Vaihtoehtoiset kikat? (vrt Forte / STP jne)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Vaihtoehtoiset kikat? (vrt Forte / STP jne)
Elikkäs tuossa Forte topikissa jo sivuttiinki aihetta, mutta jotta ei se menisi OT:ksi niin ajattelin aloittaa uuden. Eli mitäs vippaskonsteja olette käyttäneet.
Forte topikissa puhuttiin että löpöllä voisi myöskin puhdistaa liuottaa koneesta öljymöhnät pois. Miten?
Kaadetaanko mitenpaljon löpöä, kylmään/kuumaan koneeseen. Jätetäänkö vanhat öljyt koneeseen?? (Tikun mukaan täysi).
Mitenkäs olette tuota löpöä soveltaaneet??
Toinen mielenkiintoinen legenda mihin olen törmännyt on että sumuttamalla vettä käyvään koneeseen (ilman oton kautta). Palaisi!?/häviäisi mahd karsta koneesta.
Forte topikissa puhuttiin että löpöllä voisi myöskin puhdistaa liuottaa koneesta öljymöhnät pois. Miten?
Kaadetaanko mitenpaljon löpöä, kylmään/kuumaan koneeseen. Jätetäänkö vanhat öljyt koneeseen?? (Tikun mukaan täysi).
Mitenkäs olette tuota löpöä soveltaaneet??
Toinen mielenkiintoinen legenda mihin olen törmännyt on että sumuttamalla vettä käyvään koneeseen (ilman oton kautta). Palaisi!?/häviäisi mahd karsta koneesta.
Kuulemma toimii, mutta en kyllä uskaltaisi kattiautolla kokeilla...Anthuan kirjoitti:Miekin olen kuullut tuosta karstan poistosta vesi sumulla, perustunee äkilliseen lämpötilan muutokseen? joka irroittaa karstan venttiileistä/männistä.
Liekkö sitten miten terveellistä,![]()
kannattaa kuitenkin irroittaa IMMu ennen kuin kokeilee.
Joo, tämän takia en sadekelillä uskalla autollani ajaam&m kirjoitti:Kuulemma toimii, mutta en kyllä uskaltaisi kattiautolla kokeilla...Anthuan kirjoitti:Miekin olen kuullut tuosta karstan poistosta vesi sumulla, perustunee äkilliseen lämpötilan muutokseen? joka irroittaa karstan venttiileistä/männistä.
Liekkö sitten miten terveellistä,![]()
kannattaa kuitenkin irroittaa IMMu ennen kuin kokeilee.


Saab 900S Combicoupe
tuosta löpöllä läträämisestä joku voisi vähän enemmän kertoa kuka on käyttänyt! patrollin tässä pian hommaan ja taitaa olaa kone sisältä aika tatimassa niin voisi vähän löpöä sinne lurauttaa öljyihin.... mutta kuinka paljon?
tuta veden uittoa en ole käyttänyt kuin kaasari koneisiin jälkikäynnin poistamiseksi, toimii! kunnolla vaan vettä jollakin emännän pikku kannulla koneen läpi ainakin litra, eikä mitään sumua. kierroksia kunnolla vaanpumppaa, vesi noro rikkoutuu sumuksi kaasarissa ja törmää mäntiin ja muihin ja irroittaa karstan, eli sama homma kun kansipahvi rikon tunnistaa puhtaasta tulpasta... sopivalta etäisyydeltä vään vettä kaataa kaasarin edessän niin kone imee sen sisälle, eikä kaada kaasariin suoraan.
