Kulutusgalluppia
Onpa hyvinkin. Jotkin "premium-merkit" pyytävät tuosta tonninkin verran ylimääräistä93Tids kirjoitti:Meillä myös 1.9TiDs manuaali, Pääasiassa matka-ajoa ja keskikulutus talvella 5.2. Nyt kesäkumeilla 5.5.
Eikös Saabin dieselissä ole hiukkassuodatin vakiona
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Kertokaapa vielä, joilla TIDS on ja mahdollisesti automaatti, keksittekö mitään negatiivista kerrottavaa koneesta/tomaatista? Käyttääkö automaatti hyvin tuota kapeahkoa vääntöaluetta? Nostaako täyskaasukiihdytyksessä kierroksia "liian ylös" ennen vaihtoa? Kaupunki ajon jouhevuus? Moottorin äänekkyys? Yleensä kun automaatti antaa omat resonanssinsa ja siihen päälle dieselin käyntiääni, kuuluuko sisään kuinka paljon?
Itse kun elättelen toiveita joskus hamassa tulevaisuudessa hankkivani SC TIDS A XWD mallin Mikäli semmoinen nyt joskus tarjolle tulee ja vieläpä ihmisystävälliseen hintaan...
Itse kun elättelen toiveita joskus hamassa tulevaisuudessa hankkivani SC TIDS A XWD mallin Mikäli semmoinen nyt joskus tarjolle tulee ja vieläpä ihmisystävälliseen hintaan...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Joo, alle kuuden pääsee maantiellä aika helpostikin (jos ajotietokoneeseen on luottaminen), kunhan nopeudet pysyvät kurissa ja pakolliset kiihdytykset reippaina. Kokkolasta etelään laskettelin talvella 1.8t:llä 5.4l/100km 240km:n matkan tasaista 80:n nopeutta. Ruuhkasuomessakin pääsee ylä-ja alamäistä huolimatta alle kuuden olematta tientukkona 80:n rajoitusaluella. Jos oikein pitää pihistellä on parempi ajella kaasupoljinta käyttäen kuin vakionopeussäätimen varassa.Bob kirjoitti:Pisaralla pisimmälle : tasaisella 90:n nopeudella kesäkelissä sadan kilsan pätkä 5.7l/100km.
Toisaalta... yli kymmenen pääsee myös helposti...
Kun itse ajan pysyttelee sekalaisen taajama- ja kaupunkiajon keskikulutus 8.3 - 8.7 paikkeilla, ja kun tyttöystävä ajaa pysyttelee keskikulutus samoissa olosuhteissa 9.3:n "paremmalla" puolella jolloin omat pitkän aikavälin ennätystehtailuni ovat iltapäivässä piloilla. Tyypillinen yhdistetty maantie/moottoritie keskiarvo on 6.8:n paikkeilla.
Moi kaikille, auoni on 1,8T -05, ajettu 20 000 km. Kuinka te pääsette noin pieniin kulutuslukemiin, mulla menee nippa 8,0:lla litralla maanteillä, käytän aina vakkaria kun mahdollista. Seuraan kulutusta joka tankkaulsella. Vanhan mallinen 9-3 jossa oli "oikea" Saabin kone kulki kevyesti litraa vähemmällä.
Eipä tule mieleen mitään suurempaa. Jotkut ei vaan tykkää automaatista ollenkaan, mutta se on toisen keskustelun aihe.Kertokaapa vielä, joilla TIDS on ja mahdollisesti automaatti, keksittekö mitään negatiivista kerrottavaa koneesta/tomaatista?
Olen joskus aiemmin todennutkin, että tässä saappaassa on tähänastisista paras tomaatti, mikä minulla on ollut (Mondeo 2.5V6; Saab 9-3 TurboJubilee; Renault Laguna 3.0V6). Ainoa edes vähän "outo" piirre on se, että noin kuudenkympin nopeudessa loota roikottaa pienemmällä vaihteella ja kierrokset ovat turhan korkeat (2000+). Tästä pääsee pienellä nopeuden nostolla (ei vaihda enää takaisin, vaikka nopeus palaa entiseen) tai manuaalilla.
Yksi tomaatin perusogelma tuossa on, joka on ilmeisesti ratkaistu DSG-vaihteistolla: tultaessa risteykseeen reippaasti isolla vaihteella, jos sitten joutuu hidastamaan valoihin ja valot vaihtuvatkin heti vihreäksi, niin vaihteisto "arpoo" pienempää hetken ennenkuin mitään tapahtuu. Samahan on tietysti joskus ohittamaan lähtiessä, mutta siitä selviää kaasun pohjaan painamisella. Ja tuosta "ongelmastakin" selviäisi hakemalla oikean pykälän manuaalisesti.
