Startti/nykimisongelmia AeroWagonissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Piti oikein tulla tästä ketjusta tarkastamaan, että kauanko AeroWagon tällä kertaa toimi ilman ongelmia... Näköjään vähän yli kuukauden. Nykimistä ei ole vieläkään esiintynyt, mutta tänään syttyi ajossa CheckEngine-valo. Ei kuitenkaan mennyt LimpHomeen, vaan kaikki tuntui toimivan ihan normaalisti. Pitänee käydä huomenna lukemassa vikakoodit :roll:

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vikakoodi P0171 eli kertautuva polttoainesopeutus. Maksimiarvo, ilma-/polttoaine liian laiha. Vian oireet: mahdollisesti moottori pysähtyy käynnistyksen jälkeen, epätasainen käynti tai sytytyshäiriöitä. Mitään tällaista en havainnut eilen, CE-valo vaan syttyi ajossa.

Vianetsintää ei tarkemmin tehty, vaan nollattiin vika ja sen jälkeen CE-valo ei syttynyt uudestaan. Ohjeissa sanotaan, että pitäisi mitata paineanturit sytytyksen ollessa ON, koska IMM verrataan sen jälkeen tuloilmanpaineeseen. Jos paineanturit on OK, mutta IMM arvo ei täsmää, vaihdetaan IMM. Ilmavuodot eivät aiheuta tätä vikakoodia. Jos IMM on ok, tarkastetaan polttoaineen paine, pumppuvirtaus ja sen jälkeen suihkutusventtiilit.

Katsotaan, jos CE syttyy uudestaan...

Tankkasin muuten eilen kokeeksi tankin täyteen Shellin 99+ V-poweria, jospa se johtuukin siitä, ettei ferraribensa sovi Aeroon :D

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eilen syttyi CE-valo jälleen, taisi olla jo kolmas kerta ja joka kerta vikakoodi on ollut tuo sama P0171. Viimeksi valo syttyi, kun ajoin mustaa savua pukkaavaan VAG-diisselin perässä, mutta nyt ihan tasaisessa maantieajossa sattumalta katsoin juuri mittaristoa, kun moottorinkuva napsahti palamaan...

Välillä on tullut ihmeteltyä, että auton turbo-mittari ei ole mennyt edes täyskaasukiihdytyksessä ihan punaisen rajalle. Niinpä päätin kokeilla uutta ilmamassamittaria ja ainakin tuossa kotimatkalla tehtyjen kiihdtysten perusteella ainakin turbo-viisari menee nyt punaisen rajalle! Persdynon perusteella myös kulkupuoli parantui, joten vaikuttaisi, että IMM kannatti vaihtaa...

Eski
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Pakoputkisto?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Onko pakopuolelle tehty mitään tarkastuksia. Tulisi mieleen huonosti toimiva katti/lamdat (miten kirjoitetaankaan :oops: ).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä ole pakopuolta tutkittu, mutta lambdalla on kyllä ihan omat vikakoodinsa ja noissa vianetsintäohjeissa kuitenkin viittattiin ensisijaisesti IMM:n, joten silläpä sitä piti kokeilla... CE-valo pysyi pimeänä kuitenkin välillä useamman tuhannen kilometriä, joten ihan varmahan tuosta ei voi olla... Tietääkö joku miten ne paineanturit mitataan?

Eski
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Paineanturin voi mitata yleismittarilla. Mittausta varten pitää rakentaa väliliitin, jossa on karvat mittaamista varten. Mitattaessa virrat päälle ja sitten yleismittarilla mitataan napojen 3 ja 4 väliltä ja sen pitää olla n. 2,1 V. Sitten pieni jippo; jos mittaat jännitteen napojen 3 ja 2 väliltä näyttää mittari luultavasti 2,9 V:a ja napojen 2 ja 4 väliltä sen pitäisi näyttää 5 v:a. Älä siis heti heitä anturia mäkeen vaan mieti olivatko navat oikeat.
Tuo P0171 viittaa WIS:n mukaan liian laihaan seokseen ja voi anturien lisäksi aiheutua myös vuodoista. Oletko tutkinut kaikki imu- ja ahtopuolen letkut? Oletko huomannut että tyhjäkäynnin kierrosluku olisi kasvanut?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kiitoksia Matille mittausohjeista. Täytynee mittailla, jos CE-valo vielä syttyy. Auto tuntuu nyt toimivan uudella IMMulla paremmin kuin koskaan, joten kyllä siinä ainakin jotain vikaa oli ja ehkä myös P0171 johtui siitä...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tämä viestiketju toimii hyvänä muistilistana AeroWagonin temppuilulle, joten päivitetäänpä taas tilannetta. Tänään teki toisen kerran tuon saman tempun kuin noin vuosi sitten, mistä kaikki tämä alkoi, eli ei startannut ollenkaan. Käänsin avaimesta, valot syttyivät mittaristoon ja sidiin tuli CHECK OK, mutta mitään ei tapahtunut starttiasennossa. Sitten siirtelin vaihdekepin vapalle ja takaisin P:lle ja avot auto starttasi. Starttasi myös uudestaan kotipihassa ihan normaalisti...