tuta veden uittoa en ole käyttänyt kuin kaasari koneisiin jälkikäynnin poistamiseksi, toimii! kunnolla vaan vettä jollakin emännän pikku kannulla koneen läpi ainakin litra, eikä mitään sumua. kierroksia kunnolla vaanpumppaa, vesi noro rikkoutuu sumuksi kaasarissa ja törmää mäntiin ja muihin ja irroittaa karstan, eli sama homma kun kansipahvi rikon tunnistaa puhtaasta tulpasta... sopivalta etäisyydeltä vään vettä kaataa kaasarin edessän niin kone imee sen sisälle, eikä kaada kaasariin suoraan.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Öh:?: Ei se sadevesi kattiin (tai moottoriin) sisälle päädy ainakaan suuremmissa määrin, mitä nyt vähän kosteutta saattaa ilmafiltterin läpi päästä jonkun vapaavirtausfiltterin läpi.pakinen kirjoitti:Joo, tämän takia en sadekelillä uskalla autollani ajaam&m kirjoitti:
Kuulemma toimii, mutta en kyllä uskaltaisi kattiautolla kokeilla...![]()
Varovaisena vaan järkeilin, että saattaapi kertarysäyksellä tapahtuva suuren karstamäärän päätyminen kattiin tukkia sen kennot... tiedä sitten käykö niin, vai käykö se katti aina niin kuumana että karstat palavat välittömästi pois? Vai onko irtoava karsta aina niin hienojakoista että se tulee vaivatta katista läpi? Ei kuitenkaan kiinnosta niin paljon että kokeilisin...
löpöllä onnistuu puhdistus sillain että öljyt pois koneesta, löpöö tikun ylämerkkiin asti, laite käymään tyhjäkäyntiä, eikä sitten yhtään kaasua! antaa hetken käydä ja tarkkailee samalla lämpöjä ja paineita, löpö pois koneesta, huuhtelu käyttö uusilla öljyillä, öljyt pois ja taas uudet tilalle. kattelin joskus vieres kun vanhalle nuffieldille tehtiin tuollanen käsittely, tuli aika hyvin mustaa tatimaa löpön mukana poies
pakko oli sitte yhdelle romuautolle koittaa samaa, tosin löpön tilalla oli vettä ja kaasu oli pohjas
ja omalla vastuulla jos joku aikoo löpöö testata, itte en ainakaan uskaltais mihkään yhtään tuoreempaan laitteeseen koittaa
ja vesi on tosi hyvä konsti karstojen poistoon, jokaiseen vanhempaan tukkoseen laitteeseen on sen operaation tehny ja aina on huomannu vaikutuksen, silloin tällöin saattaa kyllä tulppa tai pari mennä pimeeks 




#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
^ Yleensä on neuvottu että kierroksia pitää olla sen pari tonnia tai vähän päälle, koska liukulaakerit eivät saa kunnollista voitelua noin ohuella "öljyllä" muuten eli laakerissa esiintyy suoraa metallista kosketusta.
Itsellä on edelleenkin kokeilematta pelkällä löpöllä kliineröinti (paitsi sitikan hydraulijärjestelmässä) mutta kiinnostaisi kyllä jos olisi joksus sopiva koekaniini käsillä.
Itsellä on edelleenkin kokeilematta pelkällä löpöllä kliineröinti (paitsi sitikan hydraulijärjestelmässä) mutta kiinnostaisi kyllä jos olisi joksus sopiva koekaniini käsillä.
Mä kyllä en ottas niitä vanhoja öljyjä pois vaan tekisin kuten tehdään noilla "merkki" aineillakin. Kerosiiniahän tuo merkki ainekkin on 98% eli samaa kuin useat grilli sytytys neesteet (kts. aiemmat topiikit aiheesta sieltä löytyy käyttöturvallisuustiedotteet).
Eli 3-4dl ainetta koneeseen ja 2000rpm kierroksia tasasesti eikä mitään humpautusta (kuormittaa laakereita) sen 10-15min. Lirut ulos ja Uudet öikät + suodatin paikalleen. Se uus öljy saattaa vajeltua vähän alku km aikana kun se huuteluaine höyrystyy sieltä kiertoon joten sekään ei haittaa siellä pitkään.
V-M
Eli 3-4dl ainetta koneeseen ja 2000rpm kierroksia tasasesti eikä mitään humpautusta (kuormittaa laakereita) sen 10-15min. Lirut ulos ja Uudet öikät + suodatin paikalleen. Se uus öljy saattaa vajeltua vähän alku km aikana kun se huuteluaine höyrystyy sieltä kiertoon joten sekään ei haittaa siellä pitkään.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tuo vesikonsti lienee ainakin jossain määrin toimiva. Eräs vanhempi rekkamies kertoi töissä, kuinka firman aikoinaan iäkkäämpää Scaniaa piti aina ennen katsastusta kuulemma käsitellä vesihuuhtelulla...