Ja muille vastauksia:
Juu, 7.9 on kaupunkipyörityksessä. Ja olen minäkin joskus päässyt alle 5:n litran, mutta tuo 5.4 oli mitattu kuitenkin 600 kilometrin matkalta. Jatkuvassa ajossa tuo Hirsch+tomaatti nostaa kulutusta kuitenkin jonninverran. Kuten on "luvattukin".
Ja on miellyttävä peli ajella.
"Ainoa edes vähän "outo" piirre on se, että noin kuudenkympin nopeudessa loota roikottaa pienemmällä vaihteella ja kierrokset ovat turhan korkeat (2000+). Tästä pääsee pienellä nopeuden nostolla (ei vaihda enää takaisin, vaikka nopeus palaa entiseen) tai manuaalilla. "
Tämä outo piirre esiintyy myös 80:n ja 100:n kohdalla. Esim. ajettaessa tasan 80 mittarinopeutta laatikko pitää väkisin 4-vaihteen päällä ja kierrokset noin 2100:ssa; manuaalisesti ylöspäin vaihtaessa vaihteiston ohjelma palauttaa neloselle. Näin tapahtuu kevyelläkin kuormalla tasaisella tiellä (ei ylämäkeä). Pienellä kaasun lisäyksellä päästään vitoselle ja kierrokset laskee 1500:een - näillä kierroksilla hyvin vääntävä kone pysyykin vaikka mentäisiin kohtalaiseen ylämäkeen, kunhan edessä ei ole tarkasti 80 mittarinopeutta pitävää kiitäjää.
Sama ilmiö toistuu 100km/h kohdalla 5- ja 6-vaihteen suhteen - edullisin matkanopeus on 105-108 mittarinopeus, jolloin kutonen pysyy päällä ja kone kiertää n. 1600 RPM. Kaasua vähän hellittäessä ja nopeuden pudotessa 100:aan, heittää ohjelma 5-vaihteelle ja kierrokset nousee päälle 2000:n - näin ajellaan sitten taas niin kauan että päästään ohi nopeusmerkkejä kirjaimellisesti seuraavan kiitäjän.
En oikein ymmärrä tällaista vaihteiston ohjelmiston logiikkaa - mikäli on pyritty estämään alhaisilla kierroksilla vedättäminen, on minusta menty hiukan liian varovaisella linjalle.
9-3 TiDS autom. -06
Tämä outo piirre esiintyy myös 80:n ja 100:n kohdalla. Esim. ajettaessa tasan 80 mittarinopeutta laatikko pitää väkisin 4-vaihteen päällä ja kierrokset noin 2100:ssa; manuaalisesti ylöspäin vaihtaessa vaihteiston ohjelma palauttaa neloselle. Näin tapahtuu kevyelläkin kuormalla tasaisella tiellä (ei ylämäkeä). Pienellä kaasun lisäyksellä päästään vitoselle ja kierrokset laskee 1500:een - näillä kierroksilla hyvin vääntävä kone pysyykin vaikka mentäisiin kohtalaiseen ylämäkeen, kunhan edessä ei ole tarkasti 80 mittarinopeutta pitävää kiitäjää.
Sama ilmiö toistuu 100km/h kohdalla 5- ja 6-vaihteen suhteen - edullisin matkanopeus on 105-108 mittarinopeus, jolloin kutonen pysyy päällä ja kone kiertää n. 1600 RPM. Kaasua vähän hellittäessä ja nopeuden pudotessa 100:aan, heittää ohjelma 5-vaihteelle ja kierrokset nousee päälle 2000:n - näin ajellaan sitten taas niin kauan että päästään ohi nopeusmerkkejä kirjaimellisesti seuraavan kiitäjän.
En oikein ymmärrä tällaista vaihteiston ohjelmiston logiikkaa - mikäli on pyritty estämään alhaisilla kierroksilla vedättäminen, on minusta menty hiukan liian varovaisella linjalle.
9-3 TiDS autom. -06
Jaa-a. Moottorinjarrutuksessa moottori ei kuluta yhtään, mutta toisaalta vauhtikin hidastuu. Yleisesti ottaen nykyautoilla moottorijarrutus on taloudellisinta, väittivät TM:ssä jo joku vuosi sitten. En tiedä onko näin?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Nyt uudella autolla ajanee täytyy todeta että ihan kohtuullinen tuo kulutus tehot ja automaatin huomioiden. n. 1100km ajanut. Nätisti ajaen (lue normaalisti ennakoiden ja kanssa autoiliat huomioiden.. tottakai uutta peliä on täytynyt muutaman kerran murauttaakin) ja sekalaisessa ajossa on pysynyt alle 10 helposti. 9.6l / 100km on hyvä kun mukana on kaupunki rallia kohtuullisesti. Kyllä ei kaipaa manua enää. Jotenkin rauhallisemmin ja tasasemmin tulee ajettua. autona 04 aero.
