Ruosteenestoa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie ajattelin kesällä massata emännän käyttiksen.
kovaa massaa muutama purkki,jäteöljyä ja paska kattila. soppa kiehumaan ja kuumana paineen kera pohjaan,imeytyy varmasti joka koloon.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

stara kirjoitti:tietoo ei oo, mutta sellanen tuntuma, jotta kyllä tolla yhden saabin kotelot vetelee, varsinkin kun yleensä kotivehkeillä joutuu noita reippaasti ohentamaan, tiiä sit ohennellaanko niitä ammattivehkeissä
Enpä turhaan ajatellut ohennella, vaan vedellä sellaisenaan. Toivottavasti liikkuu sitten ruiskusta läpi.. :lol:

Helmat ja pyöränkotelot ajattelin vetää Dinitrol Car -alustamassalla, mahtaa sitäkin riittää litra-pari per auto? Pohjan ajattelin vaan pestä ja sen jälkeen tutkailla tarkkaan ja jos ei näy mitään hälyyttävää, niin annan olla. Vai imeytyykö tuo ML läpi pohjan alkuperäisestä massasta? Mieluummin niin, että ei sitten alkuperäistä massaa irrota..

Onko tuo ML muuten huono aine sinne vetaritunneleihin, jos vaikka joka vuosi renkaanvaihdon yhteydessä uusis käsittelyn? Vaseliinia voisi muuten vedellä, muttakun sitä perkelettä ei saa sitten enää ikuna irti sieltä, jos vaikka maalaustarvetta tulee.:/
nalleolut kirjoitti:mie ajattelin kesällä massata emännän käyttiksen.
kovaa massaa muutama purkki,jäteöljyä ja paska kattila. soppa kiehumaan ja kuumana paineen kera pohjaan,imeytyy varmasti joka koloon.
Jäteöljy ei oo kovin hyvä ratkaisu, sisältää niin paljon metallia ja vettä, että ruostuttaa enemmän kuin suojaa. Laita ennemmin teräketjuöljyä tms.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Vähän OT mutta liittyy kuitenkin ruostumiseen. Mikä tarkoitus niillä kiiltäväpintaisilla bitumilätkillä on, jotka on liimattu takapenkin kulmien kohdalle takapyörän koteloon auton sisäpuolelle?

Melkoisen ruostumisherkkä onpi satku noitten alta, ajattelin repiä koko bitumipalan pois, jos sillä ei mitään oikeata merkitystä ole?
Ääntä tuommonen pikkupala tuskin juurikaan vaimentaa käytännössä.

Jospa nuo repis pois, vetäis tuon kotelosuojan pyöränkotelon päälle ja sitten sellaista ~sentin paksuista äänieristystä laittais koko pyöränkotelon mitalle, niin varmaan tulis ihan siedettävä?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

akyttala kirjoitti:Vähän OT mutta liittyy kuitenkin ruostumiseen. Mikä tarkoitus niillä kiiltäväpintaisilla bitumilätkillä on, jotka on liimattu takapenkin kulmien kohdalle takapyörän koteloon auton sisäpuolelle?

Melkoisen ruostumisherkkä onpi satku noitten alta, ajattelin repiä koko bitumipalan pois, jos sillä ei mitään oikeata merkitystä ole?
Ääntä tuommonen pikkupala tuskin juurikaan vaimentaa käytännössä.

Jospa nuo repis pois, vetäis tuon kotelosuojan pyöränkotelon päälle ja sitten sellaista ~sentin paksuista äänieristystä laittais koko pyöränkotelon mitalle, niin varmaan tulis ihan siedettävä?
Äänieristystähän ne on.. Koko pyöräkotelo oli ainakin mulla kiiltäväpintaisella pitumilla vuorattu.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Nuo takakontissa olevat bitumilätkät saattavat kanssa piilotella ruostetta, vanhetessaan irtoavat pellistä ja päästävät väliinsä vettä muhimaan, näin ainakin minulla.
Poistin viime kesänä kontista bitumit pellin palalla raaputtamalla ja massasin koko sisäpohjan, ei äänet koventuneet.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mulla on tosiaankin vaan tuommoset 15x15cm palat tuota kiiltävää bitumia siinä pyöränkotelon etureunassa. Ja tosiaankin, pahalta näytti kun niitä aamupäivällä revin. Ajattelin kurkata, kun ruosteinen vana valui sieltä alta ja olihan siellä melko happamat oltavat. Tarvii repia nuo palat pois ja putsata ja maalata pohja kunnolla. Ei varmaan vielä onneks tartte hitsata..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

akyttala kirjoitti:ruosteinen vana valui sieltä alta ja olihan siellä melko happamat oltavat. Tarvii repia nuo palat pois ja putsata ja maalata pohja kunnolla. Ei varmaan vielä onneks tartte hitsata..
Reikähän siellä jo on, jos vesi tulee läpi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jus kirjoitti:
akyttala kirjoitti:ruosteinen vana valui sieltä alta ja olihan siellä melko happamat oltavat. Tarvii repia nuo palat pois ja putsata ja maalata pohja kunnolla. Ei varmaan vielä onneks tartte hitsata..
Reikähän siellä jo on, jos vesi tulee läpi.
Mihinköhän tuo menee läpi? Pyöräkotelo on sisäpuolelta ihan ehjä..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

