Aut. ilmastoinnista
Aut. ilmastoinnista
Tuli hommattua vm. 98 93:nen. Edellinen Saab onkin ollut vuodelta 84 ja tietenkin 99... Muutamia Opeleita välissä:-)
Aut. ilmastoinnista kyse... puhaltaa minne sattuu sitä ilmaa. Haeskelin foorumilta ohjeita ja löytyihän niitä.
Paljon puhutaan rummun ongelmista. Missä tämä rumpu sijaitsee? Otin eilen hanskalokeron pois ja sen apukuskin keskikonsolin sivun... sieltä näkyi heti joku moottori ja tämän ohjattavat vivustot, tätä en saanut ilmastoinnin säädöillä liikkumaan. Mutta kun muuttelin puhalluksen suuntaa niin ylempää tuli jotain surinaa... mankka pois... ja sieltäkin löytyi samantyylinen moottori kuin tuosta jalkatilasta.. Soittimen takana olevaan en päässyt käsiksi...
Heittäkääs ohjetta, mitä kannattaa tehdä?
Mikä on tuo jalkatilassa oleva moottori, joka ohjaa jotain vivustoja?
Kiitokset etukäteen...
Aut. ilmastoinnista kyse... puhaltaa minne sattuu sitä ilmaa. Haeskelin foorumilta ohjeita ja löytyihän niitä.
Paljon puhutaan rummun ongelmista. Missä tämä rumpu sijaitsee? Otin eilen hanskalokeron pois ja sen apukuskin keskikonsolin sivun... sieltä näkyi heti joku moottori ja tämän ohjattavat vivustot, tätä en saanut ilmastoinnin säädöillä liikkumaan. Mutta kun muuttelin puhalluksen suuntaa niin ylempää tuli jotain surinaa... mankka pois... ja sieltäkin löytyi samantyylinen moottori kuin tuosta jalkatilasta.. Soittimen takana olevaan en päässyt käsiksi...
Heittäkääs ohjetta, mitä kannattaa tehdä?
Mikä on tuo jalkatilassa oleva moottori, joka ohjaa jotain vivustoja?
Kiitokset etukäteen...
Re: Aut. ilmastoinnista
Ilmaseosläpän askelmoottori, jolla tietääkseni säädetää puhallettavan ilman lämpötilaa.tuupsa kirjoitti:Mikä on tuo jalkatilassa oleva moottori, joka ohjaa jotain vivustoja?
Kiitokset etukäteen...
Itsellä tosin tämä askelmoottori välillä sekoaa ja menee asentoon "KUUMAA" ja jää siihen.
Auta sitten kun käsin siirtää vipua "KYLMÄÄ" asentoon.
Ok, tämä selvä. Eli tuohon ongelmaan pitää pureutua sen soittimen takana olevaan moottoriin/rumpuun...
Miten pääsen parhaiten käsiksi siihen? Mitä joudun purkamaan? Se moottori tuntuu "toimivan", ainakin se surisee... Eli olisko se sitten se Rumpu koetettava öljytä... muistaako kukaan miten rumpu lähtee irti?
Miten pääsen parhaiten käsiksi siihen? Mitä joudun purkamaan? Se moottori tuntuu "toimivan", ainakin se surisee... Eli olisko se sitten se Rumpu koetettava öljytä... muistaako kukaan miten rumpu lähtee irti?
Hep,
Eilen otin tuon rummun moottorin käteen ja siinä kiinniolevan "välityksen" muuntimen... rumpua pyörittelin käsineen... tuntu olevan aika jäykkä... mutta sain sitä rasvattua notkeammaksi.
Tuo moottori ja se "välityksen muunnin" molemmat pyöri kun niitä sormineen pyöritti... mutta kun laittoi ne yhteen ja yritti pyörittää rumpuun menevästä tapista niin homma oli jumissa? Jäi sitten kokeilematta pyörisikö paketti moottorin puolelta eli virrat päällä... Mutta näinköhän tuon "paketin" pitäisi pyöriä kun sitä siitä tapista pyörittää?? Tietääkö kukaan?
Eilen otin tuon rummun moottorin käteen ja siinä kiinniolevan "välityksen" muuntimen... rumpua pyörittelin käsineen... tuntu olevan aika jäykkä... mutta sain sitä rasvattua notkeammaksi.
Tuo moottori ja se "välityksen muunnin" molemmat pyöri kun niitä sormineen pyöritti... mutta kun laittoi ne yhteen ja yritti pyörittää rumpuun menevästä tapista niin homma oli jumissa? Jäi sitten kokeilematta pyörisikö paketti moottorin puolelta eli virrat päällä... Mutta näinköhän tuon "paketin" pitäisi pyöriä kun sitä siitä tapista pyörittää?? Tietääkö kukaan?
Oman NG900:sen apparin jalkatilasta on joskus kuulunut pientä särinää ja pärinää...ikäänkuin pyöränpinnojen väliin työnnettäisiin pahvinpalaa. Eräänä helteisenä kesäpäivänä vaihtui kylmä ilma turhankin kuumaan. Olin jo aiemmin lueskellut askelmoottorista, joten arvasin asiaa epäillä. Vikakoodi näytti ykköstä. Joinain päivinä ilmastointi toimi normaalisti.
Nyt kun aikaa oli hain Järvenpäästä Mäkelän autosta uuden askelmoottorin (klubihinta 149,60€) ja vaihdoin paikoilleen. Alla pari kuvaa helpottamaan muiden vastaavaa rojektia.

