Neste valuu jalkatilaan????

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
beeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Joulu 31, 2006 12:00

Neste valuu jalkatilaan????

Viesti Kirjoittaja beeba »

Olisiko kenelläkään haisua, mistä kohti se vuoto tulee kuskin jalkatilaan kun kaasupolkimen kohalta ruuttaa nestettä jalkatilaan?
Luulisin että jäähytysnesteet valuu jalkatilaan, kun konehuoneesta lähtee letkut sisälle päin ja nesteet häipyy nopeaa, kun on käynyt ajelulla????
sämpylä
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lämmityslaitteenventtiili.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Mullakin aikoinaan entisestä 900:sta ratkesi putki irti lämmityslaitteenventtiilistä ja vesi tuli jalkotilaan. Ohitin koko lämmityslaitteenventtiilin siksi aikaa kun sain hommattua uuden venttiilin.
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

joo

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Lämmityslaitteesta ja sen venttiilistä se todennäköisesti tulee, etekin jos kaasupolkimen alueelle ilmestyy.

Siellä saattaa vuotta itse se venttiili taikka sen jokin liitos, samaten vuoto voi piileksiä niissä muovisissa putkissa jotka menevät konehuoneen puolelle.

Katso kuitekin vielä että jäähdytin nestettä ei vuoda myös muualla kuin kumimaton päälle. Vuotanut neste on pestävä pois. Mutta jos koko lattiamatto on märkä niin kannattaa irroittaa se kokonaan ja pestä.

Jos et ehdi korjaamaan autoasi ja kokoajan vuotaan, niin voit ohittaa koko lämmityslaitteen konehuoneen puolelta käsin. Eli letkut vaan jollakin konstilla yhteen.

Tosin melko varmasti ne voi myös vaan tulpata ne letkut.
SAAB
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

En suosittele tulppausta se ku haittaa nesteen kiertoa. Lämmityslaitteenventtiilikin palauttaa nesteen takaisin koneeseen joten kannattaa vaan laittaa tilapäisesti jokin kupariputken pätkä venttiilin tilalle konehuoneeseen. Ja jos nesteen kulku tulpataan niin neste ei kierrä koneessa oikein.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
beeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Joulu 31, 2006 12:00

Viesti Kirjoittaja beeba »

No tuota missä kohdin se venttiili sijaitsee konehuonetta? kyseessä on siis 900i.
Onko se koneelle pahitteeksi jos venttiiliä ei heti vaihda ja ajelee tilapäisratkaisulla jonkin aikaa? Kiitoksia tähän astisista neuvoista :)
sämpylä
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Venttiili sijaitsee kojelaudan takana joten purkuhommia on tiedossa...
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

varmaankin tarkoittivat että ne kaksi lämppäriin menevää letkua liittää yhteen. Eli silloin ei mene yhtään letkua ohjaamon puolelle. Ja vesi kiertää koneessa normaalisti.
beeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Joulu 31, 2006 12:00

Viesti Kirjoittaja beeba »

Maistoin sitä nestettä kun en ollut varma onko se jarrunestettä vai jäähytysnestettä, ja sokeriselta maistui joten se on jäähdytysnestettä! Ei oikein innostaisi alkaa purkuhommiin, kun minun tietääkseni koko koelauta pitäisi rösäyttää irsti ja kokoaminen ei minulta onnistuisi :D
sämpylä
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kyllä sinne venttiilille pääse käsiksi purkamattakin. Ilmakanavan ruuvi irti ja käännä kanava kytkinpolkimen alle, jolloin taskulampun ja gynekologin käsien avulla mahtuu duunailemaan yhtä sun toista kojelaudan sisällä. Lapiokämmennillä ei varmaan kannata yrittääkkään, on se kumminkin aika ahdas paikka. :lol:
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Mahtuu isoillakin Nim.merk. XL-kourat... Ainoo vaan että ne ei saa olla niinkuin nippu kyrpiä. Itellä on vakionopeusäätimen hilut ja kaikki edessä ja on mahtunut. Se helpottaa suuresti kun ottaa kuskin penkin pois niin mahtuu makaan selällään jos ei selkävikaa ja kaijuttimen ritilän ku vielä ottaa niin näkee systeemin. Joka vuosi tulee pari venttiiliä saabisteille vaihdettua ja välillä itellekkin... :lol:

Ja kun ottaa konehuoneen puolelta lämppärille menevät letkut irti niin ja puhaltaa hana auki asennossa ylimpään hanan putkeen niin nestettä tulee sen verran paljon pois kennolta ja hanalta että auton sisällä ei tartte uimakoulua harrastaa mutta sisällä kannattaa paikat suojata kummiski.

Myös maton alukset kannattaa tarkastaa että nestettä ei ole mennyt jo sinne. Sitte alkaa äänieristeitten ja matonpesu Blues. Joskus ollu takajalkotilassa asti ku kunnolla hana porsinut.

Hyvät työkalut ja avoin mieli auttaa myös suuresti vaihtohommassa.
Vaihdan monetsi ruuvit uudemmissa torxeista kuusiokolo-mallisiin niin on helpompi kiristää ruuvit ja voi käyttää pallopäisiä avaimia ko. hommaa.
Parhaillaan vaihdan alle tuntiin hanan ku ei mattoja tartte pestä.

Sitte ottaa eka hanan ruuvit kennosta auki ja sitten vasta ottaa lämmönsäätimelle menevän akselin irti niin ei tartte etulevyä kojelaudasta ravottaa ja päin vatsoin ku kasaa eli eka akseli paikoileen hanaan ja sitte hana kiinni kennoon ja huolehtii että tiiviste o-renkaat pysyy paikoillaan.
Ite laitan ne kiinni paksulla silikoni vaseliinilla et pysyy. Silikoni liimaa tai tavallista rasvaa tms. ei kannata käyttää. Samalla silikoni rasvalla oon myös uudessa hanassa voidellut reilusti sen karan akselin minkä o-rengas alkaa vuotaan niin ei ala jäykistyyn hana ja pelaa ja pitää vuosia. Kara on vaan ahtaassa paikassa mut pienellä meisselillä ku lapioi aikansa niin meneehän sitä sinne.

Jarrutiiviste rasva ( Ei silikoni sellaista )BRP- mustassa tuubissa ei käy tähän hommaan. Kovoo ja lakottuu karaan ja jäykistää hanan ja sitte se porsii nim. merk. kokemusta on !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No esmes Bentleyn opuksessa on kaaviokuva jossa suljetusta hanasta neste kiertää takaisin moottoriin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9-5T kirjoitti:
dimebak kirjoitti:No esmes Bentleyn opuksessa on kaaviokuva jossa suljetusta hanasta neste kiertää takaisin moottoriin.
Tarkoitin og900:sta
Niin minäkin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

:lol: Tarkoitin tuota punakantista Bentley Publishersin kustantamaa korjausopasta jossa olevassa kaaviokuvassa näkyy nesteen kierto jäähdytysjärjestelmässä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuon opuksen ostin ihan Suomalaisen verkkokaupasta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin