Tässä on tuo projekti valmistunut viittä vaille leimakuntoon ja käyttelin sitä pihalla juuri. Sytkä oli säädetty turhan myöhäiselle ja kun korjasin sen, joutokäynti tietysti nousi. Nyt onkin sitten ongelmana, että kierroksia ei saa tarpeeksi alas
T8: tyhjäkäynti ja kulkupolitiikka
T8: tyhjäkäynti ja kulkupolitiikka
Moro!
Tässä on tuo projekti valmistunut viittä vaille leimakuntoon ja käyttelin sitä pihalla juuri. Sytkä oli säädetty turhan myöhäiselle ja kun korjasin sen, joutokäynti tietysti nousi. Nyt onkin sitten ongelmana, että kierroksia ei saa tarpeeksi alas
Tarkistin kaasuläpän rajoitinruuvin, ei mene läppä kiinnemmäksi. Lisäsilmaluisti on lämpimänä täysin kiinni, eli ihan oikein toimii. Tyhjäkäynnin säätöruuvin ruuvasin aivan pohjaan mutta säätöala ei riitä, kiekat on jossain 1500 paremmalla puolella. Voisiko jossain olla isohko piilevä ilmavuoto? Ilmeisiä paikkoja ei nyt tullut havaittua.
Tässä on tuo projekti valmistunut viittä vaille leimakuntoon ja käyttelin sitä pihalla juuri. Sytkä oli säädetty turhan myöhäiselle ja kun korjasin sen, joutokäynti tietysti nousi. Nyt onkin sitten ongelmana, että kierroksia ei saa tarpeeksi alas
Viimeksi muokannut Hessu, Pe Touko 18, 2007 07:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täytyy etsiskellä huomenna paremmin. Tuon suuruinen vuoto edellyttää kyllä varmaan jotain 10mm luokkaa olevan letkun irti oloa ettei ihan mistään pikku halkeamasta liene kysymys (jos nyt vika on tässä ollenkaan). Toinen juttu joka hiukan viittaa suurta ilmavuotoa vastaan, oli se että seokset olivat kutakuinkin kohdallaan tyhjäkäynnillä.
Riittää ihan normaali alipaineletkun reilu halkeama, ja jos tyhjäkäynnillä on seokset kohdallaan, niin tiedätkö sit mitä ne on kierroksilla/ahdoilla?Hessu kirjoitti:Täytyy etsiskellä huomenna paremmin. Tuon suuruinen vuoto edellyttää kyllä varmaan jotain 10mm luokkaa olevan letkun irti oloa ettei ihan mistään pikku halkeamasta liene kysymys (jos nyt vika on tässä ollenkaan). Toinen juttu joka hiukan viittaa suurta ilmavuotoa vastaan, oli se että seokset olivat kutakuinkin kohdallaan tyhjäkäynnillä.
T8 on mekaanisella ruiskulla.hatami kirjoitti:katso onko ruiskun kaikki maadoitukset kiinni ja ettei ole johtoja poikki.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Joo... ratkesi tämäkin homma eilen sitten, eli kaasuvivun vaimennin vai miksikä sitä kelloa pitäisi kutsua, otti vastaan eli pohjasi. Sitä kun vähän säädeskeli kauemmas niin tuli hyvä
Tästä päästäänkin sitten seuraavaan ongelmaan eli ahtoja tulee (2/3 keltaiselle oman mittarin mukaan) mutta tehoa ei. Meno on ehkä jotain tavallisen kaasarisatkun luokkaa. Sehän onkin varmasti helppo korjata
Puristukset joka pytyssä 10...10,5 bar. Ruiskun palikat ja ahdin on otettu toisesta moottorista jossa ollessaan kulkupolitiikka oli ok. Täytyy sytkää koettaa pyöritellä mutta seuraavaksi vissiinkin sitten lambdan asennus niin tietää vähän mitä koneessa tapahtuu.
Tästä päästäänkin sitten seuraavaan ongelmaan eli ahtoja tulee (2/3 keltaiselle oman mittarin mukaan) mutta tehoa ei. Meno on ehkä jotain tavallisen kaasarisatkun luokkaa. Sehän onkin varmasti helppo korjata
onko ahtoja paljon enemmän kuin missä peruspaineet on? Testaa vaikka isolla vaihteella vetämällä ja kun ahdot ovat piikissä niin painat jarrua. Tällöin painetten pitäisi pudota peruspaineille. Ja jos painee eivät putoa minnekkään niin tällöin värkki menee peruspaineilla kokoajan. Jos paineissa tapahtuu muutos niin sitten vain mittarilla tarkastelemaan peruspaineita ja täysahtoja.
