Öljyt ja vedet sekaisin 9000i 2.3 vm. 87?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
weha
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 16:40

Öljyt ja vedet sekaisin 9000i 2.3 vm. 87?

Viesti Kirjoittaja weha »

jees.

Appiukko soitti tienpäältä että lämmöt pomppas tappiin ja kaikki nesteet puhalsi ulos. Huomenna olis tarkoitus katsastaa tilannetta että mitäs se on syönyt. Itse epäilen että kansi olis halki tai jotain vastaava... Mistäs saa esim. kannen kiristys momentit tietoon?

t: Weha
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

täältä käyttäen ylhäällä olevaa haku nappulaa . mutta on se siinä kannentiivistepaketissakin mainittu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljyt ja vedet sekaisin 9000i 2.3 vm. 87?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

weha kirjoitti:jees.

Appiukko soitti tienpäältä että lämmöt pomppas tappiin ja kaikki nesteet puhalsi ulos. Huomenna olis tarkoitus katsastaa tilannetta että mitäs se on syönyt. Itse epäilen että kansi olis halki tai jotain vastaava... Mistäs saa esim. kannen kiristys momentit tietoon?

t: Weha
kansipahvi ?
vesipumppu ?
vesiletku ?

Katso ensin mistä se vesi tuli pihalle ja miksi.

Momentit, korjausehdotukset ja osien ostopaikat, saat täältä kysymällä

jaska/firges9000
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
weha
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 16:40

Viesti Kirjoittaja weha »

todii....

Tänään sen verran tutkittu tilannetta että auto käy ja ainakin yksi venttiili nakuttaa reippaasti. Pienellä käynnillä kone meni tosi kuumaksi ja paisarista pukkaa nesteet ulos. Toinen havainto kun ruettiin ottamaan kantta pois niin nesteen seassa oli öljyä. Kansi on nyt löysätty ja ottettu aikalailla irti mutta ei vielä nostettu paikoiltaan. Homma jatkuu varmaan keskiviikkona kun huomenna pitää juhlia ja tiistaina levätä. :D
Niin ja vesipumpusta. Se on vaihdettu nyt keväällä. Elikkäs ei enää ole montaa vaihtoehtoa eli menee pahvin puolelle mutta se on sit keskiviikkona.

Palaan vielä asiaan
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1675
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Tässä kunnossa oli oman auton kannentiiviste mittarin näyttäessä 361 tkm.

http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... pahvi2.jpg

http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... pahvi1.jpg

Noin tuhannen kilsaa meni pienellä valkosella vesihöyrysavumerkillä ja viimeiset 200 kilsaa vähän runsaammalla höyryllä. Kunnon pölläyksen jälkeen sammutin ja oli muutaman minuutin sammuksissa minkä jälkeen kone oli "vesilukossa". Tulpat irti ja neste tulvi reiästä.

Tiiviste oli melko haperoa useammasta kohdasta, joten ihme että vain yksi pytty oli vettä tulvillaan!
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

weha kirjoitti:todii....

Tänään sen verran tutkittu tilannetta että auto käy ja ainakin yksi venttiili nakuttaa reippaasti. Pienellä käynnillä kone meni tosi kuumaksi ja paisarista pukkaa nesteet ulos. Toinen havainto kun ruettiin ottamaan kantta pois niin nesteen seassa oli öljyä. Kansi on nyt löysätty ja ottettu aikalailla irti mutta ei vielä nostettu paikoiltaan. Homma jatkuu varmaan keskiviikkona kun huomenna pitää juhlia ja tiistaina levätä. :D
Niin ja vesipumpusta. Se on vaihdettu nyt keväällä. Elikkäs ei enää ole montaa vaihtoehtoa eli menee pahvin puolelle mutta se on sit keskiviikkona.

Palaan vielä asiaan
Kun alat irrottaa kansipahvia, pitää koneesta valuttaa jäähdytysnesteet pois.
Rempan jälkeen tulee vaihtaa öljyt.
JAOS ÖLJYN SEASSA ON VETTÄ, tulisi moottorin öljytila huuhdella pesevällä öljyllä, rempan jäjkeen. = . öljyt sisään ja käyttö lämpimäksi ja käyttö-öljyt sisälle.
Glykooli muodostaa laakerikauloille pinnan joka estää öljyn "toimintaa". Hylkii öljyä.

Jos veden seassa on öljyä, on tilanne helpompi. Kunnon huuhtelu auttaa.

että tällaisia omia kokemuksia tässä aamutuimaan :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
weha
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 16:40

Viesti Kirjoittaja weha »

Toi öljy homma on tiedossa. Mitä nyt oon lueskellu niin taitaapi olla vähän tyyppivika että palaa kannentiiviste noissa turbo saabeissa. Toivon mukaan olis pelkkä pahvi palanut eikä poikis kovin paljon muuta. Onneksi on tullu rassailtua noiden autojen kanssa että ei ihan märkäkorva ole... Mutta sehän on vaan appiukon hyvä...Tässä oottelen että se tuo vaivan palkaksi kunnon viski pullon :D
weha
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 16:40

Viesti Kirjoittaja weha »

Niin joo. se appiukon auto on muuten joku rakenneltu homma. Elikkäs alunperin olis tavallinen 9000i mutta siihen on laitettu turbokone ja vaihdettu sisusta nahkaan. Se kone tyyppi oli joku b2jotain
weha
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 16:40

Viesti Kirjoittaja weha »

Nyt on remppa suoritettu. Pelkällä kannentiivisteellä selvisi. Tottakai samalla yläpään tiivisteet uusin mutta kuitenkin. Sellainen jäi vain siinä askarruttamaan kun kone käy niin kuuluu ketjunpuolelta sellainen romahtelu välillä. Ketju jäi kyllä ihan ok ja kiristin toimii myös mutta jotain ylimääräistä ääntä sieltä vielä jäi kantautumaan. Pitänee varmaan käydä aineella kysäsemässä että mistäs johtuu. Se ei mielestäni kuulunut venttiileistä vaan epäilen ainakin että ketjusta. Mutta jospas se siitä... :)
Vastaa Viestiin