2.1 Classic vai 900S?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Svc kirjoitti:
akyttala kirjoitti: Vaan osta molemmat ja myy noita allekirjoituksesi räppänöitä pois.. :lol:
Juujuu. Nyt haetaan seuraajaa tuolle Audille, joka on lähdössä autuaammille autobaanoille, Sitikka on vaimon ja tuplis säilyy harrastuskohteena.

Tuplisko räppänä? Tuostahan voisi joku muukin loukkaantua... :wink:
No onhan se tuplis harrasteautona mahtava peli, mutta käyttöautona..;)

Osta itselles ässä ja muijalle classic, niin kaikki on tyytyväisiä?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

vjbremer kirjoitti:Tuosta kulutuksesta uskaltaisin olla eri mieltä. Omassa on reilusti yli sen vakiotehon ja vaikka ajaa todella rivakkaa ajoa välillä nurkissa niin kulutus pysyy 10 pinnassa. Kun oli kesällä ajossa viikon verran 2,1, niin oli rauhallisella ajolla koko ajan kulutus lähemmäs 11l/100km.
Siinä 2.1 yksilössä oli sitten jotain vikaa. Kun itse ajelin 2.1:llä sain tankkausvälin huippulukemaksi kerran 10,5, mutta tyypillinen kesälukema oli 8,3 - 8,5 ja talvilukema 8,7 - 9,3. Ajo oli rivakkaa koko kierroslukualuetta hyödyntävää. Pihistellenkin oli vaikea päästä alle 8, mutta maantiellä mahdollista.

Kun kerran T16:n keskikulutus sivistyneessä ajossa laski lastutuksen myötä, niin miksei niin kävisi myös ässälle?

Mitä tulee tuohon 2.1 vs S valintaan, niin itse valitsisin niistä sen parempikuntoisen yksilön ellei ole aikomusta viritellä turboa. Jos on pienintäkään kiinnostusta virittelyyn ottaisin ässän.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

akyttala kirjoitti: No onhan se tuplis harrasteautona mahtava peli, mutta käyttöautona..;)
Osta itselles ässä ja muijalle classic, niin kaikki on tyytyväisiä?
Kaikki muut paitsi vaimo... :D
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Svc kirjoitti:
akyttala kirjoitti: No onhan se tuplis harrasteautona mahtava peli, mutta käyttöautona..;)
Osta itselles ässä ja muijalle classic, niin kaikki on tyytyväisiä?
Kaikki muut paitsi vaimo... :D
Sano vaimolle, että sitten kävellään, jos Saabin kyyti ei kelpaa? ;)
No ei, mutta kummallista on tuo Saabien vierastaminen naisten keskuudessa. Sen jälkeen kun on kokeillut tehostettua satkua, onkin vaikea saada irti ratista..
Voihan se iso auto näyttää raskaalta ja vaikealta ajaa, mutta melkoisen näppärä se on kaupungissakin ja kääntyvien etupyörien ansiosta sopii hyvinkin pieneen väliin.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

S ehdottomasti ja kuluttaa muuten vähemmän kuin 2,1; kokemusta molemmista.
MB 220 cdi A vm 2013
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Sami kirjoitti:+ kaikki muutkin mitä OG900:een on saanut.
takalasin pyyhin taitaa puuttua :)

mutta alkuperäiseen kysymykseen, itse valitsisin tietysti korin kunnon mukaan, ja jos sen suhteen menee puntit tasan, ottaisin Classicin. Turbossahan saa joka toinen kuukausi vaihtaa öljyt jne. ja ne on todennäköisesti muutenkin saaneet enemmän kenkää (näin puhuu mies joka ei ikinä ole turboa omistanutkaan :)).
akyttala kirjoitti: No onhan se tuplis harrasteautona mahtava peli, mutta käyttöautona..;)
8O :roll: :evil: :? :( :cry: :cry: :D :oops: :lol:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