Aikani takkusin arvalla tulevien ahtojen kanssa ja nyt aion napata pois koko apc purkin. Johto sarja enää alkuperäinen mitä en ole vaihtanut. Auto tekee vielä muijasta lesken kun joskus kesken ohituksen putoaa taas peruspaineille....
Aikani takkusin arvalla tulevien ahtojen kanssa ja nyt aion napata pois koko apc purkin. Johto sarja enää alkuperäinen mitä en ole vaihtanut. Auto tekee vielä muijasta lesken kun joskus kesken ohituksen putoaa taas peruspaineille....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Hessu kirjoitti:APC ei itse asiassa ole juuri nyt edes käytössä. Voisihan peruspaineita hiukan ruuvata ylöspäin mutta moottorin veto on jotenkin niin hataran tuntuista että täytyy perussyy ensin selvittää taikka tulee isompaakin remontin aihetta...
Tarkoittaako hatara nyppivää/aaltoilevaa tai vastaavaa.... Silloin voi olla vikaa jossain. Esim. sytkäpuolella. Omastakin oli alipainekellon kalvo halki. Tyhjäkäynti ja alavääntö parani huomattavasti. Peruspaineilla ei tehopuolelta kannata suurempia vikoja etsiä. Taatusti kulkee huonommin kuin kaasarisatku. Matalammalla puristussuhteella pitää saada ilmaa kunnolla keuhkoihin ennenkuin alkaa voimaa löytymään.
Mutta jos tosiaan on jotain selvää puutumista tai vaihtelua kiihtyvyydessä havaittavissa nii ei kannata hullutella vaan korjata se ensin pois.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Joo, koetan olla hieman analyyttisempi: Ensinnäkin alavääntö on tietysti aivan olematon mutta se lienee ominaisuus. Kun ahtoja sitten tulee, kone piristyy hieman mutta vääntö tulee tosiaan hiukan aaltoilevasti ja jollain kierrosalueella (ehkä 4000 paikkeilla )esiintyy hyvin lievää nyppimistä/pätkimistä. Ali/ylipainekellon testasin jossain vaiheessa että oli ehjä. Pitää miettiä jos uhraisi yhden lambdan mutterin ja hitsaisi sen tuohon downpipeen. Samaten asennusta odottaa asteikollinen ahtopainemittari.
Iso ilmavuoto jossakin aika ilmeisesti, joka on kompensoitu ruuvamalla seoksia isommalle. Muutamia kohteita, joissa ite törmänny vuotoihin:
- egr:n kiinnityslaippa imusarjaan
- rikkinäiset alipaineletkut
- rikkinäiset kellot (bypass, erg ja virranjakaja)
- rikkinäiset kumirutut imuputkissa
- katkenneet ahtoputket
- irronneet ahtoputket
- haljenneet ic:t
- huonosti laitettu määräjakajan päälle tuleva kumiklutsi
- venakopan huohotuksen kumi
- irronnut huohotinletku
- huohotinputken liitoskohdan tiivistekumi imuputkeen (900 turbot -86 lähtien)
- huonosti laitettu öljytikku
EDITTIÄ:
kappas perhana oli jo vuoto selvinnyt.
Tuosta huonosta kulkupuolesta semmosta, että omakohtaista kokemusta 99turbon kanssa. Maantiellä ei kulkenut kunnolla loivassa vastamäessä. Jos halusi pitää matkavauhtina 110km/h, ahtopaineviisari kiipesi 0,3-0,4baariin ja auto tuntui nykivän. Samoin pintakaasukiihdytys 100-120km/h vaati melkein täydet ahtopaineet. Virittelin itelleni ohjauspainemittarin ja tutkin paineet. Ohjepaineet on 3,4-3,8 baarin luokkaa, ja mittasin paineeksi muistaakseni 5,5bar! Tuo korkea painehan vastustaa määräjakajan lautasen nousua. Moottori siis kävi laihalla. Korjasin ohjauspaineen ja sompailin aikani seosruuvin kanssa tuolla projektikertomuksessani. (Eräät hemmot hajoili meikän kokeiluihin samalla:) ). Sain kuin sainkin ajokin kulkemaan mukavasti. Eräs kiva lisä ongelmiin oli löysälle jäänyt suuttimenputki... Ei vuotanut tyhjäkäynnillä, mutta ilmeisesti ajovauhdeissa kävi vuotamaan. Kiristäminen korjasi koneen toimintaa selvästi. Nyt kevyt kiihdytys 100-130km/h tapahtuu ahtoviisarin pysyessä alipaineen puolella. Kone siis saa soppaa ainaskin riittävästi.
- egr:n kiinnityslaippa imusarjaan
- rikkinäiset alipaineletkut
- rikkinäiset kellot (bypass, erg ja virranjakaja)
- rikkinäiset kumirutut imuputkissa
- katkenneet ahtoputket
- irronneet ahtoputket
- haljenneet ic:t
- huonosti laitettu määräjakajan päälle tuleva kumiklutsi
- venakopan huohotuksen kumi
- irronnut huohotinletku
- huohotinputken liitoskohdan tiivistekumi imuputkeen (900 turbot -86 lähtien)
- huonosti laitettu öljytikku
EDITTIÄ:
kappas perhana oli jo vuoto selvinnyt.
Tuosta huonosta kulkupuolesta semmosta, että omakohtaista kokemusta 99turbon kanssa. Maantiellä ei kulkenut kunnolla loivassa vastamäessä. Jos halusi pitää matkavauhtina 110km/h, ahtopaineviisari kiipesi 0,3-0,4baariin ja auto tuntui nykivän. Samoin pintakaasukiihdytys 100-120km/h vaati melkein täydet ahtopaineet. Virittelin itelleni ohjauspainemittarin ja tutkin paineet. Ohjepaineet on 3,4-3,8 baarin luokkaa, ja mittasin paineeksi muistaakseni 5,5bar! Tuo korkea painehan vastustaa määräjakajan lautasen nousua. Moottori siis kävi laihalla. Korjasin ohjauspaineen ja sompailin aikani seosruuvin kanssa tuolla projektikertomuksessani. (Eräät hemmot hajoili meikän kokeiluihin samalla:) ). Sain kuin sainkin ajokin kulkemaan mukavasti. Eräs kiva lisä ongelmiin oli löysälle jäänyt suuttimenputki... Ei vuotanut tyhjäkäynnillä, mutta ilmeisesti ajovauhdeissa kävi vuotamaan. Kiristäminen korjasi koneen toimintaa selvästi. Nyt kevyt kiihdytys 100-130km/h tapahtuu ahtoviisarin pysyessä alipaineen puolella. Kone siis saa soppaa ainaskin riittävästi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kiitoksia neuvoista! Kyllähän se epämääräinen seos on ollut päällimmäisenä mielessä kun tuota ongelmaa pohdin. Ruiskun osia asentaessa tulikin jo se op-säätimen messinkitulppa porattua eli säätö on helppoa. Olikos se niin että ruuvia auki, niin seos rikastuu? Toisin sanoen op-säädin olisi männän päältä paluupuolelle vuotavan bensan kuristimena ja säätöruuvi painaa virtausta rajoittavaa kalvoa.
Suuttimet on putsattu paineilmaa, polttoöljyä ja ultraäänipesuria käyttäen. Ainakin yhdessä suuttimessa oli aluksi ilmeisesti törkyä (ei pitänyt sitä ruohopillin ääntä kun puhalsi ilmaa läpi) mutta tuli kyllä kuntoon.
Suuttimet on putsattu paineilmaa, polttoöljyä ja ultraäänipesuria käyttäen. Ainakin yhdessä suuttimessa oli aluksi ilmeisesti törkyä (ei pitänyt sitä ruohopillin ääntä kun puhalsi ilmaa läpi) mutta tuli kyllä kuntoon.
Jaahas, pitihän sitä sitten heti kokeilla, eli op-säädin irti ja ruuvista 3/4 kierrosta auki. Tyhjäkäynnin seosruuvia vastaavasti hiukan laihemmalle. Johan tuli vetoa eri malliin
Vaikea sanoa, miten paljon mutta vääntökäppyrä on takapuolidynon perusteella suunnilleen sellainen kuin kuuluukin. Täytyy jatkaa säätöä ja ahtojen nostoa kunhan saa lambdan kiinni.
Jahas. Enpä tiennytkään että sen messinkitulpan alla on joku ruuvikin. Meikäläinenhän sääti tuota perinteiseen k-jettityyliin lyömällä tuurnalla sitä bimetallijousen kiinnityspistettä sisempään siinä säätimen rungossa.
Pitänee joku päivä tehdä tarkempia tutkimuksia yhdelle rikkonaiselle ohjauspainesäätimelle (kalvo vuotaa) ja katsoa mikä temppu vaikuttaa mihinkin asiaan tuolla säätimen sisällä.
Pitänee joku päivä tehdä tarkempia tutkimuksia yhdelle rikkonaiselle ohjauspainesäätimelle (kalvo vuotaa) ja katsoa mikä temppu vaikuttaa mihinkin asiaan tuolla säätimen sisällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01