Saabia ostamassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Isäni on saabisti. Minäkin olin saabisti, mutta hurahdin jostain kumman syystä kaksi vuotta sitten ranskalaiseen.
Olen nyt vaihtamassa tuota ranskalaista ropposta autoon.

Mitä pitäisi huomioida "ysisatasta" ostettaessa?
Vuosimalli voisi olla 85-90.

Mitä arvelette seuraavasta ajopelistä?:

http://autotalli.fi/crometapp/product/c ... g=48256013

Kiitos kaikille, jotka jaksavat vaivautua! :)
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

En...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...ole aivan vakuuttunut kyseisen autoliikkeen autoista kilometrien suhteen, hintakin on vähän yläkanttiin...

Kaikesta huolimatta kelpo vehkeitä noi vanhat satkut. Kannatta tutkia melko huolella pyöräkotelot ja peräkontti (myös maton alta). Tekniikka lienee noilla kilometreillä kunnossa (jos pitävät paikkaansa, kysy todisteita), mutta onneksi myyjä on liike, helpompi "tapella vastaan" kuin yksityinen, jos heti jotain ilmaantuu...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Kiitos nopeasta vastauksesta!
Hinta yläkanttiin? Ovatko ne niin halpoja??? 8O

Onko muuten totta, että saabin 5-vaihteinen laatikko olisi heikko juuri 5. vaihteen osalta siksi, että sillä vedätellään kaupungissa alle 60km/h nopeudella?
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Olen joskus vastannut täällä tähän tapaan: http://www.vippet.net/jari/saab99/900opas.html
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Itse suosittelisin käyttämään 5vaihdetta 80nopeudesta alkaen.
Ari 1622
scania-vabis
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: La Touko 08, 2004 17:37
Paikkakunta: Helsinki

Saabin ostamisesta

Viesti Kirjoittaja scania-vabis »

Hae tuolta http://www.nettiauto.com - löytyi äsken yli 30 alle 1000 € saabia
Kyllä se pitää olla hieno, jos tonnin maksaa - mutta kun on kyseessä liike, hinnassa on varmaan pari sataa "ilmaa"

Muita todennäköisiä ruostekohtia ovat:

- Ovien alareunat
- Pyöränkaarien listat - niiden alla
- Takakontti varapyörän lähellä
- Akun alusta
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saabia ostamassa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Kyllönen kirjoitti:Vuosimalli voisi olla 85-90.
Tuollaisessa vuosimallihaarukassa kannattaa tiedostaa se tekninen ero vm 87 ja eteenpäin. Vai tuliko se vasta vuonna 88. Eli vanteiden pulttijaot muuttui, jarrut parani huomattavasti (samat jarrut kuin 9000?) ja käsijarru siirtyi etupyöristä takapyöriin. Näiden autojen hinnatkin on yleensä korkeampia.

Helpoiten erottaa vanhan ja uuden katsomalla vanteita: ennen vanteet ruuvattiin muttereilla, uudemmissa pulteilla. Jos on pölykapselit päällä, sitten vähän vaikeampaa :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Saabiko tonnilla?

Viesti Kirjoittaja jariha »

scania-vabis kirjoitti:Hae tuolta http://www.nettiauto.com - löytyi äsken yli 30 alle 1000 € saabia
Kyllä se pitää olla hieno, jos tonnin maksaa
Saabiko tonnilla? Itse en jäisi liikaa tuijottamaan pelkästään auton hintaa. Vaikkakin omalta osaltani kyse on ollutkin tuplayseistä, niin olen lähtenyt liikkeelle tonnin kustannusarviosta. Ja kutakuinkin siinä haarukassa se on pysynyt nyt, kun noin puoli vuotta on mennyt. Per auto tietenkin. Ja katsastusmies kyllä kertoo korjaustarpeet, joita ei muuten voi nähdä.

Eli hankintahinta + puolen vuoden korjaus ja huoltokulut = 1000 euroa.

Pidän sitä realistisena vanhalle Saabille. Ja on huomattava rengastus ja vanteet, mikäli niillä on merkitystä. Kesärengassarja halpisrenkaita uutena 250 euroa (185/60), talvirenkaat vähän enemmän. Aluvanteet noin 200 euroa / sarja (Saabin käytetyt). Luca varmaan voi kertoa, miten hyvät renkaat voi saada halvalla (=ostamalla koko auton).

Eli autoa ostaessa kannattaa huomioida:
- milloin katsastettu, milloin seuraava katsastus?
- millaiset renkaat, millaiset vanteet?
- onko siinä jotain erikoista tai muuten hienoa, mitä juuri itsellesi haluaisit?

