Rengasmelua, ehdotuksia 93:n rengasvalintaan ?
Rengasmelua, ehdotuksia 93:n rengasvalintaan ?
Kun vanha ysisatkuni pysähtyi ja vaihtoi omistajaa, piti löytää tilalle toinen kulkuneuvo. Kahden Saabin jälkeen harkitsin jopa voorttia. Jostain kumman syystä pihalla on nyt kuitenkin 93.
Wanhaan satkuun verrattuna 93:n rengasäänet on hävyttömän kovat. Kun renkaat eivät enää ole kovin kummoiset, mm. eturenkaat ovat kulahtaneet ulkosyrjistä ( auraukset ? ), niin taidan hommata uudet. Mitä suosittelette ? Nykyiset ovat michelinit 205/50 x 16 ja ne meluavat sekä tunnistavat tien urat aika hyvin.
tv. Jouni
Wanhaan satkuun verrattuna 93:n rengasäänet on hävyttömän kovat. Kun renkaat eivät enää ole kovin kummoiset, mm. eturenkaat ovat kulahtaneet ulkosyrjistä ( auraukset ? ), niin taidan hommata uudet. Mitä suosittelette ? Nykyiset ovat michelinit 205/50 x 16 ja ne meluavat sekä tunnistavat tien urat aika hyvin.
tv. Jouni
Taitaa väkisinkin tulla rengasmelua tuolla 205/50-16 koolla. Itsellä menee juuri loppuun Nokian NRHi:t tuota samaa kokoa ja ovat olleet omasta mielestä ihan asialliset melun suhteen. Seuraavana ajattelin kokeilla Hankook Ventus Prime K105 V-nopeusluokka ja normi kokona. Aavistuksen hiljaisempi rengasmelu voisi olla jos käyttäisi korkeampaa profiilia eli 205/55-16 ja nopeusluokkaa esim. H
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Profiili 55 vs 60 ?
Nykyiset melu-renkaat ovat siis Michelin 205/50x16. Plarasin netistä renkaita ja monelta valmistajalta löytyy sama rengas sekä 55 että 60 profiililla. Jos melulla on valinnassa iso painoarvo, niin olisiko parempi vaihtoehto 60-profiili ? . Toinen kysymysmerkki on se, että sopiiko ko. rengas pyörimään myös syvissä joustoissa ? Tuo 50:n kanssa tyhjää tilaa näyttäisi olevan runsaasti.
Jäi mainitsematta, että tietystihän renkaiden tuottama melu kasvaa, kun renkaat lähenee kulutuspinnaltaan loppua tai ovat iäkkäät, jos sellainen melu häiritsee.
Mitä noihin rengas kokoihin tulee niin 205/55-16 on jo "ylikokoinen" joita jotkut ysikolkkiin laittelevat. Oikea koko 55-profiililla olisi 195/55-16 mahtaako tuollaisia edes saada ja sopiiko edes vanteelle. 205/60-16 menee jo reilusti yli taulukoiden. Jos ei ole pakko pitäytyä 16-tuumaisissa vanteissa, olisi hiljaisin vahtoehto varmasti kokoa 195/60-15 ja max. H-nopeusluokkaa, jos ei ajele vapaiden nopeuksien maissa.
Mitä noihin rengas kokoihin tulee niin 205/55-16 on jo "ylikokoinen" joita jotkut ysikolkkiin laittelevat. Oikea koko 55-profiililla olisi 195/55-16 mahtaako tuollaisia edes saada ja sopiiko edes vanteelle. 205/60-16 menee jo reilusti yli taulukoiden. Jos ei ole pakko pitäytyä 16-tuumaisissa vanteissa, olisi hiljaisin vahtoehto varmasti kokoa 195/60-15 ja max. H-nopeusluokkaa, jos ei ajele vapaiden nopeuksien maissa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Tuo rengasmeluttomuus taitaa olla aika tarkalleen kompromissi alustaominaisuuksien kanssa. Itellä oli kanssa 205/50R16 W-luokan michelinit, mitkä vaihtuivat huomattavasti hiljaisempiin ja reippaasti lötkömpiin V-luokan Barum Bravuriksiin. Lötköys tuli tietysti haittana esille pikkasenkin agressiivisemmassa ajossa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kannanpa oman korteni kekoon tässä asiassa. Mulla on satkussa tällä hetkellä alla Nokia NRe (tehty Filippiineillä) ja ovat äänekkäämmät, kuin Hakkapeliitat. NRe:tä ei taida tosin enää saada, mutta noiden perusteella uskaltaisin välttää ulkomailla tehtyjä Nokioita.
Äiti osti 406 Pösöön juuri uudet kesägummit, Michelin Energy ja 195/65 15 taisi olla koko. Melkoisen hiljaiset ainakin nuo.
Omasta mielestäni hiljaisimmat kumit minulla satkussa oli Uniroyal Rallye 550(?), olivat myös todella tukevat ajettavat. Erityisesti vesikelilla noiden erinomaisuus tuli esiin, autoa ei saanut vesiliirtoon sitten millään. Toista se on noilla NRe:llä, kun uraisella tiellä saa vesikelillä ajella keskiviivalla, ettei vesiliirto nappaa mukaan.