Kuvassa merkitty muoviklipsi lukitsee moottorista tulevan tangon läpän varsiin. Ei liiallista voimankäyttöä

Nyt kun aikaa oli hain Järvenpäästä Mäkelän autosta uuden askelmoottorin (klubihinta 149,60€) ja vaihdoin paikoilleen. Alla pari kuvaa helpottamaan muiden vastaavaa rojektia.

Kuvassa merkitty muoviklipsi lukitsee moottorista tulevan tangon läpän varsiin. Ei liiallista voimankäyttöä


Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Re: Aut. ilmastoinnista
Jatketaanpa vanhasta aiheesta jos joku osasi kertoa olisko kyse samasta asiasta.
Itselläni on myös kuulunut tuota naksetta tuolta apparin jalkatilasta ajoittain. Nyt on tehnyt talvella pari kertaa sen että matka-ajossa ilmastointi alkaa puhaltamaan ilmaa yht'äkkiä kovempaa mutta kun pitäisi olla viileämpää niin onkin lämmintä ilmaa.
Ilmastointi ei anna virheilmoja, aineet on ok.
Onko kukaan saanut millään rasvaustoimella/korjauksella tuota toimimaan vai kanattaako samantien tilata uusi motoori ennenkuin avaa sen keskikonsolin kyljen?
Itselläni on myös kuulunut tuota naksetta tuolta apparin jalkatilasta ajoittain. Nyt on tehnyt talvella pari kertaa sen että matka-ajossa ilmastointi alkaa puhaltamaan ilmaa yht'äkkiä kovempaa mutta kun pitäisi olla viileämpää niin onkin lämmintä ilmaa.
Ilmastointi ei anna virheilmoja, aineet on ok.
Onko kukaan saanut millään rasvaustoimella/korjauksella tuota toimimaan vai kanattaako samantien tilata uusi motoori ennenkuin avaa sen keskikonsolin kyljen?
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Re: Aut. ilmastoinnista
Vinkki kesähelteille. Jos ilmastointi puhaltaa kuumaa kylmän sijaan niin napsauttaa Muksun kuvassa olevan klipsun pois ja säätää lämpötilan käsin sopivaksi. Toimi ainakin minulla viimekesänä. Tosin helteistä ei ollut tietoakaan ja aika-ajoin hytissä oli aika viileetä 
Öljyäminen ja muu voitelu ei ainakaan mulla tuottanut korjaavaa tulosta.

Öljyäminen ja muu voitelu ei ainakaan mulla tuottanut korjaavaa tulosta.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Re: Aut. ilmastoinnista
Kiitoksia tiedosta. Tulihan se uteliaisuuttaan tutkittua ja ei tosiaan ole siitä vaikeimmasta päästä vaihtaa kuten ylempänä on todettu. Pitänee vaihtaa tuo motoori ennen kesää. Itellä se sentään alkoi puhaltaa kylmää kun naputti sen aivan kylmimmälle asennolle. Siinä oli vaan se "vika" että silloin se alkoi kierrättämään ilmaa auton sisällä -> kostealla kelillä ei kärin hauskaaMike Hunt kirjoitti:
Öljyäminen ja muu voitelu ei ainakaan mulla tuottanut korjaavaa tulosta.

Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Re: Aut. ilmastoinnista
uusi askelmoottori ollut jo tovin paikallaan ja hyvin toimii; ihanasti saa nyt kylmääkin sisään.
Alkoi vaan askarruttaa mikä siinä paketissa että mikä siinä mättää kun selkeesti se moottori yrittää liikuttaa vipuja. Ei kun paketti auki ja tutkailemaan itseäni viisaamman seurassa. Rattaat (se musta muoviosuus) olivat kaikki ehjät ja pyörivät aivan kuten pitää. Seuraavaksi sähkömotoorin tarkistus ja lopputuloksena että täysin ehjä??? Paketti takaisin kasaan ja kokeillaan mitenkäs toimii vaan eipäs enään liikkunut vipu. Pienten kommellusten jälkeen huomattiin että aina kun kiristää sen sähkömoottorin siihen rataspakettiin niin silloin jumittaa. Hieman kun ruuveja löysää niin moottori toimii täysin. Lisää tutkailua niin selvisi että kun kiristää sähkömoottorin kiristysruuvit normikireyteen niin moottorista tuleva akseli vääntyy jonkin verran ja painuu aivan kiinni ensinmäiseen rattaaseen ja tarvittava pieni klappi jää uupumaan eikä näin ollen moottori jaksa vääntää.
Lopputuloksena laitettiin siihen alemman moottorin kiinnitysruuvin kohdalle moottorin ja rataspaketin väliin lukkoprikka eikä kiristetty liian tiukalle niin saatiin täysin toimiva moottori
. Hieman rasvaa myös rattaisiin ja öljyä akselille siinä samalla. Siihen ei nyt sitten into rittänyt että olis tutkinut mihinkä oli tullut väljää että moisen teki.
Alkoi vaan askarruttaa mikä siinä paketissa että mikä siinä mättää kun selkeesti se moottori yrittää liikuttaa vipuja. Ei kun paketti auki ja tutkailemaan itseäni viisaamman seurassa. Rattaat (se musta muoviosuus) olivat kaikki ehjät ja pyörivät aivan kuten pitää. Seuraavaksi sähkömotoorin tarkistus ja lopputuloksena että täysin ehjä??? Paketti takaisin kasaan ja kokeillaan mitenkäs toimii vaan eipäs enään liikkunut vipu. Pienten kommellusten jälkeen huomattiin että aina kun kiristää sen sähkömoottorin siihen rataspakettiin niin silloin jumittaa. Hieman kun ruuveja löysää niin moottori toimii täysin. Lisää tutkailua niin selvisi että kun kiristää sähkömoottorin kiristysruuvit normikireyteen niin moottorista tuleva akseli vääntyy jonkin verran ja painuu aivan kiinni ensinmäiseen rattaaseen ja tarvittava pieni klappi jää uupumaan eikä näin ollen moottori jaksa vääntää.
Lopputuloksena laitettiin siihen alemman moottorin kiinnitysruuvin kohdalle moottorin ja rataspaketin väliin lukkoprikka eikä kiristetty liian tiukalle niin saatiin täysin toimiva moottori


Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
- "Ruisku"
- Viestit: 107
- Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46
Re: Aut. ilmastoinnista
Itsellä samoja vaivoja ilmastoinnin kanssa, jää usein kylmälle tai kuumalle ja saattaa puhaltaa esim jalkoihin vaikka laittaa tulemaan päin kasvoja.
Eli ilmeisesti tuo askelmoottorin vaihto voisi auttaa. Viime kesänä jo painin asian kanssa sen verran, että koitin ohjainyksikön vaihtoa sekä tarkastutin aineet.
Mikä on nykyinen hinta 9-3 vm 2000 ja varaosanumero?
Eli ilmeisesti tuo askelmoottorin vaihto voisi auttaa. Viime kesänä jo painin asian kanssa sen verran, että koitin ohjainyksikön vaihtoa sekä tarkastutin aineet.
Mikä on nykyinen hinta 9-3 vm 2000 ja varaosanumero?
Re: Aut. ilmastoinnista
Niitä askelmoottoreita on kaksi. Toinen on ilmaseosläpän ja säätää lämpötilaa ja toinen säätää ilmavirran suuntaa puhalletaanko jaloille, laseilla vai naamalle. Oireiden perusteella sinulla oireilee molemmat.mvalopaasi kirjoitti:Itsellä samoja vaivoja ilmastoinnin kanssa, jää usein kylmälle tai kuumalle ja saattaa puhaltaa esim jalkoihin vaikka laittaa tulemaan päin kasvoja.
Eli ilmeisesti tuo askelmoottorin vaihto voisi auttaa. Viime kesänä jo painin asian kanssa sen verran, että koitin ohjainyksikön vaihtoa sekä tarkastutin aineet.
Mikä on nykyinen hinta 9-3 vm 2000 ja varaosanumero?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
-
- "Ruisku"
- Viestit: 107
- Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46
Re: Aut. ilmastoinnista
Joo. No sais nyt sen lämpötilankin kohdilleen niin jo pärjää.
Re: Aut. ilmastoinnista
[Mainos]
Minulla on ylimääräisenä automatti ilmastointipaketin kaikki osat, mukaanlukien ehjät säätömoottorit.
YV:llä saa yhteyttä jos kiinnostaa...
Minulla on ylimääräisenä automatti ilmastointipaketin kaikki osat, mukaanlukien ehjät säätömoottorit.
YV:llä saa yhteyttä jos kiinnostaa...
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."