Korvia raastava meteli ajon aikana
Purkaamolta tuli hommattua käytetty takanapa ja sen kun vaihtoi kuskinpuolelle taakse niin johan loppui meteli...
Oli laakerit aika heikossa kunnossa...
mutta kestäviä ne SKF:n laakerit on. Nuokin on siellä pyörinyt 557000 km verran...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Mulla taas kun käänsi vasemmalle niin ei kuulunut mitään, mutta kun ajeli suoraan niin kuului meteliä...puu kirjoitti:Itse paikansin laakerivian vauhdista. Oikealle käännyttäessä huusi vähemmän, samoin käsijarrua vetäessä, joten oikea takalaakerihan se oli.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Ainakin Saab99:ssä takapyörän laakerivika varmistui, kun naksuttelin Philips vastamelukuulokkeen elektroniikan kytkintä päälle -ja pois -asentoon.
Vastamelukuuloke ei osaa poistaa epäsäännöllistä renkaiden jyrinää, mutta säännöllisenä toistuvan laakerijyrinän se poistaa tehokkaasti.
Jos siis elektroniikan päälläollessa jyrinä pienenee -> laakerivika.
Nostin tunkilla molemmat takarenkaat ylös ja pyörittelin niitä, jolloin
äänestä kuuli, että kummassako on sökö laakeri.
Luulisin, että tämä vianhakutekniikka on merkistä riippumatta ihan yleispätevä.
Vastamelukuuloke ei osaa poistaa epäsäännöllistä renkaiden jyrinää, mutta säännöllisenä toistuvan laakerijyrinän se poistaa tehokkaasti.
Jos siis elektroniikan päälläollessa jyrinä pienenee -> laakerivika.
Nostin tunkilla molemmat takarenkaat ylös ja pyörittelin niitä, jolloin
äänestä kuuli, että kummassako on sökö laakeri.
Luulisin, että tämä vianhakutekniikka on merkistä riippumatta ihan yleispätevä.
Re: Korvia raastava meteli ajon aikana
Kerpele,
Omassa tonnarissa oli tietyssä vauhdissa kanssa ikävä narina/ rohina ja kohdistin äänen vasempaan takarenkaaseen/ napaan.
Se takanapa vaihtoon ja se olikin hiljaa yhden päivän.
Seuraavana aamuna taas yllätti valoista lähdettäessä se sama ääni, mitä lähti ennen takanavan vaihtoa.
Jarrusatula OK, uudet palat ja säädetty käsijarru. Levy suora ja ei naarmuja. Kaikki kiristetty.
Onko takana joitain ihme puslia, jotka ovat tonnarin perus kolisijoita, kun menevät rikki?
Iskari!?
Kiitos kaikille etukäteen
-Hessu-
Omassa tonnarissa oli tietyssä vauhdissa kanssa ikävä narina/ rohina ja kohdistin äänen vasempaan takarenkaaseen/ napaan.
Se takanapa vaihtoon ja se olikin hiljaa yhden päivän.
Seuraavana aamuna taas yllätti valoista lähdettäessä se sama ääni, mitä lähti ennen takanavan vaihtoa.
Jarrusatula OK, uudet palat ja säädetty käsijarru. Levy suora ja ei naarmuja. Kaikki kiristetty.
Onko takana joitain ihme puslia, jotka ovat tonnarin perus kolisijoita, kun menevät rikki?
Iskari!?
Kiitos kaikille etukäteen
-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
-
Premium Override
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Korvia raastava meteli ajon aikana
hessu75 kirjoitti:Kerpele,
Onko takana joitain ihme puslia, jotka ovat tonnarin perus kolisijoita, kun menevät rikki?
Iskari!?
Kiitos kaikille etukäteen
-Hessu-
hessu75 kirjoitti:Kerpele,
Itsellä kaikki muu oli ehjää, mut takavakaajan (sisemmät, siis ne runkoon tuetut) kumit olivat väljät, makso jotain pari eetä.. siihen loppu ihme kolina
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Korvia raastava meteli ajon aikana
Siis,
Puhutko nyt niistä lyhyistä tangoista, jotka menevät jarrulevyn takaa auton pituus-suuntaisesti taaksepäin auton runkoon?
Vai,
Se pitkä tanko, joka on taka-akselin päällä vinosti?
Kiitos
-Hessu-
Puhutko nyt niistä lyhyistä tangoista, jotka menevät jarrulevyn takaa auton pituus-suuntaisesti taaksepäin auton runkoon?
Vai,
Se pitkä tanko, joka on taka-akselin päällä vinosti?
Kiitos
-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Re: Korvia raastava meteli ajon aikana
Nuo on reaktiotangot, Motonet-terminologiassa tukitanko taka-akselin yläpuolella taaksepäin.hessu75 kirjoitti:Puhutko nyt niistä lyhyistä tangoista, jotka menevät jarrulevyn takaa auton pituus-suuntaisesti taaksepäin auton runkoon?
Tuo on Panhard-tanko, Motonet-terminologiassa poikittaistanko taka-akselin edessä.Se pitkä tanko, joka on taka-akselin päällä vinosti?
Kallistuksenvakaaja menee pyörännavasta pyörännapaan, keskellä runkokiinnitykset kontin pohjaan linkkivivuilla. Motonet nimittää kallistuksenvakaajaa kallistuksenvakaajaksi.
Yleensä ainakin tämän kallistuksenvakaajan runkokiinnityksien kumit on väljät, ja pysyvät väljinä uusillakin kumeilla, kun tanko on kulunut kumin kohdalta. Laita uusi kumi ja pannan alle lisäksi vielä pannan levyinen muovi/peltisuikale, niin tulee jämäkämpi.
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ldbush.jpg
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... irollr.php
Tässä selventävä kuva:
Reaktiotangon puslat 3 ja 4
Kallistuksenvakaajan puslat 1 ja 2
Panhard-tangon puslat 5 ja 6
Alatukivarren etu- ja takapuslat 8 ja 7:

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
Premium Override
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Korvia raastava meteli ajon aikana
hessu75 kirjoitti:Siis,
Puhutko nyt niistä lyhyistä tangoista, jotka menevät jarrulevyn takaa auton pituus-suuntaisesti taaksepäin auton runkoon?
Vai,
Se pitkä tanko, joka on taka-akselin päällä vinosti?
Kiitos
-Hessu-
jusSILLE kiits.. noi ykköset(siinä selventävässä kuvassa) oli ihan kuralla--> saattoi joskus kallistaessa mutta yleensä mukulakivellä kolista..
Ja muuten todellakin huomasi eron kaistaa vaihtaessa..
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005