vesiruisku välijäähdyttimeen....?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

vesiruisku välijäähdyttimeen....?

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Onko ketään rakentanu tai perehtyny aiheeseen :?:
Käsittääkseni mitsun lancerin ja subarun huippu malleissa on juuri tälläset...toisessa automaattinen ja toisessa napilla

ja mikä on se vaikutus......toden näköisesti vasta tosi isoilla tehoilla :wink:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Valmiita asennussarjoja on tyrkyllä... kannattaa vaikkapa googlettaa.

Vesiruiskun suurin vaikutus löytyy toimintapisteistä, joissa imuilman lämpötila on suuri, ruiskutuksella saadaan ilman lämpötilaa alaspäin.

Vesiruisku on sen luokan viritys että en itse viitsisi sitä käyttöautoon tehdä... yksi säiliö lisää täytettäväksi ja jäätymistäkin pitää vahtia. Sinänsä vesiruisku on helppo rakennella ja kohtuu turvallinenkin, kovin suurta vahinkoa sillä ei koneelle saa aikaiseksi ellei peukalo ole täysin keskellä kämmenselkää.

Oma tekoinen ruiskukaan ei niin mahdottoman vaikea ole tehdä.

-J-
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Juu, olen noista järjestelmistä nähnytkin kuvia ja juttua...., mutta kun näistä kahdesta autosta oli juttu joko tuulilasissa tai TM:ssä tänä vuonna ja asia jäi kaiveleen. En kerinnyt kun silmäileen jutun silloin.
Mutta sain sellaisen käsityksen, että olis vesiruiskutus olisi ahtoilman jäähdyttimen sen ulkopuolella eli siis jäähdyttää vedellä ulkopuolisesti 8O toi ihmeellisyys tässä jäikin vaivaan.....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8101
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tässä taitaa vaan olla kyse eri vesiruiskusta, eli kipe uteli käsittääkseni vesiruiskua, jokka ruuttaa intercoolerin päälle sitä viilentäen. Eli ei siis olla ruiskuttamassa vettä koneeseen bensan kanssa...

Kai tuo IC:tä jäähdyttävä vesiruisku on ihan ok, mutta todelliset hyödyt taitaa olla vähissä. Lähinnä oikein helteisissä kaupunkiajo-olosuhteissa olen itse huomannut, että vakio IC alkaa toimia lähinnä imuilman lämmittimenä...Homma kyllä korjaantuu, kun kuuleri alkaa saada taas ajoviimaa viilennykseen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kipe_9000 kirjoitti:Juu, olen noista järjestelmistä nähnytkin kuvia ja juttua...., mutta kun näistä kahdesta autosta oli juttu joko tuulilasissa tai TM:ssä tänä vuonna ja asia jäi kaiveleen. En kerinnyt kun silmäileen jutun silloin.
Mutta sain sellaisen käsityksen, että olis vesiruiskutus olisi ahtoilman jäähdyttimen sen ulkopuolella eli siis jäähdyttää vedellä ulkopuolisesti 8O toi ihmeellisyys tässä jäikin vaivaan.....
Niin no... sama juttuhan siinä periaatteessa on kysymyksessä ruiskutettiin sitä vettä sitten ilman sekaan tai coolerin päälle... lämpöenergiaa hävitetään veden hyörystämiseen. Taitaa vain olla melko nimellinen tuon coolerin päälle ruiskutuksen teho... tuntuisi ainakin siltä... toisaalta se nyt on ainakin täysin riskitön tapa viilentää ahtoilmaa.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

jokainen extra hevonen on kotiinpäin :D Tämä vesiruisku homma on samaa kuin vapariin ostais vapaavirtaussuodatinta.
Viimeksi muokannut potkuhousu, Ke Touko 12, 2004 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Kyllä sillä hyötyä vaan on vähän :D

http://www.amworks.com/vesiruisku.htm
9-3.1972
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Joo kattellaan sitten vesiruiskua kun steegit loppuu kesken :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Aivan. mÄmeen nyt tekeen lisää tilaa tolle 3" downpipelle. Ja suurentaan ilmanputsarin mehupillin.
9-3.1972
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

se93tbo kirjoitti:Aivan. mÄmeen nyt tekeen lisää tilaa tolle 3" downpipelle. Ja suurentaan ilmanputsarin mehupillin.
Meinaaksä vaan suurentaa sen pillin kokoa vai ottaa kokonaan pois?
Mä tein joskus viimesyksynä siit rei`ästä suuremman ja laitoin siihen katrion! sillon ainakin imuäänet :lol: koveni 8O ja kai se paremmin ilmaakin sai kun siit orkkispillistä!
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

En tiedä vielä mutta, nyt on muilla putkilla tilaa. Ajattelin lähinnä rakenntaa ehkäpä toisen putken lisäksi, siten että ilma jakaantuu tasaisesti koko suodattimen alueelle. Vakionahan käytetty suodatin on aina likaisempi toisesta päästä, eli sieltä mistä imu koneelle otetaan.
9-3.1972
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

tosin kun pääsen tallille, niin otan irti sen S mutkan joka on KATin jäkeen ja MÄ näytän sille KEMPIN hitsauskonetta :twisted:
9-3.1972
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

se93tbo kirjoitti:Kyllä sillä hyötyä vaan on vähän :D

http://www.amworks.com/vesiruisku.htm
Tässä taas puhutaan eri jutuista. Eli AMW:n jälleenmyymä Aquamist on nimenomaan tarkoitettu ruiskuttamaan vettä bensa-ilma-seoksen sekaan, eli vesisuihku menee sylintereihin jossa se höyrystyy sitoen palamisprosessista muodostuvaa lämpöä.

Mm. em. Mitsubishin "vesiruiskut" ovat siis Intercooler Water Spray systeemejä, jotka voisi varmaan suomentaa välijäähdyttimen vesiruiskujäähdytykseksi.

Oikea (siis imuputkistoon suihkuttava) vesiruisku on tehokas, välijäähdyttimen vesiruiskuun en aikaani haaskaisi, paitsi jos intercoolerini kärsisi hetkellisestä ylikuumenemisesta esim. riittämättömän ilmavirtauksen takia.

-John
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Kiitos tiedosta. Täytyykin lukea jostain lisää noista vesiruiskuista ihan muuten vaan. Luin joskun jutun kun kaveri oli asentanut itsetekoisen imusarjaan suihkuttavan mallin Turbodieseliin. Pissapojan moottori, takaiskuvena ja joku mopon suutin. :?:

Tosin toi AMW:n linkki minkä laitoin tohon niin en tainut katsoa ihan tarkkaan mikä se oli. Tarkoitin kylla sitä mikä suihkuttaa veden imuun :oops:
9-3.1972
Vastaa Viestiin