Niin ja kaverillahan se aina käy se mäihä, kun se saa hyvän autonsa (puoli-)ilmaiseksi, ei koskaan minulle...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllönen kirjoitti:Kiitos nopeasta vastauksesta!
Hinta yläkanttiin? Ovatko ne niin halpoja??? 8O

Onko muuten totta, että saabin 5-vaihteinen laatikko olisi heikko juuri 5. vaihteen osalta siksi, että sillä vedätellään kaupungissa alle 60km/h nopeudella?
Joo. Hinnat on pudonneet, mutta vähän ajetuista saatetaan pyytää kovempiakin hintoja.

Laatikko ei tosiaan kestä peräkärrin vetoa 5-vaihteella eikä tommosta alle 80km/h ajelua. Mistä sitten tiedät laatikon kunnon? No, vaihteet pysyy päällä ja 4- ja 5- vaihteilla laatikosta ei kuulu ulinaa. Ainakin omalla kokemuksellani 1, 2, ja 3-vaihteilla kuuluvat ulinat on enemmänkin ominaisuus, kuin vika. Jos sattuu vielä sellainen satku vastaan, jossa 2-vaihde ei rusahtele, kaupunkiajossa, olet löytänyt hyvän pelin. Pakkivaihteet rusahdus kytkettäessä on ominaisuus, koska pakki ei ole synkronoitu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Kiitos vastauksista!

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

http://www.nettiauto.com/viewCar.php?id_car=101568

Olisiko tuollaisessa otetta?

Niin, en hae itselleni pippelin jatketta, vaan käyttöautoa moneksi vuodeksi.

Mikä onkaan vanhojen ruiskujen kestävyys verrattuna kaasutinmalleihin?

Jäähdyttäjää ja lämmityslaitteen kennostoa saa varmaan alkaa uusimaan tuolla 300tkm:n paikkeilla?
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Saabukasta

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Tuo näyttää ihan hyvältä, ja jos vakionopeudensäädin toimii, niin siinähän on maantiekulkine vailla vertaa. Hinta on korkeanlainen, mutta kuten todettu, vähän ajetut 900:et eivät ole kovin yleisiä ja hyvinpidettyinä ei niitä tarvitse halvalla myydä.

Onhan ruiskussa enemmän komponentteja ja samalla vikaantuvia osakokonaisuuksia kuin kompaktissa kaasuttimessa, mutta K-Jetronic on ruiskussa suht. hyvää perustavaraa. Jos vikaa ilmenee, sen pystyy diagnosoimaan melko pitkälle ja parhaimmillaan korjaus on osan irroittamista ja uuden ruuvaamista. Ja kyllähän ruisku omaa terävämmän kaasuvastineen.

Tämä on täysin oma henk. koht. mielipiteeni. Nih.

P.S. Kaikille 900-saabisteille, huuhdelkaa se sisäilman suodattimen kouru. Se ei muuta tarvinnut kuin puutarhaletkua poistoletkun toiseen päähän (vasemman pyöräkotelon sivustalla) ja painetta - yököttävää kökköä tuli ulos ja vesi virtaa suorastaan huimaa vauhtia nyt.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Satkujen valtavan leveästä hintahaitarista on puhuttu paljon tällä foorumilla, ja tämäkin yksilö lisännee vettä myllyyn?

http://www.nettiauto.com/viewFullImage. ... 01625&up=N
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Täytyy vaan ihmetellä tuota Lucan esittelemää tapausta. Ei tuossa ainakaan kuvien perusteella voi pahasti astua paskaan, jos nyt vaan ei mene koeajamatta ostamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Täytyy vaan ihmetellä tuota Lucan esittelemää tapausta. Ei tuossa ainakaan kuvien perusteella voi pahasti astua paskaan, jos nyt vaan ei mene koeajamatta ostamaan.
Taisi olla hinta/laatu suhde kohdallaan kun auto on nyt myyty.

Tätäkin harkitsisin ennenkuin nelinumeroista hintaa maksaisin käyttösatkusta:
http://www.nettiauto.com/viewFullImage. ... img=245938
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

lucaf kirjoitti:Tätäkin harkitsisin ennenkuin nelinumeroista hintaa maksaisin käyttösatkusta:
http://www.nettiauto.com/viewFullImage. ... img=245938


"Kesäautoksi, hitsaustaitoiselle tai osiksi."

No jaa... en viitsisi sentään hitsausvehkeisiin tarttua...
Vastaa Viestiin