lucaf kirjoitti:
Sami kirjoitti:+ kaikki muutkin mitä OG900:een on saanut.
takalasin pyyhin taitaa puuttua :)
Joo, se tosiaan puuttuu. Myös etuovien ilmanohjaimet puuttuu, vaikka katolla on alkuperäinen ilmanohjain kattoluukkua varten (91 esitteessä ilmanohjainsarja etuikkunoihin ja kattoluukkuun näyttää olevan yhtenä sarjana). Puuttuu myös takaa ilmareikien suojat ja monia muita pikkulisävarusteita, joita eka omistaja mielestäni olisi voinut autoon saman tien ottaa. Noita en viitsi jälkikäteen asentaa, kun on kiva pitää auto siinä kunnossa, kun se on tehtaalta ulos rullannut. Varashälyttimen kohdalla täytyy kyllä tästä periaatteesta nyt tinkiä. Myöskin alkuperäisen APC:n liittimessä on omatekoinen mikrokontrollerilla samoja asioita pyörittävä boksi, joka kuitenkin on nopeasti vaihettavissa alkuperäiseksi. Tällä ei ole tarkoitus ollut virittää vaan pitää magneettiventtiiliä kiinteästi yhdessä asennossa pienillä kierroksilla ja silloin kun ei nakutusbitti ole pystyssä.. Alkuperäisyys meinasi myös saada kolauksen viime talvena, kun talvirenkaiden pölykapselit pöllittiin, mutta onneksi voro palautti ne omatoimisesti takaisin.

Mun ässässä erikoista on se, että siinä on APC asennettu jo uutena tehtaalla, mutta mallinimi silti on S. Eli auto on uudesta alkaen ollut täysipaineturbo sillä erotuksella, että vaihteiston välitykset on samat kuin Ässässä (olikohan se nyt 6's enska?). Ensimmäinen omistaja vuoteen 97 asti on Uudenkaupungin autotehdas ja varmaan sillä on tekemistä tämän erikoisuuden kanssa. Välityksien vuoksi kulutus lienee samaa kuin normaalissakin ässässä, jossa ei ole APC boksia?

Mulla öljyt vaihtuu 10000km:n välein eli käytännössä puolivuosittain. Jos joskus ei tule sitä 10000km:ää täyteen, niin vaihdan silti puolen vuoden välein. Yllättävän vähän värjäytyvät öljyt meikäläisellä (neste city pro täys-synteettinen)
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

akyttala kirjoitti:Voihan se iso auto näyttää raskaalta ja vaikealta ajaa, mutta melkoisen näppärä se on kaupungissakin ja kääntyvien etupyörien ansiosta sopii hyvinkin pieneen väliin.
En koskaa ole satkua kovinkaan näppäränä parkkipaikalla pitäny.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

muppelo kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Voihan se iso auto näyttää raskaalta ja vaikealta ajaa, mutta melkoisen näppärä se on kaupungissakin ja kääntyvien etupyörien ansiosta sopii hyvinkin pieneen väliin.
En koskaa ole satkua kovinkaan näppäränä parkkipaikalla pitäny.
En minäkään. 240 Volvon kanssa ehkä vähiten näppäränä kaupungissa.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ässä ehdottomasti. Mun viiden satkun kokemuksella 2,1 on ollut janoisin Saabi mitä meillä on ollut. Ja ostettaessa autolla oli ajettu 84tkm, joten kone oli aika timmissä kunnossa. Sekalaisessa ajossa vei eniten. Mulla on vieläkin tankkaukset ja faktat kotona jossain vihkossa, mutta muistinvaraisesti keskari oli 10,5l luokkaa. Helposti meni yli 11l jos alkoi olla pikkupyörintää. Maantiellä pääsi alle 9 litran helposti. 9000 Aerokin vei vähemmän.. Classiciin kuuluu esitteen mukaan contourit ja nahkaratti + keppi. Onhan se classic, eli viimeistä kertaa joten sinällään ihan hieno ja arvokas auto. Mutta ässässä on potentiaalia ja kulku muutenkin jo parempi. Varusteitakin saattaa löytyä kun sopiva osuu kohdalleen. Valitettavasti myynnissä olevista alkaa olla iso osa jotain "rakenneltuja".
Alkuperäiskuntoinen ässä kannattanee jo sellaisena säilyttää. Korkeintaa cooleri ja apc lisukkeeksi (meni jo offiksi, sori).
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

lucaf kirjoitti:
akyttala kirjoitti: No onhan se tuplis harrasteautona mahtava peli, mutta käyttöautona..;)
8O :roll: :evil: :? :( :cry: :cry: :D :oops: :lol:
Ehkäpä sulle on työssäkäyntikin harrastusta.. :lol:

No ei se tuplis oikeasti huono ole, ajettavuudessaan todella mainio ja kunnossakin pysyy, mutta onhan se vähän vanhahtava jo. Tosin ei samoin kuin muut 60-luvulla suunnitellut autot..:D

Satku on jo useamman askeleen edellä, mielestäni ikäisekseen todella edistyksellinen. Lisäksi siitä uupuu nykyautojen turhanpäiväiset luistonestot yms. huonoille kuskeille tarkoitetut ominaisuudet..

