Mitäs tapahtuu,kumpi hajoo lastu vai poksi?cu14.1 kyseessä.
Sen verran kun olen selaillu,niin olen ymmärtänyt että suuttimet tarvitsevat niille tehdyn 'virilastun'Jotta toimivat??Onko näin?
Tossa aikaisemmin oli juttua kun cu14 laittaa 14.1 oranssit (290cc)suuttimet,Tarvii vaihtaa poksikin..Entäs kun mennään isompiin 350..600cc
Riittääkö tämä samainen virilastu enään vai tarviiko ne niille tarkoitetun lastun?Nää oli extra kysymyksiä ja tärkein oli Kumpi hajoo?
Viri lastu väärinpäin!
Viri lastu väärinpäin!
puh.050-3748237
Maailmalta tupeloiden toimesta on kuulunut, että lastu hajoaa. Omakohtaista kokemusta ei ole.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Hölösuu"
Laittaessasasi lastun väärinpäin hajoaa lastu. Eli jos lastu on 16 jalkainen, 8 jalkaa per puoli niin lastulle on AINA jalka 1 virta ja jalka 16 maa, riippu toki lastusta. Niin laittaessasi lastun väärinpäin, hajoaa lastu koska saa virtaa "väärään suntaan". Riippuen mikropiirin tyypistä voi vuotaa tämä käyttöjännitteen jostain jalasta ulos ja näin hajoittaa jotain muitakin komponentteja, tämä tosin on harvinaista. Kylläkin käynyt minulle omissa elektroniikka projekteissa 

Ei liity aiheeseen, mutta avaudun kuitenkin...
Jos 1 on jännite ja 16 on maa, niin lastun asentaminen väärinpäin (olettaen että piiriä ei asenneta selkä alas), johtaa siihen että nastaan 8 tulee maa ja nastaan 9 tulee jännite. Lopputulos on varmastikin sama, mutta virta ei mene ainoastaan väärään suuntaan, vaan myös vääristä nastoista.
Jos kyseessä on LH:sta tuttu 2732 EPROM, niin tämä mainittu väittämä kyllä pitää paikkansa, sillä 2732:ssa VCC on 24 ja VSS (gnd) on 12. Nämä kääntyvät siis juurikin väärinpäin jos piirin asentaa väärinpäin kantaan.
EPROM:it http://www.tunercat.com/tnr_desc/eprom_ ... _pins.html
Jos 1 on jännite ja 16 on maa, niin lastun asentaminen väärinpäin (olettaen että piiriä ei asenneta selkä alas), johtaa siihen että nastaan 8 tulee maa ja nastaan 9 tulee jännite. Lopputulos on varmastikin sama, mutta virta ei mene ainoastaan väärään suuntaan, vaan myös vääristä nastoista.
Jos kyseessä on LH:sta tuttu 2732 EPROM, niin tämä mainittu väittämä kyllä pitää paikkansa, sillä 2732:ssa VCC on 24 ja VSS (gnd) on 12. Nämä kääntyvät siis juurikin väärinpäin jos piirin asentaa väärinpäin kantaan.
DIggItaLLr kirjoitti:Laittaessasasi lastun väärinpäin hajoaa lastu. Eli jos lastu on 16 jalkainen, 8 jalkaa per puoli niin lastulle on AINA jalka 1 virta ja jalka 16 maa, riippu toki lastusta. Niin laittaessasi lastun väärinpäin, hajoaa lastu koska saa virtaa "väärään suntaan". Riippuen mikropiirin tyypistä voi vuotaa tämä käyttöjännitteen jostain jalasta ulos ja näin hajoittaa jotain muitakin komponentteja, tämä tosin on harvinaista. Kylläkin käynyt minulle omissa elektroniikka projekteissa
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Hölösuu"
Nappe kirjoitti:Ei liity aiheeseen, mutta avaudun kuitenkin...
DIggItaLLr kirjoitti:Laittaessasasi lastun väärinpäin hajoaa lastu. Eli jos lastu on 16 jalkainen, 8 jalkaa per puoli niin lastulle on AINA jalka 1 virta ja jalka 16 maa, riippu toki lastusta. Niin laittaessasi lastun väärinpäin, hajoaa lastu koska saa virtaa "väärään suntaan". Riippuen mikropiirin tyypistä voi vuotaa tämä käyttöjännitteen jostain jalasta ulos ja näin hajoittaa jotain muitakin komponentteja, tämä tosin on harvinaista. Kylläkin käynyt minulle omissa elektroniikka projekteissa
juurikin näin. Saattui näköjään ajatuspieru kohdalleni... Pitäsi baarista kirjotella mitään

-
- "Hölösuu"
Re: Viri lastu väärinpäin!
Lastussahan on kolo toisessa päässä, joten samoin uusi paikalleen kuin vanhakin.junnu kirjoitti:Mitäs tapahtuu,kumpi hajoo lastu vai poksi?cu14.1 kyseessä.
Sen verran kun olen selaillu,niin olen ymmärtänyt että suuttimet tarvitsevat niille tehdyn 'virilastun'Jotta toimivat??Onko näin?
Tossa aikaisemmin oli juttua kun cu14 laittaa 14.1 oranssit (290cc)suuttimet,Tarvii vaihtaa poksikin..Entäs kun mennään isompiin 350..600cc
Riittääkö tämä samainen virilastu enään vai tarviiko ne niille tarkoitetun lastun?Nää oli extra kysymyksiä ja tärkein oli Kumpi hajoo?
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)