eli olen alkamassa paikkaamaan pintaruosteita vanhasta satkustani, ja itse henk.kohtasesti en ole ennen sitä tehnyt, niin kysyisin vielä viisaammilta varmistukseksi. Olen jo ostanut sinkkispray(myyjän mukaan samanlaista kuin ruosteenestopohjamaali, mutta äkäsempää), alusta-, helma- ja peltimassa, hiomalaikka(ns.`neekeriharja` tms.). vielä pitäisi ostaa sopivan värinen paukkupullo(värikoodin kait näkee konehuoneesta??) ja hienoa hiomapaperia(ehdottakaa minkälainen olisi hyvä). noilla kait luulis pärjäävän hyvin, vai..?
työvaiheet:1.ruosteiden hiominen 2.sinkkispray 3. peltimassa (pitääkö vielä hioa??) 4. maali 5. lakka,vaha tai jotakin(ko) ??
kiitokset, toivottavasti ohjeillanne saan hyvän lopputuloksen aikaan.
Ruosteiden paikkaus
-
- "Kaasari"
Ruosteiden paikkaus
\,,/
Jos haluaa oppia tekemään noita korihommia enemmänkin, niin suosittelen vaikkapa jonkun alfamerin kirjan hankkimista. Oppii heti tekemään asiat oikein, ja oikeilla aineilla ja välineillä. Kirja ei montaa kymppiä maksa, ja on kätevä ainakin silloin, kun ketään alaa osaavaa ei ole neuvomassa. Itsellä on aika usein vanhan Saabin omistajana luvussa kirja nimeltä auton korikorjaus. 

Puutun tähän sen verran (mitään tietämättä), että tuo sinkkimaali on ihan turha tavara. Kuulostahaan se käsitteenä hienolta, mutta ruosteenestossa se ei ole edes spray-pohjamaalin veroista.
Paremman tuloksen saa, kun vetää kirkkaalle pellille Löwe RostPrimeria pari kerrosta 12h välein, jonka sitten hioo hienolla paperilla. Tuohon sitten mahdollinen paklaus ja pintamaali päälle ja ruosteet pysyy poissa.
Metallihohtomaali tarvitsee kirkaslakan päälleen, tavalliset värit ilmeisesti ei. Ilman lakkaa tuommonen metallihohtomaalin korjaus ruostuu maalin läpi melkoisen nopeasti.
Itse paikkailin tuon oman auton tosiaankin puhaltamalla pellin puhtaaksi, pari kerrosta pohjamaalia ruiskulla, hionta, sitten tuleekin metallihohtovärimassa sprayna ja ruiskulla lakka päälle. Osa keulasta on jo valmis ja hieno tuli.
Muut paikat ovat vasta pohjamaalissa..
Paremman tuloksen saa, kun vetää kirkkaalle pellille Löwe RostPrimeria pari kerrosta 12h välein, jonka sitten hioo hienolla paperilla. Tuohon sitten mahdollinen paklaus ja pintamaali päälle ja ruosteet pysyy poissa.
Metallihohtomaali tarvitsee kirkaslakan päälleen, tavalliset värit ilmeisesti ei. Ilman lakkaa tuommonen metallihohtomaalin korjaus ruostuu maalin läpi melkoisen nopeasti.
Itse paikkailin tuon oman auton tosiaankin puhaltamalla pellin puhtaaksi, pari kerrosta pohjamaalia ruiskulla, hionta, sitten tuleekin metallihohtovärimassa sprayna ja ruiskulla lakka päälle. Osa keulasta on jo valmis ja hieno tuli.

Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90