Lastutus? Digituning lastu poistettu!
Tuo maksimipaineen arvioiminen mittaamalla taitaa olla T7 moottorissa hieman hankalaa, olosuhteet kun näyttävät vaikuttavan niihin melko tavalla. Hetkellinen kertamittaus taitaa olla lähinnä suuntaa antava. Mielestäni tuo 0,55 menee vakiosoftalla helposti, jos olosuhteet ovat sopivat. Itselläni on 9-3 matalapaineturbo T7-koneessa Saabin oma viriboksi (170 hv). Maksimipaineet ovat puolentoista kuukauden sisällä vaihdelleet välillä 0,7 - 0,95.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Keskiviikkona testataan uutta softaa
Halusivat vielä testata keskiviikkona uutta softaa. Jos ei tapahdu muutosta, auto palautuu vakioksi.
Oulun AutoÅstrom tarjosi 1200 euroon virallista Saabin 185hp:n lastua. Ei enää niin paha hinta ja tuleepa uudet tulpatkin kaupan tekijäiseksi:)..
Oulun AutoÅstrom tarjosi 1200 euroon virallista Saabin 185hp:n lastua. Ei enää niin paha hinta ja tuleepa uudet tulpatkin kaupan tekijäiseksi:)..
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Virisoftasta ja by-pass venttiilistä
No tämä virisoftan sopivuus -asia jäi vielä hieman avoimeksi asiaksi ja kaveri siinä AutoÅstromin huoltotiskiltä aikoi selvitellä asiaa ja ilmoitella minulle, mutta soittoa ei vielä tänään kuulunut.Saab-man kirjoitti:Eikös tuo 185 hv:n viritys ollut vm. -01 eteenpäin? 2000 vuosimalliin oli mielestäni 190 hv:n boksi. Tuota 185 hv:n boksia (-01) saa huomattavasti halvemmallakin... sopivuudesta en osaa sanoa.
Testasin autoni By-Pass venttiiliä itsekin puhaltamalla/imemällä ja näyttäisi, että siinä jotain pientä häikkää on, joten pistän uuden tilaukseen.
Nyt kiihdytellessä olen havainnut, että aina 1800-2100 kierroksen välillä kuuluu semmoinen 'puhallus' ääni jostain, voisikohan se johtua tästä by-pass venttiilistä.. Ääntä ei kuulu muilla kierrosalueilla. Ääni tulee 3, 4 ja 5 vaihteella esiin. Itse päättelisin, että turbon ahtojen ollessa suurimmallaan pukkaa paineet jonnekin.. Voin toki olla väärässäkin. Tämä ääni on ollut autossa siitä asti kun sen ostin, enkä siihen aiemmin ole kiinnittänyt juurikaan huomiota.
Viimeksi muokannut Niko, Ti Touko 22, 2007 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Se ByPass on aika nopeasti testattu kun vaihdat ehjän tilalle. Joltain lähimaastossa varmaan löytyy mikä tahansa bensaa haukkaava 9-5 tai 01-02 -> 9-3? Mahtaakohan vanhemmissakin olla sama bypass?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tietoa..
Varmistin tämän asian AutoÅstromilta ja vastauksena tuli: "Kyllä, elikkä 190hv pakettihan siihen olisi ja mukana tulee ohjainlaite, suuttimet sekä tulpat, samoin hinta pompsahtaa heti hyvin ilkeisiin lukemiin."Saab-man kirjoitti:Eikös tuo 185 hv:n viritys ollut vm. -01 eteenpäin? 2000 vuosimalliin oli mielestäni 190 hv:n boksi. Tuota 185 hv:n boksia (-01) saa huomattavasti halvemmallakin... sopivuudesta en osaa sanoa.
Heh, taitaa olla todella kova hinta kun ei sitä kehdannut viestiin edes laittaa..
Ei valitettavasti löydy tähän hätään toista Saabia lähimaastosta, mutta AÅlta löytyi sittenkin By-Pass venttiili + alipaineletku hyllystä, joten haen ne tänään ja asennan iltapuhteiksi.peinu kirjoitti:Se ByPass on aika nopeasti testattu kun vaihdat ehjän tilalle. Joltain lähimaastossa varmaan löytyy mikä tahansa bensaa haukkaava 9-5 tai 01-02 -> 9-3? Mahtaakohan vanhemmissakin olla sama bypass?
