Polttaa lämppärin puhaltimen sulaketta
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Polttaa lämppärin puhaltimen sulaketta
Moi
Onko puhallin vaihtokunnossa, kun polttaa jatkuvasti sulaketta. Eli toimii jonkun aikaa ja sitten taas sulake vaihdettava. Lienee puhallin moottori kaputt vai voisko olla joku muu syy ?
Onko puhallin vaihtokunnossa, kun polttaa jatkuvasti sulaketta. Eli toimii jonkun aikaa ja sitten taas sulake vaihdettava. Lienee puhallin moottori kaputt vai voisko olla joku muu syy ?
MB 220 cdi A vm 2013
Tai sitten jos siihen on joskus vaihdettu uudemmanmallinen puhallin muovisella pyörällä, se saattaa olla liukunut akselilla jonkin verran alas. Hinkkaa siten kotelon pohjaa ja pyörii raskaasti->polttaa sulakkeen. Sen tosiaan pitäisi jo kuulla. (sinne pääsee kädellä konehuoneen puolelta suodatinta poistamalla, jos ei ole ilmastointia)
Tai hiilet / kollektorit loppu. Vaihda moottori ! Pääsin itse varaosa-auton omistajaksi juuri tästä syystä kun moottori poltti sulakkeita ja kaveri vaihtoi 30A sulakkeita kourallisen ennenkuin ...puff... sytty kojelauta sisältä tuleen ja meinas palaa koko talo sen vuoksi. Pari kymppikiloista sammutinta ku tyhjensi kojelaudan sisään niin tokeni...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Polttaa lämppärin puhaltimen sulaketta
Ääni vialliselle moottorille..........9-5 Nordic kirjoitti:Moi
Onko puhallin vaihtokunnossa, kun polttaa jatkuvasti sulaketta. Eli toimii jonkun aikaa ja sitten taas sulake vaihdettava. Lienee puhallin moottori kaputt vai voisko olla joku muu syy ?
Mun Aero -85 teki saman mutta ei edes kunnolla pyörähtänyt kun sulake meni.
Syyksi paljastu se että moottorin yläpäässä akselissa oleva lukitusfiiber oli kulunut eli reikä suurentunut niin paljon että ankkuri pääsi pystysuunnassa liikkumaan ja aiheuttamaan oikosulun. Siinä on joku pelliprikka ja jousikin, muistaakseni.
Paikallistin vian moottoriin silläkeinon että otin ritilän pois ja irrotin ap-johdot moottorista pois. Tein heittojohdot akusta suoraan ja kun oikosuljin niin välissä ollut sulake paukahti heti. Eli vika oli moottorissa.

Kun kokeilin aluksi pyörittää moottoria siivistä ottamalla sisäilman suodatin pois niin en havainnut jäykkyyttä eli pyöri hyvin.

Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
90:ssä tuulettimen sulake on palanut jo useita kertoja sen jälkeen, kun vaihdoin uuden termostaatin 82 -> 88 asteiseksi viime syksynä. Vaihdon jälkeen sulakkeita alkoi palaa. Käsitääkseni puhallin ei edes pyörähdä.
Uudellla termostaatilla lämpötila elää mittarin mukaan huomattavasti enemmän. Tarkoitus vaihtaa pian 82 asteinen termostaatti tilalle kesäksi. Talven aikana auto oli pois käytöstä.
Olisiko vika kuitenkin sähkötuulettimessa?
Uudellla termostaatilla lämpötila elää mittarin mukaan huomattavasti enemmän. Tarkoitus vaihtaa pian 82 asteinen termostaatti tilalle kesäksi. Talven aikana auto oli pois käytöstä.
Olisiko vika kuitenkin sähkötuulettimessa?
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Kummasta puhaltimesta nyt puhutaan . Sisätilan- vai syylärinpuhaltimesta???
Otsikossa on että sisätilan mutta.... 


----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147