akyttala kirjoitti:
jus kirjoitti:
akyttala kirjoitti:ruosteinen vana valui sieltä alta ja olihan siellä melko happamat oltavat. Tarvii repia nuo palat pois ja putsata ja maalata pohja kunnolla. Ei varmaan vielä onneks tartte hitsata..
Reikähän siellä jo on, jos vesi tulee läpi.
Mihinköhän tuo menee läpi? Pyöräkotelo on sisäpuolelta ihan ehjä..
Varmaan se menee siihen iskarinkoteloon.
Itselläkin oli pyöräkotelosta kurkistusreikä suoraan sinne iskarinkoteloon...kannattaa parsia kuntoon ja vaihtaa uutta peltiä, ennen kuin tilanne pahenee.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Saabinsti kirjoitti:
akyttala kirjoitti:
jus kirjoitti: Reikähän siellä jo on, jos vesi tulee läpi.
Mihinköhän tuo menee läpi? Pyöräkotelo on sisäpuolelta ihan ehjä..
Varmaan se menee siihen iskarinkoteloon.
Itselläkin oli pyöräkotelosta kurkistusreikä suoraan sinne iskarinkoteloon...kannattaa parsia kuntoon ja vaihtaa uutta peltiä, ennen kuin tilanne pahenee.
Tai sit paalata koko rakkine.. :lol: Aina välillä alkaa noi Saabit vähän tulemaan jo korvista ulos, kun koria tutkailee tarkemmin.. Mut kyllä se siitä sit taas kun pääsee ajamaan ja huomaa tekniikan ylivertaisuuden.

Edit: Pääseekö tuota muuten helposti maalaamaan sieltä iskarikotelon puolelta jos hitsaa uutta peltiä?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kohtapuoliin olis tarkoitus ruiskia tuo Dinitrol ML Saabin ovien sisään ja kaikkiin koteloihin, mitä vaan mieleen tulee. Kynnyskoteloonkin laitan, jos sen vaan saan jostakin avautumaan ilman väkivaltaa..

Vaan mitenkäs nuo paikat nyt sitten pitää pestä? Riittääkö ovien sisäpuolelle pelkkä painepesurilla huuhtelu, samoin kuin noihin "aukinaisiin" koteloihin? Tuohon helma/kynnyskoteloon ei varmaan kannata mennä vettä roiskimaan lainkaan, eli sellaisenaan vaan Dinitrolia sisään.

Tuommoset paikat, johon suola ihan suoraa pääsee käsiksi, eli pyöränkaaret ja alusta tarvii varmaan pestä jollakin liuottimella, kellään vinkkiä millä suola yms. tavara lähtee hyvin ja itse liuotinkin huuhtoutuu pois jättämättä mitään jäämiä kotelosuojan alle?

Pyöränkoteloihin ja oven alahelmaan olisi tarkoitus vetää vielä Dinitrol Car -massa tuon Dinitrol ML:n päälle.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Itelläkin olis tänä kesänä tarkoitus vetää massaa ovien sisäpuolelle ja kaikkiin pyöränkoteloihin :) Viime kesänä tuli massattua kyllä koko pohja ja pyöränkotelot...Silloin pistin pyöräkoteloihin bilteman massaa ja on pysynyt kyllä yllättävän hyvin siellä,mutta dinitrolin massaa laitan tällä kertaa muutamiin paikkoihin kun tuntuu sekin olevan hyvää massaa :lol:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Löysin muutaman "piilotetun" kumitulpan, joista koteloita saa suojattua. Helmoissa sekä etu- että takapäässä jotakuinkin n. 10cm tunkinpaikoista perään päin, on neliskulmaiset tulpat. Helma on tässä tapauksessa siis se osa, joka jää piiloon oven alareunan kumisoiron taakse oven ollessa suljettuna.
Takapyöränkotelossa on ihan etualareunassa yksi tulppa, josta pääsee ilmeisesti kynnyskoteloon. Lisäksi takapyöränkoteloissa on siinä iskaritolpan molemmis puolin kumitulpat, joista pääsee varmaankin suojaamaan sen "vaakatukipalkin" siinä iskarikotelossa.


Esillähän tietysti on selvästi se B-pilarin alapäässä oleva kumitulppa sekä siinä takaovien lukkotapin läheisyydessä olevat tulpat.

Pääseekö vielä muualta koteloitten sisään käsiksi?

A-pilari ilmeisesti suojataan vaan ihan tunkemalla ruiskun letku alapäästä sisään ja lasketaan ainetta reilusti sisään. Entäpä B-pilarin yläpää ja C-pilari? Mistä noihin pääsee?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja rille »

aiheeseen vähän liittyen.
omasta saabista tarkotus poistaa kohtuu hyvin kaikki ruosteet ja laittaa kuosiin auto muutenkin.

Vetarin tunnelit on aika mädässä kunnossa nii kannattaako ostaa motonetistä valmiit palat?
Onko toi Tukivarren kiinnitys+sisälokas alareuna vasen (yhdessä). . 65-20771 33.30 ???

oikea pala?

Oisko jollai kuvaa tosta? Ja muitaki kuvia vetaritunnellin rempasta..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

rille kirjoitti:Oisko jollai kuvaa tosta? Ja muitaki kuvia vetaritunnellin rempasta..
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 010#142010
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin