T16 -Koneen mystisen kolinat. Hyviä neuvoja tarvitaan...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

T16 -Koneen mystisen kolinat. Hyviä neuvoja tarvitaan...

Viesti Kirjoittaja frost »

Olen tuonne projektit -osioon kirjoitellut OG-satkuni konerempasta. No nyt kone on kasassa, ainut vaan että jostain alkaa abt 1500rpm kierroksilla kuulua kolinaa/naputusta, tätä jatkuu aina 3500rmp asti jolloin ääni ikään kuin häviää, tai sitten katoaa muun melun sekaan. Etenkin silloin kun painaa nopeasti kaasua niin tämmöistä esiintyy. Vaikkapa 4000rpm kierroksilla runttaat isosti kaasua niin pitää melkoisen rääkäisyn, joka ei kuulosta kauniilta. Sanoisin että ääni kuuluu kaikkein selvimmin 1500rpm kiekoilla.

Hauskaa tässä on se, että samantyylistä ääntä kuului myös ennen koneremppaa, mutta nyt rempan jälkeen ääni kuuluu vain voimakkaampana ja alkaa jo alemmilla kierroksilla :roll:
Itse epäilin että venttilien painimet olisi sököt. Mutta koneeseen on kuitenkin vaihdettu ässän kansi mukaanlukien nokat ja paininkupit. Painimet testasin siten että irroituksen yhteydessä heitin roskiin ne, jotka pystyi sormivoimin puristamaan kasaan, näitä oli neljä kappaletta. Puuttuvat neljä otin sitten alkuperäisestä kannesta. Eli nyt tässä kompleksissa on sekä -91 ässästä että -87 täyspainesesta otettuja painimia sekaisin, ei kai tuo voi vaikuttaa omituisten äänien syntyyn?

Vian kartoittamiseksi olen vaihtanut ketjunkiristimen, ei vaikutusta. Kokeilin myös sitä että painan laahainta räikän jatkovarrella kiristimen reiästä koneen ollessa käynnissä, ei vaikutusta. Irroitin ohjaustehostimen hihnan, ei vaikutusta.

Rempan yhteydessä alakertaan vaihdettiin laakerit ja ainakin silmämääräisesti siellä näytti kaikki olevan kunnossa. Epäilin myös sitä että olenko unohtanut kiristää jonkun runkolaakeripukin tai kiertokangen alapään... no jos näin olisi niin kai tuo laite olisi jo levinnyt totaalisesti?

Nyt on siis kaikki mahdolliset kokemusperäiset vinkit tarpeen, kun näyttää ettei tavallinen järkeily riitä tuon ongelman paikantamiseen/ratkaisuun.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

onko se oikein siis kunnon kolinaa, vai pelkästään naputusta
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Moottorin äänimaailmasta tipsi:
Esim. kaikki tietää miltä kuulostaa naputtava venttiili, eikös tiedäkin?
Jakopäässä on välitykset 1:2. Moottorin alakerrasta tuleva naputus kuuluu kaksinkertaisella tiheydellä verrattuna venttiilikoneiston ääneen, esim. mäntä tai kangen laakeri tms...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

painimet naputtaa...

melkeen pitäs olla varmasti toimivat, että vois epäillä muuta syytä.

ne saatta alkaa pitää ääntä ihan normiajossakin ja lähtee sitten jonkin ajan päästä pois, sillo ei kannata antaa vetoja kun naputtaa...

vois yrittää saada semmosen videoklipin missä on kaikki painimet jumissa. on meinaan dieselmäinen naputus :lol:
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

..

Viesti Kirjoittaja frost »

Jampan kysymykseen:
Kyllä sitä melkein kolinaksi voi sanoa, etenkin sitä ääntä mikä kuuluu tuossa 1500rpm tietämillä. Mitään perinteistä venttiilin napsetta se ei ole.

Puitiin tätä homma tuolla ircin puolella ja f-19 totesi että ne paininkupit
saa purettua vieläkin pienemmiksi mitä minä luulin ja mitä olen tehnyt. Itsehän en siis tehnyt muuta kuin koputtelin ne pienet painimet pois kuppien sisältä, mutta kuulemma ne painimetkin saa avattua sillei että lentelee kuulia ja jousia pitkin tallia. Pitää huomenna käydä irroittamassa painimet vielä kerran ja purkaa ihan kappaleiksi. Onko kukaan purkanut -91 satkusta noita painimia? Kun pyörittelin noita painimia käsissäni niin ässästa otetut näytti siltä että niitä ei saa auki, kun taas noi alkuperäiset ja vanhemmat näyttivät "avattavilta".... :roll:
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tuossa on pitkä ketju jossa jutustelua painimista, ja ketjun loppupäästä taitaa vielä löytyä linkki läpileikkauskuvaan Hydraulipainimesta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=painimet

