kevät remonttia!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Nyt muistui se oleellinen jippo mieleen, kiila- ankkuri on vain 12 mm päältä sen takia, jos käyttää 15 mm ulkohalkaisijaista niin se kiilaava elementti ei taida mahtua menemään sinne perille asti. Siihen 12 mm päältä olevaan hitsataan migillä n. 2 mm kapea rengas ainetta sinne päähän , ( hiotaan halkaisija n. 15 mm: een ja avataan ne urat, jos/ kun menevät kiinni), laakerin reikä on 15 mm. Nyt kiilapala pääsee menemään perille asti ja turvottaa myös sen hitsatun alueen, joka jää siis nahnikkaan sinne laakerin taakse.
Voi tietysti onnistua M12 kiila- ankkurillakin, jos ei ole kovin tiukassa??

Se kiilaava kartiotappi pitää vaan lyödä aika reippaasti ja varmistaa, jotta se koko palikka on todella pohjassa. Sitten vaan kierretankoa siihen kierteelle sopiva pätkä ja jollain jöötinpätkällä , jossa siis tangolle sopiva reikä junttaa sen laakerin sieltä pihalle tai pantaa vasten vedätys voi olla siistimpi ja helpompi (kuten yllä kerrottu). Voi olla suht tiukassa. Meillä oli 200 t ajetussa se laakeri ihan paskana, lähes milli oli kulunut ainetta pois kytkinakselista kun laakeri ei pyörinyt.
Ja uutta sisäänlaittaessa sitten iskut eivät saa mennä kuulien läpi, eli jollain ulkokehään passaavalla putkenpätkällä tai vanhalla laakerilla, josta mieluusti on pikkasen sipastu sisäkehästä pois laikalla, ettei varmana voima mene sisäkehään.

Jos homma kusee, niin sitten vaan vauhtipyörä pois ja takaisin pannessa ruuvit lukitteella muistaakseni kiinni ja oikeaan momenttiin.Tai hitsillä lie nopeampi kuten Kyttälä yllä sanoo.
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

parannetaan vieläkin ajatusta::
otetaan sittenkin M 12 kiila-ankkuri ( siis se on 15 mm päältä) ja hiotaan siitä läheltä päätä ( jätetään n. 3 mm päästä hiomatta) laakerin leveydeltä ainetta pois niin paljon, että se kiilapala mahtuu varmasti menemään ihan pohjaan ( jolloin se siis tukee parhaiten niitä laakerin taakse jääviä tartuntakynsiä. Hionta tapahtuu esim seuraavasti: kierrepätkä M12 ankkuriin kiinni, siitä porakoneeseen kiinni ja pyöritetään ja samanaikaisesti laikalla tai smirgelissä hiotaan aine pois.
Tämä versio siten parempi että ei edellytä hitsikonetta ja isompi ankkuri on vahvempi.
Ammattityökalu on priaatteessa muuten samanlainen, mutta tuo levitys tehdään kierrettä sisään kiertämällä. Kait sen tässäkin voisi siten tehdä, jos hioo kierteen pään riittävästi kartioksi , jolloin se mahtuu työntämään kartiopalan pohjaan. Kiertäminen esim siten, että kiristää 2 mutteria kontraan akselille.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Niin tai sitten käyttää koko vauhtipyörän irti. Kerran tehny tähän tyyliin ja oli aika kitkaton operaatio. Toisen kerran värkättiin ulosvetäjien kans eikä ollu mielestäni niin helppo. Kytkinakselin silmälaakeri= SKF RH-6202, muistaakseni. Pittääpä huomena tarkistaa...
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tarkasta ihmeessä!

mikäli omistajan käsikirjan maininnat pitää paikkaansa autossa on orggis kytkinlevy. se saattaa olla että menee vauhtis koneistettavaksi. ellei ole niin hyvä ettei tartte tehdä mitään. sen näkee sitten kun saa asetelman pois saab työkalulla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

stara kirjoitti:otetaan sittenkin M 12 kiila-ankkuri
Tuossa kiila-ankkuri käytössä ihan hiomatta, hyvin tuli.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... age14.html
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... age15.html
Viimeksi muokannut jus, La Helmi 16, 2008 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

toi JUS:n ankkuri on ihan erilainen, minä puhuin sileäpintaisesta mallista. Tossa mallissa ei tarvitse mitään irtopalaa lyödä sisään, siivet leviää kun mutteria kiristetään. Tossa tarvitsee pitkän erikoismutterin , jolla liitytään kierretankoon tai sitten hitsiliitos.
Toi malli tosiaan kiristyy ihan sieltä laakerin alueelta ilman modauksia. Kynsiä laakerin taakse ei saa tuossa mallissa tekaistua. Kiristymistä voinee tehostaa ( nyt sileä pinta eikä karheanhuokoinen betonipinta) hiomalla kartiota loivemmaksi. Tosin nuo siivet ovat valua arvatenkin , eli voivat murtua erittäin kovassa kiristyksessä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikö 9satkun syyläri ole muualta kiinni ku yläreunasta kahdella pultilla? alapäässä ne natsat..? heh 99sejä vaan ropannut!

laitoin flektin uuteen syyläriin kiinni,läpipultti ja prikat väliin. kiitos myyjälle.

taidan valmiiksi ostaa uudet vesiletkut ja klemmarit samalla ,voi jättää vanhat varalle.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Tarkistin sen silmälaakerin nimen ja numeron:
SKF Explorer 6202-2RSH.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kytkinakselin stefalle vielä saab numero niin pääsee ostoksille...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

8710881 Mielestäni. Lamelliakselin tiiviste.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kytkinakselin stefan saattaa saada halvemmalla työsylinterin tiivistesarjan mukana.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 209#241209
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lol.eli

marmoritiskiltä korjausarja ja termari
motonet laakeri ja taidan samalla vaihtaa vesipumpun. senkään iästä ei tietoa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ajatuksena vaihtaa klubikaupasta ostetut alatukivarren pääty palat eli ne alumiini klöntit joissa kumi sisällä = mutta niistä puuttuu 1 kpl eli 3 kpl on mut yksi puuttuu. onko joku selvittänyt sen varaosa numeron? tai onko jollakin sellainen ylimääräinen?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli nämä epc:n mukaan:
laakeri kiinnike

8933970
8933988
8934002
8934010

ongelmana että kolme noista on jo ja niissä ei näy varaosanumeroa.

kukaan hommannut sitä yhtä puuttuvaa? kuvaa siitä puuttuvasta? tai mitä eroa noilla on kun ovat erinumeroilla.
jotkut ovat etupuolelle tai takapuolelle ja vasen ja oikea.mutta.... se tärkein tieto puuttuu....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kytkin levällään. eihän se sieltä nätisti ulos tullut niin kuin ajattelin.... prkl rautakanki ja moska kovasana.

ei ehdi etsiä niin !

mitä rasvaa kytkin akselille?=molybdeenisulfidipasta ....
tarviiko vauhtisorvata jos pikkasen sinertää ja näkyy "halkeamia" kait ne niitä on ainakin näyttää---
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin