Cabrioletin katon säätö

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

varmaan sama, varovasti kun taivuttaa sitä runko-osaa, missä on se sarana, niin oikee.

hirvittää kyllä vääntää sitä 8O

se moottori on otettava pois siitä peltirungosta ensin.


eli suunnilleen näin :

-takaluukku auuki (en muista tarviiko vetää sitä hätävipua, ei luultavasti)

-oikeen puolen sisäverhous kontista irti ja lattiaverhous, sekä oikeen yläkulman kontin reuna, jotta pääsee käsiksi niveleen.

-hätävaijeri irti, könyää sinne konttiin lampunkanssa, niin näkee.

-lukitusvaijerit irti, myös siellä takana pimeessä, tarvii hyvät pihit, kun on semmoset sokat, niissä. (älä hukkaa) 10mm lenkkiavaimella muuten muistaaksen pärjää.

-sitten se nivel irti, on semmosilla lukituskuusiokoloruuvveilla kiinni.

-höskä on kiinni 3:lla 10mm pultilla, ne irti, niin sitten se on enää sähköjohtojen varassa.

sitten siinä itse sähkömoottorissa se nivelhässäkkä on keskeltä kiinni kuusiokoloruuvvilla, niin sitä joutuu lämmittään jos ei lähe, siinä oli mulla ainakin lukitetta laitettu.

ite merkkasin osien asennon ja laitoin samanlailla kasaan, en tiiä onko silläkään mitään merkitystä, saattaa ola, että moottori ajaa kumpaankin suuntaan ja raja tunnistaa oikeat asennot, mutte teinpä varman päälle.

kannattaa voidella rattaat ja putsata siitä metallisilpusta mitä on kertyny sinne.

ja muutenkin rasvata kaikki rattaat ja nivelet kattomekanismista, nin toimii paremmin.

ja toinen sähköliittimistä on semmonen, että se tummanpunanen "kansi" nostetaan ylös, niin irtoa se liitin.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Ilmeisesti joku on kironnut kaikki avosaabit. Omaa autoa kun olen fiksaillut pari päivää ja nyt sitten eilen yritin nostaa katon takaisin niin hirveällä vinkunalla nousi puoleen väliin. Sitten sitä vipua edestakaisin rukkaamaalla sain katon melkein kiinni (n. 5 cm jäi kiinnikkeistä). Vedin sitten katon varovaisesti kiinni. Eli jokin on hajoamassa.

Kattoon on jo muutama vuosi sitten vaihdettu ilmeisesti juuri tuollainen potentiometri, mutta seuraava on ilmeisesti menossa vaihtoon.

En uskalla itse alkaa säätämään kattoa vaan auto on pakko viedä Espoon Olarin Saabille. Siellä se korjattiin viimeksikin. Olarissa on kuulemma yksi ainoa kattoexpertti, joka osaa hommat ja ainakin viimeksi katto tuli kuntoon.

Halpaa lystiä ei Saabin katon korjaaminen tosiaan ole.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

HMK kirjoitti:Ilmeisesti joku on kironnut kaikki avosaabit.
Ollaan härnätty jotakuta liikaa :D

No, tuo minun "kattoremontti" on jäissä ainakin viikon-pari, kun on muutto Mikkeliin kesken.
Cabben ajoin 5-kaari avonaisena aamulla autotalliin piiloon, odottakoon siellä :twisted:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

katto pysyy mukana vaikka takalasiosa ei lukkiutuisikaan, eli jos nostaa katon manuaalisesti. hätäkahvasta irroittaa sähkömoottorit ja nostaa katon käsin, varovasti ylös. takalasia kannattaa liikuttaa keskeltä tai jos 2 ihmistä, niin molemmilta sivuilta yhtä aikaa.

itse katto nousee kun siitä edessä keskellä olevasta "kädensijasta" joka muuten toimii loistavana kännykkätelineenä (nokia 6600) nostaa hitaasti ja varoen katon ylös vaikka seisoen takapenkillä.

sitten linkut vaan kiinni edestä, aavistuksen jää raolleen takaosasta, mutta voi ajaa kumminkin, vesitiivis ei kyllä enää ole :D
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

HMK kirjoitti:Kattoon on jo muutama vuosi sitten vaihdettu ilmeisesti juuri tuollainen potentiometri, mutta seuraava on ilmeisesti menossa vaihtoon.
Tossa sun vm. 2000 ei ole potentiometrejä vaan siinä toi katto toimii hydraulisesti niinkuin vanhoissa og cabeissa.
Mikrokytkimiä on kuusi ja muutama katkaisin sekä kestomagneetti.

