä, mutta ei sitten millään osunut silmiin kuin lohkolämppäri ja siitä vähän keulaan päin mahdollinen tulpan paikka, mutta minkäänlaiselle avaimelle siinä ei ole koloa. Onkohan se umpinainen?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

akyttala kirjoitti:Onko 2.1l koneessa tuota lohkon tyhjennysproppua ollenkaan?
En tiedä, mutta ihmeelliseltä tuntuisi että 2,1-litraisessa olisi erilainen lohkolämmittimen jalka kuin 2-litraisessa 16-venttiilisessä. Kuvassa tulppa 2 lohkolämmittimen alla on tyhjennystulppa.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... n.jpg.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jus kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Onko 2.1l koneessa tuota lohkon tyhjennysproppua ollenkaan?
En tiedä, mutta ihmeelliseltä tuntuisi että 2,1-litraisessa olisi erilainen lohkolämmittimen jalka kuin 2-litraisessa 16-venttiilisessä. Kuvassa tulppa 2 lohkolämmittimen alla on tyhjennystulppa.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... n.jpg.html
Täytyypä siis kurkkia vielä uudemman kerran, jos se sieltä löytyisi. Katselin ylhäältäpäin, eli ehkäpä se on sitten juurikin piilossa siellä lämppärin vastuksen alla. Kiitoksia.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

alin flektin ruuvi on usein aika paha, kandee kokeilla jos flekti lähtee ihan nostamalla. uudemmissa on siinä vain sellainen klipsi. ihanasti muuten jumittuu noi flektin peltiruuvit, kandee panna vain torx- kantaisia, niistä ei ote lipsu.
Ilmastoinnin/ turbon flekti mahtuu kakkosflektiksi, ei tavallinen, siis 900 puhun.
ilmastoidussahan molemmat flektit jauhaa koko ajan , jos ilmastointi on päällä, varsinainen pommikone :)
Ylävesiletkuun ilmastoinnin anturitasku ja siihen hommaa pikkasen suurempilämpötilaisen termarin kuin se syylärin vakio, niin siinä on tehopelille aikas automaattisesti jäähdytys varmistettu. Ilmastoinnin termari 110°C voipi olla pikkasen korkea. Sen kyllä saa ns. huomiovaloreleillä ( siis kärjet toimii toisin perin) pelittämään, vaikka onkin aukeava termari.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jup jup.

miten sen laakerin saa vauhtiksesta irti? muistan joskus ku apuna olin kaverille et oli joku pultti halkaistu ja meisselillä kiilattiin se ja vedettiin laakeri ulos...... !! remonttia ei ole vielä aloitettu . eli jos jollakin on sen tyyppinen työkalu=teetkö mulle kans....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

nalleolut kirjoitti:jup jup.

miten sen laakerin saa vauhtiksesta irti? muistan joskus ku apuna olin kaverille et oli joku pultti halkaistu ja meisselillä kiilattiin se ja vedettiin laakeri ulos...... !! remonttia ei ole vielä aloitettu . eli jos jollakin on sen tyyppinen työkalu=teetkö mulle kans....
Jaa se silmälaakeri vai? M10 betonikiilapultilla joku foorumilla kertoi sen irronneen helposti, mutta mulla ei ollut moista käytössä. Työnsin sopivan kierretapinpätkän reikään ja vedin MIGillä ihan reilusti kiinni, sitten tein kulmaraudasta sopivan längen, jonka läpi kierretappi kulki ja kiersin mutteria kierretapissa länkeä vasten, kunnes laakeri pompsahti ulos.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Vastaa Viestiin