Jos huonoista kumeista haluaa esimerkkejä, niin pysyisin loitolla ainakin Yokohamasta, kummi surkeimmasta päästä. Myös Hankookit, Kumhot ja muut Aasialaiset leikkiautonrenkaat jättäisin kauppaan.
Myös yhdet italiantekeleet on joskus Ducatossa olleet, Marangoni-merkkiset, ja kuluivat kyllä hetkessä loppuun.
Pääsääntöisesti kunnolliset kumithan löytyy Micheliniltä, Continentalilta ja GoodYearilta, näistähän saa sitten myös muissa maissa konsernien omistamien tehtaiden valmistamia halvempia versioita. Mm. Kleber on ihan pätevä Michelin-konsernin tekele, Uniroyal, Semperit ja Barum taas ovat Continentalin "halpamerkkejä", ihan kelvollisia nämäkin kaikki.
Euroopassa valmistetut kumit kun ostaa, niin ei ainakaan pahasti mene laadussa pieleen. Vaan niinkuin muuallakin, myös tässä pätee totuus, että jos haluat halvat ja hyvät, joudut ostamaan kaksi eri tuotetta.
Edit: Aijuu Ducatossa on tällä hetkellä alla Matador-merkkiset kumit, taitaa olla Continentalin omistuksessa tuokin pulju. Hiljaiset ja hyvät renkaat.
Äiti osti 406 Pösöön juuri uudet kesägummit, Michelin Energy ja 195/65 15 taisi olla koko. Melkoisen hiljaiset ainakin nuo.
Omasta mielestäni hiljaisimmat kumit minulla satkussa oli Uniroyal Rallye 550(?), olivat myös todella tukevat ajettavat. Erityisesti vesikelilla noiden erinomaisuus tuli esiin, autoa ei saanut vesiliirtoon sitten millään. Toista se on noilla NRe:llä, kun uraisella tiellä saa vesikelillä ajella keskiviivalla, ettei vesiliirto nappaa mukaan.
Jos huonoista kumeista haluaa esimerkkejä, niin pysyisin loitolla ainakin Yokohamasta, kummi surkeimmasta päästä. Myös Hankookit, Kumhot ja muut Aasialaiset leikkiautonrenkaat jättäisin kauppaan.
Myös yhdet italiantekeleet on joskus Ducatossa olleet, Marangoni-merkkiset, ja kuluivat kyllä hetkessä loppuun.
Pääsääntöisesti kunnolliset kumithan löytyy Micheliniltä, Continentalilta ja GoodYearilta, näistähän saa sitten myös muissa maissa konsernien omistamien tehtaiden valmistamia halvempia versioita. Mm. Kleber on ihan pätevä Michelin-konsernin tekele, Uniroyal, Semperit ja Barum taas ovat Continentalin "halpamerkkejä", ihan kelvollisia nämäkin kaikki.
Euroopassa valmistetut kumit kun ostaa, niin ei ainakaan pahasti mene laadussa pieleen. Vaan niinkuin muuallakin, myös tässä pätee totuus, että jos haluat halvat ja hyvät, joudut ostamaan kaksi eri tuotetta.
Edit: Aijuu Ducatossa on tällä hetkellä alla Matador-merkkiset kumit, taitaa olla Continentalin omistuksessa tuokin pulju. Hiljaiset ja hyvät renkaat.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
-
- "Turbo"
- Viestit: 262
- Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
- Paikkakunta: Vahto
Nokian Hakka V / H ja 50/55 ?
Kiitos kommenteista. Joku kertoi, että melun suhteen matalampi nopeusluokka olisi parempi, siis H. Entä profiili, onko 55 parempi kuin 50 ?. Jos valinta olisi 205/55 ja nopeusluokka H, niin mitä menetän verrattuna 205/50 ja V ?
En nyt Kumhoja välttämättä laskisi tuohon kategoriaan, vastahan se pesi koko joukon merkkirenkaita bildtin testissä. Ja hinnaltaan ylivoimaisen halpa. On lisäksi Porschen ensiasennus rengas.akyttala kirjoitti: Jos huonoista kumeista haluaa esimerkkejä, niin pysyisin loitolla ainakin Yokohamasta, kummi surkeimmasta päästä. Myös Hankookit, Kumhot ja muut Aasialaiset leikkiautonrenkaat jättäisin kauppaan.
Re: Nokian Hakka V / H ja 50/55 ?
"kovassa" vauhdissa ja kaarreajossa on meno hieman löllyvämpää.C900 kirjoitti:Kiitos kommenteista. Joku kertoi, että melun suhteen matalampi nopeusluokka olisi parempi, siis H. Entä profiili, onko 55 parempi kuin 50 ?. Jos valinta olisi 205/55 ja nopeusluokka H, niin mitä menetän verrattuna 205/50 ja V ?
vertaa mukavuus /urheilullisuus. Jos ajotyyli on ns. huopahattu päässä ja piippu suussa sekä apukuskin oikean jalan vierestä verhoilun takaa löytyy sama binääri kuin tehtaalta lähtiessä on valinta varmaan H-luokan puolella.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11