Viideskaari on ainut jota operoidaan moottorilla muut menee hydraulisylintereillä joka saa voimansa hydraulipumpulta tulevasta hyd.öljystä.

Releitä on katolle 2 ja ikkunoille 4 kpl.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Muistin sitten sen väärin. Se oli kai mikrokytkin, joka vaihdettiin. Samalla vaihdettiin hydrauliikkaöljy, jota sitten metsästettiin ympäri Eurooppaa. Viggeniin kun kuulemma ei normaali sopinut. Onneksi se öljy ei maksanut maltaita. Kytkin maksoi jotain satasia.

Toivottavasti nyt ei tulisi mikään kallis remppa. Menee tosin tuonne kesäkuun puolelle ennenkuin ehdin viemään auton korjaamolle. Se vinkuna kattoa laskiessa ja nostaessa oli kyllä pahaenteinen.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

sama öljy se on joka 9-3 avosaabin katossa 8O

ettei se hölvää öljyä johonki ? ei kyllä pitäsd jaksaa nousta sitten ollenkaan.

joko vuotaa painetta tai imee ilmaa, normihydrauliikka ainakin ääntää sillon.

liitin ? letku ? tai ehkä vaan järjestelmän ilmaus ???
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Päätin sitten kuitenkin aloittaa remontin, kun nuo kelit näyttää niin hyvältä :)
Sain melkein moottoripaketin irti ennenkuin ratkesin kaljottelemaan...
Kattopussissa odotti kuitenkin yllätys, toisen mikrokytkimen kotelon varsi poikki.
Saakohan noita koteloita jostain?

Se nivel oli minulla kiinni kolotorxilla, eikä tavan kuusiokololla.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Jaaha, tais sitten mennä taas rahaa.
Sähkömoottotin päässä oleva hammasratas pyöreä :(

Eikä taida saada ostettua kuin sähkömoottorin kanssa.
Per***le, moottori maksaa reilut 1000€.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Perjantaiksi tilattu aika korjaamolta. Kauhistuttaa jo etukäteen, mutta onhan se kuntoon saatava, että pääsee kesällä ajamaan.

Lasketaanko muuten nuo kattokaaret edestä vai takaapäin. Eli onko se 5. kaari edessä vai se takaikkunan kaari?

Ja kysytään nyt tämäkin: Kuka on tuonut viime marraskuussa 2001-mallisen Viggen cabrion Suomeen? Tullin tilastoista löytyi.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Minulta muuten löytyy muutama cabrion kattomekanismin mikrokytkin, jos tarvetta on. Tarkkaa mallia en tiedä (muistaakseni niitä oli kahdenlaisia) mutta jos tarvetta on niin voit katsoa jos sopivaa löytyis :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Nappe kirjoitti:Minulta muuten löytyy muutama cabrion kattomekanismin mikrokytkin, jos tarvetta on. Tarkkaa mallia en tiedä (muistaakseni niitä oli kahdenlaisia) mutta jos tarvetta on niin voit katsoa jos sopivaa löytyis :)
Kiitos jos tarkoitit minua. Katsotaan ensin mitä sanovat korjaamolla. Onko nuo kytkimet uusia/toimivia?
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ihan uusia palikoita, suoraan erään komponenttimaahantuojan varastosta :) Sanottiin että ovat 9-3 cabrion kattomekanismin mikrokytkimiä, joten tarvittaessa katsotaan olisivatko sopivia. Arvaten maksavat Saabilla kuitenkin Saab^Cab^Viggen euroja...
Viimeksi muokannut Nappe, To Touko 31, 2007 08:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Lasketaanko muuten nuo kattokaaret edestä vai takaapäin. Eli onko se 5. kaari edessä vai se takaikkunan kaari?
5:s kaari on takaikkunan alla oleva kaari = lasketaan edestä
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

MacTurbo kirjoitti:Jaaha, tais sitten mennä taas rahaa.
Sähkömoottotin päässä oleva hammasratas pyöreä :(

Eikä taida saada ostettua kuin sähkömoottorin kanssa.
Per***le, moottori maksaa reilut 1000€.
josko osaava koneistaja voisi tehä ulkokehän uuden siihen ???

sorvaa vanhan rattaan sopivaan kokoon ja sitten "holkittamalla" lämmittämällä se uusi ulkokehä siihen.

ja mielestä tuo varaosapolitiikka on niin syvältä, että ei saa yhtä ratasta erikseen :evil:

selvittää vaikka missä ja kuka on aikoinaan tehnyt noita rattaita ja kyselee sieltä 8O
Vastaa Viestiin