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
-
- "Aero"
- Viestit: 431
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
- Paikkakunta: Vaasa
Eikö kannatais harkita esim. tätä: http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=26
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Tuohon itsekin kallistuisinolli9000CDturbo kirjoitti:Eikö kannatais harkita esim. tätä: http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=26

No, jos DT ei lähde uuden softan myötä toimimaan, niin sitten täytyy miettiä koko homma aivan uusiksi. Pidän ehdottomasti tuon mielessä!pade kirjoitti:Tuohon itsekin kallistuisin
Niin ja kävinpä hakemassa AÅlta sen BP-venttiilinkin ja hinta oli loppujen lopuksi vain 33 Euroa + 5 euroa 1metrin pätkylä alipaineletkua. Illalla asennushommiin.
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Uusi By-Pass autossa
Uusi By-Pass nyt autossa ja heti kävin testilenkillä kokeilemassa eroja.
Mitään radikaalia eroa ei tullut, mutta pienen pientä parannusta väännön puolelle.
Tässäpä koko 'tulosluettelo'
VAKIO; DIGITUNING; DIGITUNING+UUSI BY-PASS; ERO ALKUPERÄISEEN
80-120km/h
3.vaihteella 7,7s; 7,3s; 7,1s; -0,6s
4.vaihteella 10,0s; 10,0s; 9,7s; -0,3s
5.vaihteella 18,5s; 16,3s; 15,4s; -3,1s
60-100km/h
4.vaihteella 9,7s; 9,7s; 9,4s; -0,3s
Eli näin marginaalisista suorituskyky parannuksista en ala maksamaan 600 euroa.
Huomenna tosiaan uuden softan kokeilu ja saa nähdä onko sama kohtalo edessä kuin nimimerkillä APC..
Mitään radikaalia eroa ei tullut, mutta pienen pientä parannusta väännön puolelle.
Tässäpä koko 'tulosluettelo'
VAKIO; DIGITUNING; DIGITUNING+UUSI BY-PASS; ERO ALKUPERÄISEEN
80-120km/h
3.vaihteella 7,7s; 7,3s; 7,1s; -0,6s
4.vaihteella 10,0s; 10,0s; 9,7s; -0,3s
5.vaihteella 18,5s; 16,3s; 15,4s; -3,1s
60-100km/h
4.vaihteella 9,7s; 9,7s; 9,4s; -0,3s
Eli näin marginaalisista suorituskyky parannuksista en ala maksamaan 600 euroa.
Huomenna tosiaan uuden softan kokeilu ja saa nähdä onko sama kohtalo edessä kuin nimimerkillä APC..
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Auto on jälleen vakio
Eli heti alkuun todettakoon, että päädyimme palauttamaan softan takaisin alkuperäiseen. Eli kohtalotovereita ollaan APC
Homma meni osapuilleen näin:
Vein auton pajalle ja homma aloitettiin purkamalla boksi pöydälle ja polttamalla uusi versio viri-softasta. Ja boksi takaisin autoon ja auto käyntiin ja kävi niinkuin vähän pelkäsinkin, että vikavalon nappasi päälle ja auto kävi huonosti tyhjäkäyntiä. Pääsimme sitten testaamaan Limb-home tilan purkua, eli akun napa irti 15 minuutiksi ja sen läppäkotelo pois limbhome -tilasta. Uudelleen testaus ja sama homma, eli uusi softa versio ilmeisesti aihettaa vikavalon syttymisen. Tässä vaiheessa asentaja nosti kädet ylös ja päätyi palautukseen. No taas boksi purku ja vakiosoftan poltto ja limbhome -härvellykset. Jännitykselle odotimme, että syttyykö vikavalo uudelleen. Ei syttynyt, auto pelasi kuten ennenkin (paitsi kiihtyi 5:lla paremmin kuin aivan alkuperäisissä mittauksissa -> ByPass-vaikutusta uskoakseni), eli vika lienee tästä päätellen oli uudessa viri-softassa.
No mitä tästä opimme - no ainakin sen, että tekniikka on ihmeellistä. Minulla ei sinällään ole mitään syytä epäillä DT:n toimivuutta yleisellä tasolla, sillä mikään bisnes ei voi kestää isommassa määrin tämmöistä vatulaatiota mitä autoni sai osakseen. Työtä paloi yhteensä arviolta 8 tuntia kokonaisuudessaan. Oli kuulemma ensimmäisen auto (vai oliko se Saabi) jota ei saatu toimimaan. Palvelu oli hyvää ja ystävällistä, joten pisteet siitä! Tyytyväisyystakuukin pelasi testatusti, joten omasta puolestani kehoitan rohkeasti kokeilemaan. Jos ei sitten Saabistina, niin jollain muulla autolla sitten.. Olihan nimimerkillä APC ongelma saada BSR:n softa pelaamaan, eikä mitään syytä tähänkään ole ymmärtääkseni löytynyt. Yhteistä autoillemme lienee se, että molemmat ovat 2.0 litran matalapaineturboja. Vuosimallit eroavat parilla vuodella (mulla -00 ja APC:llä -02).
Nyt tuli mieleeni, että miksei Saabin virallinen 185hv:n virisofta sovi kuin vasta vuodesta 2001 eteenpäin? Mitähän on muuttunut vuosimallien <-2000 ja 2001->:n välillä. Olisiko softan toimimattomuus johtunut jostain tämmöisestä vuosimallierosta tms. DT:n kanta oli, että ongelma johtuu viallisesta IMMusta, mutta eivät sitä pystyneet mittaamaan. Muistelen, että edellinen omistaja kertoili, että oli vuosi sitten vikavalon syttymisen vuoksi käyttänyt autoa AÅ:n pikahuollossa, jossa olivat vaihtaneet IMMun, mutta turhaan, sillä vika oli sitten ollutkin jossain anturissa. Täten IMMu toimi ainakin vuosi sitten, mutta se ei silti täysin pois sulje sitäkään. Laitehan voi mennä rikki millä hetkellä hyvänsä.
No nyt (ainakin pieneksi) hetkeksi unohdan nämä viri-hörhötykset ja mietin rauhassa mitä tekisin. Budjetti olisi sallinut tuollaisen 600 euron rastin, mutta yli 1000 euroa en nyt heti suoriltaan lähtisi sijoittamaan. Tai sitten täytyy olla semmoinen paja, joka varmasti saa auton kuntoon.
Pitäisköhän sitten kuitenkin käydä AÅ:lla mittauttamassa Tech2:lla ahtopaineet ja IMMun yms. arvot.. samalla kun päivittää uuden softan ilmastointilaitteeseen.
Miten Maptunin, BSR:n yms. takuut pelaavat, eli jos heidän lähettämä boksi ei toimi, onko tyytyväisyystakuuta? Miten APC:lle kävi? Tilasitko boksin ja asensit itse, vai kävitkö jossain pajalla? Onko joku muukin epäonnistunut virityksessä?

Homma meni osapuilleen näin:
Vein auton pajalle ja homma aloitettiin purkamalla boksi pöydälle ja polttamalla uusi versio viri-softasta. Ja boksi takaisin autoon ja auto käyntiin ja kävi niinkuin vähän pelkäsinkin, että vikavalon nappasi päälle ja auto kävi huonosti tyhjäkäyntiä. Pääsimme sitten testaamaan Limb-home tilan purkua, eli akun napa irti 15 minuutiksi ja sen läppäkotelo pois limbhome -tilasta. Uudelleen testaus ja sama homma, eli uusi softa versio ilmeisesti aihettaa vikavalon syttymisen. Tässä vaiheessa asentaja nosti kädet ylös ja päätyi palautukseen. No taas boksi purku ja vakiosoftan poltto ja limbhome -härvellykset. Jännitykselle odotimme, että syttyykö vikavalo uudelleen. Ei syttynyt, auto pelasi kuten ennenkin (paitsi kiihtyi 5:lla paremmin kuin aivan alkuperäisissä mittauksissa -> ByPass-vaikutusta uskoakseni), eli vika lienee tästä päätellen oli uudessa viri-softassa.
No mitä tästä opimme - no ainakin sen, että tekniikka on ihmeellistä. Minulla ei sinällään ole mitään syytä epäillä DT:n toimivuutta yleisellä tasolla, sillä mikään bisnes ei voi kestää isommassa määrin tämmöistä vatulaatiota mitä autoni sai osakseen. Työtä paloi yhteensä arviolta 8 tuntia kokonaisuudessaan. Oli kuulemma ensimmäisen auto (vai oliko se Saabi) jota ei saatu toimimaan. Palvelu oli hyvää ja ystävällistä, joten pisteet siitä! Tyytyväisyystakuukin pelasi testatusti, joten omasta puolestani kehoitan rohkeasti kokeilemaan. Jos ei sitten Saabistina, niin jollain muulla autolla sitten.. Olihan nimimerkillä APC ongelma saada BSR:n softa pelaamaan, eikä mitään syytä tähänkään ole ymmärtääkseni löytynyt. Yhteistä autoillemme lienee se, että molemmat ovat 2.0 litran matalapaineturboja. Vuosimallit eroavat parilla vuodella (mulla -00 ja APC:llä -02).
