aloitteleva karavaanari...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

aloitteleva karavaanari...

Viesti Kirjoittaja jari »

Hieman kiinnostaa tuo karavaanaus :oops: ja muutama kysymys tässä tullut mieleen

-kuinka onnistuu vaunun veto -00 mallin aero wagonilla?
-onko ongelmia ku tuo alusta on alempana ku yleensä vetoautossa,jääkö vaunu "notkolle" aisan alemmuuden takia ? autossa irroitettava vetolaite.
-vältetäänkö 5-vitos vaihdetta edelleen?auto siis manuaali vaihteinen.
Tarkoitus olisi vuokrata vaunu ja vedellä sitä viikon päivät perässä suomen suvessa...
kun tuossa aerossa ja talon toisessa saabissa olevat vetokoukut panee vastakkain on nuppien korkeus ero liki 15 cm 8O
Viimeksi muokannut jari, Ke Touko 12, 2004 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OA
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: La Huhti 10, 2004 16:20
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja OA »

Eiköhän tuo onnistu.
Väännöt ei ainakaan pienessä ylämäessä lopu :wink:
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Lahti-Heinola -ohituskaistatietä ajavana toivoisin kaikkien karavaanareiden, halkokuorman tai venetrailereiden vetäjien selvittävän VAIHTOEHTOISET reitit, jossa saa ajaa suurinta sallittua nopeutta ilman, että tulee ruuhkaa. :wink: 8)

Älä käsitä tätä narinana, itselläni on perässä usein vene ja kierrän 100 km/h rajoituksella olevat tiet jos vain pystyn. Aina ei tosin pysty.

Ja kyllähän tuolla pelillä vaunu liikkuu! Vetoaisan korkeudella ei käsittääkseni ole noin paljon väliä. Eihän ole kysymys kuin jostain ~30 millistä. Vitosta olen alkanut itse sääliä, vedän venettä aika paljon nelosella.
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Kyllä tuolla hyvin vaunu liikkuu. Itse vedin viime kesänä n. 3500 km tuollaisella Aerolla Solifer 550 DL vaunua (n. 1100 kg). Auto on kuitenkin niin vähän matalampi kuin perusmalli että sillä ei ole juurikaan merkitystä.

Varmaan kannattaisi välttää viitosella vetoa. Itse kuitenkin vedin usein viitosellakin koska kulutus oli silloin pienempi kun vauhtia oli n. 90-100. Eikä kone ääntänyt niin että olisi ollut ahtaalla. Ahtoviisaristahan sen näkee heti vedättääkö kone voimakkaasti. Voimaa siis riittää niin että pykältää ei tarvitse ihan joka vastamäessä.

Taitaa toisessa olla normaalia korkeammalla koukku. Jos Aerossa olisi koukku 15 cm alempana kuin normaalisti, niin sehän melkein raapisi tietä.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

kulutus

Viesti Kirjoittaja jari »

kuinka paljon kulutti bensiinii enemmän tuon jäähallin kokoisen kolosseumin vetäminen perässä?
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Enemmän? Vähemmänhän se kulutti kuin meikäläisen normaaliajossa ;c).

Normaalisti kulutus oli kaupungissa 13,5 ja vaunun kanssa 11,7-13 l/100 km.

Eihän tuo kyllä ole edes mikään kolossi vaunuksi vaan ihan keskikokoinen.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Menee vähän offtopic, mutta kuinka paljon mahtaa painaa (suurinpiirtein) autonkuljetustraileri? Semmoinen, jolla voisi kuskata noin tonnin painoista autoa. Taka-ajatuksena on on tuon suikkelin kuskaaminen Saabin perässä. Mahtaakohan onnistua :roll:
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Mimmi kirjoitti:Auto- ja venetrailerissa on KOKONAISpaino ratkaiseva tekijä. Eli jos trailerille on ilmoitettu kokonaispainoksi 3500kg, sitä EI saa vetää tyhjänäkään Saabilla.
Tuo olikin mulle uutta tietoa. Miten sitten on, löytyykö sellaista traileria, että kokonaispaino jää siihen 1500kg ja siihen pystyy laittamaan vajaan tonnin painoisen auton kyytiin?

Kuten huomaa, niin mä olen näissä asioissa täysi amatööri, joten sivistäkää viisaammat vähän.
Vastaa Viestiin