Mutta palataan aiheeseen, minkä väriset, millaisella korilla ja missä kunnossa nuo S ja Classic ovat, joita aloittaja on katsellut? Konetta ja ikäähän ei kauheasti enää kannata katsella, kun OG:ta ostelee.
Kyllähän se muakin pelottaa tuo 2,1 kun siitä olen pahaa kuullut, mutta kori on autossa niin mukavassa kunnossa, että uskalsi ostaa. Ja toivottavasti konekin osoittautuu hyväksi, onhan sillä toiset kuitenkin päässeet lähemmäs puolta miljoonaakin. Itse en usko tuota huonoksi koneeksi ennenkuin se mun alla kilahtaa..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

Ei se 2.1 mikään huono kone ole, vaan paras vapari mitä satkuun ikinä on istutettu. Turha sitä on pelätä, mutta Turbo Saab on aina Turbo Saab jos imagoasioista puhutaan. Turboa kaipaava ostaa ässän ellei T16:sta löydä, ja virittää sen T16:n tasolle.

Polttoainekulutuksesta nyt on aina hyvä kiistellä, mutta oman kokemukseni mukaan 16 venttiilisistä janoisin on ässä, toisena tulee T16, kolmantena 2.1 ja pihimpänä 2.0. Kaikki on tietysti kiinni ajotavasta ja ajoympäristöstä. Kaupunki- ja taajamapyörityksessä jota itse olen viimeaikoina ajanut SS:llä paljon, on 2.1 kiistatta pihimpi kuin 1.8t, mutta maantiellä tilanne onkin päinvastainen. (Eikä ihme, kun huomioi autojen painoerot ja korimuotoilun sekä välitysten erot.) Janoisin Saab joka minulla on ollut ilo omistaa useamman vuoden oli viisivaihteinen Saab 90 vm 85, ja vastaavasti pihein "aito" Saab oli janoisen maineessa oleva satku tuplakaasareilla ja nelilovisella laatikolla vm 79.

Vakio ässä tarjoaa tyypillisesti hieman enemmän ajamisen iloa kuin 2.1, ei välttämättä lisäväännön (ja lisäkaakkien) muodossa, vaan lisävarusteiden muodossa yksilöstä toki riippuen.

Jos taas hakee huoltokustannuksiltaan edullisinta lienee viimeiset 2.0 16V vaparit paras valinta, ei tarvitse miettiä 2.1:n tai turbomallien osien saatavuutta.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

m&m kirjoitti: Jos taas hakee huoltokustannuksiltaan edullisinta lienee viimeiset 2.0 16V vaparit paras valinta, ei tarvitse miettiä 2.1:n tai turbomallien osien saatavuutta.
2.1:n sytkä- ja polttoainepuolen kaikki erikoiset elektroniikkakommervenkit on muuten huomattavasti halvempia kuin 2,0 16v osat. Miksi näin?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

akyttala kirjoitti: Mutta palataan aiheeseen, minkä väriset, millaisella korilla ja missä kunnossa nuo S ja Classic ovat, joita aloittaja on katsellut? Konetta ja ikäähän ei kauheasti enää kannata katsella, kun OG:ta ostelee.
Tuossa muutama
http://www.nettiauto.com/1212591
http://www.nettiauto.com/1176491
http://www.nettiauto.com/1238683
http://www.nettiauto.com/1257721
http://www.nettiauto.com/1071554

Ei noista kuvista nyt niin paljon voi päätellä mutta ei niistä nyt ihan osia näytä vielä tippuvan


EDIT: Tämmöisiäkin olen vilkuillut:
http://www.nettiauto.com/1234137

:oops:
Viimeksi muokannut Svc, Pe Touko 04, 2007 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jos toi sininen on oikeasti 142tkm ajettu, en miettis hetkeäkään muita vaihtoehtoja. okei, onhan tuo classic aika kiinnostava, mutta joku 300tkm ajettu eteläsuomen yksilö.....muistelin että et ole kiinnostunut omistamaan ruostevaurioista autoa :)

toi seatti tekis mieli melkein sensuroida tuosta viestistäsi :) edit: kiitos pienennyksestä :D
Viimeksi muokannut lucaf, Pe Touko 04, 2007 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin