2,1l kansipahvin vaihto, neuvoja ja mielipiteitä kaivataan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Taidanpa nyt ainakin hakea kannen pois koeponnistuksen ja tasohionnan jälkeen ja purkaa nokat ja venttiilit pois ja tarkastella, miltä näyttää. Jos on surkean näköiset, niin sitten vaan takasin moottorihiomoon.

Ideana tosiaankin se, että kone on kuitenkin ajettu yli 300tkm, kansipahvejakin menossa nyt kolmas paikalleen. Ei varmaan kannata tehdä noin kallista remonttia, vaan tosiaankin vaihtaa 2-litrainen tilalle, jos kansi vielä kerran menee.

Noita venttiilityökaluja varmaan löytyy tallista, kun kaikki raskaankaluston koneremontit on kotona tehty. Tarvii vaan sopivan kokoinen kumitutti ostaa, ei varmaan ole suuri investointi.

Olisiko venttiilien kunnon muuten nähnyt tuossa koeponnistuksessa, jos olisi läpännyt nuo ennen kannen vientiä koneistamoon?

Edit: Aijuu kyselin siltä koneistamon mieheltä, että mitä maksaa ottaa kannesta 1mm pois, jotta sais puristukset kohdalleen, jos istuttaa sen kaasarikoneen alakerran päälle. Sanoi, että Saabin kannesta ei kannata ottaa pois yhtään ylimääräistä, tulee huono. Olen itse ollut siinä käsityksessä, että Saabin kansista on otettu ihan reilulla kädelläkin pois ja hyviä on tullut..:o
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

akyttala kirjoitti:Olisiko venttiilien kunnon muuten nähnyt tuossa koeponnistuksessa, jos olisi läpännyt nuo ennen kannen vientiä koneistamoon?
Ei, koeponnistuksella katsotaan vesitilan paineen kestävyys.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Onko kukaan muuten täällä paikkaillut syöpynyttä lohkoa jollain massalla?
Tarttee tosiaankin jotain massaa hankkia ja korjata se.
Varmaan kannattaa pienoisporakoneella pienen hiomakiven kanssa hieroa nuo syöpymien pohjat ihan puhtaiksi? Pitääkös ne vielä erikseen karhentaa jollain? Onko parempi ottaa vähän reilummin pois, jotta täyteainetta tulee enemmän ja ehkäpä pysyy paremmin, vai onko sitä parempi mitä enemmän alkuperäistä on jäljellä?

Melkein kaikkien vesikanavien reunoissa on pientä syöpymää, mutta ei siis varsinaisesti tasopinnassa, vaa nehkäpä puolen millin päässä vesikanavan alkuperäisestä reunasta. Moista ei varmaan kannata alkaa massalla paikkailemaan? Ainoastaan siis tuo ykköspytyn vasemmalla alaviistossa oleva vesikanava on syöpynyt tasopintaan asti kunnolla, varmaan jotakuinkin siihen asti, missä kansipahvissa on se metallirengas. Syvyyttä syöpymällä ei varmaan ole kuin puolisen milliä, mutta varmaan syöpyy pian läpi pyttyyn, jossei korjaa? Tai vaihtoehtoisesti kun pääsee siihen pahvin reunalle renkaan alle, niin liottaa pahvin taas hajalle samasta kohtaa.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Noniin, kansi on sitten kuulemma jo valmiina testattuna ja tasohiottuna sekä venttiilityö tehtynä. No eipä tartte miettiä tuota enää, kun tekivät ihan omatoimisesti.. xD

Nyt sitten hommammaan jotain kemiallista metallia, jotta saan ensi torstaina lohkon syöpymän paikkailtua ja perjantaina varmaan saadaan kansi kiinni. Enää reilu viikko, että pääsee kokeilemaan..:D
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos ne syöpymät ei ole mitään kamalia, mutta epäilyttää kuitenkin ettei kansipahvi pitäisi, niin ite ainaskin käyttäisin ihan tavanomaista tiivisteliimaa sen kansipahvin kera. Onhan kannentiivisteessä jo muutenkin ne liimakerrokset tietyissä kriittisissä kohdissa, joten ei se liiman laitto mitään omituista olisi muutenkaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Eikö kellään ole tuon 16-tappisen virranjakajan O-renkaan ja ketjunkiristimen O-renkaan mittoja?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kiristimessä ei ole o-rengasta vaan sellainen metalliprikka jossa kumikaulus. en muista nimeä.

mieki kaipaan jakajan o-renkaan mittoja.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

nalleolut kirjoitti:kiristimessä ei ole o-rengasta vaan sellainen metalliprikka jossa kumikaulus. en muista nimeä.

mieki kaipaan jakajan o-renkaan mittoja.
2,1:ssä on molemmat. O-rengas sen 13mm pultin alla ja se alumiiniprikka tuossa itse kiristimen rungon alla. Alumiiniprikkahan ei juuri muuta kokoansa puristuksissa, joten sen saa varmaan mitattua ihan itsekin, mutta se o-rengas on melkoisen kasaanpainunut, joten vanhaa mallina käyttäen ei takuulla tule oikean kokoinen.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

No se siitä lohkon korjauksesta JB Weldillä. Tänään piti tulla kyseinen aine yhteen lafkaan, kyselin ja ilmoittivat ettei ole tullut. Kysyin pääpaikasta ja sanoivat et on loppu eikä tule. Melko mulkvistia luvata toimittaa tavaraa jota ei ole.. Suosittelen kaikkia välttämään puljua nimeltä HOBBYLINNA.