Nyt tuli mieleeni, että miksei Saabin virallinen 185hv:n virisofta sovi kuin vasta vuodesta 2001 eteenpäin? Mitähän on muuttunut vuosimallien <-2000 ja 2001->:n välillä. Olisiko softan toimimattomuus johtunut jostain tämmöisestä vuosimallierosta tms. DT:n kanta oli, että ongelma johtuu viallisesta IMMusta, mutta eivät sitä pystyneet mittaamaan. Muistelen, että edellinen omistaja kertoili, että oli vuosi sitten vikavalon syttymisen vuoksi käyttänyt autoa AÅ:n pikahuollossa, jossa olivat vaihtaneet IMMun, mutta turhaan, sillä vika oli sitten ollutkin jossain anturissa. Täten IMMu toimi ainakin vuosi sitten, mutta se ei silti täysin pois sulje sitäkään. Laitehan voi mennä rikki millä hetkellä hyvänsä.
No nyt (ainakin pieneksi) hetkeksi unohdan nämä viri-hörhötykset ja mietin rauhassa mitä tekisin. Budjetti olisi sallinut tuollaisen 600 euron rastin, mutta yli 1000 euroa en nyt heti suoriltaan lähtisi sijoittamaan. Tai sitten täytyy olla semmoinen paja, joka varmasti saa auton kuntoon.
Pitäisköhän sitten kuitenkin käydä AÅ:lla mittauttamassa Tech2:lla ahtopaineet ja IMMun yms. arvot.. samalla kun päivittää uuden softan ilmastointilaitteeseen.
Miten Maptunin, BSR:n yms. takuut pelaavat, eli jos heidän lähettämä boksi ei toimi, onko tyytyväisyystakuuta? Miten APC:lle kävi? Tilasitko boksin ja asensit itse, vai kävitkö jossain pajalla? Onko joku muukin epäonnistunut virityksessä?
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Moi
Pajalla homma tehtiin ja kustannuksia ei mulle siitä tullut.
Tässä myös yksi toveri:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Pajalla homma tehtiin ja kustannuksia ei mulle siitä tullut.
Tässä myös yksi toveri:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
9-5 Aero Wagon -06
2 litraisen omistaja hänkin
Eli taas 2 litraisen omistaja.. DT:n kaveri oli tehnyt vain 2,3ia, jotka olivat häneen mukaansa pelanneet hyvin.
Kait niitä 2 litrasiakin 9-5:ia on onnistuneesti viritelty jossain päin maailmaa?
Eli Sepe2000:n Saabin ongelma oli siis puuttuvat hepat, vaikka vääntö näytti olevan suht hyvä, vai olisiko senkin pitänyt olla parempi!? Eikö sieltä kuitenkin löytynyt jotain irronnutta ilmaletkua, jonka jälkeen ahdotkin nousivat? No, mikäs on Sepe2000n tämän päivän tilanne? Taitaa Sepellä olla kuitenkin viri-lastu kuitenkin autossa, päinvastoin kuin meillä. Pitäiskö meidän perustaa tänne ihan oma osasto - otsikolla VakiotUrpot?
Kait niitä 2 litrasiakin 9-5:ia on onnistuneesti viritelty jossain päin maailmaa?
Eli Sepe2000:n Saabin ongelma oli siis puuttuvat hepat, vaikka vääntö näytti olevan suht hyvä, vai olisiko senkin pitänyt olla parempi!? Eikö sieltä kuitenkin löytynyt jotain irronnutta ilmaletkua, jonka jälkeen ahdotkin nousivat? No, mikäs on Sepe2000n tämän päivän tilanne? Taitaa Sepellä olla kuitenkin viri-lastu kuitenkin autossa, päinvastoin kuin meillä. Pitäiskö meidän perustaa tänne ihan oma osasto - otsikolla VakiotUrpot?

Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Autosta löytyy Maptunin stage3 softa, jonka kanssa tehoa pitäisi tulla siinä vajaat 250. Dynossa saatiin kuitenkin vajaat 190 hevosta, vaikka huippuväännöt olivat ihan hyvät. Dynossa mitattiin maksimiahtopaineeksi reilusti vajaa baarin, vaikka stage3 softalla pitäisi ilmeisesti maksimipaineet olla jotain 1.4 baarin luokkaa.
Huollossa löytyi irtonainen alipaineletku, ja tällähetkellä huippuahdot ovat noin 1-1.1baaria, eli auto ei vieläkään täysin kunnolla pelaa... Outo juttu, koska auto pelaa muuten täydellisesti, sekä mankkuvenan W-letku lyttyyn puristettuna huippuahdot ovat yli 1.5, eli turbo lienee kunnossa.
Huollossa löytyi irtonainen alipaineletku, ja tällähetkellä huippuahdot ovat noin 1-1.1baaria, eli auto ei vieläkään täysin kunnolla pelaa... Outo juttu, koska auto pelaa muuten täydellisesti, sekä mankkuvenan W-letku lyttyyn puristettuna huippuahdot ovat yli 1.5, eli turbo lienee kunnossa.