99 B-Moottori ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Kukko-99
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 18:13
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kukko-99 »

Kiitokset pikaisesta vastauksesta :D . Itsellä on -83 vuoden 99, ja siinä on erillinen öljyntäyttöputki punaisella mittatikulla.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minulla on 99 -82:ssa korkki venttiilikopassa:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... 3441_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Mulla kasinelonen tuplis ja siinä on venakopassa öljykorkki. Eli on aikas lailla hajontaa tuossa jutussa.
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Sitähän ei tiedä, mitä näihin on vaihdeltu. H-koneissa korkki oli 81-82. :wink:
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Niin no, eihän noista varmaks tiedäkään, vanhoista vehkeistä.
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Vuosimallin -82 esitteessä öljykorkki kannessa, mutta -83 esitteessä erillisen putken päässä. Turbon -83 esitteessä on venttiilikoppa musta ja vauhtiviivat kirkkaat. 16-venttiilinen tuli mallivuoden -84 aikana ja ne taitavat olla kaikki mustia. Mene jo otsikon ulkopuolelle, mutta menköön. :)

RJK
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Ok, mun autoon taidettu vaihtaa vanhempi kone sitten.
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

H-koneissa mallivuosi helppo tarkistaa moottorin sarjanumerosta.
Alemman rivin ensimmäisenä pitäisi olla kirjain.
E = mallivuosi 1984.

RJK
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Kiitti, pitänee tarkistaa tuo.
edit; tuollainen merkintä löytyi mun koneesta:
B201.1.C01M
E050267

Jos nyt joku ystävällinen sielu vois vähän selventää tuota :)
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

B201.1.C01M
E050267
Ylärivi kertoo moottorin ominaisuuksia.
Tuon 84-mallin tarkkaa listaa ei ole esillä, mutta 85-mallin perusteella arvaisin:

B = bensiini
20 = moottorin tilavuus 2,0 l
1 = yksi nokka-akseli
1 = Saab 99
C = yksi kaasutin
0 = ilman nakutusilmaisinta
1 = Eurooppaan tarkoitettu malli (ruotsalaisille oli oma = 2)
M = manuaalivaihteistoon yhdistettävä

Alarivin E = mallivuosi 1984, kuten alustanumeroissakin.
Loput numerot = juokseva sarjanumero, yhteinen siis 99/90 ja 900.

Ensimmäinen moottorin sarjanumero on 000201.
Viimeistä ei minulla ole tiedossa enää tälle vuosimallille, mutta sen voi arvioida autojen tuotantoluvuista.
Ysiysejä tehtiin 15028 ja satkuja 87146 vuosimallia 1984.
Moottoreita tehtiin myös vaihtomoottoreiksi jonkun verran.

Autosi moottori on siis tuotannon puolivälistä vuodenvaihteen 83/84 tienoilta. Sylinterikansi on siihen vaihdettu vanhemmasta mallista.

RJK
#1757
99 -84 4D
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

No siinäpä tuli tietoa. ISO kiitos. :)
Vastaa Viestiin