Eli, mitäs tuon lohkon kanssa tekis? Würth silicon 343 tiivistemassaa löytynee vielä vähän, laitanko sitä tuon syöpymän kohdalle pahvin alle?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

No nyt kokemuksia, mielipiteitä ja neuvoja lohkossa olevien syöpymien paikkaukseen ja tiivisteliiman käyttöön moisessa? :D

Aamulla tarttis alkaa hommaa työstämään..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
petromies
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Jos tiivisteen sylinterin tulirenkaan ja vesikanavan väliin jää hiemankin ehyttä pintaa niin niineen kasaan ja menoksi. Kestää minkä kestää ja kun simahtaa niin tietää miksi. Liima ei syöpymässä paljon auta. Ainut lopullinen keino on hioa sylinterilohkon tasopinta.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

petromies kirjoitti:Jos tiivisteen sylinterin tulirenkaan ja vesikanavan väliin jää hiemankin ehyttä pintaa niin niineen kasaan ja menoksi. Kestää minkä kestää ja kun simahtaa niin tietää miksi. Liima ei syöpymässä paljon auta. Ainut lopullinen keino on hioa sylinterilohkon tasopinta.
Onko moiselle odotettavissa pitkää kestoikää vai onko tuo 10-20tkm kestävä homma? Syöpyminen varmaan etenee kuitenkin melko nopeasti, kun on saanut alkua.
Ehjää kannasta on sylinterin ja vesikanavan välissä varmaan viitisen milliä, eli ei se onneksi läpiasti ole syöpynyt.

Tarvii kysellä vielä koneistamossa tuon lohkon hionnan hinta, tosin taitaa olla melkoinen operaatio kiskoa lohko/koko auto sinne moisen takia.. xD

Pitää miettiä koneen kasaanlyöntiä sitten uudestaan, kun olen vielä tutkinut syöpymän paremmin. Onhan tuo kansihomma niin paskamainen, ettei sitä mielellään tee uudelleen hetikohta.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
tapileppä
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:14
Paikkakunta: Lappeenranta

2.1 kansipahvi

Viesti Kirjoittaja tapileppä »

laitahan googleen hakusanaksi "kemiallinen metalli", eiköhän ala löytyä vaihtoehtoja...
p.0400740065
Saab 900i16v 2.1 -93
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ostin sitten Plastic Padding kemiallista metallia, katsotaan miten käy. Tuossa lukee, ettei sovellu kohteisiin jossa lämpö on jarkuvasti yli 100 astetta, mutta hetkellisesti kestää 160 astetta.. Plah.

Kävinpä muuten kysymässä virranjakajan o-rengasta ja jakoketjun kiristäjän O-rengasta ja alumiiniprikkaa Saabilta. Virranjakajan O-rengas maksaa euron, ei paha, mutta kiristimen O-rengas vitosen ja alumiiniprikka 9eur! kävin yhdestä koneistamosta sitten kyselemässä. Virranjakajaan myivät kaksi pyöreätä O-rengasta 25x2,5, alkuperäinen on ilmeisesti sellainen leveä, mutta matala, ei siis tavallinen O-rengas.

Kiristimeen tuli 12x2 O-rengas, mutta nyt kun sitä kattelen, se vaikuttas ehkä liian ohuelta. Onko jollain tiedossa, mimmonen pitäs olla? Alumiiniprikan mallia mulla ei ollut, joten jäi nyt ostamatta. Tarttee ettia miljoonalaatikosta joku sopiva.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Paska keikka, mutta tulipa tehtyä.
No ei se vielä valmis ole, mutta kansi on jo kammettu paikalleen ja nokkaketjukin paikallaan.

Ihan siisti siitä PP Kemiallisella metallilla täytetystä syöpymästä tuli, saa nähdä miten kauan skulaa. Varmaan se on jo edellisessä pahvinvaihdossa ollut jonkin verran syöpynyt, mutta silloin ei ole asialle tehty mitään. Kanttakaan ei ole taidettu silloin plaanata, jos oikein muistan edellisen omistajan kertomuksen..

Kansi oli tasohionnan jälkeen jotakuinkin ilman syöpymiä, lohkokin oli tuota ykköspytyn yhtä vesikanavaa lukuunottamatta ihan nätti, joten ehkäpä se nyt sitten pitää ainakin yhtäkauan kuin edellisen rempan jälkeenkin.:D

Vesipumppukin tuli uus, vanha olikin ihan loppu. Ei se tahtonut irtonaisenakaan oikein pyöriä kunnolla, varmaan puolet kierroksesta pyöri kyllä nätisti mutta toisen puolen jumitti ihan hävyttömästi!

Vaan nyt sit huomenna olisi edessä imu- ja pakosarjojen kiinnitys, pikkuhilujen laitto paikalleen, nesteet sisään ja koekäyttö. Sitten varmaan heti perään nesteet ja öljyt ulos ja taas uudet, niin tulee huuhdeltua kone kunnolla.

kysymyksiäkin heräsi taas, eli laitetaanko imusarjaan vesikanavien ympärille pahvin molemmin puolin tiivisteliima? Näytti vähän siltä että vanha olis ollu liimattu vesikanavien ympäriltä, koska oli todella vaikea irrotettava.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Vastaa Viestiin