Itse en ole kokeillut kumpaakaan konstia. Ois kyllä jännä joskus testata jollain vanhemmalla motilla.
Itse en ole kokeillut kumpaakaan konstia. Ois kyllä jännä joskus testata jollain vanhemmalla motilla.
itse olin tähän asti luullut että tuossa operaatiossa ei öljy korvata löpöllä, öljyä vaan jatketaan löpöllä (esim suhteessa 3.5 öljyä/0.5 löpöä???), ja nimenomaan dieselillä.jakaraik kirjoitti:löpöllä onnistuu puhdistus sillain että öljyt pois koneesta, löpöö tikun ylämerkkiin asti, laite käymään tyhjäkäyntiä, eikä sitten yhtään kaasua! antaa hetken käydä ja tarkkailee samalla lämpöjä ja paineita, löpö pois koneesta, huuhtelu käyttö uusilla öljyillä, öljyt pois ja taas uudet tilalle. kattelin joskus vieres kun vanhalle nuffieldille tehtiin tuollanen käsittely, tuli aika hyvin mustaa tatimaa löpön mukana poies![]()
itse olen tehnyt tuon käsittelyn stp flush aineella, (joka ilmeisesti on juuri tuota dieseliä pääasiassa?).
tuleehan sieltä sysimustaa kamaa pois, mutta onko siitä loppukädessä oikeasti hyötyä? olen vaan itse funtsinut, että 300tkm ajetussa koneessakin saattaa olla niin paksut kerrokset moskaa sisällä, että sitä moottoria sais pestä kiinnileikkaamiseen asti ennenkuin tulisi oikeasti puhtaaksi. tällaiseen pohdiskeluun päädyin kun pesin yhtä saabin konetta 4 kertaa erään kesän aikana ja aina vaan tuli yhtä paljon likaa pois. loputon suo?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kyllä saa aika reilusti vettä tuommoiseen vanhaan matala puristeiseen kaasari koneeseen lykätä että on koko palotila täynnä jos nyt lasketaan saabin tapaus niin 0,5l/pytty puristukset alle 10 eli puolen desiä saa imeä vettä iskulla jos aikoo koneen räjäyttää, silloin on jo kyllä aika luraus...
pienenä norona kun kaasarin edessä kaataa niin kaasari imee veden ilman mukana niin en näe mahdollisuutta moiselle...
tuon myös huomannut että aina melkein joku tulppa pimenee käsittelyssä..
dieselit tietysti erikseen yli 20 puristuksineen...
taidampa patrolliin tuota löpöä sitten testata...
pienenä norona kun kaasarin edessä kaataa niin kaasari imee veden ilman mukana niin en näe mahdollisuutta moiselle...
tuon myös huomannut että aina melkein joku tulppa pimenee käsittelyssä..
dieselit tietysti erikseen yli 20 puristuksineen...
taidampa patrolliin tuota löpöä sitten testata...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Tuota tarttis varmaan joskus kokeilla, kun tuppaa nuo kaasarisatkut joskus jälkikäymään. Tosin oma 900c ei sitä tee, kun seos vaan on kohdallaan, katsastussäädöillä jälkikäy ihan komeasti.DIggItaLLr kirjoitti:Tuo veskikikka voisi toimi hyvinkin vanhaan jälkikäyvään kaasarikoneseen. Saa karstan pois männänlaelta, sehän jää hehkumaan ja aiheuttaa jälkikäyntiä. Loppuisi röpötys sihahtelu ja kolina kun sammuttaa koneen.
testestestest...töörtintausen!! (miitbööls per äyör.)
Väheni se jälkikäynti laihalla seoksellakin tosin kun poltin pari viikkoa takaperin motarilla karstoja pois koneesta..
Tämä lienee myös hyvä kikka tuohon karstan poistoon.

Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90