Uusissa autoissa moottorielektroniikka katkaisee moottorijarrutuksessa polttoaineen syötön, joten kulutus on nolla. Tyhjäkäynnillä se on sitten enemmän. Eli ei vapaalleMarko A kirjoitti:Jaa-a. Moottorinjarrutuksessa moottori ei kuluta yhtään, mutta toisaalta vauhtikin hidastuu. Yleisesti ottaen nykyautoilla moottorijarrutus on taloudellisinta, väittivät TM:ssä jo joku vuosi sitten. En tiedä onko näin?
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
7.2l/100km oli taas keskikulutus, kun ajoin tossa vähän yli 800km:n reissun. Joka nopeusrajoitusalueella "lievää ylinopeutta".
Vakionopeus-säädin päällä aina kun mahdollista ja perä edellä vastaantulleet heti kun mahdollista ohitettuna. En pidä näitä lukemia tällä autolla ollenkaan pahana.
Autona 1.8t SS
Vakionopeus-säädin päällä aina kun mahdollista ja perä edellä vastaantulleet heti kun mahdollista ohitettuna. En pidä näitä lukemia tällä autolla ollenkaan pahana.
Autona 1.8t SS
-
- "Ruisku"
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
- Paikkakunta: Savo
Olen tuossa yrittänyt hieman kiinnittää huomiota ajotapaani (kiitos tämän viestiketjun), kun tuntuu olevan meikäläisellä tuo benziinin kulutus hieman korkeahkolla tasolla.theMarcusso kirjoitti:Täällä 1.8t A5 ryystää paikallisajossa n. 11-13 litraa satkulle, mutta suurin osa ajosta on silloin 40-50 alueella ja kaasujalkani ei ole sieltä keveimmästä päästä.
Kokeilin tuossa pari viikkoa sitten matka-ajossa (n. 120km pätkä 80-100 teitä) kahta eri taktiikkaa; reippaasti kaahaten ja sitten rajoitusten mukaan (toki se 5-10 pitää aina varmuuden vuoksi ylittää...).
Menosuuntaan oli kulutus n. 9.5l per 100 km, reippaita (kaasu pohjassa ohituksia) arviolta n. 20 kpl ja keskinopeus taisi olla hiukka päälle 100 .
Palatessa kulutus n. 7.5l, keskinopeus n. 85km/h ja muistaakseni 3 ohitusta pintakaasulla ennakoiden, muuten cruisella tasaista köröttelyä. Paljoa tuon alle en kyllä pääsisi, sen verran rauhallisesti tuli ajeltua (meinasin kuolla vanhuuteen...).
Näin siis automaatilla. Kilometrejä mittarissa vajaa 7tkm.
Nyt kaupungissa on kulutus tippunut erilaisen ajotyylin avulla n. 1-2 litraa per satku. Alle kympin ei tahdo päästä, varsinkin kun välillä tuppaa tuo uusi ajotyyli unohtumaan... Ei muuten ainakaan meikäläisen havaintojen perusteella pidä se "rivakka kiihdytys ja sitten pintakaasulla/tyhjäkäynnillä rullaus" -tekniikka paikkaansa perinteisellä automaatilla ajettaessa. Rauhallinen kiihdytys, jossa kierrokset pysyvät alle 2500 tuntuisi olevan taloudellisempi vaihtoehto.
Matka-ajoa kokeilin pienen pätkän tarkoituksena vain rikkoa oma aiempi 7,5l/100km pätkä. Ajoin n. 30 km pätkän päästen 6,5l sattoiselle lukemaan. Pätkä oli kohtuu mäkinen, mutta liikennettä ei ollut. En käyttänyt vakkaria lainkaan, vain kaasuttelin "raaka kananmuna polkimen ja jalkapohjan välissä" -tekniikalla, keskinopeus oli tasan 80km/h. Kahdessa risteyksessä aloitin hyvissä ajoin moottorilla jarruttelun vaihtaen manuaalisesti vaihdetta hyvissä ajoin pienemmäksi.
Pääsee siis automaattibensakoneellakin (toki meillä vain tuo 1.8t) ihan siedettäviin tuloksiin, mutta vaatii kyllä kuskilta aika kovat hermot...
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Onko muilla noussut kulutus ilmojen lämpenemisen myötä? Ilmastointihan tekee enemmän työtä. Minulla ehkä pompsahti 0.3l/100km lämpösien päivien aikana. Suhteellisen vähän kuitenkin, kun joissakin autoissa voi hypätä jopa litran 100km kohti. Tosin ne onkin sitten jotain ecokeppejä , jossa kompuran ottama teho % on suhteessa suurempi auton tehoon nähden, jolloin kulutus eroaa suuremmin normaaliin. Isossa autossa kuin saab niin ei pieni taakka tunnu.