EDIT: Viime vuoden huhtikuusta, jolloin temppu tapahtui ekan kerran on kertynyt kilometrejä reilut 21K. Nyt mittarissa 175K.

Eski
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Haulla löytyi tämä aihe ja osittain saamaa vikaa alkoi kaksi viikkoa sitten tekeen omassa 2.3t. Startatessa ei vain lähtenyt käyntiin. Veivasin useampaan kertaan, pyöritti hyvin muttei käynnistynyt. Sulakkeet tarkastin , ei vikaa ja yritin taas käyntiin ja lähti heti. Ajoin merkkiliikkeeseen TECH2 kiinni ei mitään vikakoodeja. Maksun jälkeen ei käyntiin millään. Jätin virrat päälle ja uusi tarkastus ei koodeja. Asentaja starttasi ja heti käyntiin. Puhui jotain mahdollisesta polttoainepumpun viasta. Kaksi kertaa valoissa meinannut tyhjäkäynnillä sammahtaa. Ei ole ajossa nykinyt ja tehot tuntuu olevan tallessa. Juuri emäntä soitti ja oli startannut useampaan kertaan, eikä lähtenyt. Käskin painaa keskuslukitusta päälle ja pois. Heti hörähti käyntiin. Mistä nyt kannattaisi alkaa vaivaan syytä etsimään. Akku ja sytyskasetti on uusia Eiko auta muuta kun vaihtaa se polttoainepumppu, asentoanturi/putsaus tai ???. Miten ajonesto toimii, voisiko olla vikaa siinä??? Vielä on lähtenyt käyntiin, mutta mietityttää vain milloin ei enää lähde. Tv Ari
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

VectorKombi9-5-02 kirjoitti:Startatessa ei vain lähtenyt käyntiin. Veivasin useampaan kertaan, pyöritti hyvin muttei käynnistynyt.
Hyvin todennäköisesti vika on kampiakselin asentoanturissa.

Eski
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kampsa »

keskustelua seuranneena heräsi kysymys, jos asentoanturi noin yleensä on mittauksella selvitettävissä,,
voiko ilmamäärämittarin kuntoa myös vastus mittauksin katsastella, onko kunnossa tms??
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Viesti Kirjoittaja artako »

Asentoanturin vikaa ei välttämättä saa selville mittaamalla. Itse vertailin ehjän ja rikkonaisen anturin vastuksia, sekä kylmänä että kuumana ja molemmat olivat raja-arvojen sisällä.

Jos auto ei lähde kuumana käyntiin ja käynnistyy normaalisti moottorin hieman jäähdyttyä, voi kokeilla anturin jäähdyttämistä esim. kylmäsprayllä tai vedellä silloin kun vika on päällä.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Päivitetään nyt tähän ketjuun vielä, että tuli vaihdettua 319 euron hintainen vaihdelaatikon asentotunnistin (#5256060), joka on paras arvaus noiden satunnaisten käynnistysongelmien aiheuttajaksi. Tuossa kuva vanhasta:

Kuva

Eski
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Eski kirjoitti:Päivitetään nyt tähän ketjuun vielä, että tuli vaihdettua 319 euron hintainen vaihdelaatikon asentotunnistin (#5256060), joka on paras arvaus noiden satunnaisten käynnistysongelmien aiheuttajaksi. Tuossa kuva vanhasta:

Kuva

Eski
Kyllä suomessa on kaikki ihanan kallista, amerikoissa $ 292 = 225 e

Part Number 5256060
Description NEUTRALPOSSWITC
Saab Suggested List $292.00
Quantity package?
Part Code (D = discontinued)
Superseded use this new number >click link
Core Charge $ 0.00
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, täytyy tunnustaa, että sain osan suunnilleen tuolla amerikanhinnalla, mutta Saabin listahinta on tuo 319e. Täytyy vain toivoa, että tuo vika ei enää uusiinnu, tai silloin lähtee koko pa$ka paaliin :twisted:

Eski
Vastaa Viestiin