Itse en enää mielelläni pura painimen sisäosaa, paitsi ehkä todella varovaisesti. Murjomani painimen sisäosan lukitusprikka levisi ajossa ja palaset tukkivat kupin, ja nokka hakkasi kupin kuopille.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

jos se on kolinaa, niin en kyllä uskoisi että se venttiilinpainimista tulisi.
kannattaa mielumin ostaa vaikka motonetista uusia painimia, vaikka puolet alkuun, ja katsoa tapahtuuko mitään muutosta niillä.
voisiko esim vauhtipyörä tai joku muu osa olla löysällä? :roll: tuo oli kyllä ihan hatusta vetästy ehdotus.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
käretön
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 20:20
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja käretön »

mittasikko pytyn välyksen? jos on valeät niin yläkuolokohdassa männän vaihtaessa suuntaa männän helma pääsee naputtamaan!!??esim. liika hoonaus tekee hallaa! :oops:
050-5376057
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Remppasitte siis koneen.. mittasitteko, että kampiakselin laakerikauloja ei ole koneistettu aiemmin alikokoon? Meinaan kuullostaa aikas kivalle kun on kiertokangen kauloja yksi tai useampi koneistettu ja sinne survoo stanukokoiset laakerit...

Ja ei, en usko että ääni tulee ainakaan sylinterin ja männän välisestä sovituksesta(vaikka sitä ehdotettiinkin), jos tulisi(kuten takomäntäisessä koneessa on kylmänä suuri välys), niin se kuuluisi vain kylmänä.

Entä vaihdoitteko kiertokangen yläpään helat remontissa? Meinaan niiden ääni on oman kokemuksen mukaan "naputusmaisempi" kuin kiertokangen alapään laakerin kolina, mutta "kolinamaisempi" kuin venttiilin naputus..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

..

Viesti Kirjoittaja frost »

Näyttää siltä että koneen nosto on edessä, taas. Ajelin tuolla noin 150km ja hyvinhän se toki toimii, mutta kolinaa kuuluu. Jännä juttu että jos antaa auton liukua moottorijarrutuksella niin ääntä ei kuulu mutta jos ihan pikkusen koskettaa kaasupoljinta niin kälätys alkaa saman tien. Toisaalta taas jos kaasun painaa pohjaan ja alkaa väännättämään niin ääntä ei kuulu :roll: Kerran käyttelin konetta kylmänä ilman tehostimen ja laturin hihnoja ja ääni mukamas ei silloin kuulunut, no tietysti vaihdoin toisen laturin, mutta sekään mitään auttanu. Äsken otin kuumasta koneesta hihnat pois ja eihän se ääni mihinkään ollut kadonnut. PCS:llä kävin näyttämässä ja pakokaasuja mittauttamassa, eipä ollu päästötkään kohdillaan ja arvelivat kolinan kuuluvan alakerrasta.

Nyt pitää sitten toivoa että alakerrassa olisi joku helposti havaittava vika tai muutenhan tässä alkaa olemaan mielenterveys koetuksella...

Myrkky:
Katsoin yhdestä vanhasta laakeriliuskasta ja siinä oli merkintä "STD". Eli kaikkia vanhoja liuskoja en tarkistanut, voi siis olla että joku kaula on hiottu.. Kiertokangen yläpään heloja ei vaihdettu. Mutta en oikein usko että tämä johtuisi siitä, on tämä uusi ääni sentään tyystin erilainen kuin ennen koneen avausta kuulunut räpätys.
Puristukset mittasin heti kun selvisi että kone pitää kolinaa. Pytyissä 2,3 ja 4 oli 10bar tuntumassa ja ykköspytyssä tasan 11bar.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Viikonloppuna taas irroitin ja purin koneen. Kiertokankien laakerit vaikutti olevan ok, mutta runkolaakerit oli väljät 8O ... Eli melko varmasti kampiakselin kaulat on hiottu alikokoon ja kun laitoin sinne std -kokoiset laakerit niin senhän tietää että klappia on :roll: Maanantaina vein männät, lohkon ja kampuran koneistamolle. Saavat siellä mittailla että onko palikat vielä kuosissa ja katella oikean kokoiset laakerit. Ehkä viikonloppuna saan koneen taas kerran paikoilleen. Saahan nähdä millaista ryminää sieltä siten alkaa kuulua
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Kone naksahti viikonloppuna paikoilleen ja lähti jopa käyntiin. Tällä kertaa ei kuulunut kolinoita eikä muitakaan ihmeellisiä sivuääniä. Pienen koeajon perusteella kone tuntuu pelaavan erittäin hyvin.
Mutta onko kellään kokemusta vaihteensiirtotangon stefan vaihdosta? Tämän toisen koneen noston yhteydessä vaihdoin sen uuteen ja nyt vaihteet on melko jäykät, tai jopa todella jäykät.... :roll: No jospa se vain on niin uutuuden jäykkä ja siitä sitten ajan kanssa herkistyy...
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Minä vaihdoin autooni vaihteensiirtäjän stefan äskettäin... Vaihteiden päällemeno ja tuntuma parani huomattavasti. Tuo vaihto-operaatio vaan on kone paikallaan erittäin vittumainen :(. Koko keskustelu: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=56659
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Vaihteensiirtäjä on herkistynyt ihan itsekseen. Taisi olla vain stefassa pientä uutuuden jäykkyyttä.
Viime torstaina käytin satkua katsastuksessa ja leima tuli ekalla yrittämällä 8)
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Vastaa Viestiin